Meny

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon. Den befintliga fordonsflottan berörs inte. Men det blir rejäla skattehöjningar för fordon som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer.

För många hantverkarbilar betyder det i normalfallet att framtida fordonsinvesteringar får en helt annan kalkyl. På nyhetsplats ger vi några räkneexempel för själva köptillfället för den som köper nytt efter 1 juli.

 

Måste ta höjd för miljözoner

Men till detta måste nu många hantverkare börja ta höjd för hur verksamheten påverkas av införandet av miljözoner. Med tanke på att fordonet, en skåpbil eller lätt lastbil, är ett arbetsredskap, en nödvändig förutsättning för företagandet, gäller det att välja rätt.

Ligger betydande delar av kundkretsen inom någon av miljözonerna? Måste jag välja ett fordon som egentligen passar min verksamhet mindre bra bara för att kvala in i rätt utsläppskategori?

För den som köper sitt fordon efter 1 juli gäller den högre malus-nivån i tre år.


Hur påverkar systemförändringen?

Innan bonus malus var två, tre års intensiv körning och därefter en förnyelse vanligt. Andrahandspriset var fortfarande rimligt högt och mellanskillnaden beräkningsbar. Men hur blir det om nya avsiktligt systemförändrande regler införs?

Det enkla svaret är att ingen vet säkert. Köparna av nyttofordon ska påverkas så att det klimatsmartaste fordonet väljs. Transporter har en stor andel av byggsektorns totala utsläpp. Varje enskild del av ett projekt ska vägas och alternativ utvärderas.

En teknisk försäkring för den enskilde hantverkaren finns redan nu – att helt enkelt slopa det egna ägandet, att leasa och därmed låta någon annan part bära framtida prismässiga risker. Kostnaden blir sannolikt högre eftersom uthyraren tar ordentligt betalt. Och blir leasingavtalet tillräckligt rymligt när det gäller körsträcka och ”normalt” slitage?

Bonus malus, det vill säga skattestyrning till förmån för en framtida utsläppsfri fordonsflotta är nödvändig. Men med i en sådan omfattande omställning finns det stora svårberäknade faktorer. Inte minst gäller det all den energi och alla råvaror som gått ut för att bygga den redan existerande fordonsflottan.


Är det säkert vad som är bäst miljömässigt?

Att köra en Tesla model S, fulltankad med miljömärkt el från solceller och vindkraft är en härlig känsla. Men sett till behovet av att transportera sig ett antal tusen mil sett över ett antal år – är det säkert att en nyproducerad Tesla totalt sett är miljösmartare än att brassa på i samma sträcka med 30 år gammal Volvo 740? Facit i en sådan jämförelse utfaller i dag till Volvons fördel.

Men det är inte hela sanningen. Teslas stora värde är som vägvisare och pådrivare mot det samhälle som förbrukar mindre resurser totalt sett. Bilen förbrukar massor av resurser att bygga. Men den ökar samtidigt marknaden för solel och vindkraft och öppnar för vätgas. Och då …

Nationella riktlinjer för BIM och geodata är här

Vi ser fram emot ert engagemang och era bidrag för allas gemensamma nytta.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/nationella-riktlinjer-bim-och-geodata-ar-har-26791
Fredrik Friblick

Smutsigt skräp och rena tokerier

Handlar det om argument mot att öka produktiviteten i byggandet, då handlar det om skräp.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/smutsigt-skrap-och-rena-tokerier-26788

Vi behöver ett fossilfritt samspel för miljöns skull

Med klimatförändringar som redan är en realitet, kan vi inte pausa omställningsarbetet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-behover-ett-fossilfritt-samspel-miljons-skull-26767
Staffan Åkerlund

Politik för full fart rakt in i väggen

Byggskulden är ett blysänke för ett växande samhälle
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/politik-full-fart-rakt-i-vaggen-26779
Nils-Eric Sandberg

Byggparadoxen

Mitt i denna paradox säger bostadsministern ingenting.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/byggparadoxen-26752
Erik Kalmaru

”Politiker! Kliv upp ur skyttegravarna och börja samarbeta!”

Vilka bostadspolitiska frågor kan – och bör – bli heta i årets valrörelse?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/politiker-kliv-upp-ur-skyttegravarna-och-borja-samarbeta-26764

Investeringsstödet är en tandlös reform

Byggbranschen vill inte ha stöd från staten.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/investeringsstodet-ar-en-tandlos-reform-26744

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629
Torun Nilsson

Väljarna måste veta villkoren

Exportkometer skapar få nya jobb.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/valjarna-maste-veta-villkoren-26729

”Energisparstödet kan missa målet”

Risken är att energisparstödet kan leda till ökad användning av värmepumpar.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/energisparstodet-kan-missa-malet-26716
Staffan Åkerlund

Bara hushållen kan lösa den svåra bostadskrisen

Snabbtågens 230 miljarder väger lätt i sammanhanget.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/bara-hushallen-kan-losa-den-svara-bostadskrisen-26721