Meny

Robotar gör grovjobb i Värmlandsbro

Robotar gör grovjobb i Värmlandsbro

Moelven Byggmoduls resa mot ett leaninspirerat arbetssätt började i fabriken i Värmlandsbro för tre år sedan. Satsningen föll så väl ut att fabriken nominerades till Årets Leanbyggare förra året, och nu är den nominerad igen. ”Vi har satsat ännu mer, bland annat på robotar, och vi vet vad nästa steg är redan nu”, säger Lars Ha

För tre år sedan anställde Moelven Byggmodul en produktionstekniker till sin fabrik i Värmlandsbro i Säffle kommun. Det var Lars Hartman, som sedan dess har varit drivande i Moelvens leanarbete. Hans bakgrund som utvecklingsansvarig på Volvo Bussar har varit en stor tillgång.

– I fordonsindustrin jagar man sekunder. Där ligger bygg efter. Det är fortfarande mycket hantverkstänk i branschen så det var lätt att se förändringspotential när jag började, säger han.

Började med taktad lina

I ett första steg fokuserade Lars Hartman och hans kolleger på att förbättra logistiken och flödet i en av fabrikens två produktionslinor. Det handlade framförallt om att få en taktad lina – en modernare form av ”löpande band” – där varje yrkesgrupp har en egen arbetsstation med bestämda platser för verktyg och material.

– Tidigare flyttade yrkesarbetarna runt i fabriken. De fick bära med sig sina verktyg och kunde vara i vägen för varandra. Materialet ställde de där det råkade finnas en ledig yta, säger Lars Hartman.

När Moelven byggde om fabriken för att passa den taktade linan minskade antalet mantimmar med 25 procent samtidigt som den producerade volymen fördubblades. Dessutom blev det en jämnare kvalitet på modulerna. Sedan dess har arbetet med att effektivisera produktionslinan fortsatt. I år räknar Lars Hartman med att de nära nog ska fördubbla den producerade volymen igen.

– Vi räknar med att lina 2, som den heter, ska producera 50 moduler i veckan. Då har vi gått från 14 till 50 moduler på två år, säger han.

Har installerat två robotceller

Den senaste utvecklingen för lina 2 är installationen av två robotceller som skedde i slutet av februari. Utöver robotarna har Moelven fortsatt finjustera flödena och installerat ett antal andra maskiner som automatiserar delar av arbetet. Alla maskinerna är specialdesignade i samarbete med lokala företag.

Robotarna kommer i fortsättningen att montera allt skrivmaterial på modulernas väggar, fräsa ut hål för bland annat eldosor, dörrar och fönster samt rita ut positioner för plåtbeslag och fasaddelar så att yrkesarbetarna slipper mäta upp det själva. Den ena robotcellen bearbetar modulernas insida, den andra bearbetar utsidan.

Lars Hartman talar sig varm för robotarna. Han menar att det finns många fördelar. En är att produktionslinan blir effektivare – robotarna kan arbeta fortare än människor. Men framförallt vill han lyfta fram hur de förbättrar arbetsmiljön i fabriken.

– Dels är det ergonomin. Nu slipper yrkesarbetarna lyfta tunga gipsskivor och de slipper skruva fast dem. Det är många skruvar per skiva och det är ett väldigt repetitivt och slitsamt arbete. En annan aspekt är att yrkesarbetarna slipper stå mitt i allt damm som bildas när du fräser ut hål i skivmaterialet, säger han.

Medarbetarna är positiva

Enligt Lars Hartman är de som jobbar i fabriken i Värmlandsbro positiva både till de nya robotarna och till leanarbetet i stort. Eftersom efterfrågan på Moelvens moduler är stor just nu har fabriken behövt nyanställa trots installationen av robotarna och de andra effektiviseringsåtgärderna.

– Det har varit mycket positiv respons från alla berörda. Det var lite kämpigt i början. Det handlar om att bygga upp ett förtroende, och det har vi lyckats med. Jag har inte gjort det här själv, utan vi är många på fabriken som har hjälpts åt. Just nu är det väldigt roligt att jobba på Moelven, säger Lars Hartman.

Han är noga med att poängtera att även om produktionslinjen varit fokus i förändringsarbetet, så har alla andra avdelningar fått åka med på resan.

– Inköp, logistik, projektering… alla avdelningar har hängt med. Vi har hittat nya fästelement och nya leverantörer, vi har faktiskt utvecklat hela modulen genom lean-arbetet. Det blir som en dominoeffekt. Samarbetet mellan avdelningarna har gått över förväntan, säger han.

Och resan fortsätter. Till hösten ska Lars Hartman lämna över ansvaret för lina 2 i fabriken i Värmlandsbro till en nyanställd produktionstekniker.

– Vår nya tekniker kommer att fortsätta leta förbättringar, som att balansera personalen och justera logistiklösningarna. Utvecklingsarbete tar aldrig slut. Själv ska jag ta mig an lina 1 här i Värmlandsbro, säger Lars Hartman.

Ska spridas till alla fabriker

Lina 1 är den större av de två produktionslinorna i fabriken. I alla fall till ytan. Den producerar cirka 35 moduler i veckan och har alltså blivit omkörd av lina 2 som i år ska komma upp i 50 moduler i veckan. Lina 1 ska genomgå samma förändring som lina 2 gjort de senaste åren.

– Fast det kommer att gå mycket fortare för lina 1. Vi har färdiga koncept tack vare allt arbete vi lagt ner på lina 2, säger Lars Hartman.

När lina 1 i Värmlandsbro har byggts om enligt leankonceptet kommer Lars Hartman att lämna över ansvaret även för den. Då går han vidare till Moelven Byggmoduls andra fabriker för att driva samma förändringsarbete där.

– Vi har fullt förtroende från ledning och styrelse nu. Vi har visat att det här fungerar, och vi har levererat resultat som är ännu bättre än det vi lovade när vi började, säger han.

Moelven byggmodul i korthet
  • Moelven Byggmodul är en del av Moelvenkoncernen, en skandinavisk leverantör av träbaserade byggvaror.
  • Moelvenkoncernen arbetar för att utveckla industriellt byggande i trä och har mer än 50 års erfarenhet av industriell produktion av moduler.
  • Moelven Byggmodul har i dagsläget fyra fabriker. Lean-arbetet har bedrivits i fabriken i Värmlandsbro. Övriga fabriker ligger i Torsby, Kil respektive Sandsjöfors.
Årets Leanbyggare i korthet
  • Årets Leanbyggare är byggsektorns egen utmärkelse för förändringsarbete enligt lean. Priset är ett samarbete mellan Lean Forum Bygg och tidningen Byggindustrin.
  • Årets Leanbyggare 2017 är utmärkelsens sjunde prisomgång. Tidigare vinnare är Lindbäcks Bygg, JM, Ytterbygg, Strängbetongs fabrik i Kungsör, Veidekke och Värmdö kommuns bygg- och miljöavdelning.
  • Här kan du läsa mer om Årets Leanbyggare 2017
Byggbodar var en bristvara våren 2007.

Tillbakablick: Bodbrist på byggena

Uthyrningsföretagen hade fullt upp 2007.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-bodbrist-pa-byggena-25302
En reklamkampanj skulle få byggarbetarna att sluta röka i byggbodarna.

Tillbakablick: Slutrökt i bodarna

1987 var det dags för byggarbetarna att fimpa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-slutrokt-i-bodarna-25301
Katarina Graffman är antropolog med flera uppdragsgivare inom byggbranschen. Att förstå hur människor lever, inte bara hur de säger att de gör, är en viktig faktor för när man vill sätta människan i centrum.

Vill ge humanister plats inom bygg

Katarina Graffman anser att mer krävs för att sätta människan i centrum.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vill-ge-humanister-plats-inom-bygg-25256

Goda jobbutsikter i Byggsverige

JM ger högutbildade nyanlända chansen att nå en anställning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/goda-jobbutsikter-i-byggsverige-25253
Arkitekten och entreprenören Jurrian Knijtijzer provbodde själv sin modul i tre månader för att se om den håller måttet.

Trä ska frälsa holländarna

Starka fördomar hinder för att bygga i ”nytt” material.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tra-ska-fralsa-hollandarna-25201
I framtiden blir alla produkter råvarubanker. Vi lånar råvarorna från vår planet jorden och lagrar dem i en bank som är produkten, säger arkitekten Thomas Rau.

Ny affärsmodell gör byggnader till materialbanker

Designar för återvinning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ny-affarsmodell-gor-byggnader-till-materialbanker-25202
Svante Hagman, ordförande i Sveriges Byggindustrier och affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

Har både lokalt och centralt perspektiv

Svante Hagman är Sveriges Byggindustriers nya ordförande.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/har-bade-lokalt-och-centralt-perspektiv-25160

Nationalmuseum innan öppning

En titt bakom kulisserna på renoveringen av ett kulturarv.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nationalmuseum-innan-oppning-25164
"Fiat Fullback är verkligen en väl avvägd bil som ger en otrolig väghållning och körglädje”

Äkta körglädje i Fiats nya pickis

"Fullback är verkligen en väl avvägd bil som ger en otrolig väghållning och körglädje."
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/akta-korgladje-i-fiats-nya-pickis-25090
Hållbarhetskonsulten Sofia Nyholm upplever att hon har skaffat sig en massa kunskap och fått ny inspiration sedan hon började jobba med USA:s första höghastighetsjärnväg i Kalifornien. Hon vänder hem till Sverige i sommar och sitt jobb på WSP och har då m

Sofia Nyholm bidrar till att bygga ett hållbarare USA

Bygger landets första höghastighetsjärnväg.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/sofia-nyholm-bidrar-till-att-bygga-ett-hallbarare-usa-25091