Meny

Frostiga relationer på Förbifarten sinkar bygget

Anders Carlén

Frostiga relationer på Förbifarten sinkar bygget

Planerna på en motorvägsförbindelse genom västra Stockholm har hängt med sedan slutet av 60-talet och haft lika många namn som sträckningar: broalternativet Kungshattleden, bro- och tunnelalternativet Västerleden och till sist, världens-näst- längsta-tunnel-i-stadsnära miljö-alternativet Förbifart Stockholm.

Vägen dit har varit fylld av slukhål, förseningar och politiska utspel, men när regeringen den 15 maj 2014 avslog samtliga överklaganden för Förbifart Stockholm vann arbetsplanen till sist laga kraft och arbetet kunde påbörjas.

65 meter under Mälaren

Trafikverkets ambition var och är att 19 av 21 kilometer ska gå under marken i tunnlar – som på vissa sträckor är inritad 65 meter under Mälaren – och som kopplas ihop med strategiska på- och avfarter från Kungens Kurva i söder till Häggvik i norr. Kapacitet: 145 000 fordon per dygn.

Förhoppningen är att förbifarten ska skapa bättre framkomlighet och avlasta centrala Stockholm från genomfartstrafik, men projektet är dyrt (för samma pengar får man Södra Länken, Hallandsåstunneln och Höga Kustenbron tillsammans) och kommer sannolikt ha en negativ inverkan på miljön.

Politisk dragkamp

Både budget (runt 30 miljarder) och tidsplan (2026) har ifrågasatts och däremellan har de politiska viljorna inte riktigt dragit jämnt: Tre månader efter att beslutet vunnit laga kraft hölls en byggstartsceremoni med bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, och bygget påbörjades.

Kort därefter förlorade Alliansen valet och arbetet avstannade – den nya regeringen ville få bättre koll på kostnaderna – och först tre månader senare kom arbetet igång igen. Kostnad: 170 miljoner och sex månaders fördröjning.

Frostig relation

Närmare fem år in i projektet fortsätter problemen och tidigare i år kunde Byggindustrin rapportera att NCC stoppade arbetet med Förbifarten vid Häggvik. Enligt NCC:s projektchef var Trafikverkets underlag för bristfälliga och det skulle dröja drygt sex månader innan arbetet återupptogs.

Och nu är allting fridens liljor?

Nja, inte riktigt. När vi i slutet av november kontaktade en handfull av Förbifart Stockholms entreprenörer framkom det att situationen var allt annat än bra och att relationen till Trafikverket var minst sagt frostig.

Du läser hela artikeln på sidan fyra, där även Trafikverket ger sin syn på saken.

Nu tar vi juluppehåll och ses igen i slutet av januari. Under tiden läser du oss på byggindsutrin.se.

God Jul och Gott nytt år!

Erik Kalmaru

"Alla vinner på en mer jämställd byggbransch"

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/alla-vinner-pa-en-mer-jamstalld-byggbransch-27633
Pernilla Ström

"Besluten lägger död hand över nyskapandet"

Pernilla Ström drar sig till minnes Mancur Olsons bok om nationers uppgång och fall.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/besluten-lagger-dod-hand-over-nyskapandet-27623

"Kommuner måste våga tänka nytt för att lösa ungas boende"

Saffran Rohm på jagvillhabostad.nu om tidsbegränsade bygglov.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/kommuner-maste-vaga-tanka-nytt-att-losa-ungas-boende-27617
Jan-Olof Edgar

"Lean-BIM med Coclass"

Jan-Olof Edgar tycker att Lean och BIM går hand i hand.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/lean-bim-med-coclass-27608

"Flyttande seniorer löser bostadskrisen"

Björn Wellhagen har receptet på hur bostadskrisen kan lösas.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/flyttande-seniorer-loser-bostadskrisen-27615
Anders Carlén

"Järnviljan i norr"

Stadshuset Kristallen är ett föredömligt exempel, skriver Anders Carlén.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/jarnviljan-i-norr-27594

"Trä i Växjö – en självklarhet för klimatet"

Politiker i Växjö kommun svarar på en debattartikel av Roger Andersson, tidningen Betong.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/tra-i-vaxjo-en-sjalvklarhet-klimatet-27592

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887
Nils-Eric Sandberg

"Dröm om en rationell bostadspolitik"

Antag en rationell bostadsmarknad, med hjälp av fantasin, skriver Nils-Eric Sandberg.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/drom-om-en-rationell-bostadspolitik-27581
Anders Carlén

"Är du hållbar lille vän?"

Anders Carlén funderar på vad som hände när jobben automatiseras.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ar-du-hallbar-lille-van-27567

"Småhus, inte fler bostadsrätter, är det vi behöver"

En illusion att alla vill bo i lägenhet, skriver Lena Södersten, Villaägarna.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/smahus-inte-fler-bostadsratter-ar-det-vi-behover-27552