Meny
  • Uppsalas nya bygglogistikcentral har inspirerats av det bygglogistikcentrum som startade år 2012 i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Byggtransporter skärs ner till hälften i Uppsala

Byggtransporter skärs ner till hälften i Uppsala

Ett nytt bygglogistikcentrum ska minska transporterna genom Uppsala stad med 40–50 procent. Att nyttja logistikcentret blir obligatoriskt för alla som bygger i de nya stadsdelarna Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe.

Uppsala är en kommun där det byggs mycket. Bland annat pågår just nu utveckling av tre nya stadsdelar i kommunen: Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe.

För att minska antalet byggtransporter genom staden har Uppsala kommun tagit initiativ till ett bygg-logistikcenter som de också äger.

– Vi ville ta ett samlat grepp om transporterna till och från de här utvecklingsområdena, berättar Elin Skogens, trafikplanerare gods och logistik på Uppsala kommun.


Två huvudskäl

Hon nämner två huvudskäl till satsningen.

– Dels förtätas staden. Det byggs mycket och det är konkurrens om utrymmet på gatorna och vi vill bidra till att minska trafiken. Dels bygger vi så tätt. Det är många byggherrar som bygger samtidigt i trånga utrymmen, så det här är ett sätt att skapa effektivitet. När många transporter ska fram till byggarbetsplatserna samtidigt riskerar man att minska framkomligheten för varandra, säger Elin Skogens.

Vid sidan av de rent logistiska skälen finns även trafik- och arbetsmiljömässiga aspekter av att minska ner på antalet transporter och få mer kontroll över dessa.

Sedan den 1 mars 2018 är bygglogistikcentret i drift. Just nu, i väntan på att kommunens egen terminal vid Fyrislund vid södra infarten till staden byggts klar, så använder man sig av Wiklunds åkeris terminal.

– Tanken är att många av transporterna aldrig ska behöva gå in i Uppsala, och på så sätt kommer stora trafikleder i staden avlastas, säger Elin Skogens.


Obligatoriskt att ansluta sig

Det är obligatoriskt för alla som bygger i stadsdelarna Rosendal, Ulleråker och Östra Sala backe att ansluta sig till logistikcentret. Det innebär bland annat att alla byggherrar bokar och planerar sina transporter via logistikcentrets leveransplaneringstjänst. Transporter av mindre volymer går till en samlastningscentral där det lastas om och därefter körs ut till respektive byggområde.

Uppsalas nya bygglogistikcentral har inspirerats av det bygglogistikcentrum som startade år 2012 i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm bland annat.

– Vi har använt oss mycket av det konceptet, vidareutvecklat det och anpassat det till Uppsalas behov, säger Elin Skogens.

Uppdraget att driva bygglogistikcentret löper fram till 2032, medan dessa tre stadsdelar byggs. Därefter ska kommunen ömpröva behovet.

– Det är egentligen inte kommunens uppgift att driva ett sånt här center. I framtiden kanske det handlar mer om att vi ska ställa krav på att man minimerar byggtransporterna, på fossilfria transporter och bullerkrav för att få bygglov på vissa platser i Uppsala, säger Elin Skogens.


Minska trängsel och miljöpåverkan

Målet med logistikcentret är förutom att minska trängseln i trafiken att också minska miljöpåverkan så som buller, klimatpåverkan, luftkvalitet och påverkan på vatten.

– Vi uppskattar att vi kan minska byggtransporterna till de här områdena med 40–50 procent genom logistikcentret, säger Elin Skogens.

Efter en knapp månad i drift är erfarenheterna goda.

– Hittills har det fungerat bra. Folk verkar nöjda och tar till sig metodiken och ser nyttan med den. Eftersom marknaden har mattats av lite grand så har vi fått en mjukstart också. Det har varit mindre volymer än vi har räknat med, säger Elin Skogens.

För kommunens del finns också stora fördelar med att man genom leveransplaneringstjänsten kan få mycket information om transporterna genom staden.

– Vi får ett gediget faktaunderlag. Vi kan se vilja fordon som kör, miljöklass, vilka transporter som stannar vid samlastningscentral och så vidare. Det ger oss ett bra faktaunderlag till vilka krav vi kan ställa i framtiden, säger Elin Skogens.

Förlorade ÄTA-tvist mot kommun

Kostsam process för entreprenören.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/forlorade-ata-tvist-mot-kommun-28153

700 nya bostäder på gång i Västerås

Grönt ljus för detaljplanen.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/700-nya-bostader-pa-gang-i-vasteras-28152

Projektledare får statligt uppdrag

Långt samarbete kring kulturbyggnader fortsätter.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/projektledare-far-statligt-uppdrag-28151

Trafikverket stäms på 800 miljoner

Italiensk entreprenör stämmer efter Förbifart-kaoset.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/trafikverket-stams-pa-800-miljoner-28146

Byggmaterialen som ökar mest

Nya siffror för byggmaterialhandeln.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/byggmaterialen-som-okar-mest-28148

Affärsidé: matcontainrar till svensk landsbygd

Ombyggda containrar ska placeras på platser som saknar utbud.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/affarside-matcontainrar-till-svensk-landsbygd-28133

Flera brister på Stockholmsbygge

Fallrisk i schakt och gasolflaskor som kunde explodera.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/flera-brister-pa-stockholmsbygge-28142

Betonmast bygger kulturellt kvarter

Byggs på parkeringsplats.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/betonmast-bygger-kulturellt-kvarter-28141

Snart koras årets unga ledare

Fyra nominerade till Guldhuset.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/snart-koras-arets-unga-ledare-28140

Kallade isolering miljövänlig – fälls i domstol

Domslut i strid mellan cellulosa och mineralull.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/kallade-isolering-miljovanlig-falls-i-domstol-28138