Meny

Algoritmer är våra bästa vänner

Torun Nilsson

Algoritmer är våra bästa vänner

”Först bankerna och sedan transporterna.” Så svarade en av våra middagsgäster häromkvällen på frågan om vilken bransch som står näst på tur för digital revolution. Vi hade just diskuterat raset för HM-aktien.

Eftersom min gode vän jobbat i bussbranschen länge har hans svar stor trovärdighet. Enligt honom rullar de flesta bussar bara ett par timmar på morgonen och sena eftermiddagen, i rusningstid. Resten av tiden står de i garaget, ett stort slöseri med kapital.

När det väl kommer att finnas alternativ i form av självkörande bilar och småbussar kommer därför utbudet av transporttjänster att förändras, argumenterade han. Transportbolagen kan spara pengar och människor tid. Det kommer att få stora konsekvenser. Precis som e-handeln fått oss att besöka shoppingcentren mindre ofta kan nya transporter påverka hur vi organiserar vår arbetsdag och vårt boende. Köer och working ”nine to five” kommer att minska kraftigt, infrastrukturprojekt och stadsplanering att behöva ses över.

Dagen därpå läser jag i tidningarna först om hur självkörande bilar kommer att stöpa om bilbranschen, en av världens största tillverkningsindustrier, till en serviceverksamhet. Sedan om robotrådgivarna som tillsammans med nya EU-regler trycker ned avgifterna i fondbranschen. Tanken svindlar. Hur stora förbättringar kommer digitaliseringen hinna åstadkomma, bara under min återstående livstid? För att inte tala om barnens.


Bättre resursanvändning

Även i bil- och sparindustrierna handlar scenarierna om bättre resursanvändning. När självkörande alternativ slår igenom väntas allt fler dela bilarna och en växande del av bilflottan att ägas av företag som driver sådana tjänster. Då infinner sig med ens helt andra krav på rationalitet än dem vi ställer på våra privatägda bilar. I stället för att stå stilla större delen av dagen kommer bilarna att vara allt mer i drift.

Därmed väntas kravet på bilars hållbarhet och livslängd öka kraftigt. I dag byter den typiske ägaren bil efter tio år, eller 16 000 mil. I bilflottorna tros bilar kunna gå mellan 80 000 och 160 0000 mil, en följd av att elmotorer håller längre än förbränningsmotorer.

Andra delar av bilen kommer att bytas ut successivt, innan de går sönder, som man redan gör med flygplan och med de klassiska svarta taxibilarna i London.

I sparindustrin kan algoritmer hjälpa sparare att räkna ut hur hårt branschens till synes låga avgifter slår, att en avgift på 1,5 procent på 30 år kan äta upp 40 procent av besparingarna. Pådrivande för konkurrensen.

I den allmänna digitaliseringsdebatten är det ofta jobben, ”fake news”, polarisering och riskerna med artificiell intelligens som hamnar i fokus. Det är synd. För som exemplen ovan påminner om är algoritmer ett fantastiskt komplement till oss människor. De är bra på allt som vi är dåliga på, som att räkna ränta på ränta eller på vad tjusiga bilar och tid i köer faktiskt kostar. Personligen ser jag fram mot ett rationellare vardagsliv med mer tid över för sådant som bara levande varelser är bra på, till exempel trevliga middagssamtal.   

Fredrik Friblick

Fyra bröllop och en begravning

Byggandet behöver visionärt ledarskap.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/fyra-brollop-och-en-begravning-26327
Erik Kalmaru

Prissänkning kan leda till innovationstänk på bostadsmarknaden

Står kraschen inför dörren eller inte?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/prissankning-kan-leda-till-innovationstank-pa-bostadsmarknaden-26339

Den första tröskeln måste sänkas

Sverige har inte en bostadsmarknad utan flera.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/den-forsta-troskeln-maste-sankas-26312
Staffan Åkerlund

En elbil på väg mot Mars är bara det första steget

Det är inte ofta vi skriver om evigheten i tidningen Byggindustrin. Men nu finns chansen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/en-elbil-pa-vag-mot-mars-ar-bara-det-forsta-steget-26326
Nils-Eric Sandberg

Den besvärliga fastighetsskatten

Fastighetsskatten har aldrig avskaffats.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/den-besvarliga-fastighetsskatten-26283

Räcker effekten till när förbrukning av el ökar?

Sannolikt kommer framtida byggnader bli mer el-intensiva trots el-effektivisering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/racker-effekten-till-nar-forbrukning-av-el-okar-26280
Staffan Åkerlund

Finns det verkligen för många bostäder till salu?

Människorna ÄR staden. Tillsammans skapar individerna förutsättningarna för välstånd.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/finns-det-verkligen-manga-bostader-till-salu-26282
Staffan Åkerlund

Vi bygger framtid – trots dagens lövtunna lönsamhet

Byggbranschen kommer med säkerhet att existera under nästa århundrade.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/vi-bygger-framtid-trots-dagens-lovtunna-lonsamhet-26253

Så kan risker i projekten utvecklas till möjligheter

Vi måste vara lyhörda för både risker och möjligheter.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/sa-kan-risker-i-projekten-utvecklas-till-mojligheter-26247
Pernilla Ström

Krisanpassa samhällsbyggnaden

Beredskap kommer ställa nya krav på stadsplaneringen och byggsektorn i framtiden.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/krisanpassa-samhallsbyggnaden-26217