Meny

Algoritmer är våra bästa vänner

Torun Nilsson

Algoritmer är våra bästa vänner

”Först bankerna och sedan transporterna.” Så svarade en av våra middagsgäster häromkvällen på frågan om vilken bransch som står näst på tur för digital revolution. Vi hade just diskuterat raset för HM-aktien.

Eftersom min gode vän jobbat i bussbranschen länge har hans svar stor trovärdighet. Enligt honom rullar de flesta bussar bara ett par timmar på morgonen och sena eftermiddagen, i rusningstid. Resten av tiden står de i garaget, ett stort slöseri med kapital.

När det väl kommer att finnas alternativ i form av självkörande bilar och småbussar kommer därför utbudet av transporttjänster att förändras, argumenterade han. Transportbolagen kan spara pengar och människor tid. Det kommer att få stora konsekvenser. Precis som e-handeln fått oss att besöka shoppingcentren mindre ofta kan nya transporter påverka hur vi organiserar vår arbetsdag och vårt boende. Köer och working ”nine to five” kommer att minska kraftigt, infrastrukturprojekt och stadsplanering att behöva ses över.

Dagen därpå läser jag i tidningarna först om hur självkörande bilar kommer att stöpa om bilbranschen, en av världens största tillverkningsindustrier, till en serviceverksamhet. Sedan om robotrådgivarna som tillsammans med nya EU-regler trycker ned avgifterna i fondbranschen. Tanken svindlar. Hur stora förbättringar kommer digitaliseringen hinna åstadkomma, bara under min återstående livstid? För att inte tala om barnens.


Bättre resursanvändning

Även i bil- och sparindustrierna handlar scenarierna om bättre resursanvändning. När självkörande alternativ slår igenom väntas allt fler dela bilarna och en växande del av bilflottan att ägas av företag som driver sådana tjänster. Då infinner sig med ens helt andra krav på rationalitet än dem vi ställer på våra privatägda bilar. I stället för att stå stilla större delen av dagen kommer bilarna att vara allt mer i drift.

Därmed väntas kravet på bilars hållbarhet och livslängd öka kraftigt. I dag byter den typiske ägaren bil efter tio år, eller 16 000 mil. I bilflottorna tros bilar kunna gå mellan 80 000 och 160 0000 mil, en följd av att elmotorer håller längre än förbränningsmotorer.

Andra delar av bilen kommer att bytas ut successivt, innan de går sönder, som man redan gör med flygplan och med de klassiska svarta taxibilarna i London.

I sparindustrin kan algoritmer hjälpa sparare att räkna ut hur hårt branschens till synes låga avgifter slår, att en avgift på 1,5 procent på 30 år kan äta upp 40 procent av besparingarna. Pådrivande för konkurrensen.

I den allmänna digitaliseringsdebatten är det ofta jobben, ”fake news”, polarisering och riskerna med artificiell intelligens som hamnar i fokus. Det är synd. För som exemplen ovan påminner om är algoritmer ett fantastiskt komplement till oss människor. De är bra på allt som vi är dåliga på, som att räkna ränta på ränta eller på vad tjusiga bilar och tid i köer faktiskt kostar. Personligen ser jag fram mot ett rationellare vardagsliv med mer tid över för sådant som bara levande varelser är bra på, till exempel trevliga middagssamtal.   

Pernilla Ström

Vi är del i ett gigantiskt experiment

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vi-ar-del-i-ett-gigantiskt-experiment-26807
Staffan Åkerlund

Har S, MP och V hittat en valvinnare? Nej, knappast!

Trots svårigheter med bemanning upplevs utländsk arbetskraft som ett hot.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/har-s-mp-och-v-hittat-en-valvinnare-nej-knappast-26808

Hög tid att återställa Rot-avdraget

Ovärderlig insats mot svartjobb.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/hog-tid-att-aterstalla-rot-avdraget-26798

Nationella riktlinjer för BIM och geodata är här

Vi ser fram emot ert engagemang och era bidrag för allas gemensamma nytta.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/nationella-riktlinjer-bim-och-geodata-ar-har-26791
Fredrik Friblick

Smutsigt skräp och rena tokerier

Handlar det om argument mot att öka produktiviteten i byggandet, då handlar det om skräp.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/smutsigt-skrap-och-rena-tokerier-26788

Vi behöver ett fossilfritt samspel för miljöns skull

Med klimatförändringar som redan är en realitet, kan vi inte pausa omställningsarbetet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-behover-ett-fossilfritt-samspel-miljons-skull-26767
Staffan Åkerlund

Politik för full fart rakt in i väggen

Byggskulden är ett blysänke för ett växande samhälle
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/politik-full-fart-rakt-i-vaggen-26779

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629
Nils-Eric Sandberg

Byggparadoxen

Mitt i denna paradox säger bostadsministern ingenting.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/byggparadoxen-26752
Erik Kalmaru

”Politiker! Kliv upp ur skyttegravarna och börja samarbeta!”

Vilka bostadspolitiska frågor kan – och bör – bli heta i årets valrörelse?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/politiker-kliv-upp-ur-skyttegravarna-och-borja-samarbeta-26764
Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ar-bonus-malus-svaret-pa-framtida-transporter-26749