Nya Toyota Hilux når inte ända fram
Nya Toyota Hilux når inte ända fram
Samma typ av incident inträffade i ett snarlikt test 2007, utfört av samma tidning. Toyotas förklaring då var en mix av olika anledningar: bilens höga tyngdpunkt, breda däck som gav ett för bra väggrepp och avsaknad av antisladdsystem. Efter det nedslående testet 2007 stoppade Toyota försäljningen av däck i större modell. Det enda besked Teknikens Värld i skrivande stund har fått är att Toyota arbetar med problemet. Vi ser förstås fram mot nästa steg i detta.
Slött intryck av motorn
Några månader efter att nya Hilux har släppts provkör Byggindustrin modellen med dubbelhytt, utrustad med det mesta som går att få för den som föredrar en modern pickup, som Hilux är.
Jag gör dock inget undanmanövertest, däremot kör jag pickupen i blandad terräng: på landsväg, motorväg och gropiga grusvägar. Där den för det mesta klarar sig bra. Vid en omkörning på landsväg ger dock motorn ett ganska slött intryck, trots att bilen är inställd i Powerläge.
Backkameran bland de bästa
Samtidigt är transportbilen på många punkter välkonstruerad och har bland annat en rad användarvänliga digitala lösningar, där Toyota alltid legat långt framme. Det gäller inte minst touchskärmen där det är enkelt att manövrera mellan radiostationer och att parkoppla mobiltelefonen med Bluetooth. Backkameran som återger bilens bakomliggande partier tillhör de bästa i branschen.
Som tillval finns massor av prylar att välja mellan, till exempel utökat navigationssystem, flaklock i aluminium med rulljalusi, flakbåge och parkeringssensor fram och bak. Hilux har även en rad inbyggda system som ska ge stöd åt föraren, till exempel filkörningshjälp och autobroms. Bilens ram är 20 procent mer vridstyv än tidigare modell.
Den första generationen av Hilux kom redan 1968. Bilen jag nu kör är den sjunde generationen av Hilux – både en byggarbil och en bil där hela familjen får plats. Något som alla pickuptillverkare har som stående argument.
Inte nummer ett
Hilux är utrustad med en nyutvecklad bränslesnål 2,4 liters Euro-6-motor och en rak dieselfyra med turbo som ger 150 hästar. Växellådan går antingen att få som sexväxlad manuell alternativt sexstegad automat, beroende på modell. Bilen finns som Single Cab (tvåsitsig), Extra Cab (fyrsitsig) och Double Cab (femsitsig). Kraften fördelas med ett vred, som 2- eller 4-hjulsdrift samt låg- och högväxel.
Efter att ha kört alla tillgängliga pickups på den svenska marknaden anser jag – trots den höga nivån på utrustningen – att minst två modeller främst i komfort och körkänsla ligger före nya Hilux. Nissan Navara har imponerat i bergen på Mallorca och i Saharaöknen i Marocko. Efter att ha plågat Volkswagen Amarok på en specialbana nära München och på sörmländska slingriga isiga grusvägar blev jag säker på min sak: Amarok, med en V6:a under motorhuven, är nummer ett i pickup-segmentet.
Grundpris: 243 900 kr. (S-Cab)
Första förhöjd leasingavgift: 48 000 kr.
Leasingtid: 36 månader.
Leasingavgift/månad: 3 975 kr. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.
Restvärde: 90 000 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 7,0.
Komfort/känsla/köregenskaper: Både komfort och körkänsla ger ett ojämnt intryck.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Högsta betyg i EuroNCAP, men vad hände i Teknikens Världs test?
Konkurrenter i urval: Volkswagen Amarok, Nissan Navara.
Tillval i urval: 6-vxl automat, skinnklädselsvart inkl. eljusterbar förarstol.
Motoralternativ: 2,4D, 4WD, 150 hk/400 Nm.
Lastutrymme: Flak max mått (LxBxH, S-Cab): 2315x1575x480 mm.
Växellåda: 6-vxl man./6-stegad aut.
Koldioxidutsläpp i g/km: Från 185.
Max lastvikt/dragvikt: 980-1060 kg/3200–3500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.
Webbsida: toyota.se