Meny

Detta lär vi oss av Citybanan

Staffan Åkerlund

Detta lär vi oss av Citybanan

Citybanan är med sina 16 miljarder kronor och åttaåriga byggtid ett av de största järnvägsprojekten i modern tid. Och en av de största tekniska utmaningarna. Att spränga sig fram genom berget under huvudstaden, meter för meter och mellan olika tunnelsystem, T-bana och snuddande nära husgrunder i andra fall, har krävt tekniska skohorn. Fastighetsägare har darrat över riskerna för sprickbildningar eller sättningar. Staden är gammal.

Ändå har det varit nödvändigt. Den omvittnade getingmidjan var sedan länge en tvångströja, en 1800-talskorsett som fick transport-Sverige att må dåligt, att fungera som en invalid.

 

Två nya spår är inte lite

Nu nästan 150 år efter att södra och norra landet knöts samman via huvudstaden, 146 år för att vara exakt efter kung Karl den XV:s invigning 1871 av två spår som förband den söderifrån kommande järnvägstrafiken med den norrgående är det dags att inviga två nya spår.

Låter det lite? Det är det inte. Det betyder att 60 procent av all trafik som trängts samman i getingmidjan plötsligt frigörs. Det är den utrymmeskrävande lokaltrafiken som nu får egna banor under centrala Stockholm mellan Södra Station och Tomteboda. Med tanke på urbaniseringen, att Stockholm är en av Europas snabbast växande städer befolkningsmässigt, är det ett senkommet men välkommet mirakel för 16 miljarder kronor och åtta års intensiv byggtid.

Den 9 juli är den högtidliga invigningen och dagen därpå, den 10 juli släpps trafiken på. Effekten för pendlare på de nya spåren från perrongerna på den nya storslagna stationerna 40 meter under jorden på Centralen och Odenplan kommer att motsvara vad många bilister upplevde när Norra Länken plötsligt stod klar och körbar för ett par år sedan.

Trots allt är tågpendlarna fler än de krypkörande bilarna så den samlade effekten blir betydligt större. Vi är vana vid att mäta våra trafikförseningar individuellt. De är förargliga och förlänger våra arbetsdagar. Men mätt på en nationalekonomisk vågskål kan vi börja förarga oss över hur många miljarder kronor mer som trafikstockningarna på spåren har kostat än det som nu investerats i de nya spåren.

 

Många olyckor under arbetet

I förra veckan uppmärksammade Vetenskapsradion på P1, Vetandets Värld, den kommande invigningen och sammanfattade på ett utmärkt sätt projektets alla utmaningar – att varsamt spränga sig fram meter för meter. Men programmet var samtidigt fullt realistiskt i så måtto att det i sin helhet knappast var olycksfritt.

Sammanlagt fem svåra arbetsplatsolyckor har inträffat under de åtta åren. Det är föga tröst att själva tunneldrivningen var fri från svåra olyckor eller att de tragiska händelserna inträffat ovan jord som ”vanliga” byggolyckor.

Utredningarna av de fem svåra olyckorna visade att inga systemfel var olycksorsaker, säkerhetsarbetet fanns på plats. Ändå inträffade de.

Getingmidjan är borta. Riskerna i arbetsmiljön för enskilda medarbetare finns kvar vilket drabbade delprojekt i Citybanan. Vi måste lära oss av varje enskilt misslyckande och säkerställa att det är noll allvarliga olyckor som gäller. Ingen ska behöva riskera liv och hälsa för smidigare trafiklösningar.

Fredrik Friblick

I have a dream

I Samhällsbyggnadsmuseet visas det sista ÄTA-arbetet.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/i-have-dream-25800
Staffan Åkerlund

Genombrott för digital läsning av Byggindustrin

Logisk utveckling när NCC öppnar för digitala prenumerationer.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/genombrott-digital-lasning-av-byggindustrin-25798
Erik Kalmaru

Vågar du riskera att hamna i Facitfällan?

Att byggbranschen inte kommit längre i industrialiseringen har flera orsaker.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vagar-du-riskera-att-hamna-i-facitfallan-25803

Modulhus – en temporär lösning på lågt byggande

Låt moderna och klimatsmarta modulhus bli en lösning i ett Sverige där det byggs för lite.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/modulhus-en-temporar-losning-pa-lagt-byggande-25793

Bristande bygghandlingar får BIM att halta

Vi måste säkerställa kunskapsnivån om det som ska utföras.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/bristande-bygghandlingar-far-bim-att-halta-25765
Torun Nilsson

Kalkylator gör riskerna tydliga

Bagage som gör det omöjligt att köpa nya bostäder.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/kalkylator-gor-riskerna-tydliga-25728
Nils-Eric Sandberg

Vällingby är bäst i världen

Vällingby är kanske världens bästa förort.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vallingby-ar-bast-i-varlden-25763

Betonghäckar hos bolagen skapar frustration

Teknik och miljö är för viktigt för att enbart lämnas åt oss män!
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/betonghackar-hos-bolagen-skapar-frustration-25758
Staffan Åkerlund

Solidarisk finansiering i kvarteret? Knappast!

Uppgiften måste lösas av samhället i sin helhet.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/solidarisk-finansiering-i-kvarteret-knappast-25762

Inkludera invånarna och bygg blandade städer

Vi som samhällsbyggare vill bidra till inkluderande städer
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inkludera-invanarna-och-bygg-blandade-stader-25775