Meny

”Ett oerhört komplicerat projekt”

”Ett oerhört komplicerat projekt”

Citybanan har fört utvecklingen framåt när det gäller entreprenadformer, säkerhet och kommunikation. Det menar Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan.

Tolv år efter att de första förberedande arbetena startades har Trafikverket nu lämnat över Citybanan till resenärerna. Efter många års planering känns det bra att nu kunna sätta punkt, berättar Kjell-Åke Averstad.

– Det har varit ett oerhört tekniskt komplicerat projekt, med svåra bergjobb, jobb under vatten och andra svåra utmaningar. Att vi ändå lyckats hålla tidplan och budget känns jättebra, säger han och lyfter även fram den goda kommunikationen med allmänhet och intressenter.

– Det som sticker ut i det här projektet är att vi har byggt i en miljö med många boende, kulturbyggnader som kyrkor och stora fastighetsvärden. Det är klart att vi har stört när vi har sprängt bort fyra miljoner ton berg, men trots det har förståelsen funnits där. Att Svenska Kyrkan ser Citybanan som handbok för hur de vill samverka kring den här typen av projekt är givetvis ett gott kvitto på det.

Den tragiska delen av projektet är de fem dödsfallen som skett under arbetets gång. Olyckorna har utretts grundligt och det har inte legat några systematiska brister bakom.

– Dödsolyckorna har inte skett i de komplicerade delarna av projektet, utan i alldagliga byggen. Det har handlat om maskinolyckor, påkörning och fallolyckor. Man kan då undra varför olyckorna har kunnat ske och här handlar det om att jobba med kulturfrågan för att skapa ett genomgående säkerhetstänk, säger Kjell-Åke Averstad.

Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, under invigningen av Citybanan i somras.
Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, under invigningen av Citybanan i somras.
Foto: Anders Siljevall

Sedan den första olyckan under ett förberedande arbete 2006 har mycket hänt när det gäller utvecklingen av säkerhetskulturen.

– Idag har vi en bättre samsyn kring hur vi ska diskutera och arbeta för att förebygga olyckor. Det gäller att få alla att bli medvetna, tänka före och inte ta några risker.

Citybanan har bestått av åtta stora entreprenader. Det omfattande arbetet har krävt nya arbetssätt hos Trafikverket. Att för första gången gå ut på en internationell marknad har varit en förutsättning för att lyckas.

– Projektet har innehållit flera moment som vi i Sverige har liten erfarenhet av, som att bygga tunnel i jord och i vatten. Samtidigt har resurserna varit begränsade. Att vi kunnat hitta internationella aktörer som etablerat sig i Stockholm har varit positivt.

Inom projektet har flera typer av entreprenadformer använts. Bland de mest lyckade, menar Kjell-Åke Averstad, är samverkansentreprenaden Stockholm City där NCC och WSP har samverkat – en utförandeentreprenad på löpande räkning.

– Det har gått väldigt bra. Stationen Stockholm City och närliggande tunnlar har varit det mest komplicerade projektet, samtidigt som kostnadseffektiviteten har blivit störst. Andra entreprenader har haft fastpris, vilket har lett till större kostnader vid ändringar längs vägen. Vi har sett ett stort intresse från andra stora projekt för hur vi har arbetat med entreprenaderna, säger Kjell-Åke Averstad.

Bostadsbyggare går ihop för stärkt konsumentskydd

Kunden ska lättare kunna utvärdera sitt köp.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsbyggare-gar-ihop-starkt-konsumentskydd-27572

Notan för bostadsbristen: 36 miljarder kronor

Stockholmsregionen tappar fart i bostadsbristens spår.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/notan-bostadsbristen-36-miljarder-kronor-27563

Masthuggskajen först ut med certifiering av stadsdel

"Det här är ett fint bevis på att vi realiserar Älvstadens vision."
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/masthuggskajen-forst-ut-med-certifiering-av-stadsdel-27571
Hur bor bostadsministern? ”Jag har en lägenhet på Söder (Stockholm). Och så bor jag i Kalix på en liten gård i skogen”, säger Peter Eriksson.

Peter Eriksson: “Vi har två val”

Effekterna av bostadsbristen sätter press på politikerna.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/peter-eriksson-vi-har-tva-val-27564

Bostadsbyggandet fortsätter nedåt

Bostadsbyggandet i Sverige dyker från en hög nivå, men de regionala skillnaderna är stora.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsbyggandet-fortsatter-nedat-27562

Snart kan Sverige bli en del av co-living-trenden

Uppsala kan bli först ut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/snart-kan-sverige-bli-en-del-av-co-living-trenden-27560

Bostadsutvecklare kan vara på väg att knäckas

Prime Livings pengar på väg att ta slut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsutvecklare-kan-vara-pa-vag-att-knackas-27559

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Branschen minglade på Uppsalas Business Arena

Vimmel och diskussioner om branschen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-minglade-pa-uppsalas-business-arena-27558

Linnea fick stöd av pappas byggkollegor

Karaten Bygg samlade in 52 000 till Diabetesfonden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/linnea-fick-stod-av-pappas-byggkollegor-27557

Ökade regionala tågresor sätter press på järnvägen

Infrastruktur debatterades i Uppsala.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/okade-regionala-tagresor-satter-press-pa-jarnvagen-27556