Meny

"Dags att följa i Danmarks spår"

Pernilla Ström

"Dags att följa i Danmarks spår"

Jag gillar som så många andra att åka tåg. Det har dock varit en obesvarad kärlek. När jag flyttade till Skåne hade jag ambitionen att ta tåget så ofta som möjligt. Det gick sisådär. Flyget var betydligt snabbare: två timmar dörr till dörr, från gården till innerstaden. Med tåg tog det minst fem timmar. Men jag såg framför mig hur jag skulle få tid att läsa och arbeta koncentrerat till det jämna dunkandet från rälsen.

Men så var det allt det där andra. Förseningarna. Byten av tågsätt så att platsreservationen inte stämde. Trasiga lampor i förstaklass som gjorde det omöjligt att läsa. Mat som var beställd men som inte levererades. Och därtill alltför ofta medpassagerare utan vare sig telefonvett eller kupéetikett.

Det blev flyget

Så jag gav upp. Det blev flyget. Hoppet tändes emellertid igen häromåret, med förslaget att de tre storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg skulle bindas ihop av ett nytt stambanenät. Med ett nytt höghastighetståg skulle det bli möjligt att resa från Malmö till Stockholm på 2,5 timmar och från Jönköping till Göteborg på bara 40 minuter. Pendlarorter in spe – till exempel lilla Tranås (en timme till Stockholm) – jublade.

Men nu verkar de planerna ha gått i stå. Den samhällsekonomiska nyttan av att plöja ner 200–300 miljarder kronor i ett nytt stambanenät har ifrågasatts. Kritiker har talat om låsningar vid föråldrad teknik – varför inte magnettåg, som kan gå dubbelt så fort?

Samtidigt skriker befintligt nät efter medel för underhåll och upprustning. På sina håll har hastigheten för tågen fått sänkas eftersom rälsen varit i så dåligt skick. Så kanske finns det vettigare sätt att nyttja 300 miljarder kronor på än att bygga höghastighetståg. Förslagen på alternativ har också varit många, inte minst lokalt.

En annan faktor

Det finns dock en annan faktor att ta hänsyn till som ofta glöms bort i den inhemska debatten – liksom av dem som tror att Sveriges väl och ve bestäms bara av vad som sker i Mälardalen och kringliggande landskap.

I våras fattade danska folketinget beslut om att gå vidare med planerna på en fast förbindelse över Fehmarn Bält, alltså mellan Rödby och Puttgarden. Länge såg det ut som en ouppnåelig vision. Men nu tycks det fullt möjligt att det första tåget ska kunna dundra genom en arton kilometer lång tunnel redan om tolv år.

För svensk del innebär det att restiden mellan Malmö och Hamburg krymper till överkomliga 3,5 timmar. Och just det kan faktiskt ge större utveckling för svensk del än att – och smålänningarna må ursäkta – restiden mellan Stockholm och Jönköping kan kortas.

Nya möjligheter

Helt nya möjligheter öppnar sig – men också krav på andra prioriteringar. Kanske betyder den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält att Sverige ändå bör satsa på höghastighetståg. Kanske räcker det att rusta befintligt järnvägsnät.

Men vad som står alldeles klart, om vi ska dra riktig nytta av de dansk-tyska investeringarna, är att det kommer att krävas en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Detta är kanske inte vad cykelpendlarnas vänner i Stockholmsbubblan vill höra.

Men det är dags att börja projektera.

Pernilla Ström

Ta lärdom av brittiska misstag

Socialdemokraterna låter vänstern hållas om vinstförbud i välfärden.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ta-lardom-av-brittiska-misstag-26355
Staffan Åkerlund

Det går inte att ignorera Sverigeförhandlingen

Att inte bygga har också ett pris.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/det-gar-inte-att-ignorera-sverigeforhandlingen-26357

Krafttag mot vibrationsskador

Mer kunskap och åtgärder behövs.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/krafttag-mot-vibrationsskador-26350
Fredrik Friblick

Fyra bröllop och en begravning

Byggandet behöver visionärt ledarskap.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/fyra-brollop-och-en-begravning-26327
Erik Kalmaru

Prissänkning kan leda till innovationstänk på bostadsmarknaden

Står kraschen inför dörren eller inte?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/prissankning-kan-leda-till-innovationstank-pa-bostadsmarknaden-26339
Staffan Åkerlund

En elbil på väg mot Mars är bara det första steget

Det är inte ofta vi skriver om evigheten i tidningen Byggindustrin. Men nu finns chansen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/en-elbil-pa-vag-mot-mars-ar-bara-det-forsta-steget-26326

Den första tröskeln måste sänkas

Sverige har inte en bostadsmarknad utan flera.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/den-forsta-troskeln-maste-sankas-26312
Nils-Eric Sandberg

Den besvärliga fastighetsskatten

Fastighetsskatten har aldrig avskaffats.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/den-besvarliga-fastighetsskatten-26283

Räcker effekten till när förbrukning av el ökar?

Sannolikt kommer framtida byggnader bli mer el-intensiva trots el-effektivisering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/racker-effekten-till-nar-forbrukning-av-el-okar-26280
Staffan Åkerlund

Finns det verkligen för många bostäder till salu?

Människorna ÄR staden. Tillsammans skapar individerna förutsättningarna för välstånd.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/finns-det-verkligen-manga-bostader-till-salu-26282