Meny

Nu är Crafter 100 procent Volkswagen

Nu är Crafter 100 procent Volkswagen

Efter Volkswagens skilsmässa från Mercedes-Benz – som tidigare tillverkade Crafter – står biljätten nu på egna ben med en nybyggd fabrik i Polen. För första gången någonsin går det att beställa en Crafter med manuell alternativt automatlåda och fram-, bak- eller fyrhjulsdrift.

Under 2017 förväntas även den eldrivna e-Crafter lanseras. Efter att ha provkört Crafter, i varierad terräng i södra Spanien, kan vi skriva under på att bilen är en av de absolut mest kompletta lätta lastbilarna för dig som har behov av ett stort skåp.

Bilen, som utsetts till International Van of the Year 2017, ger ett mjukt och följsamt intryck med så mycket personbilskänsla som det är möjligt att få i en lätt lastbil. Den modell som är utrustad med en 140 hästars motor och automatlåda ger något oväntat ett bättre intryck än den större motorn med 177 hästkrafter. Bilen finns även med en 102 hästars motor.

Preliminära koldioxidsiffror

Volkswagens kraftansamling efter ”Dieselgate” borde få konkurrenterna att höja på ögonbrynen. Samtidigt är det kanske dieselskandalen – där företaget manipulerade koldioxidutsläppen i sina bilar – som är förklaringen till att de är försiktiga med att släppa koldioxidsiffror? Vi har endast fått preliminära siffror på hur mycket koldioxid Crafter släpper ut och hur mycket diesel den förbrukar.

Megakoncernens beslut att bryta sig loss från Mercedes-Benz och deras systermodell ”Sprinter”, går tvärt emot många andra biltillverkares strategier – att inleda samarbeten för att utveckla bilar tillsammans med andra.

För att göra verklighet av sin strategi byggde Volkswagen på knappt två år en ny fabrik i Polen – endast avsedd för Crafter. Fabriken i Wrzesnia invigdes i slutet på oktober 2016 och kommer ha en kapacitet på 100 000 Crafter varje år. Eller lite mer gripbart: 380 bilar varje dag.

Fullmatad med ny teknik

Det som sticker ut i nyhetsväg med nya Crafter är en åttastegad automatväxlad låda för alla drivlinor: fram-, bak- och fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften tillverkas av svenska Haldex och lanseras preliminärt i maj 2017. Crafters tidigare fyrhjulsdrift var oerhört avancerad och kostade så mycket som drygt 200 000 kronor.

I övrigt är bilen fullmatad med ny teknik och liknar designmässigt Volkswagens mellanklassbil, T6, Transporter. Precis som i Transporter är det enkelt att snabbt hitta de knappar och reglage du behöver i Crafter. Det finns också gott om förvaringsutrymmen och uttag för USB och 12 volt i hytten, vilket stärker möjligheten att använda bilen som rullande kontor. Det fjädrande förarsätet är en ergonomisk fullträff.

App-connect är lika med ett urval av mobiltelefonens appar tillgängliga i bilens display. Utbudet är rätt begränsat, men en app som förtjänar extra uppmärksamhet är Spotify. För trafiksäkerhetens skull är meddelande-appen förstås bra eftersom det går att prata in vem du vill skicka ett SMS till. Det går även att med rösten styra vem du vill ringa till.

Assistans för säkrare körning

Nya Crafter är utrustad med en rad assistanssystem för säkrare körning. Här märks släpvagnsassistenten, där ett släp smidigt manövreras genom att använda en enda knapp. Med parkeringsassistenten kontrolleras styrningen vid fickparkering, det enda du som förare behöver göra är att sköta koppling, gas och broms.

I Crafters skåp, med långt respektive extra långt axel-avstånd (från 14,4–18,4 kubikmeter) får det plats sex stycken Europapallar. Bilen finns som skåp, flak och chassi.

Volkswagen Crafter i korthet

Grundpris: 251 900 kr (exkl. moms).

Första förhöjd leasingavgift: 50 000 kr. 

Leasingtid: 36 månader. 

Leasingavgift/månad: 4 482 kr. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärde: 75 000 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel 7,4 (preliminär uppgift).

Komfort/känsla/köregenskaper: God körkänsla med personbilskänsla, inkl. utrustning.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet: ABS, ESP mm.

Tillval i urval: En rad assistanssystem, till exempel: sidoskydd, släpvagnsassistent, front assist med City Emergency Brake, park assist och side assist.

Konkurrenter (i urval): Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit, Renault Master.

Motoralternativ: 102/140/177 hk /300/340/410 Nm.

Lastutrymme: 9,9-18,4 kubikmeter.

Växellåda: 6-vxl man./8-stegad aut.

Kloldioxidutsläpp i g/km: 193 (preliminär uppgift).

Max lastvikt/dragvikt: Ca 1240 kg/ 3000–3500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD fram/bak & 4WD.

Webbsida: volkswagentransportbilar.se

Byggbodar var en bristvara våren 2007.

Tillbakablick: Bodbrist på byggena

Uthyrningsföretagen hade fullt upp 2007.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-bodbrist-pa-byggena-25302
En reklamkampanj skulle få byggarbetarna att sluta röka i byggbodarna.

Tillbakablick: Slutrökt i bodarna

1987 var det dags för byggarbetarna att fimpa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tillbakablick-slutrokt-i-bodarna-25301
Katarina Graffman är antropolog med flera uppdragsgivare inom byggbranschen. Att förstå hur människor lever, inte bara hur de säger att de gör, är en viktig faktor för när man vill sätta människan i centrum.

Vill ge humanister plats inom bygg

Katarina Graffman anser att mer krävs för att sätta människan i centrum.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vill-ge-humanister-plats-inom-bygg-25256

Goda jobbutsikter i Byggsverige

JM ger högutbildade nyanlända chansen att nå en anställning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/goda-jobbutsikter-i-byggsverige-25253
Arkitekten och entreprenören Jurrian Knijtijzer provbodde själv sin modul i tre månader för att se om den håller måttet.

Trä ska frälsa holländarna

Starka fördomar hinder för att bygga i ”nytt” material.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tra-ska-fralsa-hollandarna-25201
I framtiden blir alla produkter råvarubanker. Vi lånar råvarorna från vår planet jorden och lagrar dem i en bank som är produkten, säger arkitekten Thomas Rau.

Ny affärsmodell gör byggnader till materialbanker

Designar för återvinning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ny-affarsmodell-gor-byggnader-till-materialbanker-25202
Svante Hagman, ordförande i Sveriges Byggindustrier och affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

Har både lokalt och centralt perspektiv

Svante Hagman är Sveriges Byggindustriers nya ordförande.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/har-bade-lokalt-och-centralt-perspektiv-25160

Nationalmuseum innan öppning

En titt bakom kulisserna på renoveringen av ett kulturarv.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nationalmuseum-innan-oppning-25164
"Fiat Fullback är verkligen en väl avvägd bil som ger en otrolig väghållning och körglädje”

Äkta körglädje i Fiats nya pickis

"Fullback är verkligen en väl avvägd bil som ger en otrolig väghållning och körglädje."
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/akta-korgladje-i-fiats-nya-pickis-25090
Hållbarhetskonsulten Sofia Nyholm upplever att hon har skaffat sig en massa kunskap och fått ny inspiration sedan hon började jobba med USA:s första höghastighetsjärnväg i Kalifornien. Hon vänder hem till Sverige i sommar och sitt jobb på WSP och har då m

Sofia Nyholm bidrar till att bygga ett hållbarare USA

Bygger landets första höghastighetsjärnväg.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/sofia-nyholm-bidrar-till-att-bygga-ett-hallbarare-usa-25091