Meny
  • "Renaults första stora pickup är en bil man längtar efter att köra", tycker Byggindustrins testpilot.
    Foto: Anders Myrdal

Renaults första stora pickup imponerar

Renaults första stora pickup imponerar

Alaskan är en oerhört välbyggd och lyckad bil som Renault producerat i ett tajt samarbete med i första hand Nissan. Renaults första stora pickup är en bil man längtar efter att köra. Över allt – på landsväg och i oländig skogsterräng. Byggindustrin har provkört Alaskan i ett regnigt Slovenien.

Men eftersom Alaskan är som allt fler nya bilar i dag – resultatet av ett samarbete mellan biljättar som bygger bilar tillsammans – förtas glädjen en smula. Urvattnade varumärken leder till att dagens byggare har allt färre unika bilar att välja mellan.

Men du som inte bryr dig om vilket varumärke som sitter på fronten och är på jakt efter en riktigt bra pickup är Alaskan absolut värd en provkörning. Bilen ger snabbt ett intryck av stor körkänsla och grym personbilskomfort. Jag kör bilen i bästa tänkbara testmiljö, i ett regnigt Slovenien i mitten av september. På kurvig landsväg med höga bergstoppar som pryds av snö, på grusväg och över stock och sten på en rejält lerig och krävande terrängbana. Efter mer än 20 mils körning konstaterar jag att bilen är oerhört trivsam och följsam att köra i alla terrängtyper. Att bränsleförbrukningen, enligt Renault är 6,3 liter per 100 kilometer, betyder att bilen tillhör de snålaste i pickisklassen.

Jag provkör bilen som utrustats med en 190-hästars motor med dubbelturbo. Bilen finns också med en 160-hästars motor med enkelturbo. Bägge dieselmotorerna är fyrcylindriga och har en motorvolym på 2,3-liter. Välj mellan en sexväxlad manuell växellåda eller en sjuväxlad automatlåda.

En viktig anledning till bilens goda köregenskaper är den femlänkade bakhjulsfjädringen och det kraftiga stegramschassit, som dessutom filtrerar bort onödigt buller från vägbanan. Bilen kan köras i tre olika lägen: tvåhjulsdrift (2WD), fyrhjulsdrift med högväxel (4H) alternativt lågväxel (4LO).

Välutrustad

Alaskan har mycket utrustning som standard och tillval. 360-graders funktionen, som består av fyra kameror, projicerar rörlig bild i bilens display och ger full koll på omgivningen runt bilen. Funktionen är mycket användbar vid körning i tajta utrymmen eller branta backar med skymd sikt i hastigheter upp till tio kilometer i timmen.

Renault Alaskan har förvisso en Renaultmotor, men faktum kvarstår: bilen har byggts i ett samarbete med Nissan (Navara) och även med Mercedes-Benz och deras kommande pickup X-Klass. Alaskan tillverkas vid Nissans fabrik i Barcelona och skillnaderna mellan Alaskan och systerbilen Navara är enbart kosmetiska. Förutom emblemen syns det några få olikheter i designen mellan bakljus och front.

Renaults produktchef Damien Laplane, LCV Range Product Director, berättar på plats vid provkörningen, hur de resonerar kring samarbetet mellan biltillverkarna:

– I stället för att utveckla bilen själva får vi genom samarbetet utökad spetskompetens och ett starkare erbjudande till kunderna. En bättre bil helt enkelt.

Renault har höga ambitioner med Alaskan och planerar att ta hela tio procent av den stekheta pick-up-marknaden i Sverige. Det som talar för det är Renaults väl utbyggda försäljnings- och servicenätverk. Det som talar emot de höga försäljningsmålen är den knivskarpa konkurrensen där fler pick-up-modeller än någonsin, som slåss om byggarnas uppmärksamhet, nu finns på marknaden. Bilen lanserades i Sverige i slutet av november.

EKONOMI OCH PRESTANDA: RENAULT ALASKAN

Prisnivå: 253 900–317 900 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 50 000/62 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 4 030/4 910 kr.

Restvärde: 100 000/125 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): 6,3

Komfort/känsla/köregenskaper: Pickup med personbilskänsla som byggts för både landsvägs- och terrängkörning. 

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet. Sju krockkuddar som standard: två främre, två vid sidorna, två krockgardiner och en knäkudde förarsidan, ESP (antisladd), EBD (elektronisk bromsfördelning), EBA (nödbromsassistans), TCS (Antispinn). Aktiv nödbromsning kommer snart att finnas.

Motoralternativ: 2,3 l/ 160 hk manuell (enkelturbo)/ 190 hk automat (dubbelturbo).

Lastutrymme: Flak, 1578 x 1560 mm. (djup x bredd), 2,46 m2.

Växellåda: 6-vxl manuell/ 7-vxl automat.

C02-utsläpp i g/km: 167.

Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg/3 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.

Webbsida: renault.se

"Vi har en lång historia med oss i bagaget"

Koncernchef Kari Kauniskangas om YIT:s framtid efter förvärvet av Lemminkäinen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-har-en-lang-historia-med-oss-i-bagaget-26914

Ultramodernt kommunikationssystem

Imponerande teknik i nya Mercedes-Benz Sprinter.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ultramodernt-kommunikationssystem-26918

Svenska framgångar i Brexitland

Whites erfarenheter av prefab ses som tillgång av britterna.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/svenska-framgangar-i-brexitland-26916

Bluffakturor – så skyddar du dig bäst

Högsäsong för vilseledande erbjudanden i brevlådan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bluffakturor-sa-skyddar-du-dig-bast-26893

Eshaq kan få lämna Sverige efter mejlmiss

Myndighetsschabbel kan leda till utvisning av Dipartlärling
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/eshaq-kan-fa-lamna-sverige-efter-mejlmiss-26885

Heléne Lundmarks nisch – modulhus-entreprenör

Heléne Lundmark satsar på stålmoduler.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/helene-lundmarks-nisch-modulhus-entreprenor-26854

Paris kommer i OS-form med BIM

Området runt Eiffeltornet ska anpassas för tävlingsgrenar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/paris-kommer-i-os-form-med-bim-26852

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

BIM ger viktiga förutsättningar för förvandlingen

Exakt modell har tagit tusentals timmar att skapa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bim-ger-viktiga-forutsattningar-forvandlingen-26853

"Alla delar av NCC kan göra ett bättre resultat"

Tomas Carlsson om sin nya vd-roll.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alla-delar-av-ncc-kan-gora-ett-battre-resultat-26814

Byggsektorn mot digital framtid

Branschen betydligt bättre än sitt rykte enligt färsk studie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggsektorn-mot-digital-framtid-26784