Meny

Mullrande och bränslesnål V6:a

Mullrande och bränslesnål V6:a

Något oväntat har Volkswagen byggt en Amarok med en Euro 6-motor som försetts med en V6:a. Det betyder att bilkoncernen är ensamma om det bland de pickuper som finns tillgängliga utan import. Efter att ha provkört bilen på en tuff testbana nära München konstaterar vi att Amarok är en pickup med stor bilkänsla och personbilsstuk.

Glädjande nog har Volkswagen, trots stor motorvolym och 224 hästkrafter, lyckats få ner dieselförbrukningen till cirka 7,6 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Men som vanligt får vi ta siffran med en nypa salt, den angivna förbrukningen är som bekant alltid lägre än verkligheten och ligger snarare nära litern milen. Men det finns ändå anledning att låta sig imponeras av den låga siffran. 199 gram utsläppt koldioxid per kilometer får också anses lågt för en så här stor bil.

Nya Amarok har alla förutsättningar att befästa sin position som Sveriges populäraste pickup.

Mer än ett ansiktslyft

Bilen har betydligt fler nyheter än en ordinär facelift. Satsningen på en sexcylindrig dieselmotor på tre liter sticker förstås ut, vilket betyder att biljätten numera är den enda tillverkaren som erbjuder en pickup med en V6:a i Sverige. Om du inte väljer att köpa en importerad jänkare förstås. Bilen kommer att finnas i några olika modeller, den första och mest exklusiva modellen heter Aventura och är också den bil vi provkör.

Testbanan strax utanför München i Tyskland håller hög klass: Rejält branta grusbackar, stora nivåskillnader med feta vägbulor och avancerad skråkörning biter inte på Amaroken. Det bestående intrycket är en bil med enastående körkänsla och komfort.

Trivsam och tystgående

Bilen är lika trivsam och tystgående i hastigheter runt 160 kilometer i timmen på asfalt, som i låga hastigheter i snårig och ogästvänlig terräng. Den adaptiva styrningen (Servotronic) är förstås, förutom motorn, en viktig anledning till att bilen är lättmanövrerad.

Redan vid 1 500 varv per minut utvecklar Amarok ett vridmoment på 550 Newtonmeter, 130 Newtonmeter mer än föregående modell, vilket bidrar starkt till att bilen nu kan dra upp till 3 500 kilo.

Bilen finns med tre effekt-versioner med 163, 204 eller de redan nämnda 224 hästkrafterna och går att manövrera med antingen en åttastegad automatlåda eller en sexväxlad manuell låda.

Väntar på autobroms

Nya Amarok har också fått en helt ny nivå på designen i inredningen. Instrumenteringen är överlag genomtänkt där det är lätt att hitta den knapp eller det reglage du för tillfället behöver. Det sprillans nya infotainmentsystemet har en pekskärm och bland annat Apple Car Play som gör det möjligt att använda ett urval av mobiltelefonens appar via bilens display.

Sikten från hytten är god, där de stora backspeglarna gör sitt jobb för kollen på medtrafikanterna. Back-kameran i färg är ovärderlig för att backa säkert. Säkerhetsmässigt är den största nyheten att bilen är utrustad med multikollisionbroms. Men Volkswagen, varför har ni inte försett bilen med autobroms? Det väntar vi fortfarande på.

Det har förstås också hänt saker med den utvändiga designen. Fronten har lite mjukare former. Och nya LED-lampor ger ett modernare utseende i skylthållaren, i de upplysta sidotrösklarna och som varselljus.

Kort om Volkswagen Amarok

Grundpris: 399 000 kronor (provkörd bil).

Första förhöjd leasingavgift: 79 800 kronor. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i juli 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 5 660 kronor.

Restvärde: 160 000 kronor. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 7,6.

Motoralternativ: V6/3,0 l/163/204/224 hk/400/450/550 Nm.

Växellåda: 6-vxl man./8-stegad aut.

Koldioxidutsläpp i g/km: Från 199.

Lastutrymme: Flak, 2,52 m2, 525 x 223 cm (LxB).

Max lastvikt/dragvikt: Ca 800-1 000 kg./3 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 4 WD.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet men autobroms saknas.

Tillval i urval: Ett stort urval av stylingbågar, flaklock, kåpor och rull-skydd.

2- eller 4-hjulsdrift: 4WD.

Webbsida: volkswagen.se

Fem digitala innovatörer

Från massahantering till arbetsmiljö - här är branschens digitala pionjärer.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/fem-digitala-innovatorer-26785

Byggsektorn mot digital framtid

Branschen betydligt bättre än sitt rykte enligt färsk studie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggsektorn-mot-digital-framtid-26784

Smidig automatväxlad låda

Utmanande provkörning av nya Iveco Daily.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smidig-automatvaxlad-lada-26765

Strålande rivning i lugnt tempo

Kärnkraftverket Barsebäck sågas ned bit för bit.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/stralande-rivning-i-lugnt-tempo-26757

”Vi behöver vara snällare mot planeten och varandra”

Lise-Lott Larsson Kolessar vill snabba på hållbarhetsutvecklingen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-behover-vara-snallare-mot-planeten-och-varandra-26732

Radhus i retrospektiv

Boendeformen fyller 110 år i Sverige och fortsätter att utvecklas.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/radhus-i-retrospektiv-26735

Teknikskiftet har bara börjat

Modulhusbyggare spår att bygg kommer förändras i grunden.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/teknikskiftet-har-bara-borjat-26699

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629

"Vi försökte nog göra för mycket på en gång"

Tidigare vd:n Fredrik Anheim om NCC Komplett.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-forsokte-nog-gora-mycket-pa-en-gang-26700

Kompetens nyckeln till fler passivhus

Byggskolan talar med Simone Kreutzer.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompetens-nyckeln-till-fler-passivhus-26674

"Viktigt att vara närvarande"

Mix Selder har utvecklats som ledare sen förra nomineringen till Guldhuset.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/viktigt-att-vara-narvarande-26663