Meny

Lättrattad pickup med batteridrift

Lättrattad pickup med batteridrift

Specialbyggda Renault Kangoo Z.E. pickup lär inte bli någon storsäljare bland byggare. Den batteridrivna pickupen är snarare en alternativ bil för dem som rör sig på begränsade ytor.

Du som kört en elbil vet att körtekniken är lite annorlunda än när du kör en bensin- eller dieseldriven bil. Då vet du också att när gaspedalen släpps upp helt motorbromsar bilen och kraft genereras av rörelseenergin som bildas.

Det är lite ovant i början men bekvämt när du vant dig eftersom du inte behöver använda bromspedalen speciellt ofta.

En känsla av oro

Renault är inget undantag bland de billeverantörer som hävdar att elbilarna har längre driftstid än vad de egentligen har. Den franska biljätten säger att det på en laddning ”går att köra mellan 80 till 100 kilometer beroende på körstil.”

När vi provar bilen handlar det snarare om max 60–70 kilometers körning på en laddning – något som för många byggare betyder en känsla av oro så länge det till exempel är dags att köra några mil extra för att kolla på ett nytt jobb. Genom att använda Eco-läget och att undvika många accelerationer går det dock att förlänga bilens körsträcka något.

Men något vi tycker är allvarligare än tveksam räckvidd är att säkerheten i Renaults elpickis är eftersatt – varför saknar bilen både antispinn och huvudairbags? Och det är svagt att sidoairbag för föraren och krockkudde på passagerarplatsen är tillval för de byggare som mot all förmodan slår till på en Kangoo Z.E. pickup.

Avstressande symaskinsljud

Trots de mindre positiva omdömena om bilen är det förstås miljömässigt en bra idé att köra omkring med en batteridriven kärra. Kangoo Z.E. pickup är dessutom oerhört lätt att manövrera och har god sikt från hytten. Accelerationen som elmotorn med endast 60 hästar levererar är imponerande god.

Tystnaden när man vridit om nyckeln är, trots att vi testat branschens alla eldrivna lätta transportbilar, fortfarande en ovan känsla. Är motorn på? Jo, instrumentpanelen visar att tändningen är påslagen.

För dig som inte kört en elbil kan vi närmast beskriva känslan som avstressande. Motorljudet från en dieselbil är kanske för de flesta något som bara finns där, men när det ersatts med ett symaskinsljud, i en bil som inte släpper ut någon koldioxid, har miljön vunnit en heatseger.

Dyr i inköp

Bilen är i grunden en Kangoo Z.E. i skåpmodell som byggs om till pickup i norra Frankrike av det franska företaget Durisotti. Pickupen skeppas sedan över till dem som beställt bilen i Sverige.

Elbilar är fortfarande dyra i inköp, det gäller även Renaults elpickis som kostar 203 000 kronor exklusive moms. Utöver det måste du punga ut med närmare 30 000 kronor för ombyggnationen av bilen till pickup. Och det stoppar inte där. Batteriet hyrs ut per månad och kostnaden baseras på hur långt avtalet är och hur långt du kör. Batterikostnaden ligger på mellan 760 och 1270 kronor per månad (exklusive moms).

Bilens laddtid är 6–8 timmar beroende på om du har tillgång till ett 220-volts uttag eller 16 ampere, som ger snabbare laddning.

Ekonomi och prestanda

Namn: Renault Kangoo Z.E. pickup

Grundpris: 230 200 kronor (203 000 kronor + pickisbygge 27 200 kronor)

Första förhöjd leasingavgift: 45 000 kronor.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 4 160 kronor.

Restvärde: 69 000 kronor.

Bränslealternativ l/100 km: Batteri, 0.

Växellåda: Automat.

Motoralternativ: Elmotor 60 hk.

Säkerhet, grundutrustning i urval: ABS-bromsar, airbag förare.

Tillval i urval: Förare sidoairbag, passagerarkrockkudde fram, girafflucka, farthållare. Navigation.

2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD.

I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Alaa Alshawa fick fast jobb direkt

Och nu startar han eget
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alaa-alshawa-fick-fast-jobb-direkt-26067

Superfabriken tar Lindbäcks till ny nivå

Webb-tv: Hustillverkarens nya Piteå-fabrik ska täcka efterfrågan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/superfabriken-tar-lindbacks-till-ny-niva-26064

Birgitta Govén ska bidra till att göra branschen fossilfri

Sveriges Byggindustriers nya energiexpert.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/birgitta-goven-ska-bidra-till-att-gora-branschen-fossilfri-26029

Knutpunkt laddad för nytt dubbelspår

Webb-tv: Resecentrum i Strängnäs nominerat till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/knutpunkt-laddad-nytt-dubbelspar-26028

Passiv partnering i ort på frammarsch

Webb-tv: Passivhuset Elmeskolan snabbt klar med partnering.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/passiv-partnering-i-ort-pa-frammarsch-25982

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906

Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Webb-tv: Miljö och gott samarbete i fokus på Trafikplats Marieholm.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trafikplatsen-som-lankar-ihop-goteborg-25878

Kompisskapet är inbyggt i trästommen

Webb-tv: Ungbo 12 skapar boendeform för ungas behov.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompisskapet-ar-inbyggt-i-trastommen-25847