Meny

Ultramodernt kommunikationssystem

Ultramodernt kommunikationssystem

I den tredje generationen av Mercedes-Benz Sprinter sitter det mest moderna röststyrda kommunikationssystem som någonsin suttit i en lätt lastbil. Framhjulsdrift är också en välkommen nyhet som sticker ut.

Möjligheten att välja framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdrift är förstås viktigt för byggare med olika behov. Men det som imponerar mest på mig i nya Sprinter är det digitala infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) – ett i alla avseenden mycket modernt kommunikationssystem med röststyrning. Något som Mercedes-Benz har lagt mycket krut på och som vittnar om hur digital teknik kommer att användas av denna generation och framtida generationers byggare. MBUX innehåller en rad smarta lösningar för att förenkla tillvaron för byggare bakom ratten. Systemet presenterades nyligen i Mercedes-Benz personbil A-Klass och har i rekordfart implementerats i Sprinter.

Funktionerna går att styra på olika sätt. Vrid eller peka på olika delar av displayen för att i realtid komma åt det du har behov av att göra. Hela gränssnittet bygger på 3D-grafik och MBUX lär sig löpande genom AI (artificiell intelligens). All information visas som standard på en 7-tums skärm. Som tillval finns det en 10,2-tums skärm som i sin utformning ger känslan av att se på film i brevlådeformat. Stiligt med AMG-känsla i en lätt lastbil, var mitt första intryck av kommunikationssystemet MBUX. Systemet fungerar även tillsammans med Apple Car Play och Android Auto.

Röststyrningen är lätt att använda och ger föraren möjlighet att behålla fokus på körningen. Inleds genom att säga ”Hey Mercedes”, och det är bland annat möjligt att snabbt bli lotsad till en restaurang genom att säga ”Jag är hungrig”. Temperaturen i bilen höjs automatiskt om du säger ”Jag fryser”.

Det digitala infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) imponerar mest på Byggindustrin.
Foto: Anders Myrdal

Byggindustrin är på plats i Amsterdam för att provköra Sprinter. Efter en hel dag bakom ratten visar mätarställningen 25 mils körning. Efter att ha testat tre av motorerna konstaterar jag att skillnaden i körkänsla är stor mellan 143-hästarsmotorn med manuell växellåda och den motor som Mercedes-Benz tror kommer att sälja mest –  den med 163 hästkrafter och automatlåda. En motor jag skulle välja sju av sju dagar i veckan. Bilen finns även med en motor med 114 hästkrafter, samtliga med en 2,1-liters motor. 3,0-liters motorn har 190-hästar och en V6:a och sitter på en bakhjulsdriven bil.

Men visst är det lite tråkigt att konstatera att motorerna i denna nya modell av Sprinter är samma motorer som satt i den tidigare modellen från 2013.

Intrycket av nya Sprinter är att den går mjukt på landsväg. I stadstrafik är bilen tillräckligt smidig trots sin storlek. Om du provkör bilen, se till att den är försedd med färgkameran i 360 grader som kan styras efter olika behov, till exempel för bildkoll fram, bak eller inzoomning för bättre koll på släp. Kameran är en stor anledning att bilen känns lättmanövrerad i trånga utrymmen och vid backning.   

För byggare som har flera bilar finns det även en fleetlösning som ger företaget järnkoll på varje bil. Mercedes PRO connect är i första hand till för dem som har flera bilar i trafik.

Sprinter går att beställa redan nu och de första bilarna kommer, enligt Mercedes-Benz lanseras i Sverige i juni. Nästa år kommer eSprinter, en eldriven modell av bilen.

Ekonomi och prestanda: Mercedes-Benz Sprinter

Prisnivå: Grundpris 246 000 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 49 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.1

Leasingavgift/mån: 4 490 kr. (ink. försäkring). 1

Restvärde: 74 000 kr.2

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 6,8.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet. Krockkudde förare, dock tillval för passagerare, aktiv nödbromsning, sidvindsassistent, ESP etc.

Motoralternativ: 114/ 143/163 hk/2,1 l, 190 hk/3,0 l (V6 bakhjulsdrift).

Lastutrymme: 7,8 - 17 m3.

Växellåda: 6-vxl man./9-stegad aut. (framhjulsdrift), 7-stegad aut. (bakhjulsdrift), AWD lanseras preliminärt kvartal 4.

C02-utsläpp i g/km: 178 - 253 g/km.

Max lastvikt/dragvikt: 3 150 kg./3 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD fram-/bakhjulsdrift och 4WD.

Webbsida: transportbilar.mercedes-benz.se/sprinter

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Studentstenar med stil

WEBB-TV: Kvarteret Forskningen nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/studentstenar-med-stil-27270

Ser vinst med ökad medborgarmakt

Staffan Schartner vill att byggemenskaper ska få fäste i Sverige.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/ser-vinst-med-okad-medborgarmakt-27227

Trivsel och guldkant i 
fokus

WEBB-TV: Trygghetsboende nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trivsel-och-guldkant-i-fokus-27226

Flydde diktatur för att bygga det han älskar

Raul Torres lämnade Kuba för Sverige.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/flydde-diktatur-att-bygga-det-han-alskar-27199

Naturmaterialen präglar nyuppdukad rätt i Lund

WEBB-TV: Lunds nya tingsrätt nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/naturmaterialen-praglar-nyuppdukad-ratt-i-lund-27198

Alex de Rijke ser mirakel, hopp och mänsklighet i trä

Favoritmaterialet självklart för stjärnarkitekt.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alex-de-rijke-ser-mirakel-hopp-och-mansklighet-i-tra-27166

Närodlade trähus med utsikt över Skövde

WEBB-TV: Frostalidens Lycka nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/narodlade-trahus-med-utsikt-over-skovde-27156

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

En riktig pickup från Ssang Yong

Bättre och större än föregångaren.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-riktig-pickup-fran-ssang-yong-27135

Från murare till undervisningsråd

Per Kringbergs väg från skoltrött till Skolverket.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/fran-murare-till-undervisningsrad-27123

Klimatsmart logistiklada nytt nav på liten ort

WEBB-TV: Apoteas logistikcenter först ut i Årets Bygge 2019
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/klimatsmart-logistiklada-nytt-nav-pa-liten-ort-27127