Meny

Detta lär vi oss av Citybanan

Staffan Åkerlund

Detta lär vi oss av Citybanan

Citybanan är med sina 16 miljarder kronor och åttaåriga byggtid ett av de största järnvägsprojekten i modern tid. Och en av de största tekniska utmaningarna. Att spränga sig fram genom berget under huvudstaden, meter för meter och mellan olika tunnelsystem, T-bana och snuddande nära husgrunder i andra fall, har krävt tekniska skohorn. Fastighetsägare har darrat över riskerna för sprickbildningar eller sättningar. Staden är gammal.

Ändå har det varit nödvändigt. Den omvittnade getingmidjan var sedan länge en tvångströja, en 1800-talskorsett som fick transport-Sverige att må dåligt, att fungera som en invalid.

 

Två nya spår är inte lite

Nu nästan 150 år efter att södra och norra landet knöts samman via huvudstaden, 146 år för att vara exakt efter kung Karl den XV:s invigning 1871 av två spår som förband den söderifrån kommande järnvägstrafiken med den norrgående är det dags att inviga två nya spår.

Låter det lite? Det är det inte. Det betyder att 60 procent av all trafik som trängts samman i getingmidjan plötsligt frigörs. Det är den utrymmeskrävande lokaltrafiken som nu får egna banor under centrala Stockholm mellan Södra Station och Tomteboda. Med tanke på urbaniseringen, att Stockholm är en av Europas snabbast växande städer befolkningsmässigt, är det ett senkommet men välkommet mirakel för 16 miljarder kronor och åtta års intensiv byggtid.

Den 9 juli är den högtidliga invigningen och dagen därpå, den 10 juli släpps trafiken på. Effekten för pendlare på de nya spåren från perrongerna på den nya storslagna stationerna 40 meter under jorden på Centralen och Odenplan kommer att motsvara vad många bilister upplevde när Norra Länken plötsligt stod klar och körbar för ett par år sedan.

Trots allt är tågpendlarna fler än de krypkörande bilarna så den samlade effekten blir betydligt större. Vi är vana vid att mäta våra trafikförseningar individuellt. De är förargliga och förlänger våra arbetsdagar. Men mätt på en nationalekonomisk vågskål kan vi börja förarga oss över hur många miljarder kronor mer som trafikstockningarna på spåren har kostat än det som nu investerats i de nya spåren.

 

Många olyckor under arbetet

I förra veckan uppmärksammade Vetenskapsradion på P1, Vetandets Värld, den kommande invigningen och sammanfattade på ett utmärkt sätt projektets alla utmaningar – att varsamt spränga sig fram meter för meter. Men programmet var samtidigt fullt realistiskt i så måtto att det i sin helhet knappast var olycksfritt.

Sammanlagt fem svåra arbetsplatsolyckor har inträffat under de åtta åren. Det är föga tröst att själva tunneldrivningen var fri från svåra olyckor eller att de tragiska händelserna inträffat ovan jord som ”vanliga” byggolyckor.

Utredningarna av de fem svåra olyckorna visade att inga systemfel var olycksorsaker, säkerhetsarbetet fanns på plats. Ändå inträffade de.

Getingmidjan är borta. Riskerna i arbetsmiljön för enskilda medarbetare finns kvar vilket drabbade delprojekt i Citybanan. Vi måste lära oss av varje enskilt misslyckande och säkerställa att det är noll allvarliga olyckor som gäller. Ingen ska behöva riskera liv och hälsa för smidigare trafiklösningar.

Byggande miljömärks trots brandfarliga material

Hur är det möjligt att inte ta hänsyn till brandriskerna med olika isoleringsmaterial?
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/byggande-miljomarks-trots-brandfarliga-material-25470
Staffan Åkerlund

Kreativ förstörelse gynnar kvinnorna

Processen beskriver vad som händer vid teknologiska och ekonomiska förändringar
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/kreativ-forstorelse-gynnar-kvinnorna-25481

Replik: Förtätningen är riskfaktor för det befintliga

Fastighetsägare oroliga för förtätning.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/replik-fortatningen-ar-riskfaktor-det-befintliga-25448
Nils-Eric Sandberg

Varför nya hus blir dyra?

Skatter på investeringar bromsar tillväxten.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/varfor-nya-hus-blir-dyra-25447
Staffan Åkerlund

Snart beslutsdags för höghastighetstågen

Sverigeförhandlingen har lagt grunden för vägvalet kring framtidens kommunikationer.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/snart-beslutsdags-hoghastighetstagen-25437

”Inom tre år får vi professur till CBE”

Behovet av starka band mellan forskning och företag är större än någonsin
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inom-tre-ar-far-vi-professur-till-cbe-25438
Erik Kalmaru

Jämställdhet inom bygg måste börja redan i skolan

Arbetet mot jämställdhet i samhällsbyggnadssektorn går för långsamt.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/jamstalldhet-inom-bygg-maste-borja-redan-i-skolan-25441

Dags för offentliga inköpschefer att leva upp till sina stolta miljömål

Kommuner måste våga ställa miljökrav.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/dags-offentliga-inkopschefer-att-leva-upp-till-sina-stolta-miljomal-25316

Ropen skalla - Coclass till alla

Intresset för Coclass är inspirerande!
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ropen-skalla-coclass-till-alla-25251
Fredrik Friblick

Att bygga upp – och riva ner

Det är så mycket elände i världen. Vad har vi byggare med det att göra?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/att-bygga-upp-och-riva-ner-25248