Meny

Renault lanserar fyrhjulsdrivet megaskåp

Renault lanserar fyrhjulsdrivet megaskåp

Renaults lätta transportbil i den stora klassen finns numera som fyrhjulsdriven modell. Masters fyrhjulsdrift har utvecklats av tyska Oberaigner Automotive, som i ett samarbete med Renault har lyckats skapa en bil som är suverän att köra i tuff terräng. Byggindustrin testade nyligen bilen på en specialdesignad terrängbana.

Efter en snabb blick på den rejält kuperade och sandiga testbanan är det lika bra att erkänna det på en gång: Hur ska ett så stort skåp kunna manövreras i denna terräng? Samma känsla håller sig kvar när jag sätter mig bakom ratten. Men redan i den första backen kommer den magnifika fyrhjulsdriften till sin rätt och oron byts ut mot en känsla av trygghet.

Bilen tar sig ledigt uppför och nedför backar där tvåhjulsdrivna bilar garanterat skulle få rejäla problem. Master motorbromsar sig mjukt nedför en brant och pucklig backe. För att testa fyrhjulsdriftens kapacitet och prestanda stannar jag mitt i banans brantaste backe, efter att snabbt ha hittat dragläget suger sig bilen fast i underlaget. Master rullar sedan följsamt och tryggt mot toppen. 

Master motorbromsar sig mjukt nedför en brant och pucklig backe enligt Byggindustrins testkörare.
Foto: Anders Myrdal

Mellanklassbilen Trafic, minstingen Kangoo och Master finns också på plats i Barcelona och är utrustade med Renaults nya X-Track-teknologi (i ett samarbete med franska Poclain Véhicules). Renault beskrivning av X-Track är ”för intensiv användning i svår terräng”. X-Track kommer att vara tillgänglig för Renaults samtliga tre modeller från och med september 2016 och är en teknologi där motorns kraft förs över till två axlar (4x2).

Den enklare varianten av utökad tvåhjulsdrift, Extended Grip, finns i Kangoo sedan i mitten av 2013 och beskrivs av Renault som ”tillfällig användning på svåra vägar”. Teknologin sattes in i Trafic och Master något år senare. Den fyrhjulsdrivna modellen av bilen är inte oväntat utan tvekan det bästa valet av de tre teknologierna för dig som har höga krav på att ta dig fram på svårkörda vägar.

Prislappen blir hög

Master med fyrhjulsdrift lanseras i Sverige nu i höst. Prislappen är ännu inte fastställd, men du som vill åka omkring i en fyrhjulsdriven Master får punga ut med omkring 100 000 kronor mer än för en standardmodell av bilen. Det betyder att den fyrhjulsdrivna bilen lär kosta närmare 400 000 kronor plus moms.

Renaultkoncernen erkänner utan omsvep att Master med fyrhjulsdrift knappast kommer bli en storsäljare. Men samtidigt är bilen en välkommen jobbarkompis för de yrkesgrupper som har behov av ett gigantiskt skåp som tar sig fram över allt. Av de omkring 1400 Master som säljs i Sverige varje år tror Renault att cirka 20 bilar är 4x4.     

De versioner som finns med 4x4 är enkel- och dubbelhytt L3, skåp L3H2 och skåp L3H3. Samtliga med motorer med 165 hästkrafter. Master byggs i Batilly i Frankrike och fyrhjulsdriften monteras i efterhand av Oberaigner, som även levererar 4x4 för Mercedez-Benz, Nissan, Opel, Nissan och Volkswagen.

Renault Master i korthet

Grundpris: Priset ej fastställt, men lär bli cirka 400 000 kr. + moms

Motoralternativ: Enkel- och dubbelhytt L3, 165 hk, skåp L3H2, 165 hk, skåp L3H3, 165 hk

Växellåda: 6-vxl man.

2- eller 4-hjulsdrift: 4WD

Superfabriken tar Lindbäcks till ny nivå

Webb-tv: Hustillverkarens nya Piteå-fabrik ska täcka efterfrågan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/superfabriken-tar-lindbacks-till-ny-niva-26064

Birgitta Govén ska bidra till att göra branschen fossilfri

Sveriges Byggindustriers nya energiexpert.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/birgitta-goven-ska-bidra-till-att-gora-branschen-fossilfri-26029

Knutpunkt laddad för nytt dubbelspår

Webb-tv: Resecentrum i Strängnäs nominerat till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/knutpunkt-laddad-nytt-dubbelspar-26028

Passiv partnering i ort på frammarsch

Webb-tv: Passivhuset Elmeskolan snabbt klar med partnering.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/passiv-partnering-i-ort-pa-frammarsch-25982

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906

Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Webb-tv: Miljö och gott samarbete i fokus på Trafikplats Marieholm.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trafikplatsen-som-lankar-ihop-goteborg-25878

Kompisskapet är inbyggt i trästommen

Webb-tv: Ungbo 12 skapar boendeform för ungas behov.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompisskapet-ar-inbyggt-i-trastommen-25847

Ett nav för forskning och möten i Uppsala

Webb-tv: Delad entreprenad uppskattat när innovationshuset Hubben byggdes.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ett-nav-forskning-och-moten-i-uppsala-25806