Meny

"Bilism – en annorlunda miljörörelse i tiden"

Staffan Åkerlund

"Bilism – en annorlunda miljörörelse i tiden"

Övergången från explosionsmotorn till eldrift är schemalagd och av naturnödvändighet bekräftad, nu senast av COP 21 i Paris.

Veckans nummer av The Economist, 18-24 februari, summerar de hittills uppnådda resultaten av förbättrade tekniska lösningar, inte minst fallande priser och högre kapacitet på batterisidan som i kombination med politisk styrning är i full gång att öppna en global massmarknad för elbilen.

Mer elbilsdrift och snålare förbränningsmotorer minskar efterfrågan på olja som fortsätter att pumpas fram.

Det något paradoxala

Att konkurrera om konsumenterna, bilköparna, i ett hav av billig olja är en tuff uppgift för elbilstillverkare. En omställning är både en samhällsfråga, ett privatekonomiskt vägval och en företagsekonomisk strategifråga. Alla tre perspektiven kretsar här kring miljö och mobilitet. Vilka är redo att ta sådana beslut?

En sådan beslutsfattare är oljelandet Norge. Vårt grannland snubblade sent över sin skattkista, sina djuphavshavsbaserade oljekällor i Nordsjön.

I stället för att låta de oljerika årens inkomster flyta rakt i driften av statens och invånarnas fickor byggde man upp sin superrika oljefond som en försäkring för framtida utmaningar. Här ligger också förklaringen till det något paradoxala i att Norge är världsledande i övergången till elbilar.

Blygsam start

Från en blygsam start på 1990-talet då norska staten började satsa på dåtidens klumpiga elbilsförsök har långsiktigheten börjat ge resultat.

På 2010-talet kom genombrottet. Med smart design och allt bättre prestanda kom lyftet. I dag är elbilens andel av alla bilar som rullar fem procent, var 20:e bil och dominerar bland nybilsalternativen. Bilisternas morötter är subventioner, skattebefrielse, fri parkering och tillåtelse att köra i bussfiler.  År 2020 rullar 400 000 elbilar i landet enligt i dag fullt realistiska prognoser.

Statoil fortsätter att pumpa. Men vinsterna från det statsägda bolaget göder det utsläppsfria alternativet.

Mognar till massmarknad

Globalt rör det på sig. Norge har ingen egen biltillverkning av betydelse men det har många av värdens ledande industriländer. VW-koncernen, väldens största biltillverkare, har inlett sin omställning och kalkylerar med förutsedda förlustår 2025–2028 innan stål-badet är över. De ser elbilen som ofrånkomlig.

Daimler satsar 100 miljarder kronor på tiotalet nya plattformar till 2025. I USA säljer Chevrolet Bolt med räckvidd på 40 mil för 30 000 dollar, vilket ger GM en förlust på 7 000 dollar per bil. Toyota som har decennier av hybriderfarenheter ser nu en marknad för de övre, ekonomiskt starka segmenten bland bilköpare mogna till en massmarknad.

Economist sammanfattar det som redan pågår: ”Att göra sig redo för elbilsracet är smärtsamt. Men att missa det skulle bli katastrofalt”.

Vår egen svenska fordonstillverkning är en ryggrad i vår industri. Våra samhällen är ringar på vattnet runt våra ekonomiska aktiviteter. Själva rörelsen är vår framtid, det är kring den vi bygger. Finns det inte också en trygghet i hur allt hänger ihop?

Torun Nilsson

Växande klyftor ger boendesegregation

Vem vet, plötsligt händer det.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vaxande-klyftor-ger-boendesegregation-27263

Vi ingenjörer måste kunna råda politikerna

Dags att ta ställning om koldioxidlagring.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-ingenjorer-maste-kunna-rada-politikerna-27245
Staffan Åkerlund

Subprimelånens comeback!

Tio år efter Lehman Brothers-kraschen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/subprimelanens-comeback-27262
Pernilla Ström

De svagaste behöver vackra miljöer

Jag blev inte långvarig i det fula huset.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/de-svagaste-behover-vackra-miljoer-27223
Staffan Åkerlund

De många små insatserna måste bli så många fler

Dagens bostadsmarknad är decentraliserad och småskalig.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/de-manga-sma-insatserna-maste-bli-sa-manga-fler-27220

"Kontrakten har nyckeln till lönsam anläggning"

Trafikverket måste våga ställa krav.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/kontrakten-har-nyckeln-till-lonsam-anlaggning-27214
Fredrik Friblick

Mot nya höjder

Om stavhopparen var byggare.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/mot-nya-hojder-27200

Så ska du tänka när du väljer säkerhet för ditt byggprojekt.

Annons.
Så ska du tänka när du väljer säkerhet för ditt byggprojekt.
http://byggindustrin.se/sponsrat/gar-bo/experten-sa-valjer-du-ratt-sakerhet-ditt-bygge-27282

Frågan som en kommande 
regering inte får missa!

Alla konkreta och resultatinriktade åtgärder mot svartjobb behövs.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/fragan-som-en-kommande-regering-inte-far-missa-27187
Erik Kalmaru

”Allt är sagt inom bostadspolitiken – nu är det dags att göra allt”

Många hoppas på blocköverskridande bostadspolitik.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/allt-ar-sagt-inom-bostadspolitiken-nu-ar-det-dags-att-gora-allt-27201
Staffan Åkerlund

Befria tänkandet från
 gamla tiders låsningar

Hyreskommissionens förslag – en välkommen rapport.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/befria-tankandet-fran-gamla-tiders-lasningar-27197