Meny

”Ett oerhört komplicerat projekt”

”Ett oerhört komplicerat projekt”

Citybanan har fört utvecklingen framåt när det gäller entreprenadformer, säkerhet och kommunikation. Det menar Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan.

Tolv år efter att de första förberedande arbetena startades har Trafikverket nu lämnat över Citybanan till resenärerna. Efter många års planering känns det bra att nu kunna sätta punkt, berättar Kjell-Åke Averstad.

– Det har varit ett oerhört tekniskt komplicerat projekt, med svåra bergjobb, jobb under vatten och andra svåra utmaningar. Att vi ändå lyckats hålla tidplan och budget känns jättebra, säger han och lyfter även fram den goda kommunikationen med allmänhet och intressenter.

– Det som sticker ut i det här projektet är att vi har byggt i en miljö med många boende, kulturbyggnader som kyrkor och stora fastighetsvärden. Det är klart att vi har stört när vi har sprängt bort fyra miljoner ton berg, men trots det har förståelsen funnits där. Att Svenska Kyrkan ser Citybanan som handbok för hur de vill samverka kring den här typen av projekt är givetvis ett gott kvitto på det.

Den tragiska delen av projektet är de fem dödsfallen som skett under arbetets gång. Olyckorna har utretts grundligt och det har inte legat några systematiska brister bakom.

– Dödsolyckorna har inte skett i de komplicerade delarna av projektet, utan i alldagliga byggen. Det har handlat om maskinolyckor, påkörning och fallolyckor. Man kan då undra varför olyckorna har kunnat ske och här handlar det om att jobba med kulturfrågan för att skapa ett genomgående säkerhetstänk, säger Kjell-Åke Averstad.

Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, under invigningen av Citybanan i somras.
Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, under invigningen av Citybanan i somras.
Foto: Anders Siljevall

Sedan den första olyckan under ett förberedande arbete 2006 har mycket hänt när det gäller utvecklingen av säkerhetskulturen.

– Idag har vi en bättre samsyn kring hur vi ska diskutera och arbeta för att förebygga olyckor. Det gäller att få alla att bli medvetna, tänka före och inte ta några risker.

Citybanan har bestått av åtta stora entreprenader. Det omfattande arbetet har krävt nya arbetssätt hos Trafikverket. Att för första gången gå ut på en internationell marknad har varit en förutsättning för att lyckas.

– Projektet har innehållit flera moment som vi i Sverige har liten erfarenhet av, som att bygga tunnel i jord och i vatten. Samtidigt har resurserna varit begränsade. Att vi kunnat hitta internationella aktörer som etablerat sig i Stockholm har varit positivt.

Inom projektet har flera typer av entreprenadformer använts. Bland de mest lyckade, menar Kjell-Åke Averstad, är samverkansentreprenaden Stockholm City där NCC och WSP har samverkat – en utförandeentreprenad på löpande räkning.

– Det har gått väldigt bra. Stationen Stockholm City och närliggande tunnlar har varit det mest komplicerade projektet, samtidigt som kostnadseffektiviteten har blivit störst. Andra entreprenader har haft fastpris, vilket har lett till större kostnader vid ändringar längs vägen. Vi har sett ett stort intresse från andra stora projekt för hur vi har arbetat med entreprenaderna, säger Kjell-Åke Averstad.

”Branschen förlorar viktig plattform för dialog”

Läsarnas och medlemsföretagens röster om att Byggindustrin läggs ner.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-forlorar-viktig-plattform-dialog-26107

Unga vuxna går i sina föräldrars boendefotspår

Barn till hyresrättsföräldrar bosparar mer sällan.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/unga-vuxna-gar-i-sina-foraldrars-boendefotspar-26071

Byggindustrin läggs ned

Beskedet meddelades på måndagen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggindustrin-laggs-ned-26102

Första delen av Marieholmstunneln på plats

Se Trafikverkets film från jätteprojektet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forsta-delen-av-marieholmstunneln-pa-plats-26095

Skanska storsatsar i Boklok-fabrik

Investerar 250 miljoner i Vimmerby-fabriken.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-storsatsar-i-boklok-fabrik-26093

Peab om takraset: "Vi ser jätteallvarligt på detta"

Innergård rasade när tak till garage gav vika.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peab-om-takraset-vi-ser-jatteallvarligt-pa-detta-26091

Därför rasade brobygget i Ludvika

Skanskas egen utredning färdig.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/darfor-rasade-brobygget-i-ludvika-26088

”Fokusera på oseriösa byggföretag”

Skatteverket ägnar för mycket tid åt små företag om begår misstag, menar debattörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/fokusera-pa-oseriosa-byggforetag-26090

Anders Danielsson ny koncernchef för Skanska

Tar över efter avgående Johan Karlström.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/anders-danielsson-ny-koncernchef-skanska-26086

Utredning: Så ska energieffektivitet främjas

Statligt stöd och kreditgarantier.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/utredning-sa-ska-energieffektivitet-framjas-26087