Meny

"Bilism – en annorlunda miljörörelse i tiden"

Staffan Åkerlund

"Bilism – en annorlunda miljörörelse i tiden"

Övergången från explosionsmotorn till eldrift är schemalagd och av naturnödvändighet bekräftad, nu senast av COP 21 i Paris.

Veckans nummer av The Economist, 18-24 februari, summerar de hittills uppnådda resultaten av förbättrade tekniska lösningar, inte minst fallande priser och högre kapacitet på batterisidan som i kombination med politisk styrning är i full gång att öppna en global massmarknad för elbilen.

Mer elbilsdrift och snålare förbränningsmotorer minskar efterfrågan på olja som fortsätter att pumpas fram.

Det något paradoxala

Att konkurrera om konsumenterna, bilköparna, i ett hav av billig olja är en tuff uppgift för elbilstillverkare. En omställning är både en samhällsfråga, ett privatekonomiskt vägval och en företagsekonomisk strategifråga. Alla tre perspektiven kretsar här kring miljö och mobilitet. Vilka är redo att ta sådana beslut?

En sådan beslutsfattare är oljelandet Norge. Vårt grannland snubblade sent över sin skattkista, sina djuphavshavsbaserade oljekällor i Nordsjön.

I stället för att låta de oljerika årens inkomster flyta rakt i driften av statens och invånarnas fickor byggde man upp sin superrika oljefond som en försäkring för framtida utmaningar. Här ligger också förklaringen till det något paradoxala i att Norge är världsledande i övergången till elbilar.

Blygsam start

Från en blygsam start på 1990-talet då norska staten började satsa på dåtidens klumpiga elbilsförsök har långsiktigheten börjat ge resultat.

På 2010-talet kom genombrottet. Med smart design och allt bättre prestanda kom lyftet. I dag är elbilens andel av alla bilar som rullar fem procent, var 20:e bil och dominerar bland nybilsalternativen. Bilisternas morötter är subventioner, skattebefrielse, fri parkering och tillåtelse att köra i bussfiler.  År 2020 rullar 400 000 elbilar i landet enligt i dag fullt realistiska prognoser.

Statoil fortsätter att pumpa. Men vinsterna från det statsägda bolaget göder det utsläppsfria alternativet.

Mognar till massmarknad

Globalt rör det på sig. Norge har ingen egen biltillverkning av betydelse men det har många av värdens ledande industriländer. VW-koncernen, väldens största biltillverkare, har inlett sin omställning och kalkylerar med förutsedda förlustår 2025–2028 innan stål-badet är över. De ser elbilen som ofrånkomlig.

Daimler satsar 100 miljarder kronor på tiotalet nya plattformar till 2025. I USA säljer Chevrolet Bolt med räckvidd på 40 mil för 30 000 dollar, vilket ger GM en förlust på 7 000 dollar per bil. Toyota som har decennier av hybriderfarenheter ser nu en marknad för de övre, ekonomiskt starka segmenten bland bilköpare mogna till en massmarknad.

Economist sammanfattar det som redan pågår: ”Att göra sig redo för elbilsracet är smärtsamt. Men att missa det skulle bli katastrofalt”.

Vår egen svenska fordonstillverkning är en ryggrad i vår industri. Våra samhällen är ringar på vattnet runt våra ekonomiska aktiviteter. Själva rörelsen är vår framtid, det är kring den vi bygger. Finns det inte också en trygghet i hur allt hänger ihop?

Digital tvilling kan spegla både funktion och produkt

Digitala tvillingar utgör ett sätt att replikera fysiska objekt i den digitala världen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/digital-tvilling-kan-spegla-bade-funktion-och-produkt-26961
Pernilla Ström

Ge Skåne namnet Östdanmark

Ge Skåne namnet Östdanmark på samma vis som Malmö inkorporerades i Greater Copenhagen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ge-skane-namnet-ostdanmark-26960
Staffan Åkerlund

Partierna öppnar för en social bostadspolitik

Vi har nått vägs ände för dagens otillräckliga marknadslösning.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/partierna-oppnar-en-social-bostadspolitik-26956

”Nu är det läge att bygga hyresrätter med rimlig hyra”

När nu byggandet av nya bostadsrätter minskar öppnas en unik möjlighet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/nu-ar-det-lage-att-bygga-hyresratter-med-rimlig-hyra-26941
Erik Kalmaru

”Kan beställaren bli byggbranschens biltillverkare?”

Hur blir man en föredömlig beställare och byggherre?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/kan-bestallaren-bli-byggbranschens-biltillverkare-26939
Nils-Eric Sandberg

Regleringar skapar svart marknad – lyckligtvis

Det är hyresregleringen som skapar en svart marknad
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/regleringar-skapar-svart-marknad-lyckligtvis-26910

Låt fönsterbranschen bli först med cirkulär ekonomi

Föreslår en konkret handlingsplan.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/lat-fonsterbranschen-bli-forst-med-cirkular-ekonomi-26904

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945
Staffan Åkerlund

Trygghet måste byggas upp underifrån

Kommission har satt utsatta områden under lupp.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/trygghet-maste-byggas-upp-underifran-26908
Fredrik Friblick

Efter sol kommer regn

Du råder inte över konjunkturen, men du kan ta ansvar för hur du agerar på marknaden.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/efter-sol-kommer-regn-26878

“Mötet mellan Eshaq och mig förändrade våra liv”

Startar upprop för ensamkommande.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/motet-mellan-eshaq-och-mig-forandrade-vara-liv-26872