Meny

"Dags att följa i Danmarks spår"

Pernilla Ström

"Dags att följa i Danmarks spår"

Jag gillar som så många andra att åka tåg. Det har dock varit en obesvarad kärlek. När jag flyttade till Skåne hade jag ambitionen att ta tåget så ofta som möjligt. Det gick sisådär. Flyget var betydligt snabbare: två timmar dörr till dörr, från gården till innerstaden. Med tåg tog det minst fem timmar. Men jag såg framför mig hur jag skulle få tid att läsa och arbeta koncentrerat till det jämna dunkandet från rälsen.

Men så var det allt det där andra. Förseningarna. Byten av tågsätt så att platsreservationen inte stämde. Trasiga lampor i förstaklass som gjorde det omöjligt att läsa. Mat som var beställd men som inte levererades. Och därtill alltför ofta medpassagerare utan vare sig telefonvett eller kupéetikett.

Det blev flyget

Så jag gav upp. Det blev flyget. Hoppet tändes emellertid igen häromåret, med förslaget att de tre storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg skulle bindas ihop av ett nytt stambanenät. Med ett nytt höghastighetståg skulle det bli möjligt att resa från Malmö till Stockholm på 2,5 timmar och från Jönköping till Göteborg på bara 40 minuter. Pendlarorter in spe – till exempel lilla Tranås (en timme till Stockholm) – jublade.

Men nu verkar de planerna ha gått i stå. Den samhällsekonomiska nyttan av att plöja ner 200–300 miljarder kronor i ett nytt stambanenät har ifrågasatts. Kritiker har talat om låsningar vid föråldrad teknik – varför inte magnettåg, som kan gå dubbelt så fort?

Samtidigt skriker befintligt nät efter medel för underhåll och upprustning. På sina håll har hastigheten för tågen fått sänkas eftersom rälsen varit i så dåligt skick. Så kanske finns det vettigare sätt att nyttja 300 miljarder kronor på än att bygga höghastighetståg. Förslagen på alternativ har också varit många, inte minst lokalt.

En annan faktor

Det finns dock en annan faktor att ta hänsyn till som ofta glöms bort i den inhemska debatten – liksom av dem som tror att Sveriges väl och ve bestäms bara av vad som sker i Mälardalen och kringliggande landskap.

I våras fattade danska folketinget beslut om att gå vidare med planerna på en fast förbindelse över Fehmarn Bält, alltså mellan Rödby och Puttgarden. Länge såg det ut som en ouppnåelig vision. Men nu tycks det fullt möjligt att det första tåget ska kunna dundra genom en arton kilometer lång tunnel redan om tolv år.

För svensk del innebär det att restiden mellan Malmö och Hamburg krymper till överkomliga 3,5 timmar. Och just det kan faktiskt ge större utveckling för svensk del än att – och smålänningarna må ursäkta – restiden mellan Stockholm och Jönköping kan kortas.

Nya möjligheter

Helt nya möjligheter öppnar sig – men också krav på andra prioriteringar. Kanske betyder den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält att Sverige ändå bör satsa på höghastighetståg. Kanske räcker det att rusta befintligt järnvägsnät.

Men vad som står alldeles klart, om vi ska dra riktig nytta av de dansk-tyska investeringarna, är att det kommer att krävas en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Detta är kanske inte vad cykelpendlarnas vänner i Stockholmsbubblan vill höra.

Men det är dags att börja projektera.

Pernilla Ström

Gemenskap på väg tillbaka

Ensamheten är inte alltid självvald
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/gemenskap-pa-vag-tillbaka-27501
Staffan Åkerlund

Byggprocessens hjältar är de som skapar standarder

Det var eldsjälarnas tidevarv.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/byggprocessens-hjaltar-ar-de-som-skapar-standarder-27496

"Byggbranschens företag måste ta ansvar för att lösa kompetensbristen"

Fyra delar för säkrad kompetensförsörjning.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/byggbranschens-foretag-maste-ta-ansvar-att-losa-kompetensbristen-27492

"Sverige behöver en ny social bostadspolitik – utan skygglappar"

Många fastighetsägare gör värdefulla sociala insatser. Men det behövs också politik.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/sverige-behover-en-ny-social-bostadspolitik-utan-skygglappar-27472
Fredrik Friblick

Full fart utan strategi

Vem är det egentligen som pressar?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/full-fart-utan-strategi-27473

”Pajkastningen mellan betong 
och trä måste upphöra”

"Tillför inget positivt".
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/pajkastningen-mellan-betong-och-tra-maste-upphora-27467
Staffan Åkerlund

"VA-tekniken är värd 
all sin uppmärksamhet"

Fysisk och mental närhet till sitt universitet är vitaliserande för många städer.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/va-tekniken-ar-vard-all-sin-uppmarksamhet-27471
Nils-Eric Sandberg

Hur stark är ekonomin?

Kan statsbudgetens saldo användas som mått på ekonomins styrka?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/hur-stark-ar-ekonomin-27436
Staffan Åkerlund

Varför har hushållen 
fått skurkrollen i pjäsen?

För att öppna bostadsmarknaden för fler än de redan mest besuttna behövs reformer.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/varfor-har-hushallen-fatt-skurkrollen-i-pjasen-27435

"Inget är ristat i trä om Växjö får råda"

debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inget-ar-ristat-i-tra-om-vaxjo-far-rada-27431