Meny

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon. Den befintliga fordonsflottan berörs inte. Men det blir rejäla skattehöjningar för fordon som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer.

För många hantverkarbilar betyder det i normalfallet att framtida fordonsinvesteringar får en helt annan kalkyl. På nyhetsplats ger vi några räkneexempel för själva köptillfället för den som köper nytt efter 1 juli.

 

Måste ta höjd för miljözoner

Men till detta måste nu många hantverkare börja ta höjd för hur verksamheten påverkas av införandet av miljözoner. Med tanke på att fordonet, en skåpbil eller lätt lastbil, är ett arbetsredskap, en nödvändig förutsättning för företagandet, gäller det att välja rätt.

Ligger betydande delar av kundkretsen inom någon av miljözonerna? Måste jag välja ett fordon som egentligen passar min verksamhet mindre bra bara för att kvala in i rätt utsläppskategori?

För den som köper sitt fordon efter 1 juli gäller den högre malus-nivån i tre år.


Hur påverkar systemförändringen?

Innan bonus malus var två, tre års intensiv körning och därefter en förnyelse vanligt. Andrahandspriset var fortfarande rimligt högt och mellanskillnaden beräkningsbar. Men hur blir det om nya avsiktligt systemförändrande regler införs?

Det enkla svaret är att ingen vet säkert. Köparna av nyttofordon ska påverkas så att det klimatsmartaste fordonet väljs. Transporter har en stor andel av byggsektorns totala utsläpp. Varje enskild del av ett projekt ska vägas och alternativ utvärderas.

En teknisk försäkring för den enskilde hantverkaren finns redan nu – att helt enkelt slopa det egna ägandet, att leasa och därmed låta någon annan part bära framtida prismässiga risker. Kostnaden blir sannolikt högre eftersom uthyraren tar ordentligt betalt. Och blir leasingavtalet tillräckligt rymligt när det gäller körsträcka och ”normalt” slitage?

Bonus malus, det vill säga skattestyrning till förmån för en framtida utsläppsfri fordonsflotta är nödvändig. Men med i en sådan omfattande omställning finns det stora svårberäknade faktorer. Inte minst gäller det all den energi och alla råvaror som gått ut för att bygga den redan existerande fordonsflottan.


Är det säkert vad som är bäst miljömässigt?

Att köra en Tesla model S, fulltankad med miljömärkt el från solceller och vindkraft är en härlig känsla. Men sett till behovet av att transportera sig ett antal tusen mil sett över ett antal år – är det säkert att en nyproducerad Tesla totalt sett är miljösmartare än att brassa på i samma sträcka med 30 år gammal Volvo 740? Facit i en sådan jämförelse utfaller i dag till Volvons fördel.

Men det är inte hela sanningen. Teslas stora värde är som vägvisare och pådrivare mot det samhälle som förbrukar mindre resurser totalt sett. Bilen förbrukar massor av resurser att bygga. Men den ökar samtidigt marknaden för solel och vindkraft och öppnar för vätgas. Och då …

Fredrik Friblick

"Liten duva stjälper ofta stort lass"

Om paralleller mellan att våra vilda djur och att utveckla branschen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/liten-duva-stjalper-ofta-stort-lass-27906
Anders Carlén

"Ingen kommer undan när stormen drar fram"

Även byggbranschen drabbades av stormen Alfrida, påminner Anders Carlén.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ingen-kommer-undan-nar-stormen-drar-fram-27894

”Det bästa får inte bli det godas fiende”

debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/det-basta-far-inte-bli-det-godas-fiende-27892
Nils-Eric Sandberg

Vår bisarra riksbank

Många av riksbankscheferna har haft konstiga idéer
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/var-bisarra-riksbank-27862
Erik Kalmaru

Riksarkitekten påminner oss 
om vilket samhälle vi vill skapa

Är det i år vi börjar resan mot samhället i arkitekturpolicyn?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/riksarkitekten-paminner-oss-om-vilket-samhalle-vi-vill-skapa-27874
Anders Carlén

Hållbarhet kan mätas 
i kronor och ören

Har vi råd att inte hålla koll på slöseriet?
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/hallbarhet-kan-matas-i-kronor-och-oren-27861

Vi vill inte ha den norska modellen till Sverige

Delar av norsk infrastrukturmarknad har helt enkelt havererat.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-vill-inte-ha-den-norska-modellen-till-sverige-27858

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887
Torun Nilsson

"Låt oss få rum att sova på jobbet"

"Byggbranschen kan bidra med kloka förslag," skriver Torun Nilsson.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/lat-oss-fa-rum-att-sova-pa-jobbet-27837
Anders Carlén

"Vem ska betala för kalaset?"

Att agera testpilot kostar pengar, påminner Anders Carlén.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/vem-ska-betala-kalaset-27835

"Dags att slå fast – koppar är grönt"

Hannu Heiskanen, ordförande för SCDA, hävdar att koppar är ett hållbart byggmaterial.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/dags-att-sla-fast-koppar-ar-gront-27825