Meny
  • Precis som tidigare modeller av bilen är även denna Iveco Daily en stabil och stark packåsna.
    Foto: Anders Myrdal

Smidig automatväxlad låda

Smidig automatväxlad låda

Gasmodellen av nya Iveco Daily har utrustats med en åttastegad automatväxlad låda. En mycket välkommen nyhet för byggare som har behov av en bil som klarar tunga materialtransporter i stadsmiljö och som samtidigt är klimatsmart.

De flesta byggare skriver säkert under på att det är ganska ansträngande att köra omkring med ett så stort skåp som Daily och växla manuellt i stadstrafik. Många start och stopp ger som bekant betydligt smidigare körning med en automatväxlad låda än en manuell. Denna växellåda är dessutom mycket välkonstruerad och har i princip ljudlösa växlingar.

Provkörningen av nya Iveco Daily ramades in av snö och is i Båstad den 8–9 mars. Det bidrog till en lite större utmaning än väntat.

Iveco har gjort ett bra jobb med nya Daily. Men hur välbyggd bilen än är, bilen med det stora skåpet och lastbilsbyggda ramen är i första hand anpassad för åkerier som transporterar tungt gods. Bland de relativt få byggare som prioriterar en Iveco tillhör merparten dem som kör mycket gods utanför stadskärnan.

Precis som tidigare modeller av bilen är även denna en stabil och stark packåsna. Det gäller även Iveco Daily år 2018 års modell. Jag gillar den gasdrivna bilen bäst – främst för att den är klart tystare än dieselvarianten. En tyst hytt ger helt enkelt en mer avspänd körning och bättre arbetsmiljö. Och visst, gas är absolut Ivecos huvudspår för framtida transporter i stora skåpbilar.

Den andra nyheten som sticker ut är att nya dieseldrivna Daily Euro 6 2020 är den första lätta lastbilen som är RDE-förberedd och redan nu klarar EU:s nya miljökrav, som kommer att börja gälla år 2020. Det nya i jämförelse med tidigare år är att kraven från och med nu kommer att gälla utifrån värden som mätts under verkliga körförhållanden, det vill säga Real Driving Emissions. Äntligen får vi riktiga mätvärden och inget som mätts upp i fabrik.


Glest mellan nyheterna

I övrigt är det glest mellan nyheterna i de tre Daily-bilarna, som ingår under samlingsnamnet Daily Blue Power. Förutom gas- och dieselmodellerna ingår även den eldrivna bilen Daily Electric i Blue Power. Elbilen har funnits några år, men säljs i första hand enbart i projektform till en handfull kunder som har muskler att finansiera en stark miljöprofil.

Som en effekt av Ivecos miljösatsning i den stora klassen fick biljätten nyligen utmärkelsen Van of the year 2018. Ett pris som årligen röstas fram av motorjournalister i Europa. Juryn föll bland annat för att Ivecos nya serie av Daily har ett brett urval av drivlinor som minskar fordonsägarens miljöpåverkan.

Samtliga bilar i Daily Blue Power-programmet finns med uppkoppling i fordonet och med en sjutumsskärm, alltså en betydligt större skärm än den som satt i de bilar jag provkörde. En större skärm ger förstås helt andra digitala möjligheter, i form av till exempel GPS-navigering och möjligheten att använda egna appar från mobiltelefonen eller paddan. Tyvärr gick det inte att testa det eftersom det under provkörningen inte fanns någon bil utrustad med den stora skärmen.

Ekonomi och prestanda: Iveco Daily Blue Power

Prisnivå: 349 000 (gas)/ 279 000 (diesel)/ RDE-ready (diesel) 345 330 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 69 800/55 800/69 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 6 040/4 955/5 980 kr. 

Restvärde: 105 000/84 000/104 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Fr. 0 (eldrift), diesel från 7,3, gas från 14,3 l.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet, men tyvärr saknas autobroms.

Motoralternativ: Gas: 3,0 l: 136 hk/ 350 Nm, RDE-ready (diesel): 2,3 l: 136/156 hk, 350/380 Nm, diesel: 2,3 l: 116, 136, 156 hk/320, 350, 380 Nm 3,0 l: 180, 205 hk / 430, 470 Nm, eldriven: 60/80 Kw.

Lastutrymme: 7-19,6 m3.

Växellåda: 6-vxl man/8-stegad aut.

C02-utsläpp g/km: Fr. 0 (eldrift).

Max lastvikt/dragvikt: 1 200/3 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD.

Webbsida: www.iveco.se

 

1 I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i mars 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. 2 Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Sanningen bakom raset

Sandöbron är den värsta byggolyckan i svensk historia.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sanningen-bakom-raset-28104

”Hon kände igen honom på kläderna”

Börje Nenzén träffade många av rasets efterlevande.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hon-kande-igen-honom-pa-kladerna-28105

Norrmalmsregleringens sista pusselbit

Byggarkivet tittar närmare på Kulturhuset.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/norrmalmsregleringens-sista-pusselbit-28100

Åtta robotar som är redo att ta över byggarbetsplatsen

Maskinerna tar plats på bygget.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/atta-robotar-som-ar-redo-att-ta-over-byggarbetsplatsen-28092

Robotar – din nya 
underentreprenör

"Små företag kommer att få det svårt."
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/robotar-din-nya-underentreprenor-28094

”Det blir nya risker 
att ta hänsyn till”

Fem frågor till robotexperten.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/det-blir-nya-risker-att-ta-hansyn-till-28095

Från bollkoll 
till byggkoll

Handboll och hållbarhet med månadens byggare Cecilia Fasth.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/fran-bollkoll-till-byggkoll-28091

En grön bostadsminister vid styret

Per Bolund om styrmedel, styrstänger och Miljöpartiets styre.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-gron-bostadsminister-vid-styret-28086

Företrädarnas tips till Per Bolund

Två tidigare ministrar om bostadspolitiken.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/foretradarnas-tips-till-bolund-28087

Berlingo – liten mästarbil i ny skrud

En bil som förtjänar ett mycket högt betyg enligt Byggindustrins testförare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/berlingo-liten-mastarbil-i-ny-skrud-28046