Meny

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon. Den befintliga fordonsflottan berörs inte. Men det blir rejäla skattehöjningar för fordon som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer.

För många hantverkarbilar betyder det i normalfallet att framtida fordonsinvesteringar får en helt annan kalkyl. På nyhetsplats ger vi några räkneexempel för själva köptillfället för den som köper nytt efter 1 juli.

 

Måste ta höjd för miljözoner

Men till detta måste nu många hantverkare börja ta höjd för hur verksamheten påverkas av införandet av miljözoner. Med tanke på att fordonet, en skåpbil eller lätt lastbil, är ett arbetsredskap, en nödvändig förutsättning för företagandet, gäller det att välja rätt.

Ligger betydande delar av kundkretsen inom någon av miljözonerna? Måste jag välja ett fordon som egentligen passar min verksamhet mindre bra bara för att kvala in i rätt utsläppskategori?

För den som köper sitt fordon efter 1 juli gäller den högre malus-nivån i tre år.


Hur påverkar systemförändringen?

Innan bonus malus var två, tre års intensiv körning och därefter en förnyelse vanligt. Andrahandspriset var fortfarande rimligt högt och mellanskillnaden beräkningsbar. Men hur blir det om nya avsiktligt systemförändrande regler införs?

Det enkla svaret är att ingen vet säkert. Köparna av nyttofordon ska påverkas så att det klimatsmartaste fordonet väljs. Transporter har en stor andel av byggsektorns totala utsläpp. Varje enskild del av ett projekt ska vägas och alternativ utvärderas.

En teknisk försäkring för den enskilde hantverkaren finns redan nu – att helt enkelt slopa det egna ägandet, att leasa och därmed låta någon annan part bära framtida prismässiga risker. Kostnaden blir sannolikt högre eftersom uthyraren tar ordentligt betalt. Och blir leasingavtalet tillräckligt rymligt när det gäller körsträcka och ”normalt” slitage?

Bonus malus, det vill säga skattestyrning till förmån för en framtida utsläppsfri fordonsflotta är nödvändig. Men med i en sådan omfattande omställning finns det stora svårberäknade faktorer. Inte minst gäller det all den energi och alla råvaror som gått ut för att bygga den redan existerande fordonsflottan.


Är det säkert vad som är bäst miljömässigt?

Att köra en Tesla model S, fulltankad med miljömärkt el från solceller och vindkraft är en härlig känsla. Men sett till behovet av att transportera sig ett antal tusen mil sett över ett antal år – är det säkert att en nyproducerad Tesla totalt sett är miljösmartare än att brassa på i samma sträcka med 30 år gammal Volvo 740? Facit i en sådan jämförelse utfaller i dag till Volvons fördel.

Men det är inte hela sanningen. Teslas stora värde är som vägvisare och pådrivare mot det samhälle som förbrukar mindre resurser totalt sett. Bilen förbrukar massor av resurser att bygga. Men den ökar samtidigt marknaden för solel och vindkraft och öppnar för vätgas. Och då …

Träbyggandet möter upp

Träbyggnadsindustrin välkomnar regeringens strategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/trabyggandet-moter-upp-27024

Inte behöver vi en träbyggnadsstrategi

Ingen har hittills lanserat vare sig en rågmjölsstrategi eller en linnestrategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inte-behover-vi-en-trabyggnadsstrategi-27023

Om rätt är rätt, fel är fel och möjligheten är nu – varför bygger vi då inte (klimat)smart?

Sveriges bostadsmarknad börjar likna ett pyramidspel.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/om-ratt-ar-ratt-fel-ar-fel-och-mojligheten-ar-nu-varfor-bygger-vi-da-inte-klimatsmart

En strategi i tiden – för framtiden

Träbyggnadsindustrin välkomnar regeringens strategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/en-strategi-i-tiden-framtiden-27011

Svar till Roger Andersson

Byggindustrins chefredaktör Staffan Åkerlund svarar om "okritisk" trähusrapportering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/svar-till-roger-andersson-27006

Okritisk journalistik i samhällsbyggnadsbranschen

Roger Andersson, Tidskriften Betong, utmanar Byggindustrin.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/okritisk-journalistik-i-samhallsbyggnadsbranschen-26987

Digital tvilling kan spegla både funktion och produkt

Digitala tvillingar utgör ett sätt att replikera fysiska objekt i den digitala världen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/digital-tvilling-kan-spegla-bade-funktion-och-produkt-26961

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945
Pernilla Ström

Ge Skåne namnet Östdanmark

Ge Skåne namnet Östdanmark på samma vis som Malmö inkorporerades i Greater Copenhagen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ge-skane-namnet-ostdanmark-26960
Staffan Åkerlund

Partierna öppnar för en social bostadspolitik

Vi har nått vägs ände för dagens otillräckliga marknadslösning.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/partierna-oppnar-en-social-bostadspolitik-26956

”Nu är det läge att bygga hyresrätter med rimlig hyra”

När nu byggandet av nya bostadsrätter minskar öppnas en unik möjlighet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/nu-ar-det-lage-att-bygga-hyresratter-med-rimlig-hyra-26941