Meny
  • Uppsalas nya bygglogistikcentral har inspirerats av det bygglogistikcentrum som startade år 2012 i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Byggtransporter skärs ner till hälften i Uppsala

Byggtransporter skärs ner till hälften i Uppsala

Ett nytt bygglogistikcentrum ska minska transporterna genom Uppsala stad med 40–50 procent. Att nyttja logistikcentret blir obligatoriskt för alla som bygger i de nya stadsdelarna Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe.

Uppsala är en kommun där det byggs mycket. Bland annat pågår just nu utveckling av tre nya stadsdelar i kommunen: Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe.

För att minska antalet byggtransporter genom staden har Uppsala kommun tagit initiativ till ett bygg-logistikcenter som de också äger.

– Vi ville ta ett samlat grepp om transporterna till och från de här utvecklingsområdena, berättar Elin Skogens, trafikplanerare gods och logistik på Uppsala kommun.


Två huvudskäl

Hon nämner två huvudskäl till satsningen.

– Dels förtätas staden. Det byggs mycket och det är konkurrens om utrymmet på gatorna och vi vill bidra till att minska trafiken. Dels bygger vi så tätt. Det är många byggherrar som bygger samtidigt i trånga utrymmen, så det här är ett sätt att skapa effektivitet. När många transporter ska fram till byggarbetsplatserna samtidigt riskerar man att minska framkomligheten för varandra, säger Elin Skogens.

Vid sidan av de rent logistiska skälen finns även trafik- och arbetsmiljömässiga aspekter av att minska ner på antalet transporter och få mer kontroll över dessa.

Sedan den 1 mars 2018 är bygglogistikcentret i drift. Just nu, i väntan på att kommunens egen terminal vid Fyrislund vid södra infarten till staden byggts klar, så använder man sig av Wiklunds åkeris terminal.

– Tanken är att många av transporterna aldrig ska behöva gå in i Uppsala, och på så sätt kommer stora trafikleder i staden avlastas, säger Elin Skogens.


Obligatoriskt att ansluta sig

Det är obligatoriskt för alla som bygger i stadsdelarna Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe att ansluta sig till logistikcentret. Det innebär bland annat att alla byggherrar bokar och planerar sina transporter via logistikcentrets leveransplaneringstjänst. Transporter av mindre volymer går till en samlastningscentral där det lastas om och därefter körs ut till respektive byggområde.

Uppsalas nya bygglogistikcentral har inspirerats av det bygglogistikcentrum som startade år 2012 i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm bland annat.

– Vi har använt oss mycket av det konceptet, vidareutvecklat det och anpassat det till Uppsalas behov, säger Elin Skogens.

Uppdraget att driva bygglogistikcentret löper fram till 2032, medan dessa tre stadsdelar byggs. Därefter ska kommunen ömpröva behovet.

– Det är egentligen inte kommunens uppgift att driva ett sånt här center. I framtiden kanske det handlar mer om att vi ska ställa krav på att man minimerar byggtransporterna, på fossilfria transporter och bullerkrav för att få bygglov på vissa platser i Uppsala, säger Elin Skogens.


Minska trängsel och miljöpåverkan

Målet med logistikcentret är förutom att minska trängseln i trafiken att också minska miljöpåverkan så som buller, klimatpåverkan, luftkvalitet och påverkan på vatten.

– Vi uppskattar att vi kan minska byggtransporterna till de här områdena med 40–50 procent genom logistikcentret, säger Elin Skogens.

Efter en knapp månad i drift är erfarenheterna goda.

– Hittills har det fungerat bra. Folk verkar nöjda och tar till sig metodiken och ser nyttan med den. Eftersom marknaden har mattats av lite grand så har vi fått en mjukstart också. Det har varit mindre volymer än vi har räknat med, säger Elin Skogens.

För kommunens del finns också stora fördelar med att man genom leveransplaneringstjänsten kan få mycket information om transporterna genom staden.

– Vi får ett gediget faktaunderlag. Vi kan se vilja fordon som kör, miljöklass, vilka transporter som stannar vid samlastningscentral och så vidare. Det ger oss ett bra faktaunderlag till vilka krav vi kan ställa i framtiden, säger Elin Skogens.

Snart kan Sverige bli en del av co-living-trenden

Uppsala kan bli först ut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/snart-kan-sverige-bli-en-del-av-co-living-trenden-27560

Bostadsutvecklare kan vara på väg att knäckas

Prime Livings pengar på väg att ta slut.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bostadsutvecklare-kan-vara-pa-vag-att-knackas-27559

Branschen minglade på Uppsalas Business Arena

Vimmel och diskussioner om branschen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/branschen-minglade-pa-uppsalas-business-arena-27558

Linnea fick stöd av pappas byggkollegor

Karaten Bygg samlade in 52 000 till Diabetesfonden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/linnea-fick-stod-av-pappas-byggkollegor-27557

Högskoleingenjörer i farozonen?

Utbildningsledare befarar akademisering av praktisk utbildning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/hogskoleingenjorer-i-farozonen-27531

Ökade regionala tågresor sätter press på järnvägen

Infrastruktur debatterades i Uppsala.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/okade-regionala-tagresor-satter-press-pa-jarnvagen-27556

Lägre resultat för Veidekke

Bostadsverksamheten tynger kvartal tre.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/lagre-resultat-veidekke-27553

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Skanska förbereder kulturhusrenovering

Omfattande arbete när Kulturhuset med Stadsteatern rustas upp.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanska-forbereder-kulturhusrenovering-27551

Tio år med energideklarationen

Flera miljoner deklarationer har gjorts.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/tio-ar-med-energideklarationen-27532

”Vi hårdgranskade svartekonomin”

Staffan Åkerlund om åren som Byggindustrins chefredaktör.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-hardgranskade-svartekonomin-27527