Meny

"Lär er räkna realt"

Nils-Eric Sandberg

"Lär er räkna realt"

Sverigeförhandlingen skisserar höghastighetståg för bortåt 300 miljarder kronor. Regeringen vill ge subventioner till hyresbostäder. Allmännyttan försöker renovera de nedslitna miljonprogramsbostäderna.

Debatten om detta behöver några preciseringar. Här ett uppslag.

Höghastighetståg är en intressant idé. Den har prövats med stor framgång i Japan och Frankrike. Jag har själv åkt med de franska tågen; det gick mycket bra; i motsats till svenska tåg kom de fram i tid. Så jag ser fram emot sådana.

Diskussionen handlar om finansieringen. Moderaterna har nyligen övergett tanken på höghastighetståg, med argumentet att de kostar för mycket; finansieringen är inte ordnad.

Vill påminna om Gripenstedt

Jag vill då påminna om att det svenska järnvägsbyggandet startades av J A Gripenstedt, på mitten av 1800-talet. Han var något i Sveriges historia så märkligt som en liberal finansminister som kunde ekonomi. Those were the days.

Gripenstedt finansierade de svenska järnvägsbyggena med lån från Frankrike. Lånen betalade vi tillbaka genom att köpa upp de svenska statsobligationerna, efter första världskriget, till en bråkdel av det ursprungliga reala värdet. Det gick mycket bra.

Att ta fram pengar till nya järnvägar är inte svårt. De internationella räntorna ligger på någon procent. Att trycka nya pengar är billigt.

Gör om misstaget

Miljonprogrammets bostäder byggdes med hård priskontroll som styrde byggkostnaden; husens totalkostnad över livscykeln glömde experterna i byggnadsstyrelsen bort. Alltså byggdes husen i billigast möjliga material. Nu måste allt renoveras. Det kostar några hundra miljarder.

Och regeringen vill subventionera nybyggen. De ska bli billiga, med hyrestak. Vi ska alltså göra om misstaget.

Om de reala resurserna inte räcker

Men i alla planer ligger en olöst ekvation: kvoten mellan finansiella och reala resurser. Att trycka pengar och obligationer är enkelt. Men järnvägar och hus ska byggas med reala resurser – det vill säga byggnadsarbetare, ingenjörer, maskiner, lyftkranar – etc. Och, vad politikerna inte tänkt på: mängden reala resurser ökar inte automatiskt med de pengar regeringen öser ut.

Gunnar Ivarson, Stiftelsen för hållbart samhällsbyggande, som finansierade en bok jag medverkade i nyligen, beräknade att Sverige saknar 4 000 byggnadsingenjörer. Om de reala resurserna inte räcker för både höghastighetsbanor, upprustning av dagens järnvägar, nybyggen och renovering av bostäder, blir följden av subventioner och lån bara en inflationsvåg.

Kan inte beslutsfattarna sätta sig ner och räkna?

Pernilla Ström

Vi är del i ett gigantiskt experiment

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vi-ar-del-i-ett-gigantiskt-experiment-26807
Staffan Åkerlund

Har S, MP och V hittat en valvinnare? Nej, knappast!

Trots svårigheter med bemanning upplevs utländsk arbetskraft som ett hot.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/har-s-mp-och-v-hittat-en-valvinnare-nej-knappast-26808

Hög tid att återställa Rot-avdraget

Ovärderlig insats mot svartjobb.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/hog-tid-att-aterstalla-rot-avdraget-26798

Nationella riktlinjer för BIM och geodata är här

Vi ser fram emot ert engagemang och era bidrag för allas gemensamma nytta.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/nationella-riktlinjer-bim-och-geodata-ar-har-26791
Fredrik Friblick

Smutsigt skräp och rena tokerier

Handlar det om argument mot att öka produktiviteten i byggandet, då handlar det om skräp.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/smutsigt-skrap-och-rena-tokerier-26788

Vi behöver ett fossilfritt samspel för miljöns skull

Med klimatförändringar som redan är en realitet, kan vi inte pausa omställningsarbetet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-behover-ett-fossilfritt-samspel-miljons-skull-26767
Staffan Åkerlund

Politik för full fart rakt in i väggen

Byggskulden är ett blysänke för ett växande samhälle
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/politik-full-fart-rakt-i-vaggen-26779

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629
Nils-Eric Sandberg

Byggparadoxen

Mitt i denna paradox säger bostadsministern ingenting.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/byggparadoxen-26752
Erik Kalmaru

”Politiker! Kliv upp ur skyttegravarna och börja samarbeta!”

Vilka bostadspolitiska frågor kan – och bör – bli heta i årets valrörelse?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/politiker-kliv-upp-ur-skyttegravarna-och-borja-samarbeta-26764
Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ar-bonus-malus-svaret-pa-framtida-transporter-26749