Meny

Nu är Crafter 100 procent Volkswagen

Nu är Crafter 100 procent Volkswagen

Efter Volkswagens skilsmässa från Mercedes-Benz – som tidigare tillverkade Crafter – står biljätten nu på egna ben med en nybyggd fabrik i Polen. För första gången någonsin går det att beställa en Crafter med manuell alternativt automatlåda och fram-, bak- eller fyrhjulsdrift.

Under 2017 förväntas även den eldrivna e-Crafter lanseras. Efter att ha provkört Crafter, i varierad terräng i södra Spanien, kan vi skriva under på att bilen är en av de absolut mest kompletta lätta lastbilarna för dig som har behov av ett stort skåp.

Bilen, som utsetts till International Van of the Year 2017, ger ett mjukt och följsamt intryck med så mycket personbilskänsla som det är möjligt att få i en lätt lastbil. Den modell som är utrustad med en 140 hästars motor och automatlåda ger något oväntat ett bättre intryck än den större motorn med 177 hästkrafter. Bilen finns även med en 102 hästars motor.

Preliminära koldioxidsiffror

Volkswagens kraftansamling efter ”Dieselgate” borde få konkurrenterna att höja på ögonbrynen. Samtidigt är det kanske dieselskandalen – där företaget manipulerade koldioxidutsläppen i sina bilar – som är förklaringen till att de är försiktiga med att släppa koldioxidsiffror? Vi har endast fått preliminära siffror på hur mycket koldioxid Crafter släpper ut och hur mycket diesel den förbrukar.

Megakoncernens beslut att bryta sig loss från Mercedes-Benz och deras systermodell ”Sprinter”, går tvärt emot många andra biltillverkares strategier – att inleda samarbeten för att utveckla bilar tillsammans med andra.

För att göra verklighet av sin strategi byggde Volkswagen på knappt två år en ny fabrik i Polen – endast avsedd för Crafter. Fabriken i Wrzesnia invigdes i slutet på oktober 2016 och kommer ha en kapacitet på 100 000 Crafter varje år. Eller lite mer gripbart: 380 bilar varje dag.

Fullmatad med ny teknik

Det som sticker ut i nyhetsväg med nya Crafter är en åttastegad automatväxlad låda för alla drivlinor: fram-, bak- och fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften tillverkas av svenska Haldex och lanseras preliminärt i maj 2017. Crafters tidigare fyrhjulsdrift var oerhört avancerad och kostade så mycket som drygt 200 000 kronor.

I övrigt är bilen fullmatad med ny teknik och liknar designmässigt Volkswagens mellanklassbil, T6, Transporter. Precis som i Transporter är det enkelt att snabbt hitta de knappar och reglage du behöver i Crafter. Det finns också gott om förvaringsutrymmen och uttag för USB och 12 volt i hytten, vilket stärker möjligheten att använda bilen som rullande kontor. Det fjädrande förarsätet är en ergonomisk fullträff.

App-connect är lika med ett urval av mobiltelefonens appar tillgängliga i bilens display. Utbudet är rätt begränsat, men en app som förtjänar extra uppmärksamhet är Spotify. För trafiksäkerhetens skull är meddelande-appen förstås bra eftersom det går att prata in vem du vill skicka ett SMS till. Det går även att med rösten styra vem du vill ringa till.

Assistans för säkrare körning

Nya Crafter är utrustad med en rad assistanssystem för säkrare körning. Här märks släpvagnsassistenten, där ett släp smidigt manövreras genom att använda en enda knapp. Med parkeringsassistenten kontrolleras styrningen vid fickparkering, det enda du som förare behöver göra är att sköta koppling, gas och broms.

I Crafters skåp, med långt respektive extra långt axel-avstånd (från 14,4–18,4 kubikmeter) får det plats sex stycken Europapallar. Bilen finns som skåp, flak och chassi.

Volkswagen Crafter i korthet

Grundpris: 251 900 kr (exkl. moms).

Första förhöjd leasingavgift: 50 000 kr. 

Leasingtid: 36 månader. 

Leasingavgift/månad: 4 482 kr. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärde: 75 000 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel 7,4 (preliminär uppgift).

Komfort/känsla/köregenskaper: God körkänsla med personbilskänsla, inkl. utrustning.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet: ABS, ESP mm.

Tillval i urval: En rad assistanssystem, till exempel: sidoskydd, släpvagnsassistent, front assist med City Emergency Brake, park assist och side assist.

Konkurrenter (i urval): Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit, Renault Master.

Motoralternativ: 102/140/177 hk /300/340/410 Nm.

Lastutrymme: 9,9-18,4 kubikmeter.

Växellåda: 6-vxl man./8-stegad aut.

Kloldioxidutsläpp i g/km: 193 (preliminär uppgift).

Max lastvikt/dragvikt: Ca 1240 kg/ 3000–3500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2WD fram/bak & 4WD.

Webbsida: volkswagentransportbilar.se

En stadsdel för forskning

Hållbarhetsprofilen lockar till Norra Djurgårdsstaden.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-stadsdel-forskning-26324

Fixar-Jocke bytte bort ekorrhjulet

Sålde företaget och flyttade till Kanarieöarna.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/fixar-jocke-bytte-bort-ekorrhjulet-26285

Skanska stagar upp kulturarv

Tre kilometer nya rör borras ner för att hålla husen på plats.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/skanska-stagar-upp-kulturarv-26289

Stadsholmen: Samverkan var en förutsättning

Projektering en utmaning i kulturprojekt.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/stadsholmen-samverkan-var-en-forutsattning-26290

Atrium och skybar mot Öresund på nya Studio

Webb-tv: Boende, arbete och kultur i samma byggnad.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/atrium-och-skybar-mot-oresund-pa-nya-studio-26261

Renovering gav landmärke mer havsutsikt

Webb-tv: Uppfräschade kontor i "Läppstiftets" flygel nomineras till Årets bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renovering-gav-landmarke-mer-havsutsikt-26231

Elin Bäckersten ger bygghistorien ett förnyat liv

Bebyggelseantikvarien jobbar med Getingmidjan i Stockholm.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/elin-backersten-ger-bygghistorien-ett-fornyat-liv-26197

ÅF siktar på nya marknader

"Vill vara en internationell spelare."
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/af-siktar-pa-nya-marknader-26131

Bankvalven förvandlades till hotellrum

Webb-tv: Brunkebergstorg har fått nytt liv med två hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bankvalven-forvandlades-till-hotellrum-26130

Kjell Ramström hittar guld på Stockholms vindar

Ställningsinnovation viktigt verktyg i vindsexploatering.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/kjell-ramstrom-hittar-guld-pa-stockholms-vindar-26106