Meny

"Bilism – en annorlunda miljörörelse i tiden"

Staffan Åkerlund

"Bilism – en annorlunda miljörörelse i tiden"

Övergången från explosionsmotorn till eldrift är schemalagd och av naturnödvändighet bekräftad, nu senast av COP 21 i Paris.

Veckans nummer av The Economist, 18-24 februari, summerar de hittills uppnådda resultaten av förbättrade tekniska lösningar, inte minst fallande priser och högre kapacitet på batterisidan som i kombination med politisk styrning är i full gång att öppna en global massmarknad för elbilen.

Mer elbilsdrift och snålare förbränningsmotorer minskar efterfrågan på olja som fortsätter att pumpas fram.

Det något paradoxala

Att konkurrera om konsumenterna, bilköparna, i ett hav av billig olja är en tuff uppgift för elbilstillverkare. En omställning är både en samhällsfråga, ett privatekonomiskt vägval och en företagsekonomisk strategifråga. Alla tre perspektiven kretsar här kring miljö och mobilitet. Vilka är redo att ta sådana beslut?

En sådan beslutsfattare är oljelandet Norge. Vårt grannland snubblade sent över sin skattkista, sina djuphavshavsbaserade oljekällor i Nordsjön.

I stället för att låta de oljerika årens inkomster flyta rakt i driften av statens och invånarnas fickor byggde man upp sin superrika oljefond som en försäkring för framtida utmaningar. Här ligger också förklaringen till det något paradoxala i att Norge är världsledande i övergången till elbilar.

Blygsam start

Från en blygsam start på 1990-talet då norska staten började satsa på dåtidens klumpiga elbilsförsök har långsiktigheten börjat ge resultat.

På 2010-talet kom genombrottet. Med smart design och allt bättre prestanda kom lyftet. I dag är elbilens andel av alla bilar som rullar fem procent, var 20:e bil och dominerar bland nybilsalternativen. Bilisternas morötter är subventioner, skattebefrielse, fri parkering och tillåtelse att köra i bussfiler.  År 2020 rullar 400 000 elbilar i landet enligt i dag fullt realistiska prognoser.

Statoil fortsätter att pumpa. Men vinsterna från det statsägda bolaget göder det utsläppsfria alternativet.

Mognar till massmarknad

Globalt rör det på sig. Norge har ingen egen biltillverkning av betydelse men det har många av värdens ledande industriländer. VW-koncernen, väldens största biltillverkare, har inlett sin omställning och kalkylerar med förutsedda förlustår 2025–2028 innan stål-badet är över. De ser elbilen som ofrånkomlig.

Daimler satsar 100 miljarder kronor på tiotalet nya plattformar till 2025. I USA säljer Chevrolet Bolt med räckvidd på 40 mil för 30 000 dollar, vilket ger GM en förlust på 7 000 dollar per bil. Toyota som har decennier av hybriderfarenheter ser nu en marknad för de övre, ekonomiskt starka segmenten bland bilköpare mogna till en massmarknad.

Economist sammanfattar det som redan pågår: ”Att göra sig redo för elbilsracet är smärtsamt. Men att missa det skulle bli katastrofalt”.

Vår egen svenska fordonstillverkning är en ryggrad i vår industri. Våra samhällen är ringar på vattnet runt våra ekonomiska aktiviteter. Själva rörelsen är vår framtid, det är kring den vi bygger. Finns det inte också en trygghet i hur allt hänger ihop?

Fredrik Friblick

Dags att stanna upp

Fredrik Friblick om pauser, julstress och en rännil snus.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/dags-att-stanna-upp-27644

"Bostäder trillar mellan stolarna"

Ola Johansson (C) varnar för konsekvenserna av att investeringsstödet stryps.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/bostader-trillar-mellan-stolarna-27671
Erik Kalmaru

"Alla vinner på en mer jämställd byggbransch"

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/alla-vinner-pa-en-mer-jamstalld-byggbransch-27633
Pernilla Ström

"Besluten lägger död hand över nyskapandet"

Pernilla Ström drar sig till minnes Mancur Olsons bok om nationers uppgång och fall.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/besluten-lagger-dod-hand-over-nyskapandet-27623
Anders Carlén

Frostiga relationer på Förbifarten sinkar bygget

"Situationen allt annat än bra," skriver Anders Carlén.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/frostiga-relationer-pa-forbifarten-sinkar-bygget-27619

"Kommuner måste våga tänka nytt för att lösa ungas boende"

Saffran Rohm på jagvillhabostad.nu om tidsbegränsade bygglov.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/kommuner-maste-vaga-tanka-nytt-att-losa-ungas-boende-27617
Jan-Olof Edgar

"Lean-BIM med Coclass"

Jan-Olof Edgar tycker att Lean och BIM går hand i hand.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/lean-bim-med-coclass-27608

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

"Flyttande seniorer löser bostadskrisen"

Björn Wellhagen har receptet på hur bostadskrisen kan lösas.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/flyttande-seniorer-loser-bostadskrisen-27615
Anders Carlén

"Järnviljan i norr"

Stadshuset Kristallen är ett föredömligt exempel, skriver Anders Carlén.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/jarnviljan-i-norr-27594

"Trä i Växjö – en självklarhet för klimatet"

Politiker i Växjö kommun svarar på en debattartikel av Roger Andersson, tidningen Betong.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/tra-i-vaxjo-en-sjalvklarhet-klimatet-27592