Meny

Uppsving för bränsleceller

Uppsving för bränsleceller

Infrastrukturen för vätgasdrivna bränslecellsbilar har höjt sig ett rejält snäpp. Tre tankstationer för vätgas och tio biltillverkare som utvecklar bilar vittnar om det. Som en av de första svenska tidningarna fick Byggindustrin förmånen att provköra en vätgasdriven bränslecellsbil – det finns bara ett par stycken i hela landet.

Lyxsedanen Toyota Mirai ger en fingervisning av hur framtidens byggare inom förhoppningsvis några år kommer att transportera sig själva och sina prylar. Men som alltid börjar utvecklingen i personbilssegmentet för att sedan gå över till lätta transportbilar, där byggarna håller till.  

Under 2015 fick infrastrukturen för bränslecellsbilar ett rejält uppsving. Då invigdes två av landets tre tankstationer för vätgas, på Arlanda flygplats i Stockholm och i Göteborg. Den tredje stationen finns sedan tidigare i Malmö. Det betyder att mackarna befolkningsmässigt täcker in en stor yta av landet. Dessutom enades, förutom Toyota och Hyundai som ligger steget före, ytterligare åtta billeverantörer om att de också ska utveckla bränslecellsbilar under de närmaste åren.

Det är ingen större risk för kö vid tankställena för vätgas i Sverige. Än så länge rullar bara en handfull bilar på vägarna. Räckvidden på en tank är 35–40 mil.
Foto: Anders Myrdal

För att få fart på marknaden genom att få igång flera biltillverkare släppte Toyota nyligen drygt 5700 vätgaspatent. Satsningen är extra spännande eftersom bränsle­cellsdrivna bilar parallellt med batteridrivna bilar är viktiga för att nå klimatmålen om nollutsläpp.

– Toyotas satsning hänger ihop med vårt resonemang om global påverkan och att vi verkligen kan göra skillnad där varje transport har ett syfte. Vi vill vara med och bygga ett samhälle där vi bidrar till bra mobilitet, säger Bengt Dalström, informationschef Toyota.

Bengt Dalström, informationschef på Toyota.
Foto: Anders Myrdal

Vi tar E4:an några mil norrut från Stockholm till Arlanda flygplats, för att tanka vätgas.

Risken för kö vid tankstationen är minimal eftersom det bara finns en handfull bilar i hela Sverige. Precis som vid vanlig tankning använder man även vid vätgastankning ett munstycke som dockas mot ett hål innanför ett tanklock. Att tanka vätgas tar ungefär lika lång tid som att fylla en bensin- eller dieseltank, alltså drygt tre minuter. Här slutar dock likheterna med fossila bränslen.

Tanken i Toyota Mirai Fylls med vätgas.
Foto: Anders Myrdal

Vätgas kostar ungefär lika mycket som bensin och diesel men en stor skillnad är att drivmedlet inte gör något avtryck i miljön. Känslan att köra en bränslecellsbil är lika med rent miljösamvete och andetag av framtida transporter. Och det är så tyst, det enda som hörs är vinddraget och däckens kontakt med vägbanan.

Faktum är att Mirai är Toyotas åttonde generation av bränslecellsbil, den första modellen togs fram redan 1996. Mirai är dock företagets första kommersiella bränslecellsfordon. Bilen är en lyxsedan och har samma höga utrustningsnivå som Toyotas lyxmärke Lexus GS 450 h. Den går inte att köpa utan leasas ut till en summa av omkring 10 000 kronor per månad.

– Vätgas som drivmedel är inte den slutgiltiga lösningen, men det är en viktig pusselbit och en del av framtidens drivmedelslösningar. Nu handlar det mest om att infrastrukturen och antalet bilar växer i paritet med varandra. Och vi vill växa långsamt och kontrollerat för att få marknadens acceptans.

Så här funkar det

En vätgasdriven bränslecellsbil är en elbil som inte behöver laddas. Den producerar själv all el. I stället för förbränningsmotor och bensintank har den en elmotor, en bränslecellsstack och en tank som fylls med vätgas. Elektriciteten produceras genom att luft sugs in utifrån och reagerar med vätgasen. Elektriciteten driver elmotorn som i sin tur driver hjulen. Den enda biprodukten från bilen är vattenånga som kommer ut genom bilens avgasrör. Räckvidden är 35-40 mil. Vätgasen tillverkas i Sverige och är, enligt Bengt Dalström, informationschef Toyota, helt koldioxidneutral. 

Studentstenar med stil

WEBB-TV: Kvarteret Forskningen nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/studentstenar-med-stil-27270

Ser vinst med ökad medborgarmakt

Staffan Schartner vill att byggemenskaper ska få fäste i Sverige.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/ser-vinst-med-okad-medborgarmakt-27227

Trivsel och guldkant i 
fokus

WEBB-TV: Trygghetsboende nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trivsel-och-guldkant-i-fokus-27226

Flydde diktatur för att bygga det han älskar

Raul Torres lämnade Kuba för Sverige.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/flydde-diktatur-att-bygga-det-han-alskar-27199

Naturmaterialen präglar nyuppdukad rätt i Lund

WEBB-TV: Lunds nya tingsrätt nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/naturmaterialen-praglar-nyuppdukad-ratt-i-lund-27198

Alex de Rijke ser mirakel, hopp och mänsklighet i trä

Favoritmaterialet självklart för stjärnarkitekt.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alex-de-rijke-ser-mirakel-hopp-och-mansklighet-i-tra-27166

Närodlade trähus med utsikt över Skövde

WEBB-TV: Frostalidens Lycka nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/narodlade-trahus-med-utsikt-over-skovde-27156

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

En riktig pickup från Ssang Yong

Bättre och större än föregångaren.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-riktig-pickup-fran-ssang-yong-27135

Från murare till undervisningsråd

Per Kringbergs väg från skoltrött till Skolverket.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/fran-murare-till-undervisningsrad-27123

Klimatsmart logistiklada nytt nav på liten ort

WEBB-TV: Apoteas logistikcenter först ut i Årets Bygge 2019
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/klimatsmart-logistiklada-nytt-nav-pa-liten-ort-27127