Meny

Jennie Hahn von Dorsche vill tala till folks känslor

Jennie Hahn von Dorsche vill tala till folks känslor

Jennie Hahn von Dorsche är ansvarig för sociala medier på Skanska. – Jag tror mest på att tilltala genom känslor på sociala medier, säger hon.

Jennie Hahn von Dorsche har jobbat på Skanska i ett år och har det övergripande ansvaret över vad som publiceras på sociala medier. Innan dess var hon utbildningsledare hos yrkeshögskolan Nackademin och ännu längre bakåt i tiden var det jobbet som ansvarig för sociala medier hos Telenor som gällde.

– Jag är miljövetare i grunden men kände tidigt att det är det här sättet att arbeta med sociala medier som jag tycker om, säger hon.

På en seminariedag för Yrkeshögskolan nyligen berättade hon för bland annat utbildningsledare, ägare av skolor och marknadschefer om sina bästa tips för skolorna att nå ut via nya kanaler.

– Många undrade över hur de ska göra för att börja och jag hade med mig en del frågor som jag tycker att de borde besvara hemma i sin arbetsgrupp. En av dem handlade om att skriva ner vilka man vill nå, hur de beter sig både digitalt och vilka intressen de har.


Var noggrann i kartläggningen

Andra frågor att ta hänsyn till i en målgruppskartläggning är var personerna som skulle kunna vidareutbilda sig finns idag, vilka hinder de ser vid en förändring i livet, till exempel om de måste gå från lön till studiemedel och om de verkligen kan få jobb efter utbildningen.

– Var noggrann med förarbetet och kartläggningen av målgruppen och välj digital plattform, till exempel om det ska vara Facebook, Twitter, etcetera, utifrån vem som ska nås.

Hon trycker även på att attrahera känslomässigt. Mycket när det kommer till rekrytering är annars inriktat på kön och ålder.

– Allt i sociala medier är skapat av en användare och känslostyrt. Jag tror på att tilltala genom känslor.

Att jobba mer aktivt med sociala medier behöver inte vara så svårt som det låter, enligt henne. Utbildningssamordnare har redan stor kunskap om målgruppen och kan sin verksamhet. Väljer man ändå att hyra in en konsult för hjälp är det bra att innan ha en egen uppfattning av vilket behov man har och vad man vill få ut för resultat. Ett annat tips som Jennie Hahn von Dorsche delade med sig av var att jobba med ett budskap i kommunikationen.

– På sociala medier har du kort tid att fånga intresset. Du kan inte skriva om allt som skolan kan erbjuda utan fokusera på ett budskap.


Tog ett mer strategiskt grepp

Skanska tog under 2017 ett mer strategiskt grepp om sociala medier och har kartlagt verksamhetens behov i samband med detta. Närvaron på sociala medier handlar för Skanskas del inte bara om rekrytering och att visa sig som en attraktiv arbetsgivare utan också att på olika sätt vara en inspirerande aktör inom branschen, berättar Jennie Hahn von Dorsche. Inom företaget jobbar man med olika innehåll på de olika plattformarna. Under 2018 kommer Skanska jobba mer med videoformatet, berättar hon.

– På Instagram är det inspirerande och härliga bilder till de som är intresserade av bygg som gäller. På Linkedin vänder vi oss mer till yrkesverksamma inom branschen eller personer som är nyfikna på oss som arbetsgivare. På Twitter är vi lite tuffare eftersom vi upplever klimatet på det viset där och vänder sig mer till politiker och opinionsbildare. Facebook har en mer allmän målgrupp där vi jobbar med olika typer av material som exempelvis ger en inblick i våra projekt eller hur vi arbetar med hållbarhetsfrågan.

Miljövetare med servicefokus

Namn: Jennie Hahn von Dorsche

Utbildning: Kandidatexamen i miljövetenskap, Linköpings Universitet. Även två års studier i psykologi och pedagogik på Linköpings Universitet.

Karriär: Har arbetat med service i alla former. Första arbete var säsongsarbetare på Gröna Lund mellan 17 år och 19 års ålder. Har även arbetat som kundombud och hanterat konsumentjuridiska frågor. Arbete med sociala medier 2012-2015 på Telenor. Mellan 2015 och 2017 utbildningsledare för kommunikationsutbildningarna på Nackademin. Startade februari 2017 på Skanska som ansvarig för sociala medier.

Uppväxt i: Vasastan, Stockholm.

Bor: Kungsholmen, Stockholm.

Intressen: Inredning, matlagning, fotografering, internet.

Detta vill jag jobba med i framtiden: Kommunikation!

Drivkrafter på jobbet: Mina glada kollegor, resultat och fina bilder.

Bok om 
beteende ska säkra bygget

"Byggbranschen har en större riskexponering."
Karriär
http://byggindustrin.se/artikel/karriar/bok-om-beteende-ska-sakra-bygget-27221

Från kommun till konsult

Stina Pettersson blir projektledare på Ramboll.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/fran-kommun-till-konsult-27250
Anna Kullendorff

Humlegården rekryterar från Profi

Anna Kullendorff är ny affärsutvecklingschef.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/humlegarden-rekryterar-fran-profi-27244
Andreas Finnstedt

Ny chef på Schneider Electric i Sverige

Ska arbeta med IoT-plattform.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/ny-chef-pa-schneider-electric-i-sverige-27241

Han blir Tyréns nya Englandschef

Ledande röst inom Smart Cities.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/han-blir-tyrens-nya-englandschef-27219

Sten ny vd i betongbranschen

Leder Abetong och Contiga.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/sten-ny-vd-i-betongbranschen-27215

Han blir Veidekke-chef i Mälardalen

Går från avdelningschef till regionchef.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/han-blir-veidekke-chef-i-malardalen-27203

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Ny projektdirektör till Locum

Björn Åsander går från biträdande.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/ny-projektdirektor-till-locum-27192

Han blir ny Skanska-vd för kommersiellt i Norge

Vidar Stokkeland har jobbat i tio år på Skanska.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/han-blir-ny-skanska-vd-kommersiellt-i-norge-27190

Kvinnlig trojka i ledningen för Kod Arkitekter

Jannice Johansson Steijner är ny vd på Kod Arkitekter.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/kvinnlig-trojka-i-ledningen-kod-arkitekter-27176