Meny

OPS är mycket mer än enbart pengarna

Nomi Melin Lundgren

OPS är mycket mer än enbart pengarna

När förre riksrevisorn, nationalekonomen Susanne Ackum inledde seminariet om offentlig privat samverkan, OPS, på VTI i förra veckan reflekterade hon över hur kunskapsuppbyggnad fungerar och stimuleras och drog paralleller till den tidiga 1990-talskrisen och hur Lindbeckskommissionen lade grunden för att statliga verksamheter konkurrensutsattes.
”Sverige var tidigt ute och gick längre än de flesta andra länder”, konstaterade hon.
På så vis svävade Assar Lindbecks ande över också detta seminarium där motpolerna var givna om det kloka i att föra in privata pengar i upphandling av offentligt ägda vägar och järnvägar.
 Susanne Ackum, som doktorerade i nationalekonomi vid tiden för Lindbeckskommissionen, placerade ribban på nivån innovation, feedback, lärdomar och effektivitet snarare än det mer begränsande och kamerala – om den lägsta upplåningskostnaden.

Ingen samlad bild över för och nackdelar

”Att kunna börja nya projekt på en högre kunskapsnivå – är det inte det som är meningen?
Delbetänkandet ”Finansieringen av infrastruktur med privat kapital” som presenterades häromveckan föreslår just detta genom att viljan att utvärdera om det finns effektivitetsvinster att hämta genom att involvera privat kapital.
Det är lämpligt att studera frågan genom att genomföra minst tre stora väg- och järnvägsprojekt som OPS, rekommenderar kommittén.  Liknande jämförande studier ligger i startgroparna internationellt, bland annat i Kanada.
När Jan-Eric Nilsson och Johan Nyström, VTI, studerade kunskapsläget och forskning i sin rapport ”Erfarenheter av privat finansiering av offentlig infrastruktur”, på uppdrag av kommittén, överblickade de internationell forskning de senaste tio åren. OPS-projekt tycks visserligen bli klara i tid och är sällan dyrare än planerat konstaterar de. Men man vet inte med säkerhet – det existerar inga projektuppföljningar som ger en samlad bild över för- och nackdelar.
Och de två exempel på OPS hittills i Sverige, Arlandabanan och NKS, har råkat i dåligt rykte. trots att NKS blev klart i tid och på kronan rätt pris. Sett till vad som beställdes som OPS sommaren 2010.
Vem bär ansvaret för att enbart en offert deltog och fick jobbet? Inte Skanska. Vem bär ansvaret för att NKS växte med att antal helt nya beställningar? Beställaren!

Staten lånar billigast
När Skanskas koncernchef Johan Karlström och Riksgäldsdirektören Hans Lindblad pratar OPS är de egentligen mer överens än väntat. Speciellt över det faktum att staten lånar billigast.
Hans Lindblad är pessimistisk när det gäller offentliga beställare. De är så dåliga beställare att staten helt enkelt ska avstå från OPS.
Skanskas och koncernchefen Johan Karlströms ståndpunkt är där den motsatta. Lägsta pris-principen är orsaken till låg produktivitet, den belönar inte innovation.  Det gör däremot rätt valda OPS-projekt som dessutom främjar högre kvalitet i varje led. Utföraren, entreprenören, siktar ju på låga livscykelkostnader.

 

Fredrik Friblick

Fyra bröllop och en begravning

Byggandet behöver visionärt ledarskap.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/fyra-brollop-och-en-begravning-26327
Erik Kalmaru

Prissänkning kan leda till innovationstänk på bostadsmarknaden

Står kraschen inför dörren eller inte?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/prissankning-kan-leda-till-innovationstank-pa-bostadsmarknaden-26339

Den första tröskeln måste sänkas

Sverige har inte en bostadsmarknad utan flera.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/den-forsta-troskeln-maste-sankas-26312
Staffan Åkerlund

En elbil på väg mot Mars är bara det första steget

Det är inte ofta vi skriver om evigheten i tidningen Byggindustrin. Men nu finns chansen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/en-elbil-pa-vag-mot-mars-ar-bara-det-forsta-steget-26326
Nils-Eric Sandberg

Den besvärliga fastighetsskatten

Fastighetsskatten har aldrig avskaffats.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/den-besvarliga-fastighetsskatten-26283

Räcker effekten till när förbrukning av el ökar?

Sannolikt kommer framtida byggnader bli mer el-intensiva trots el-effektivisering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/racker-effekten-till-nar-forbrukning-av-el-okar-26280
Staffan Åkerlund

Finns det verkligen för många bostäder till salu?

Människorna ÄR staden. Tillsammans skapar individerna förutsättningarna för välstånd.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/finns-det-verkligen-manga-bostader-till-salu-26282
Torun Nilsson

Algoritmer är våra bästa vänner

Vilken bransch som står näst på tur för digital revolution?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/algoritmer-ar-vara-basta-vanner-26252
Staffan Åkerlund

Vi bygger framtid – trots dagens lövtunna lönsamhet

Byggbranschen kommer med säkerhet att existera under nästa århundrade.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/vi-bygger-framtid-trots-dagens-lovtunna-lonsamhet-26253

Så kan risker i projekten utvecklas till möjligheter

Vi måste vara lyhörda för både risker och möjligheter.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/sa-kan-risker-i-projekten-utvecklas-till-mojligheter-26247