Meny

V8 som gör rejält klimatavtryck

V8 som gör rejält klimatavtryck

Att få ratta en pickup med en V8 under motorhuven kräver inget stort bilintresse för att uppskatta . För visst är det coolt med en motor som har nästan 400 hästar och ett vrid på drygt 550 Newtonmeter. Men samtidigt som denna Dodge Ram förtjänar att kallas byggarens våta dröm ger den förstås ett onödigt stort miljöavtryck.

Men om vi för en stund bortser från bilens miljöaspekter är det inte speciellt svårt att njuta av den mullrande V8:an och känslan av att titta ner på medtrafikanterna i en rymlig hytt. Bilen ger en extremt bra väghållning, stor bilkänsla och ett glädjerus som räcker till bygget några mil bort.

Byggindustrin har kört en muskelbil som är fullsmetad med standardutrustning och hög säkerhet. Dodge Ram sticker förstås ut i jämförelse med pickups som säljs av auktoriserade återförsäljare (alltså inte USA-import) och har en prestanda som få andra transportbilar är i närheten av.

”Det säger pang i bensinmotorn”

Ett lätt tryck på gaspedalen ger ett snabbt svar och det säger pang i bensinmotorn, som förflyttar bilen dit jag vill snabbare än blixten. Men egentligen är det skönare att bara glida fram, likt vägens riddare, eller jag menar byggare, på väg till eller från nästa bygge. Den åttastegade automatlådan ger snabb acceleration vid låga farter och följsam körning i både låg och hög hastighet.

En extra finess är den aktiva luftfjädringen (fram och bak), som automatiskt justerar höjden för att minska luftmotståndet och förbättra förbrukningen. Du kan även själv justera höjden i fem olika steg. Luftfjädring i kombination med spiralfjädring ger komfort som sticker ut.

Men prislappen då? En Dodge Ram kostar nästan 500 000 kronor – lägg till en driftskostnad där bilen drar omkring 1,4 liter per mil vid blandad körning. Samtidigt har koldioxidhalterna och bensinförbrukningen år efter år minskat även för dessa bilar. Men siffran 355 gram utsläppt koldioxid per kilometer är fortfarande rejält hög och en onödig belastning på miljön.

Mediaenheten med touchskärm är superenkel att navigera sig igenom tycker Byggindustrins testförare.
Foto: Anders Myrdal

Som alternativ till den provkörda bilen, som har en 5,7 liters V8 med 395 hästar och ett vridmoment på 556 Newtonmeter finns det en Ecodiesel med en 3,0 liters V6:a och 240 hästar, där vridet är hela 569 Newtonmeter. Dieselpickisen kostar dock så mycket som cirka 65 000 kronor mer än bensinbilen, en prislapp som kanske är svårmotiverad trots sin miljö-överlägsenhet?

För dig som vill sticka ut och bara nöjer dig med det bästa finns det cirka 200 tillbehör och lösningar att välja mellan för att extrautrusta bilen.

Praktisk och smart finess

Sveriges i särklass mest sålda USA-importerade pickup har dock hög nivå på standardutrustningen, med bland annat en mediaenhet med touchskärm som är superenkel att navigera sig igenom. Bilen är också nyckellös (Keyless go), vilket betyder att du kan starta bilen med nyckeln i fickan.   

En praktisk och smart finess är att det går att förvara verktyg och andra dyrbarheter i Rambox Cargo Management – ett låsbart förvaringsutrymme med belysning som håller tjuvarna borta. Den rymliga hytten har många förvaringsutrymmen, mugghållare och uttag för USB och 12-voltsuttag etcetera.

Och visst är det en viktig poäng att du kan använda Dodge Ram, som har tre säten bak, som familjebil.

Ekonomi och prestanda: Dodge Ram Crew Cab Sport

Grundpris: 469 000 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 96 000 kr. 

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 6 560 kr. I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i juni 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärde: 190 000 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km: Bensin 1,38.

Motoralternativ: V8, Hemi 5,7 l, 395 hk. 

Växellåda: 8-stegad aut.

C02-utsläpp i g/km: 355.

Lastutrymme: Volym 1 628 l, maximum bredd 1687 mm.

Max lastvikt/dragvikt: 700/ 3 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 4 WD.

Webbsida: exclusive-cars.se + andra USA-importörer.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Airbag förare och passagerare, krockgardiner, sidokollisionsskydd, låsningsfria bromsar, backstarthjälp mm. 

Tillval i urval: 200 tillbehör och tjänster 2- eller 4-hjulsdrift: 4WD.

Hon har målet att bromsa renoveringshetsen

Sofia Meurk arbetar för omredning av bostadsbeståndet.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-har-malet-att-bromsa-renoveringshetsen-26968

Ultramodernt kommunikationssystem

Imponerande teknik i nya Mercedes-Benz Sprinter.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ultramodernt-kommunikationssystem-26918

"Vi har en lång historia med oss i bagaget"

Koncernchef Kari Kauniskangas om YIT:s framtid efter förvärvet av Lemminkäinen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-har-en-lang-historia-med-oss-i-bagaget-26914

Svenska framgångar i Brexitland

Whites erfarenheter av prefab ses som tillgång av britterna.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/svenska-framgangar-i-brexitland-26916

Bluffakturor – så skyddar du dig bäst

Högsäsong för vilseledande erbjudanden i brevlådan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bluffakturor-sa-skyddar-du-dig-bast-26893

Eshaq kan få lämna Sverige efter mejlmiss

Myndighetsschabbel kan leda till utvisning av Dipartlärling
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/eshaq-kan-fa-lamna-sverige-efter-mejlmiss-26885

Heléne Lundmarks nisch – modulhus-entreprenör

Heléne Lundmark satsar på stålmoduler.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/helene-lundmarks-nisch-modulhus-entreprenor-26854

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Paris kommer i OS-form med BIM

Området runt Eiffeltornet ska anpassas för tävlingsgrenar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/paris-kommer-i-os-form-med-bim-26852

BIM ger viktiga förutsättningar för förvandlingen

Exakt modell har tagit tusentals timmar att skapa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bim-ger-viktiga-forutsattningar-forvandlingen-26853

"Alla delar av NCC kan göra ett bättre resultat"

Tomas Carlsson om sin nya vd-roll.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alla-delar-av-ncc-kan-gora-ett-battre-resultat-26814