Meny

Nya Toyota Hilux når inte ända fram

Nya Toyota Hilux når inte ända fram

Storsäljare i all ära. Men nya Toyota Hilux, som kom i slutet av 2016, har en bit kvar till de vassaste konkurrenterna gällande körkomfort. Och det är svårt att bortse från att pickupen var nära att välta efter att ha gått upp på två hjul i tidningen Teknikens Världs undanmanövertest i slutet av oktober 2016.

Samma typ av incident inträffade i ett snarlikt test 2007, utfört av samma tidning. Toyotas förklaring då var en mix av olika anledningar: bilens höga tyngdpunkt, breda däck som gav ett för bra väggrepp och avsaknad av antisladdsystem. Efter det nedslående testet 2007 stoppade Toyota försäljningen av däck i större modell. Det enda besked Teknikens Värld i skrivande stund har fått är att Toyota arbetar med problemet. Vi ser förstås fram mot nästa steg i detta.

Slött intryck av motorn

Några månader efter att nya Hilux har släppts provkör Byggindustrin modellen med dubbelhytt, utrustad med det mesta som går att få för den som föredrar en modern pickup, som Hilux är.

Jag gör dock inget undanmanövertest, däremot kör jag pickupen i blandad terräng: på landsväg, motorväg och gropiga grusvägar. Där den för det mesta klarar sig bra. Vid en omkörning på landsväg ger dock motorn ett ganska slött intryck, trots att bilen är inställd i Powerläge.

Backkameran bland de bästa

Samtidigt är transportbilen på många punkter välkonstruerad och har bland annat en rad användarvänliga digitala lösningar, där Toyota alltid legat långt framme. Det gäller inte minst touchskärmen där det är enkelt att manövrera mellan radiostationer och att parkoppla mobiltelefonen med Bluetooth. Backkameran som återger bilens bakomliggande partier tillhör de bästa i branschen.

Som tillval finns massor av prylar att välja mellan, till exempel utökat navigationssystem, flaklock i aluminium med rulljalusi, flakbåge och parkeringssensor fram och bak. Hilux har även en rad inbyggda system som ska ge stöd åt föraren, till exempel filkörningshjälp och autobroms. Bilens ram är 20 procent mer vridstyv än tidigare modell. 

Den första generationen av Hilux kom redan 1968. Bilen jag nu kör är den sjunde generationen av Hilux – både en byggarbil och en bil där hela familjen får plats. Något som alla pickuptillverkare har som stående argument.

Inte nummer ett

Hilux är utrustad med en nyutvecklad bränslesnål 2,4 liters Euro-6-motor och en rak dieselfyra med turbo som ger 150 hästar. Växellådan går antingen att få som sexväxlad manuell alternativt sexstegad automat, beroende på modell. Bilen finns som Single Cab (tvåsitsig), Extra Cab (fyrsitsig) och Double Cab (femsitsig). Kraften fördelas med ett vred, som 2- eller 4-hjulsdrift samt låg- och högväxel.

Efter att ha kört alla tillgängliga pickups på den svenska marknaden anser jag – trots den höga nivån på utrustningen – att minst två modeller främst i komfort och körkänsla ligger före nya Hilux. Nissan Navara har imponerat i bergen på Mallorca och i Saharaöknen i Marocko. Efter att ha plågat Volkswagen Amarok på en specialbana nära München och på sörmländska slingriga isiga grusvägar blev jag säker på min sak: Amarok, med en V6:a under motorhuven, är nummer ett i pickup-segmentet.

Ekonomi och prestanda Toyota Hilux

Grundpris: 243 900 kr. (S-Cab)

Första förhöjd leasingavgift: 48 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 3 975 kr. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärde: 90 000 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 7,0.

Komfort/känsla/köregenskaper: Både komfort och körkänsla ger ett ojämnt intryck.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Högsta betyg i EuroNCAP, men vad hände i Teknikens Världs test?  

Konkurrenter i urval: Volkswagen Amarok, Nissan Navara.

Tillval i urval: 6-vxl automat, skinnklädselsvart inkl. eljusterbar förarstol.

Motoralternativ: 2,4D, 4WD, 150 hk/400 Nm.

Lastutrymme: Flak max mått (LxBxH, S-Cab): 2315x1575x480 mm.

Växellåda: 6-vxl man./6-stegad aut.

Koldioxidutsläpp i g/km: Från 185.

Max lastvikt/dragvikt: 980-1060 kg/3200–3500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.

Webbsida: toyota.se

Städer blir säkrare med biofilter

Byggopusvinnaren Johan Nilsson har studerat klimatanpassning.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/stader-blir-sakrare-med-biofilter-25445
Trapphus som levererats samma dag till projektet Senapsfabriken i Uppsala. Kvarteret Åsikten byggs mitt mellan två HMB Bygg-projekt och logistiken samordnas i Lossningskalendern.

Enkel lösning knäcker nöt

Digital logistikkalender sprider sig som löpeld på NCC
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/enkel-losning-knacker-not-25440
Kvarteret Järnridån i Ängby i Bromma.

Tillbakablick: Rapport från Södra Ängby

Tidningen beskrev ett toppmodernt villaområde 1937.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-rapport-fran-sodra-angby-25304

Tillbakablick: Byggarna missnöjda med uniformen

Intervjustudie visade upp en missklädd kår.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-byggarna-missnojda-med-uniformen-25303
Byggbodar var en bristvara våren 2007.

Tillbakablick: Bodbrist på byggena

Uthyrningsföretagen hade fullt upp 2007.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-bodbrist-pa-byggena-25302
En reklamkampanj skulle få byggarbetarna att sluta röka i byggbodarna.

Tillbakablick: Slutrökt i bodarna

1987 var det dags för byggarbetarna att fimpa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-slutrokt-i-bodarna-25301
Katarina Graffman är antropolog med flera uppdragsgivare inom byggbranschen. Att förstå hur människor lever, inte bara hur de säger att de gör, är en viktig faktor för när man vill sätta människan i centrum.

Vill ge humanister plats inom bygg

Katarina Graffman anser att mer krävs för att sätta människan i centrum.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vill-ge-humanister-plats-inom-bygg-25256

Goda jobbutsikter i Byggsverige

JM ger högutbildade nyanlända chansen att nå en anställning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/goda-jobbutsikter-i-byggsverige-25253
Arkitekten och entreprenören Jurrian Knijtijzer provbodde själv sin modul i tre månader för att se om den håller måttet.

Trä ska frälsa holländarna

Starka fördomar hinder för att bygga i ”nytt” material.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tra-ska-fralsa-hollandarna-25201
I framtiden blir alla produkter råvarubanker. Vi lånar råvarorna från vår planet jorden och lagrar dem i en bank som är produkten, säger arkitekten Thomas Rau.

Ny affärsmodell gör byggnader till materialbanker

Designar för återvinning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ny-affarsmodell-gor-byggnader-till-materialbanker-25202