Meny

Renault lanserar fyrhjulsdrivet megaskåp

Renault lanserar fyrhjulsdrivet megaskåp

Renaults lätta transportbil i den stora klassen finns numera som fyrhjulsdriven modell. Masters fyrhjulsdrift har utvecklats av tyska Oberaigner Automotive, som i ett samarbete med Renault har lyckats skapa en bil som är suverän att köra i tuff terräng. Byggindustrin testade nyligen bilen på en specialdesignad terrängbana.

Efter en snabb blick på den rejält kuperade och sandiga testbanan är det lika bra att erkänna det på en gång: Hur ska ett så stort skåp kunna manövreras i denna terräng? Samma känsla håller sig kvar när jag sätter mig bakom ratten. Men redan i den första backen kommer den magnifika fyrhjulsdriften till sin rätt och oron byts ut mot en känsla av trygghet.

Bilen tar sig ledigt uppför och nedför backar där tvåhjulsdrivna bilar garanterat skulle få rejäla problem. Master motorbromsar sig mjukt nedför en brant och pucklig backe. För att testa fyrhjulsdriftens kapacitet och prestanda stannar jag mitt i banans brantaste backe, efter att snabbt ha hittat dragläget suger sig bilen fast i underlaget. Master rullar sedan följsamt och tryggt mot toppen. 

Master motorbromsar sig mjukt nedför en brant och pucklig backe enligt Byggindustrins testkörare.
Foto: Anders Myrdal

Mellanklassbilen Trafic, minstingen Kangoo och Master finns också på plats i Barcelona och är utrustade med Renaults nya X-Track-teknologi (i ett samarbete med franska Poclain Véhicules). Renault beskrivning av X-Track är ”för intensiv användning i svår terräng”. X-Track kommer att vara tillgänglig för Renaults samtliga tre modeller från och med september 2016 och är en teknologi där motorns kraft förs över till två axlar (4x2).

Den enklare varianten av utökad tvåhjulsdrift, Extended Grip, finns i Kangoo sedan i mitten av 2013 och beskrivs av Renault som ”tillfällig användning på svåra vägar”. Teknologin sattes in i Trafic och Master något år senare. Den fyrhjulsdrivna modellen av bilen är inte oväntat utan tvekan det bästa valet av de tre teknologierna för dig som har höga krav på att ta dig fram på svårkörda vägar.

Prislappen blir hög

Master med fyrhjulsdrift lanseras i Sverige nu i höst. Prislappen är ännu inte fastställd, men du som vill åka omkring i en fyrhjulsdriven Master får punga ut med omkring 100 000 kronor mer än för en standardmodell av bilen. Det betyder att den fyrhjulsdrivna bilen lär kosta närmare 400 000 kronor plus moms.

Renaultkoncernen erkänner utan omsvep att Master med fyrhjulsdrift knappast kommer bli en storsäljare. Men samtidigt är bilen en välkommen jobbarkompis för de yrkesgrupper som har behov av ett gigantiskt skåp som tar sig fram över allt. Av de omkring 1400 Master som säljs i Sverige varje år tror Renault att cirka 20 bilar är 4x4.     

De versioner som finns med 4x4 är enkel- och dubbelhytt L3, skåp L3H2 och skåp L3H3. Samtliga med motorer med 165 hästkrafter. Master byggs i Batilly i Frankrike och fyrhjulsdriften monteras i efterhand av Oberaigner, som även levererar 4x4 för Mercedez-Benz, Nissan, Opel, Nissan och Volkswagen.

Renault Master i korthet

Grundpris: Priset ej fastställt, men lär bli cirka 400 000 kr. + moms

Motoralternativ: Enkel- och dubbelhytt L3, 165 hk, skåp L3H2, 165 hk, skåp L3H3, 165 hk

Växellåda: 6-vxl man.

2- eller 4-hjulsdrift: 4WD

Smultronstället: Mer från Norr till söder

Del 5 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-mer-fran-norr-till-soder-27009

Smultronstället: Semestertips i storstäderna

Del 4 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-semestertips-i-storstaderna-27007

Smultronstället: Upplev Leonardo da Vincis skisser få liv

Del 1 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-upplev-leonardo-da-vincis-skisser-fa-liv-27003

Hon har målet att bromsa renoveringshetsen

Sofia Meurk arbetar för omredning av bostadsbeståndet.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-har-malet-att-bromsa-renoveringshetsen-26968

Ultramodernt kommunikationssystem

Imponerande teknik i nya Mercedes-Benz Sprinter.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ultramodernt-kommunikationssystem-26918

"Vi har en lång historia med oss i bagaget"

Koncernchef Kari Kauniskangas om YIT:s framtid efter förvärvet av Lemminkäinen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-har-en-lang-historia-med-oss-i-bagaget-26914

Svenska framgångar i Brexitland

Whites erfarenheter av prefab ses som tillgång av britterna.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/svenska-framgangar-i-brexitland-26916

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Bluffakturor – så skyddar du dig bäst

Högsäsong för vilseledande erbjudanden i brevlådan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bluffakturor-sa-skyddar-du-dig-bast-26893

Eshaq kan få lämna Sverige efter mejlmiss

Myndighetsschabbel kan leda till utvisning av Dipartlärling
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/eshaq-kan-fa-lamna-sverige-efter-mejlmiss-26885

Heléne Lundmarks nisch – modulhus-entreprenör

Heléne Lundmark satsar på stålmoduler.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/helene-lundmarks-nisch-modulhus-entreprenor-26854