Meny

Vi bygger framtid – trots dagens lövtunna lönsamhet

Staffan Åkerlund

Vi bygger framtid – trots dagens lövtunna lönsamhet

Det är få verksamheter som vi med lika stor säkerhet som med byggbranschen vi vet kommer att existera under nästa århundrade.

De som har dessa framtidsutsikter sysslar på ett eller annat sätt med mänsklighetens mer basala behov. Vi måste bo, vi måste äta, sova, lära oss mentala och fysiska färdigheter.

Vi fortsätter att bygga med samma envetenhet under nästa århundrade som förfäderna en gång gjorde i tvåflodslandet som de gjorde i Nildeltat och med kejsardynastiernas vattenregleringar innanför den kinesiska muren. Byggande handlar under årtusenden om allt från monument till livets förutsättningar och tak över huvudet.

Det kommer knappas att ändras. 

Framtiden tillhör ingenjören, den tillhör en bonde som visserligen kanske flyttat verksamheten till staden men som ändå utför sin tiotusenåriga syssla – att odla.

Den tillhör också den som odlar våra intellekt. En lärare kommer följaktligen aldrig att bli omodern. Modet inom pedagogik fortsätter att växla men ändå förblir uppdraget detsamma sedan Sokrates och Platons dagar. Finns det något för mänskligheten att utforska och lära sig av kommer människan att göra det.


Allt ska byggas ut

Det är trösterikt att tänka på det sättet kring inte minst byggandet i tider som dessa. Befolkningen växer så det knakar. Allt ska byggas ut, skolor, kommunikationer, bostäder, offentliga rum. Det kan sammanfattas som stadsbyggnation i stor skala och med tydliga krav på lång hållbarhet.

Konjunkturen är sett över en längre tidsaxel gynnsam. Vi är på toppen av en konjunktur vilket betyder att resurser ansträngd till det yttersta. Det syns på ett förskräckande vis inom byggsektorn som trängs av starka, motstridiga krafter.

Det är dyrt att bygga i Sverige hävdas det både här och av internationella bedömare. När priser på andra varor och tjänster stadigt planat ut eller till och med sjunkit sedan Sverige gick med i EU för snart ett kvartssekel sedan, fortsätter byggkostnadsindex obrutet uppåt.


Inte entreprenörerna som driver

Men det är inte byggföretagen, entreprenörerna, som driver detta. Att driva kvalificerad personalkrävande verksamhet i en högkostnadsmiljö kostar på.

Detta samtidigt som rörelsemarginalerna är försvinnande tunna i det konkurrensutsatta byggentreprenörsledet, senast demonstrerat under redovisningen av de ekonomiska rapporterna från fjärde kvartalet.  I veckan fick NCC se sin verksamhet detaljgranskad av media och aktieägare.

När målet om en rörelsemarginal på 3,5 procent för ögonblicket känns avlägset för en storkoncern med mångmiljardomsättning, fullbordas den paradoxala bilden av byggverksamhet i vår tid.

För att styra rätt i fleråriga, kapitalkrävande projekt i det starkt begränsade intervallet mellan vinst och förlust, krävs det i nuvarande konkurrenssituation extraordinära förmågor. Det handlar om själva affären, om avtalet lika mycket som om genomförandet.


Spetsen behöver skalas upp

Visst lockas lysande talanger till byggsektorn, inte tu tal om saken. Spetsen finns redan. Men nu behöver spetsen skalas upp på ett sätt som motsvarar behoven av tillväxt inom samhällsbyggnad.

Enbart så kvalificerar sig dagens byggsektor för den tidlösa, oändligt långa framtid som väntar.

Säg att ingenjörerna tillsammans med politiker och allmänhet löser klimatfrågorna, säg att ingen trycker på kärnvapenknappen. Då kanske vi har lika lång tid framför oss som vi har bakom oss. Låt oss bygga den framtiden.

Pernilla Ström

Vi är del i ett gigantiskt experiment

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vi-ar-del-i-ett-gigantiskt-experiment-26807
Staffan Åkerlund

Har S, MP och V hittat en valvinnare? Nej, knappast!

Trots svårigheter med bemanning upplevs utländsk arbetskraft som ett hot.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/har-s-mp-och-v-hittat-en-valvinnare-nej-knappast-26808

Hög tid att återställa Rot-avdraget

Ovärderlig insats mot svartjobb.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/hog-tid-att-aterstalla-rot-avdraget-26798

Nationella riktlinjer för BIM och geodata är här

Vi ser fram emot ert engagemang och era bidrag för allas gemensamma nytta.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/nationella-riktlinjer-bim-och-geodata-ar-har-26791
Fredrik Friblick

Smutsigt skräp och rena tokerier

Handlar det om argument mot att öka produktiviteten i byggandet, då handlar det om skräp.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/smutsigt-skrap-och-rena-tokerier-26788

Vi behöver ett fossilfritt samspel för miljöns skull

Med klimatförändringar som redan är en realitet, kan vi inte pausa omställningsarbetet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-behover-ett-fossilfritt-samspel-miljons-skull-26767
Staffan Åkerlund

Politik för full fart rakt in i väggen

Byggskulden är ett blysänke för ett växande samhälle
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/politik-full-fart-rakt-i-vaggen-26779

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629
Nils-Eric Sandberg

Byggparadoxen

Mitt i denna paradox säger bostadsministern ingenting.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/byggparadoxen-26752
Erik Kalmaru

”Politiker! Kliv upp ur skyttegravarna och börja samarbeta!”

Vilka bostadspolitiska frågor kan – och bör – bli heta i årets valrörelse?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/politiker-kliv-upp-ur-skyttegravarna-och-borja-samarbeta-26764
Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ar-bonus-malus-svaret-pa-framtida-transporter-26749