Meny
  • Uppsalas nya bygglogistikcentral har inspirerats av det bygglogistikcentrum som startade år 2012 i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Byggtransporter skärs ner till hälften i Uppsala

Byggtransporter skärs ner till hälften i Uppsala

Ett nytt bygglogistikcentrum ska minska transporterna genom Uppsala stad med 40–50 procent. Att nyttja logistikcentret blir obligatoriskt för alla som bygger i de nya stadsdelarna Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe.

Uppsala är en kommun där det byggs mycket. Bland annat pågår just nu utveckling av tre nya stadsdelar i kommunen: Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe.

För att minska antalet byggtransporter genom staden har Uppsala kommun tagit initiativ till ett bygg-logistikcenter som de också äger.

– Vi ville ta ett samlat grepp om transporterna till och från de här utvecklingsområdena, berättar Elin Skogens, trafikplanerare gods och logistik på Uppsala kommun.


Två huvudskäl

Hon nämner två huvudskäl till satsningen.

– Dels förtätas staden. Det byggs mycket och det är konkurrens om utrymmet på gatorna och vi vill bidra till att minska trafiken. Dels bygger vi så tätt. Det är många byggherrar som bygger samtidigt i trånga utrymmen, så det här är ett sätt att skapa effektivitet. När många transporter ska fram till byggarbetsplatserna samtidigt riskerar man att minska framkomligheten för varandra, säger Elin Skogens.

Vid sidan av de rent logistiska skälen finns även trafik- och arbetsmiljömässiga aspekter av att minska ner på antalet transporter och få mer kontroll över dessa.

Sedan den 1 mars 2018 är bygglogistikcentret i drift. Just nu, i väntan på att kommunens egen terminal vid Fyrislund vid södra infarten till staden byggts klar, så använder man sig av Wiklunds åkeris terminal.

– Tanken är att många av transporterna aldrig ska behöva gå in i Uppsala, och på så sätt kommer stora trafikleder i staden avlastas, säger Elin Skogens.


Obligatoriskt att ansluta sig

Det är obligatoriskt för alla som bygger i stadsdelarna Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe att ansluta sig till logistikcentret. Det innebär bland annat att alla byggherrar bokar och planerar sina transporter via logistikcentrets leveransplaneringstjänst. Transporter av mindre volymer går till en samlastningscentral där det lastas om och därefter körs ut till respektive byggområde.

Uppsalas nya bygglogistikcentral har inspirerats av det bygglogistikcentrum som startade år 2012 i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm bland annat.

– Vi har använt oss mycket av det konceptet, vidareutvecklat det och anpassat det till Uppsalas behov, säger Elin Skogens.

Uppdraget att driva bygglogistikcentret löper fram till 2032, medan dessa tre stadsdelar byggs. Därefter ska kommunen ömpröva behovet.

– Det är egentligen inte kommunens uppgift att driva ett sånt här center. I framtiden kanske det handlar mer om att vi ska ställa krav på att man minimerar byggtransporterna, på fossilfria transporter och bullerkrav för att få bygglov på vissa platser i Uppsala, säger Elin Skogens.


Minska trängsel och miljöpåverkan

Målet med logistikcentret är förutom att minska trängseln i trafiken att också minska miljöpåverkan så som buller, klimatpåverkan, luftkvalitet och påverkan på vatten.

– Vi uppskattar att vi kan minska byggtransporterna till de här områdena med 40–50 procent genom logistikcentret, säger Elin Skogens.

Efter en knapp månad i drift är erfarenheterna goda.

– Hittills har det fungerat bra. Folk verkar nöjda och tar till sig metodiken och ser nyttan med den. Eftersom marknaden har mattats av lite grand så har vi fått en mjukstart också. Det har varit mindre volymer än vi har räknat med, säger Elin Skogens.

För kommunens del finns också stora fördelar med att man genom leveransplaneringstjänsten kan få mycket information om transporterna genom staden.

– Vi får ett gediget faktaunderlag. Vi kan se vilja fordon som kör, miljöklass, vilka transporter som stannar vid samlastningscentral och så vidare. Det ger oss ett bra faktaunderlag till vilka krav vi kan ställa i framtiden, säger Elin Skogens.

Norrköping lyfter arkitekturen med policy

Följer trenden med egna riktlinjer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/norrkoping-lyfter-arkitekturen-med-policy-27274

”Många kompromissar med gestaltningen”

Sveriges Arkitekter positiva till kommunpolicy.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/manga-kompromissar-med-gestaltningen-27275

Norska Hent växer snabbt i Sverige

Mer projekt på gång för Trondheimföretag.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/norska-hent-vaxer-snabbt-i-sverige-27265

MVB bygger Haningeskola

Ska rymma 700 elever.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/mvb-bygger-haningeskola-27273

Minskat bostadsbyggande slår mot arkitekterna

Idag publicerar Sveriges Arkitekter sin branschrapport på Business Arena i Stockholm.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/minskat-bostadsbyggande-slar-mot-arkitekterna-27272

Hon är ny vd och koncernchef för Erlandsson

Förre vd växlar över till västlig region.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hon-ar-ny-vd-och-koncernchef-erlandsson-27271

Veidekke får uppdrag i hamn

Kontraktssumman ligger på 187 miljoner kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/veidekke-far-uppdrag-i-hamn-27269

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Härryda bäst på byggdialog

"Lätt att få kontakt", enligt byggföretagen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/harryda-bast-pa-byggdialog-27254

Veidekke startar asfaltsverk

Kommer sälja till andra för utläggning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/veidekke-startar-asfaltsverk-27253

Brexit ger byggarbetare stora löneökningar

Parallellerna till Sverige är oklara enligt BI men Byggnads ser orosmoln.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/brexit-ger-byggarbetare-stora-loneokningar-27248