Meny

Frostiga relationer på Förbifarten sinkar bygget

Anders Carlén

Frostiga relationer på Förbifarten sinkar bygget

Planerna på en motorvägsförbindelse genom västra Stockholm har hängt med sedan slutet av 60-talet och haft lika många namn som sträckningar: broalternativet Kungshattleden, bro- och tunnelalternativet Västerleden och till sist, världens-näst- längsta-tunnel-i-stadsnära miljö-alternativet Förbifart Stockholm.

Vägen dit har varit fylld av slukhål, förseningar och politiska utspel, men när regeringen den 15 maj 2014 avslog samtliga överklaganden för Förbifart Stockholm vann arbetsplanen till sist laga kraft och arbetet kunde påbörjas.

65 meter under Mälaren

Trafikverkets ambition var och är att 19 av 21 kilometer ska gå under marken i tunnlar – som på vissa sträckor är inritad 65 meter under Mälaren – och som kopplas ihop med strategiska på- och avfarter från Kungens Kurva i söder till Häggvik i norr. Kapacitet: 145 000 fordon per dygn.

Förhoppningen är att förbifarten ska skapa bättre framkomlighet och avlasta centrala Stockholm från genomfartstrafik, men projektet är dyrt (för samma pengar får man Södra Länken, Hallandsåstunneln och Höga Kustenbron tillsammans) och kommer sannolikt ha en negativ inverkan på miljön.

Politisk dragkamp

Både budget (runt 30 miljarder) och tidsplan (2026) har ifrågasatts och däremellan har de politiska viljorna inte riktigt dragit jämnt: Tre månader efter att beslutet vunnit laga kraft hölls en byggstartsceremoni med bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, och bygget påbörjades.

Kort därefter förlorade Alliansen valet och arbetet avstannade – den nya regeringen ville få bättre koll på kostnaderna – och först tre månader senare kom arbetet igång igen. Kostnad: 170 miljoner och sex månaders fördröjning.

Frostig relation

Närmare fem år in i projektet fortsätter problemen och tidigare i år kunde Byggindustrin rapportera att NCC stoppade arbetet med Förbifarten vid Häggvik. Enligt NCC:s projektchef var Trafikverkets underlag för bristfälliga och det skulle dröja drygt sex månader innan arbetet återupptogs.

Och nu är allting fridens liljor?

Nja, inte riktigt. När vi i slutet av november kontaktade en handfull av Förbifart Stockholms entreprenörer framkom det att situationen var allt annat än bra och att relationen till Trafikverket var minst sagt frostig.

Du läser hela artikeln på sidan fyra, där även Trafikverket ger sin syn på saken.

Nu tar vi juluppehåll och ses igen i slutet av januari. Under tiden läser du oss på byggindsutrin.se.

God Jul och Gott nytt år!

Erik Kalmaru

Friggebodar, Attefallare – vad kommer vi att minnas Per Bolund för?

Kanske blir det en Bo-lund?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/friggebodar-attefallare-vad-kommer-vi-att-minnas-bolund-28150

"Riv muren!"

Byggnadsverk är också konstverk.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/riv-muren-28139

"Fortsatt stort behov av arbetskraft inom bygg"

Anton Klintenberg, vd på Sustend, ser ett stort behov av arbetskraft på underhållssidan.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/fortsatt-stort-behov-av-arbetskraft-inom-bygg-28132

Energieffektivitet för alla

"Dagens regelverkstyr mot högre kostnad för energiförsörjningen i våra hus."
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/energieffektivitet-alla-28125
Nomi Melin Lundgren

”It takes two to tango”

Dansgolvet är en byggmarknad.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/it-takes-two-tango-28084
Anders Carlén

Välkommen till 
nya Byggindustrin!

Står byggbranschen still? Kolla i arkivet!
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/valkommen-till-nya-byggindustrin-28083

"Sverige riskerar att gå över ån efter vatten i jakten på el"

"Innan vi fattar ogrundade investeringsbeslut krävs en översyn".
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/sverige-riskerar-att-ga-over-efter-vatten-i-jakten-pa-el-28075

”Involvera cheferna i kampen mot döden på jobbet”

Byggcheferna föreslår åtgärder.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/involvera-cheferna-i-kampen-mot-doden-pa-jobbet-28064
Nils-Eric Sandberg

"Tid för bostadskommission"

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/tid-bostadskommission-28052

"Öppna BIM-lösningar är framtiden"

Kan IFC bli byggbranschens PDF-format? undrar Arno de Ryst, Link arkitektur.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/oppna-bim-losningar-ar-framtiden-28054