Meny
  • Fords nya skåpbilar har utrustats med den så kallade Ecoblue-motorn. Den ska enligt tillverkaren vara 13 procent bränsleeffektivare än föregångaren.
    Foto: Anders Myrdal

Ny Transit är snålare än någonsin

Ny Transit är snålare än någonsin

Nya Euro6-motorer är den största nyheten som Ford Transit och Transit Custom visar upp. Enligt Ford drar Ecoblue-motorn cirka tretton procent mindre diesel än tidigare motor. I övrigt har Ford gjort små förändringar i designen. Autobroms är förstås en mycket välkommen säkerhetsnyhet.

På plats utanför München passar Byggindustrin på att testköra flera modeller av både mellanlastaren Transit Custom och den större Transit. På slingriga vägar finns det mycket tid att testa bilarna och alla dess modeller med motorer från 105 till 170 hästkrafter.

Bägge modellerna känns stabila i hastigheter från omkring 60–70 kilometer och uppåt på landsväg. Det är förstås också positivt att den nya motorn, enligt Ford är upp till 13 procent mer bränsleeffektiv järmfört med den utgående motorn. Dessutom har den ett starkare vridmoment än tidigare.

Ryckig körning

Något förvånande överraskar Ecoblue-motorn med 105 hästkrafter mer än den med 170. I hastigheter upp till 60 kilometer i timmen krävs dock många växlingar med den sexväxlade manuella lådan, där motorn ger en ryckig körning med traktorkänsla och intrycket av att vara bullrig.

Det betyder att varken Custom eller Transit är givna för hantverkare i stadstrafik, med många start och stopp. Men du som väntar till början av nästa år kan förvisso köpa en bil med en sexstegad automatlåda, som lanseras första kvartalet 2017.

Jag reagerar också över att bilen ger en plåtig känsla vid dörrstängning. En bagatell kan tyckas men en bil med så hög kvalitet, som dessutom tillhör mellanklassens allra mest sålda, borde ge ett mjukare intryck när dörrarna stängs.

Bra koll på döda vinkeln

Betyget dras upp av bra döda vinkeln koll med specialprisma på backspeglarna och gott om förvaringslösningar. De plottriga knappmenyflikarna under ratten är dock ett minus. De påminner mer om en spelkonsol än en ratt i en lätt transportbil och förvirrar betydligt mer än förenklar. Knappmenyn till höger om ratten är däremot överraskande bra och lätt-överskådlig.

Displayerna som mäter fyra tum i Custom och sex tum i Transitmodellen är tyvärr för små och sitter för långt bort från föraren. Växelspakens placering på instrumentpanelen är däremot närmast en ergonomisk fullträff.       

Den förbättrade säkerheten märks inte minst genom Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection (Autobroms), som i dag bara finns i en handfull lätta transportbilar.

Autobroms varnar fordonet från att köra in i framförvarande bil och skyddar fotgängare från att bli påkörda i låga hastigheter.

Grillen har blivit ännu snyggare

Designen hos mellanlastaren Transit Custom sticker fortfarande ut. Grillen på bilen har blivit ännu snyggare än förut och det är tydligt att Fords designteam vågat mer än de flesta konkurrenter. Designen hos Transitmodellen har dock ej samma inbjudande stuk, och liknar föga förvånande betydligt mer en större lastbils form.

Allt fler biltillverkare erbjuder längre serviceintervaller, det gäller även Ford vars serviceintervall är 60 000 kilometer eller efter två år. Något som förstås spar tid och pengar. För dig som tänkt investera i en sprillans ny Ford och vill ha en bil med bättre komfort kan det finnas anledning att vänta till nästa år. Då kommer bilarna finnas med automatlåda.

Ekonomi och prestanda för Ford Transit/Custom

Grundpris: 230 120/ 271 40 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 46 000/54 248 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 4 184/ 4 819 kr. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i september 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärde: 69 000/ 81 372 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 6,6/ 6,1

Motoralternativ: 105/130/170 hk, 360/385/405 Nm.

Växellåda: 6-vxl man, 6-stegad aut. lanseras första kvartalet 2017.

C02-utsläpp i g/km: 174/157.

Lastutrymme: 15,1/6 m3

Max lastvikt/dragvikt: 3 500 kg/1 200 kg

2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD/4WD (Transit).

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet.   

Tillval i urval: Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection (Autobroms), trafikskyltsigenkänning.    

Webbsida: ford.se/transportbilar.

Smultronstället: Mer från Norr till söder

Del 5 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-mer-fran-norr-till-soder-27009

Smultronstället: Semestertips i storstäderna

Del 4 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-semestertips-i-storstaderna-27007

Smultronstället: Upplev Leonardo da Vincis skisser få liv

Del 1 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-upplev-leonardo-da-vincis-skisser-fa-liv-27003

Hon har målet att bromsa renoveringshetsen

Sofia Meurk arbetar för omredning av bostadsbeståndet.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-har-malet-att-bromsa-renoveringshetsen-26968

Ultramodernt kommunikationssystem

Imponerande teknik i nya Mercedes-Benz Sprinter.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ultramodernt-kommunikationssystem-26918

"Vi har en lång historia med oss i bagaget"

Koncernchef Kari Kauniskangas om YIT:s framtid efter förvärvet av Lemminkäinen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-har-en-lang-historia-med-oss-i-bagaget-26914

Svenska framgångar i Brexitland

Whites erfarenheter av prefab ses som tillgång av britterna.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/svenska-framgangar-i-brexitland-26916

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Bluffakturor – så skyddar du dig bäst

Högsäsong för vilseledande erbjudanden i brevlådan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bluffakturor-sa-skyddar-du-dig-bast-26893

Eshaq kan få lämna Sverige efter mejlmiss

Myndighetsschabbel kan leda till utvisning av Dipartlärling
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/eshaq-kan-fa-lamna-sverige-efter-mejlmiss-26885

Heléne Lundmarks nisch – modulhus-entreprenör

Heléne Lundmark satsar på stålmoduler.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/helene-lundmarks-nisch-modulhus-entreprenor-26854