Meny
  • "Renaults första stora pickup är en bil man längtar efter att köra", tycker Byggindustrins testpilot.
    Foto: Anders Myrdal

Renaults första stora pickup imponerar

Renaults första stora pickup imponerar

Alaskan är en oerhört välbyggd och lyckad bil som Renault producerat i ett tajt samarbete med i första hand Nissan. Renaults första stora pickup är en bil man längtar efter att köra. Över allt – på landsväg och i oländig skogsterräng. Byggindustrin har provkört Alaskan i ett regnigt Slovenien.

Men eftersom Alaskan är som allt fler nya bilar i dag – resultatet av ett samarbete mellan biljättar som bygger bilar tillsammans – förtas glädjen en smula. Urvattnade varumärken leder till att dagens byggare har allt färre unika bilar att välja mellan.

Men du som inte bryr dig om vilket varumärke som sitter på fronten och är på jakt efter en riktigt bra pickup är Alaskan absolut värd en provkörning. Bilen ger snabbt ett intryck av stor körkänsla och grym personbilskomfort. Jag kör bilen i bästa tänkbara testmiljö, i ett regnigt Slovenien i mitten av september. På kurvig landsväg med höga bergstoppar som pryds av snö, på grusväg och över stock och sten på en rejält lerig och krävande terrängbana. Efter mer än 20 mils körning konstaterar jag att bilen är oerhört trivsam och följsam att köra i alla terrängtyper. Att bränsleförbrukningen, enligt Renault är 6,3 liter per 100 kilometer, betyder att bilen tillhör de snålaste i pickisklassen.

Jag provkör bilen som utrustats med en 190-hästars motor med dubbelturbo. Bilen finns också med en 160-hästars motor med enkelturbo. Bägge dieselmotorerna är fyrcylindriga och har en motorvolym på 2,3-liter. Välj mellan en sexväxlad manuell växellåda eller en sjuväxlad automatlåda.

En viktig anledning till bilens goda köregenskaper är den femlänkade bakhjulsfjädringen och det kraftiga stegramschassit, som dessutom filtrerar bort onödigt buller från vägbanan. Bilen kan köras i tre olika lägen: tvåhjulsdrift (2WD), fyrhjulsdrift med högväxel (4H) alternativt lågväxel (4LO).

Välutrustad

Alaskan har mycket utrustning som standard och tillval. 360-graders funktionen, som består av fyra kameror, projicerar rörlig bild i bilens display och ger full koll på omgivningen runt bilen. Funktionen är mycket användbar vid körning i tajta utrymmen eller branta backar med skymd sikt i hastigheter upp till tio kilometer i timmen.

Renault Alaskan har förvisso en Renaultmotor, men faktum kvarstår: bilen har byggts i ett samarbete med Nissan (Navara) och även med Mercedes-Benz och deras kommande pickup X-Klass. Alaskan tillverkas vid Nissans fabrik i Barcelona och skillnaderna mellan Alaskan och systerbilen Navara är enbart kosmetiska. Förutom emblemen syns det några få olikheter i designen mellan bakljus och front.

Renaults produktchef Damien Laplane, LCV Range Product Director, berättar på plats vid provkörningen, hur de resonerar kring samarbetet mellan biltillverkarna:

– I stället för att utveckla bilen själva får vi genom samarbetet utökad spetskompetens och ett starkare erbjudande till kunderna. En bättre bil helt enkelt.

Renault har höga ambitioner med Alaskan och planerar att ta hela tio procent av den stekheta pick-up-marknaden i Sverige. Det som talar för det är Renaults väl utbyggda försäljnings- och servicenätverk. Det som talar emot de höga försäljningsmålen är den knivskarpa konkurrensen där fler pick-up-modeller än någonsin, som slåss om byggarnas uppmärksamhet, nu finns på marknaden. Bilen lanserades i Sverige i slutet av november.

EKONOMI OCH PRESTANDA: RENAULT ALASKAN

Prisnivå: 253 900–317 900 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 50 000/62 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 4 030/4 910 kr.

Restvärde: 100 000/125 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): 6,3

Komfort/känsla/köregenskaper: Pickup med personbilskänsla som byggts för både landsvägs- och terrängkörning. 

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet. Sju krockkuddar som standard: två främre, två vid sidorna, två krockgardiner och en knäkudde förarsidan, ESP (antisladd), EBD (elektronisk bromsfördelning), EBA (nödbromsassistans), TCS (Antispinn). Aktiv nödbromsning kommer snart att finnas.

Motoralternativ: 2,3 l/ 160 hk manuell (enkelturbo)/ 190 hk automat (dubbelturbo).

Lastutrymme: Flak, 1578 x 1560 mm. (djup x bredd), 2,46 m2.

Växellåda: 6-vxl manuell/ 7-vxl automat.

C02-utsläpp i g/km: 167.

Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg/3 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.

Webbsida: renault.se

Elin Bäckersten ger bygghistorien ett förnyat liv

Bebyggelseantikvarien jobbar med Getingmidjan i Stockholm.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/elin-backersten-ger-bygghistorien-ett-fornyat-liv-26197

ÅF siktar på nya marknader

"Vill vara en internationell spelare."
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/af-siktar-pa-nya-marknader-26131

Bankvalven förvandlades till hotellrum

Webb-tv: Brunkebergstorg har fått nytt liv med två hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bankvalven-forvandlades-till-hotellrum-26130

Kjell Ramström hittar guld på Stockholms vindar

Ställningsinnovation viktigt verktyg i vindsexploatering.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/kjell-ramstrom-hittar-guld-pa-stockholms-vindar-26106

Ulrika Francke: Det roliga är att peka ut riktningen framåt

Lämnar ett storväxande Tyréns efter elva år.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/ulrika-francke-det-roliga-ar-att-peka-ut-riktningen-framat-26104

Vattnets motorväg lindrar växtvärk

Webb-tv: Östra Länken ger Luleå möjlighet att växa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vattnets-motorvag-lindrar-vaxtvark-26101

Alaa Alshawa fick fast jobb direkt

Och nu startar han eget
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alaa-alshawa-fick-fast-jobb-direkt-26067

Superfabriken tar Lindbäcks till ny nivå

Webb-tv: Hustillverkarens nya Piteå-fabrik ska täcka efterfrågan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/superfabriken-tar-lindbacks-till-ny-niva-26064

Birgitta Govén ska bidra till att göra branschen fossilfri

Sveriges Byggindustriers nya energiexpert.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/birgitta-goven-ska-bidra-till-att-gora-branschen-fossilfri-26029

Knutpunkt laddad för nytt dubbelspår

Webb-tv: Resecentrum i Strängnäs nominerat till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/knutpunkt-laddad-nytt-dubbelspar-26028