Meny

35 procent lägre utsläpp hos NCC

35 procent lägre utsläpp hos NCC

NCC har minskat sina koldioxidutsläpp med 35 procent på två och ett halvt år. Största delen kommer från att asfaltverken ställts om till förnybara bränslen.

– Vi minskar våra koldioxidutsläpp kraftigt genom att 50 procent av den asfaltmassa NCC tillverkar i Sverige produceras med förnybara bränslen. Detta är dock bara början. Vi räknar med att nå 80 procent inom kort. Vi kan bidra till att nå vårt koldioxidmål i hela NCC-koncernen samtidigt som vi bidrar till att våra kunder når sina mål när de köper våra produkter, säger Jyri Salonen, affärsområdeschef för NCC Industry, i ett pressmeddelande.

NCC har konverterat två tredjedelar av asfaltverken i Sverige från att, i första hand, använda eldningsolja till att istället nyttja träpellets som bränsle. Enligt NCC påverkas deras koldioxidavtryck till största delen av de bränslen de använder. Därför får detta en avgörande effekt på koldioxidutsläppen från företagets egna verksamhet.

Vid årsskiftet 2015/2016 uppgick NCC:s koldioxidutsläpp till 5,9 ton per miljon omsatt krona. Vid halvårsskiftet 2018 hade utsläppen minskat med 35 procent till 3,8 ton per miljon omsatt krona.

– I Sverige har energi- och koldioxidskatterna på fossila bränslen medfört att det är ekonomiskt möjligt att investera i en omställning till förnybara bränslen. Det finns vissa tecken på att liknande förutsättningar kan komma att gälla i Norge. För Danmark och Finland finns få sådana tecken i dagsläget. Detta kan dock komma att förändras snabbt, säger Kent Andersson, bränsleansvarig på NCC.

Målet för NCC-koncernen är att halvera sina koldioxidutsläpp under perioden 2016 till 2020 till 2,9 ton per miljon omsatt krona.

– Tack vare ett tydligt mätbart klimatmål samt kontroll över vad som händer på bränslemarknaden har vi ökat takten i vårt arbete mot minskat fossilberoende. Med liknande gynnsamma förutsättningar i våra grannländer är jag övertygad om att vi kan skynda på omställningstakten även där, säger Christina Lindbäck NCC:s hållbarhetschef.

"Vi kan inte avslöja för mycket"

Anders Carlén, chefredaktör för Byggindustrin, om övergången till månadstidning.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kan-inte-avsloja-mycket-28045

Skanskas svaga lönsamhet håller i sig

Danielsson: "Vi måste bli av med döda intäkter".
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/skanskas-svaga-lonsamhet-haller-i-sig-28053

Föredömen har tagit säkerheten till ny nivå

Håll Nollan sätter fokus på arbetsmiljö.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/foredomen-har-tagit-sakerheten-till-ny-niva-28031

Petade entreprenören i konkurs

Tappade kontrakt på Förbifarten – nu är företaget på obestånd.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/petade-entreprenoren-i-konkurs-28049
Sture Kullman, ordförande för MVB, är nöjd med resultatet.

Rekordresultat för MVB

Resultat på hundra miljoner kronor.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/rekordresultat-mvb-28050

NCC säljer dansk återvinning

NCC renodlar affären och säljer sin danska återvinningsverksamhet.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/ncc-saljer-dansk-atervinning-28044

”Vi jobbade redan bra, men ville bli ännu bättre”

Skanskas projekt i kvarteret Tändstickan i Göteborg är nominerat till Håll Nollans pris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-jobbade-redan-bra-men-ville-bli-annu-battre-28040

”Vi kände att vi måste göra något”

SL:s projekt Roslagsbanan nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/vi-kande-att-vi-maste-gora-nagot-28041

“Det värsta hade hänt”

Ellevios projekt Säker arbetsplats nomineras till Håll Nollans arbetsmiljöpris.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/det-varsta-hade-hant-28042

Smidigare transporter med ny app

Kopplar ihop byggare med åkerier och materialleverantörer.
Nyhet
http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/smidigare-transporter-med-ny-app-28027