Meny

Uppsving för bränsleceller

Uppsving för bränsleceller

Infrastrukturen för vätgasdrivna bränslecellsbilar har höjt sig ett rejält snäpp. Tre tankstationer för vätgas och tio biltillverkare som utvecklar bilar vittnar om det. Som en av de första svenska tidningarna fick Byggindustrin förmånen att provköra en vätgasdriven bränslecellsbil – det finns bara ett par stycken i hela landet.

Lyxsedanen Toyota Mirai ger en fingervisning av hur framtidens byggare inom förhoppningsvis några år kommer att transportera sig själva och sina prylar. Men som alltid börjar utvecklingen i personbilssegmentet för att sedan gå över till lätta transportbilar, där byggarna håller till.  

Under 2015 fick infrastrukturen för bränslecellsbilar ett rejält uppsving. Då invigdes två av landets tre tankstationer för vätgas, på Arlanda flygplats i Stockholm och i Göteborg. Den tredje stationen finns sedan tidigare i Malmö. Det betyder att mackarna befolkningsmässigt täcker in en stor yta av landet. Dessutom enades, förutom Toyota och Hyundai som ligger steget före, ytterligare åtta billeverantörer om att de också ska utveckla bränslecellsbilar under de närmaste åren.

Det är ingen större risk för kö vid tankställena för vätgas i Sverige. Än så länge rullar bara en handfull bilar på vägarna. Räckvidden på en tank är 35–40 mil.
Foto: Anders Myrdal

För att få fart på marknaden genom att få igång flera biltillverkare släppte Toyota nyligen drygt 5700 vätgaspatent. Satsningen är extra spännande eftersom bränsle­cellsdrivna bilar parallellt med batteridrivna bilar är viktiga för att nå klimatmålen om nollutsläpp.

– Toyotas satsning hänger ihop med vårt resonemang om global påverkan och att vi verkligen kan göra skillnad där varje transport har ett syfte. Vi vill vara med och bygga ett samhälle där vi bidrar till bra mobilitet, säger Bengt Dalström, informationschef Toyota.

Bengt Dalström, informationschef på Toyota.
Foto: Anders Myrdal

Vi tar E4:an några mil norrut från Stockholm till Arlanda flygplats, för att tanka vätgas.

Risken för kö vid tankstationen är minimal eftersom det bara finns en handfull bilar i hela Sverige. Precis som vid vanlig tankning använder man även vid vätgastankning ett munstycke som dockas mot ett hål innanför ett tanklock. Att tanka vätgas tar ungefär lika lång tid som att fylla en bensin- eller dieseltank, alltså drygt tre minuter. Här slutar dock likheterna med fossila bränslen.

Tanken i Toyota Mirai Fylls med vätgas.
Foto: Anders Myrdal

Vätgas kostar ungefär lika mycket som bensin och diesel men en stor skillnad är att drivmedlet inte gör något avtryck i miljön. Känslan att köra en bränslecellsbil är lika med rent miljösamvete och andetag av framtida transporter. Och det är så tyst, det enda som hörs är vinddraget och däckens kontakt med vägbanan.

Faktum är att Mirai är Toyotas åttonde generation av bränslecellsbil, den första modellen togs fram redan 1996. Mirai är dock företagets första kommersiella bränslecellsfordon. Bilen är en lyxsedan och har samma höga utrustningsnivå som Toyotas lyxmärke Lexus GS 450 h. Den går inte att köpa utan leasas ut till en summa av omkring 10 000 kronor per månad.

– Vätgas som drivmedel är inte den slutgiltiga lösningen, men det är en viktig pusselbit och en del av framtidens drivmedelslösningar. Nu handlar det mest om att infrastrukturen och antalet bilar växer i paritet med varandra. Och vi vill växa långsamt och kontrollerat för att få marknadens acceptans.

Så här funkar det

En vätgasdriven bränslecellsbil är en elbil som inte behöver laddas. Den producerar själv all el. I stället för förbränningsmotor och bensintank har den en elmotor, en bränslecellsstack och en tank som fylls med vätgas. Elektriciteten produceras genom att luft sugs in utifrån och reagerar med vätgasen. Elektriciteten driver elmotorn som i sin tur driver hjulen. Den enda biprodukten från bilen är vattenånga som kommer ut genom bilens avgasrör. Räckvidden är 35-40 mil. Vätgasen tillverkas i Sverige och är, enligt Bengt Dalström, informationschef Toyota, helt koldioxidneutral. 

Alaa Alshawa fick fast jobb direkt

Och nu startar han eget
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alaa-alshawa-fick-fast-jobb-direkt-26067

Superfabriken tar Lindbäcks till ny nivå

Webb-tv: Hustillverkarens nya Piteå-fabrik ska täcka efterfrågan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/superfabriken-tar-lindbacks-till-ny-niva-26064

Birgitta Govén ska bidra till att göra branschen fossilfri

Sveriges Byggindustriers nya energiexpert.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/birgitta-goven-ska-bidra-till-att-gora-branschen-fossilfri-26029

Knutpunkt laddad för nytt dubbelspår

Webb-tv: Resecentrum i Strängnäs nominerat till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/knutpunkt-laddad-nytt-dubbelspar-26028

Passiv partnering i ort på frammarsch

Webb-tv: Passivhuset Elmeskolan snabbt klar med partnering.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/passiv-partnering-i-ort-pa-frammarsch-25982

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906

Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Webb-tv: Miljö och gott samarbete i fokus på Trafikplats Marieholm.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trafikplatsen-som-lankar-ihop-goteborg-25878

Kompisskapet är inbyggt i trästommen

Webb-tv: Ungbo 12 skapar boendeform för ungas behov.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompisskapet-ar-inbyggt-i-trastommen-25847