Meny

"Lär er räkna realt"

Nils-Eric Sandberg

"Lär er räkna realt"

Sverigeförhandlingen skisserar höghastighetståg för bortåt 300 miljarder kronor. Regeringen vill ge subventioner till hyresbostäder. Allmännyttan försöker renovera de nedslitna miljonprogramsbostäderna.

Debatten om detta behöver några preciseringar. Här ett uppslag.

Höghastighetståg är en intressant idé. Den har prövats med stor framgång i Japan och Frankrike. Jag har själv åkt med de franska tågen; det gick mycket bra; i motsats till svenska tåg kom de fram i tid. Så jag ser fram emot sådana.

Diskussionen handlar om finansieringen. Moderaterna har nyligen övergett tanken på höghastighetståg, med argumentet att de kostar för mycket; finansieringen är inte ordnad.

Vill påminna om Gripenstedt

Jag vill då påminna om att det svenska järnvägsbyggandet startades av J A Gripenstedt, på mitten av 1800-talet. Han var något i Sveriges historia så märkligt som en liberal finansminister som kunde ekonomi. Those were the days.

Gripenstedt finansierade de svenska järnvägsbyggena med lån från Frankrike. Lånen betalade vi tillbaka genom att köpa upp de svenska statsobligationerna, efter första världskriget, till en bråkdel av det ursprungliga reala värdet. Det gick mycket bra.

Att ta fram pengar till nya järnvägar är inte svårt. De internationella räntorna ligger på någon procent. Att trycka nya pengar är billigt.

Gör om misstaget

Miljonprogrammets bostäder byggdes med hård priskontroll som styrde byggkostnaden; husens totalkostnad över livscykeln glömde experterna i byggnadsstyrelsen bort. Alltså byggdes husen i billigast möjliga material. Nu måste allt renoveras. Det kostar några hundra miljarder.

Och regeringen vill subventionera nybyggen. De ska bli billiga, med hyrestak. Vi ska alltså göra om misstaget.

Om de reala resurserna inte räcker

Men i alla planer ligger en olöst ekvation: kvoten mellan finansiella och reala resurser. Att trycka pengar och obligationer är enkelt. Men järnvägar och hus ska byggas med reala resurser – det vill säga byggnadsarbetare, ingenjörer, maskiner, lyftkranar – etc. Och, vad politikerna inte tänkt på: mängden reala resurser ökar inte automatiskt med de pengar regeringen öser ut.

Gunnar Ivarson, Stiftelsen för hållbart samhällsbyggande, som finansierade en bok jag medverkade i nyligen, beräknade att Sverige saknar 4 000 byggnadsingenjörer. Om de reala resurserna inte räcker för både höghastighetsbanor, upprustning av dagens järnvägar, nybyggen och renovering av bostäder, blir följden av subventioner och lån bara en inflationsvåg.

Kan inte beslutsfattarna sätta sig ner och räkna?

Fredrik Friblick

Fyra bröllop och en begravning

Byggandet behöver visionärt ledarskap.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/fyra-brollop-och-en-begravning-26327
Erik Kalmaru

Prissänkning kan leda till innovationstänk på bostadsmarknaden

Står kraschen inför dörren eller inte?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/prissankning-kan-leda-till-innovationstank-pa-bostadsmarknaden-26339

Den första tröskeln måste sänkas

Sverige har inte en bostadsmarknad utan flera.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/den-forsta-troskeln-maste-sankas-26312
Staffan Åkerlund

En elbil på väg mot Mars är bara det första steget

Det är inte ofta vi skriver om evigheten i tidningen Byggindustrin. Men nu finns chansen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/en-elbil-pa-vag-mot-mars-ar-bara-det-forsta-steget-26326
Nils-Eric Sandberg

Den besvärliga fastighetsskatten

Fastighetsskatten har aldrig avskaffats.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/den-besvarliga-fastighetsskatten-26283

Räcker effekten till när förbrukning av el ökar?

Sannolikt kommer framtida byggnader bli mer el-intensiva trots el-effektivisering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/racker-effekten-till-nar-forbrukning-av-el-okar-26280
Staffan Åkerlund

Finns det verkligen för många bostäder till salu?

Människorna ÄR staden. Tillsammans skapar individerna förutsättningarna för välstånd.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/finns-det-verkligen-manga-bostader-till-salu-26282
Torun Nilsson

Algoritmer är våra bästa vänner

Vilken bransch som står näst på tur för digital revolution?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/algoritmer-ar-vara-basta-vanner-26252
Staffan Åkerlund

Vi bygger framtid – trots dagens lövtunna lönsamhet

Byggbranschen kommer med säkerhet att existera under nästa århundrade.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/vi-bygger-framtid-trots-dagens-lovtunna-lonsamhet-26253

Så kan risker i projekten utvecklas till möjligheter

Vi måste vara lyhörda för både risker och möjligheter.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/sa-kan-risker-i-projekten-utvecklas-till-mojligheter-26247