Meny
  • Karin Larén Hallström från företaget Hallström PR tipsar Charlotte Eliason från Aereco Ventilation. Foto: Johanna Åfreds

De ger gratis rådgivning om PR till byggare

De ger gratis rådgivning om PR till byggare

NORDBYGG 2018. Företaget Hallström PR erbjuder gratis medieträning och kommunikationsrådgivning på mässan. Byggindustrin hängde med när Charlotte Eliason från ventilationsföretaget Aereco frågade om råd.

Hur kan man som företagare bli bättre på kommunikation och PR? Hur kan kommunikation bli säljdrivande, vara till hjälp när man ska bygga ett varumärke eller i samband med rekrytering? Och vad bör man tänka på om man saknar medieträning? Karin Larén Hallström driver tillsammans med sin man Jörgen Hallström ett eget företag som är specialiserat på kommunikation mot företag och organisationer inom bygg- och fastighetssektorn. Under Nordbygg går det att boka in 15 minuters gratis rådgivning för att komma vidare med angelägna frågor.

– Både stora och små företag kan förbättra sin kommunikation. De här korta rådgivningarna som vi erbjuder är också väldigt utvecklade för oss eftersom vi lär oss mycket av företagens frågor och vad de berättar om sin verksamhet, säger Karin Larén Hallström.

När Byggindustrin passerar sitter Charlotte Eliason från företaget Aereco Ventilation i soffan hos Hallström PR. Företaget är franskt och finns i många länder, men har sedan kort tid tillbaka ett kontor i Malmö för att kunna satsa mer på Nordenmarknaden.

– Det är främst marknadsföringsbiten som jag är intresserad av och vilka kanaler på sociala medier som man bör satsa på. Jag har också funderingar på hur vi som företag ska uttrycka oss, till exempel på om vi ska vara poppiga eller mer sakliga i vår kommunikation, undrar Charlotte Eliason.

Allt som rör sociala medier kommer ofta upp i frågorna från företagen. Ska man satsa på Twitter, Facebook eller filmer på Youtube?

– Mitt råd är att först formulera dina mål om vad du vill åstadkomma. Det gäller all kommunikation, inte bara på sociala medier. Efter det gör du en kommunikationsplan. Den kan handla om enkla saker och behöver inte vara så väldigt avancerad. Där kan du till exempel skriva ner vilka satsningar som företaget klarar internt och vilka bitar som du behöver ta hjälp med, säger Karin Larén Hallström.

Mycket klarar ofta företag att göra själva. En sak som har blivit mycket lättare att hantera är hemsidor.

– Det är väldigt viktigt att ha en hemsida som fungerar och är uppdaterad. Att göra webb har blivit mycket lättare och billigare på senare år. Glöm inte att mäta och följa upp dina insatser. Google Analytics och andra mätprogram har blivit mycket viktiga verktyg för oss som jobbar med kommunikation.

Att vara en kunnig beställare är också viktigt.

– Lär dig vad du ska efterfråga. Och om du har olika leverantörer, till exempel olika PR- och webbyråer, reklambyråer och byråer för sociala medier så är det viktigt att budskapen samordnas i alla olika kanaler. Säljarna ska till exempel inte jobba för sig, de sälj- och marknadsföring måste integreras, säger hon.

Att jobba med sökord på webben och hålla de digitala kanalerna igång är ett annat viktigt tips. Och att våga testa sig fram.

– Var aktiv i dina digitala kanaler och låt dem inte bara vara. Det finns även bra kurser på webben som inte kostar så mycket om hur man kan tänka vad gäller sociala medier.

Jörgen Hallström tror att de digitala kanalerna skulle kunna utnyttjas mycket mer inom byggsektorn.

–Jag hör ibland att byggsektorn ligger efter i digitaliseringen men det håller jag inte med om. Medarbetare inom bygg är väldigt rörliga och smarta mobila enheter som arbetsredskap har kommit väldigt snabbt. Därför har digital kommunikation en stor potential inom vår bransch, säger Jörgen Hallström.

Fem tips för en framgångsrik kommunikationsstrategi:

Sätt mätbara mål för din kommunikation och följ upp dem regelbundet.

Välj ett par kanaler och försörj dem med innehåll.

Formulera dina budskap och anpassa dem till respektive kanal.

Tänk både ord, bild, film, ljud och personliga möten.

Våga prova nya saker – det är enda sättet att lära och komma vidare.

 

"Vi kan inte avslöja för mycket"

Anders Carlén, chefredaktör för Byggindustrin, om övergången till månadstidning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kan-inte-avsloja-mycket-28045

Skanskas svaga lönsamhet håller i sig

Danielsson: "Vi måste bli av med döda intäkter".
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanskas-svaga-lonsamhet-haller-i-sig-28053

Föredömen har tagit säkerheten till ny nivå

Håll Nollan sätter fokus på arbetsmiljö.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/foredomen-har-tagit-sakerheten-till-ny-niva-28031

Petade entreprenören i konkurs

Tappade kontrakt på Förbifarten – nu är företaget på obestånd.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/petade-entreprenoren-i-konkurs-28049
Sture Kullman, ordförande för MVB, är nöjd med resultatet.

Rekordresultat för MVB

Resultat på hundra miljoner kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rekordresultat-mvb-28050

NCC säljer dansk återvinning

NCC renodlar affären och säljer sin danska återvinningsverksamhet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-saljer-dansk-atervinning-28044

”Vi jobbade redan bra, men ville bli ännu bättre”

Skanskas projekt i kvarteret Tändstickan i Göteborg är nominerat till Håll Nollans pris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-jobbade-redan-bra-men-ville-bli-annu-battre-28040

”Vi kände att vi måste göra något”

SL:s projekt Roslagsbanan nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kande-att-vi-maste-gora-nagot-28041

“Det värsta hade hänt”

Ellevios projekt Säker arbetsplats nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-varsta-hade-hant-28042

Smidigare transporter med ny app

Kopplar ihop byggare med åkerier och materialleverantörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/smidigare-transporter-med-ny-app-28027