Meny
  • "Vi lånar inte utan vi avsätter pengar i nationell plan så att Norrbotniabanan ska byggas. Det finns inga planer på banavgifter", säger infrastrukturminister Thomas Eneroth.
    Foto: Johanna Åfreds

7 miljarder till Norrbotniabanan

7 miljarder till Norrbotniabanan

Regeringen avslöjade idag att de planerar att avsätta 7 miljarder kronor till Norrbotniabanan. Bygget startar innan mandatperiodens slut i höst.

– Vi kan ge besked om att Norrbotniabanan kommer att byggas, att vi avsätter närmare sju miljarder för att sätta igång bygget. Inte bara mellan Umeå-Dåva som det tidigare har varit besked om utan hela vägen upp till Skellefteå, naturligtvis med ambitionen att vi sedan ska kunna fortsätta och bygga hela Norrbotniabanan. Det är en glädjens dag tror jag för väldigt många som länge har kämpat för att vi ska få förbättrade jänrvägsförbindelser för både gods och persontrafik i norra Sverige, säger infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) i en intervju med P4 Västerbotten.

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) säger att han har förhandlat fram samma fråga en gång tidigare med Göran Persson 2006. Sedan gjorde den borgerliga regeringen andra prioriteringar.

– Jag tror att det är superviktigt. För hela Norrbottens och Västerbottens industri är det avgörande om vi ska kunna investera och skapa nya jobb i framtiden, säger Peter Eriksson.

Byggstarten kommer att ske i stort sett omgående.

– Vi kommer att påbörja bygget under den här mandatperioden. Det är jätteviktigt att kunna sätta spaden i jorden och se till att komma igång. Och så avsätter vi skarpa pengar i den nationella planen, säger Thomas Eneroth.

Det är nu när besked ges om den nationella planen som Trafikverket får klartecken att sätta igång.

– Nu vet vi att Norrbotniabanan blir av, att arbetet ska kunna genomföras ända upp till Skellefteå i en sammanhållen process och så har vi öppnat upp för EU-medfinansiering, säger Peter Eriksson.

Vänsterpartiet är kritiskt och vill att hela sträckan ska börja byggas på en gång. Arbetet Umeå-Dåva beräknas enligt Peter Eriksson vara klart 2021. Kan man få fram planeringen vill MP fortsätta bygget vidare direkt därefter.

– Vi lånar inte utan vi avsätter pengar i nationell plan så att Norrbotniabanan ska byggas. Det finns inga planer på banavgifter, säger Thomas Eneroth.

Energideklaration jubilerar

Flera miljoner deklarationer har gjorts.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/energideklaration-jubilerar-27532

Bonava och Mimer bygger i Västerås

Totalt 1 000 lägenheter.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/bonava-och-mimer-bygger-i-vasteras-27526

”Vi hårdgranskade svartekonomin”

Staffan Åkerlund om åren som Byggindustrins chefredaktör.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-hardgranskade-svartekonomin-27527

Så gick det för Sweco i kvartal tre

”Stabil utveckling”
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/sa-gick-det-sweco-i-kvartal-tre-27523

Efter olyckan: Nu återupptas sprängningarna

"Inga brister i arbetsmiljön"
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/efter-olyckan-nu-aterupptas-sprangningarna-27522

Allt är bäddat för 
jätteparken i Norrbotten

NCC bereder för vindkraftparken i Markbygden.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/allt-ar-baddat-jatteparken-i-norrbotten-27499

Märkesbyggnader invigda i Stockholm

Stjärnarkitekter visade sina skapelser.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/markesbyggnader-invigda-i-stockholm-27521

Ska lyfta vardagsliv i Trelleborg

Vardagen ska få styra utformningen av stadsdel i Trelleborg
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ska-lyfta-vardagsliv-i-trelleborg-27520

Allvarligt tillbud med lastbil på bygge

Händelsen inträffade på en av Peabs arbetsplatser i Norrköping.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/allvarligt-tillbud-med-lastbil-pa-bygge-27519

EU-beslut riskerar att förlänga handläggningen av detaljplaner

Domen är en inskränkning av kommunernas planmonopol.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/eu-beslut-riskerar-att-forlanga-handlaggningen-av-detaljplaner-27517