Meny

”Ett oerhört komplicerat projekt”

”Ett oerhört komplicerat projekt”

Citybanan har fört utvecklingen framåt när det gäller entreprenadformer, säkerhet och kommunikation. Det menar Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan.

Tolv år efter att de första förberedande arbetena startades har Trafikverket nu lämnat över Citybanan till resenärerna. Efter många års planering känns det bra att nu kunna sätta punkt, berättar Kjell-Åke Averstad.

– Det har varit ett oerhört tekniskt komplicerat projekt, med svåra bergjobb, jobb under vatten och andra svåra utmaningar. Att vi ändå lyckats hålla tidplan och budget känns jättebra, säger han och lyfter även fram den goda kommunikationen med allmänhet och intressenter.

– Det som sticker ut i det här projektet är att vi har byggt i en miljö med många boende, kulturbyggnader som kyrkor och stora fastighetsvärden. Det är klart att vi har stört när vi har sprängt bort fyra miljoner ton berg, men trots det har förståelsen funnits där. Att Svenska Kyrkan ser Citybanan som handbok för hur de vill samverka kring den här typen av projekt är givetvis ett gott kvitto på det.

Den tragiska delen av projektet är de fem dödsfallen som skett under arbetets gång. Olyckorna har utretts grundligt och det har inte legat några systematiska brister bakom.

– Dödsolyckorna har inte skett i de komplicerade delarna av projektet, utan i alldagliga byggen. Det har handlat om maskinolyckor, påkörning och fallolyckor. Man kan då undra varför olyckorna har kunnat ske och här handlar det om att jobba med kulturfrågan för att skapa ett genomgående säkerhetstänk, säger Kjell-Åke Averstad.

Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, under invigningen av Citybanan i somras.
Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, under invigningen av Citybanan i somras.
Foto: Anders Siljevall

Sedan den första olyckan under ett förberedande arbete 2006 har mycket hänt när det gäller utvecklingen av säkerhetskulturen.

– Idag har vi en bättre samsyn kring hur vi ska diskutera och arbeta för att förebygga olyckor. Det gäller att få alla att bli medvetna, tänka före och inte ta några risker.

Citybanan har bestått av åtta stora entreprenader. Det omfattande arbetet har krävt nya arbetssätt hos Trafikverket. Att för första gången gå ut på en internationell marknad har varit en förutsättning för att lyckas.

– Projektet har innehållit flera moment som vi i Sverige har liten erfarenhet av, som att bygga tunnel i jord och i vatten. Samtidigt har resurserna varit begränsade. Att vi kunnat hitta internationella aktörer som etablerat sig i Stockholm har varit positivt.

Inom projektet har flera typer av entreprenadformer använts. Bland de mest lyckade, menar Kjell-Åke Averstad, är samverkansentreprenaden Stockholm City där NCC och WSP har samverkat – en utförandeentreprenad på löpande räkning.

– Det har gått väldigt bra. Stationen Stockholm City och närliggande tunnlar har varit det mest komplicerade projektet, samtidigt som kostnadseffektiviteten har blivit störst. Andra entreprenader har haft fastpris, vilket har lett till större kostnader vid ändringar längs vägen. Vi har sett ett stort intresse från andra stora projekt för hur vi har arbetat med entreprenaderna, säger Kjell-Åke Averstad.

Stopp i tunnelarbete på Förbifarten

Arbetsmiljöbrister inte åtgärdade i tid.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/stopp-i-tunnelarbete-pa-forbifarten-27116

Så gick det för Veidekke i kvartal två

Lägre resultat, högre orderingång.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sa-gick-det-veidekke-i-kvartal-tva-27112

Han ska utreda järnvägsunderhållet

Erland Olauson ska se över hur Trafikverket kan ta över ansvaret.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/han-ska-utreda-jarnvagsunderhallet-27113

Sveriges Byggindustrier tar journalister till hjälp mot fusk

Ska stötta genom utbildning och rådgivning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sveriges-byggindustrier-tar-journalister-till-hjalp-mot-fusk-27110

Kristallen först klar i nya Kiruna

Kirunabornas nya vardagsrum.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kristallen-forst-klar-i-nya-kiruna-27109

Ungdomsbostäder byggs med norrländskt byggsystem

Klart för inflyttning 2020.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ungdomsbostader-byggs-med-norrlandskt-byggsystem-27108

YH-utbildning inom samhällsbyggnad säker väg till jobb

Fortfarande finns det platser att söka.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/yh-utbildning-inom-samhallsbyggnad-saker-vag-till-jobb-27107

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Här skulle soltaken ge mest energi- se hela listan

Vattenfall har kartlagt länen där man får ut mest av solen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/har-skulle-soltaken-ge-mest-energi-se-hela-listan-27106

Serneke och Midroc bygger stadsdel i Trelleborg

Förvärvar två tomter i gemensamt bolag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/serneke-och-midroc-bygger-stadsdel-i-trelleborg-27105

Allt nybyggt får solceller hos Riksbyggen

Hoppas att fler ska följa efter.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/allt-nybyggt-far-solceller-hos-riksbyggen-27104