Meny

Därför prisas Boklok för sina nöjda kunder

Därför prisas Boklok för sina nöjda kunder

Boklok har Sveriges nöjdaste bostadskunder enligt en ny mätning. Analyschefen Jeanette Thörnkrantz Madsen berättar hur bostadsutvecklaren sedan start har haft kunden i extra mycket fokus.

När Prognoscentret presenterade sin branschmätning ”Sveriges nöjdaste kunder” för bostadsutvecklare var det Boklok som hamnade på första plats. Med ett NKI – ”Nöjd kund-index” – på 79 hamnade företaget en bra bit över branschsnittet 72.

– Det känns givetvis väldigt bra. Vi har alltid jobbat aktivt med kundnöjdhet, så det här blir ett kvitto på att det har gett resultat, säger Jeanette Thörnkrantz Madsen, analyschef på Boklok.

Hon berättar att Bokloks speciella tillblivelse är en nyckel till att de på ett naturligt sätt alltid arbetar med kunden i åtanke. Skanskas dåvarande vd Melker Schörling och Ikeas grundare Ingvar Kamprad ville skapa kvalitetsbostäder till ”vanliga människor med en vanlig plånbok”.

– Innan man satte igång gjordes en undersökning med frågeställningen ”vad behöver kunderna och hur kan vi leverera det och fortfarande hålla ett lågt pris. Den målsättningen har varit med ända från början. Våra kunder ska uppleva att våra bostäder är prisvärda, säger Jeanette Thörnkrantz Madsen och fortsätter:

– Vi vänder lite på bankernas tänk. När de räknar ner för att se vad man har kvar att leva på efter boendekostnaderna räknar vi på vad kunden har kvar att bo för efter andra utgifter.


Prickar in flera viktiga faktorer

Just prisvärdhet är en av faktorerna som Prognoscentret mäter. Pålitlighet och miljömedvetenhet är två andra av de totalt nio delarna som mäts.

– Eftersom vi bygger i fabrik är vi starka på att bli klara i rätt tid. Det är också något vi tycker är viktigt. Har vi lovat en färdig bostad till ett visst datum så ska det vara klart då. Om det blir förseningar ser vi till att meddela detta på ett bra sätt.

Inför varje nytt projekt gör Boklok en NKI-plan för hur man ska jobba rent praktiskt för att få så nöjda kunder som möjligt.

– Det kan handla om att kunderna ska känna sig informerade, att vi väljer rätt utemiljö eller att vi ser till att det finns en hiss i ett två­våningshus där vi vet att många äldre kommer bo. Det handlar om att få med de boendes perspektiv i hela processen säger Jeanette Thörnkrantz Madsen.


Analyserar områden

Analysenheten, som hon är chef över, ser över potentiella områden och ger en bild av hur de ser ut idag och hur de kommer att se ut i framtiden. Allt för att säkerställa att rätt typ av produkter sätts på plats om Boklok beslutar att bygga där. Att alltid utgå från kunden är ett viktigt ledord för organisationen.

– Vi pratar alltid om ”kundens hem”. Vi förstår att huset vi bygger kommer att bli ett hem, en trygghet för Pelle och Lisa och deras första barn, säger Jeanette Thörnkrantz Madsen.

Hon berättar att det finns en stor stolthet kring detta inom organisationen, att Boklok försöker göra något positivt.

– Vår framgång handlar om att vi har rätt personal på plats – människor som drivs av att göra kunderna nöjda.

Även om priset från Prognoscentret vittnar om att Boklok gör mycket rätt kommer företaget att fortsätta jobba på att öka kundnöjdheten.

– Vi kommer att analysera resultaten och se vad vi gör bra och om det är något som vi kan göra ännu bättre. Vi arbetar alltid med att kunderna ska bli nöjdare, säger Jeanette Thörnkrantz Madsen.

Fastighetsvetare från Ängelholm

Namn: Jeanette Thörnkrantz Madsen.

Utbildning: Kandidatexamen i Fastighetsföretagande - Fastighetsvetenskap.

Karriär: Fastighetsmäklare 2005-2006, MKB Fastighets AB 2006-2017 (senast som chef för uthyrning och kundtjänst) och Boklok Housing sedan september 2017.

Uppväxt i: Ängelholm.

Bor: Malmö.              

Intressen: Det mesta som utmanar och utvecklar mig som person.

Detta vill jag jobba med i framtiden: I en roll med möjlighet att påverka och bidra till en positiv hållbar bostadsmarknad.

Drivkrafter på jobbet: Bra företagsvärderingar samt företagskultur, engagerade kollegor och självklart nöjda kunder!

Hon blir ny anläggningschef på Peab

Tidigare biträdande affärsområdeschef.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/hon-blir-ny-anlaggningschef-pa-peab-27524

”Det var ett yrke jag aldrig hade tänkt på”

Isabellestipendiaten Mathilda sadlade om till plåtslagare.
Karriär
http://byggindustrin.se/artikel/karriar/det-var-ett-yrke-jag-aldrig-hade-tankt-pa-27502

Ny affärschef för Installation på Tyréns

Får helhetsansvar för sju avdelningar.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/ny-affarschef-installation-pa-tyrens-27516

Hon är Erlandssons nya affärsutvecklare i Mitt

"Kundfokus och kvalitet viktigast."
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/hon-ar-erlandssons-nya-affarsutvecklare-i-mitt-27514

Lyckad matchmaking på Nackademin

Studenter och byggföretag möttes på yrkeshögskolan.
Karriär
http://byggindustrin.se/artikel/karriar/lyckad-matchmaking-pa-nackademin-27475

HR-chef tillbaka till byggbranschen

Helena Karlsson tar plats i Veidekkes ledning i Sverige.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/hr-chef-tillbaka-till-byggbranschen-27494

Hon axlar vd-rollen i Einar Mattsson Byggnads

Tar över vid årsskiftet efter sju år i koncernen.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/hon-axlar-vd-rollen-i-einar-mattsson-byggnads-27465

De rekryterar mångsidig divisionschef

Företagsekonomi, mänskliga rättigheter och litteratur på cv:t.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/de-rekryterar-mangsidig-divisionschef-27464

Forskning om mer delaktighet och effektivare bygge

Prövar nya metoder för planering.
Karriär
http://byggindustrin.se/artikel/karriar/forskning-om-mer-delaktighet-och-effektivare-bygge-27447

Syskon i topp på Eksjöhus

Eksjöhus och Eksjöhus Modulbygg får var sin ny vd.
På nytt jobb
http://byggindustrin.se/artikel/pa-nytt-jobb/syskon-i-topp-pa-eksjohus-27458