Meny

Nya Toyota Hilux når inte ända fram

Nya Toyota Hilux når inte ända fram

Storsäljare i all ära. Men nya Toyota Hilux, som kom i slutet av 2016, har en bit kvar till de vassaste konkurrenterna gällande körkomfort. Och det är svårt att bortse från att pickupen var nära att välta efter att ha gått upp på två hjul i tidningen Teknikens Världs undanmanövertest i slutet av oktober 2016.

Samma typ av incident inträffade i ett snarlikt test 2007, utfört av samma tidning. Toyotas förklaring då var en mix av olika anledningar: bilens höga tyngdpunkt, breda däck som gav ett för bra väggrepp och avsaknad av antisladdsystem. Efter det nedslående testet 2007 stoppade Toyota försäljningen av däck i större modell. Det enda besked Teknikens Värld i skrivande stund har fått är att Toyota arbetar med problemet. Vi ser förstås fram mot nästa steg i detta.

Slött intryck av motorn

Några månader efter att nya Hilux har släppts provkör Byggindustrin modellen med dubbelhytt, utrustad med det mesta som går att få för den som föredrar en modern pickup, som Hilux är.

Jag gör dock inget undanmanövertest, däremot kör jag pickupen i blandad terräng: på landsväg, motorväg och gropiga grusvägar. Där den för det mesta klarar sig bra. Vid en omkörning på landsväg ger dock motorn ett ganska slött intryck, trots att bilen är inställd i Powerläge.

Backkameran bland de bästa

Samtidigt är transportbilen på många punkter välkonstruerad och har bland annat en rad användarvänliga digitala lösningar, där Toyota alltid legat långt framme. Det gäller inte minst touchskärmen där det är enkelt att manövrera mellan radiostationer och att parkoppla mobiltelefonen med Bluetooth. Backkameran som återger bilens bakomliggande partier tillhör de bästa i branschen.

Som tillval finns massor av prylar att välja mellan, till exempel utökat navigationssystem, flaklock i aluminium med rulljalusi, flakbåge och parkeringssensor fram och bak. Hilux har även en rad inbyggda system som ska ge stöd åt föraren, till exempel filkörningshjälp och autobroms. Bilens ram är 20 procent mer vridstyv än tidigare modell. 

Den första generationen av Hilux kom redan 1968. Bilen jag nu kör är den sjunde generationen av Hilux – både en byggarbil och en bil där hela familjen får plats. Något som alla pickuptillverkare har som stående argument.

Inte nummer ett

Hilux är utrustad med en nyutvecklad bränslesnål 2,4 liters Euro-6-motor och en rak dieselfyra med turbo som ger 150 hästar. Växellådan går antingen att få som sexväxlad manuell alternativt sexstegad automat, beroende på modell. Bilen finns som Single Cab (tvåsitsig), Extra Cab (fyrsitsig) och Double Cab (femsitsig). Kraften fördelas med ett vred, som 2- eller 4-hjulsdrift samt låg- och högväxel.

Efter att ha kört alla tillgängliga pickups på den svenska marknaden anser jag – trots den höga nivån på utrustningen – att minst två modeller främst i komfort och körkänsla ligger före nya Hilux. Nissan Navara har imponerat i bergen på Mallorca och i Saharaöknen i Marocko. Efter att ha plågat Volkswagen Amarok på en specialbana nära München och på sörmländska slingriga isiga grusvägar blev jag säker på min sak: Amarok, med en V6:a under motorhuven, är nummer ett i pickup-segmentet.

Ekonomi och prestanda Toyota Hilux

Grundpris: 243 900 kr. (S-Cab)

Första förhöjd leasingavgift: 48 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 3 975 kr. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärde: 90 000 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 7,0.

Komfort/känsla/köregenskaper: Både komfort och körkänsla ger ett ojämnt intryck.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Högsta betyg i EuroNCAP, men vad hände i Teknikens Världs test?  

Konkurrenter i urval: Volkswagen Amarok, Nissan Navara.

Tillval i urval: 6-vxl automat, skinnklädselsvart inkl. eljusterbar förarstol.

Motoralternativ: 2,4D, 4WD, 150 hk/400 Nm.

Lastutrymme: Flak max mått (LxBxH, S-Cab): 2315x1575x480 mm.

Växellåda: 6-vxl man./6-stegad aut.

Koldioxidutsläpp i g/km: Från 185.

Max lastvikt/dragvikt: 980-1060 kg/3200–3500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.

Webbsida: toyota.se

Katarina Graffman är antropolog med flera uppdragsgivare inom byggbranschen. Att förstå hur människor lever, inte bara hur de säger att de gör, är en viktig faktor för när man vill sätta människan i centrum.

Vill ge humanister plats inom bygg

Katarina Graffman anser att mer krävs för att sätta människan i centrum.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vill-ge-humanister-plats-inom-bygg-25256

Goda jobbutsikter i Byggsverige

JM ger högutbildade nyanlända chansen att nå en anställning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/goda-jobbutsikter-i-byggsverige-25253
Arkitekten och entreprenören Jurrian Knijtijzer provbodde själv sin modul i tre månader för att se om den håller måttet.

Trä ska frälsa holländarna

Starka fördomar hinder för att bygga i ”nytt” material.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tra-ska-fralsa-hollandarna-25201
I framtiden blir alla produkter råvarubanker. Vi lånar råvarorna från vår planet jorden och lagrar dem i en bank som är produkten, säger arkitekten Thomas Rau.

Ny affärsmodell gör byggnader till materialbanker

Designar för återvinning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ny-affarsmodell-gor-byggnader-till-materialbanker-25202
Svante Hagman, ordförande i Sveriges Byggindustrier och affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

Har både lokalt och centralt perspektiv

Svante Hagman är Sveriges Byggindustriers nya ordförande.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/har-bade-lokalt-och-centralt-perspektiv-25160

Nationalmuseum innan öppning

En titt bakom kulisserna på renoveringen av ett kulturarv.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nationalmuseum-innan-oppning-25164
"Fiat Fullback är verkligen en väl avvägd bil som ger en otrolig väghållning och körglädje”

Äkta körglädje i Fiats nya pickis

"Fullback är verkligen en väl avvägd bil som ger en otrolig väghållning och körglädje."
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/akta-korgladje-i-fiats-nya-pickis-25090
Hållbarhetskonsulten Sofia Nyholm upplever att hon har skaffat sig en massa kunskap och fått ny inspiration sedan hon började jobba med USA:s första höghastighetsjärnväg i Kalifornien. Hon vänder hem till Sverige i sommar och sitt jobb på WSP och har då m

Sofia Nyholm bidrar till att bygga ett hållbarare USA

Bygger landets första höghastighetsjärnväg.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/sofia-nyholm-bidrar-till-att-bygga-ett-hallbarare-usa-25091

Cirkulär affär föddes ur ett aha

Företagsparken som gynnar miljö och samhälle.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/cirkular-affar-foddes-ur-ett-aha-25101

Byggen med små beståndsdelar

Gabriel Bremler gör husmodeller av lego.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggen-med-sma-bestandsdelar-25043