Meny
  • Renault EZ-PRO Concept är 100 procent eldriven, självkörande och uppkopplad. 
Bilen är avsedd för transport och leverans av paket och tjänster i stadsmiljö, något som byggbranschen kan utnyttja för att till exempel leverera direkt till hantverkarna. Foto: Anders Myrdal
    Foto: Anders Myrdal
    ,
    Nya Citroën Berlingo är en av tre bilar som utvecklats gemensamt av PSA-koncernen och som fick priset årets transportbil i Europa 2019. De andra bilarna är Opel Combo och Peugeot Partner.
    Foto: Anders Myrdal
    ,
    Rätt många år efter flera av konkurrenterna i lilla klassen är Volkswagen Caddy på g att tillverka en eldriven modell av bilen. Men det lär dröja innan det blir verklighet.
    Foto: Anders Myrdal
    ,
    Sveriges mest sålda mellanklassbil är på gång med eldrift.
    Foto: Anders Myrdal
    ,
    Eldriven byggcykel för framtidens hantverkare i storstadsdjungeln?
    Foto: Anders Myrdal

Konceptbilar vittnar 
om framtidens transporter

Konceptbilar vittnar 
om framtidens transporter

Självkörande elektrifierade konceptbilar från Renault och Mercedes-Benz andades mest framtid vid den 67:e upplagan av lastbils-, buss- och transporbilsmässan IAA i tyska Hannover. Och visst syntes ett antal andra elektrifierade lätta lastbilar i montrarna. Men det stora genombrottet dröjer nog ytterligare några år.

Tunga lastbilar i all ära, men Byggindustrin var främst på plats på IAA den 19 september för att titta på vad biltillverkarna av lätta lastbilar visade upp i hallarna på världens största mässområde. Ett område som har en yta på 496 000 kvadratmeter!  
Det som stack ut mest bland transportbilarna på den 67:e upplagan av IAA var de två konceptbilarna från de bägge biljättarna Renault och Mercedes-Benz. För vad vore en bilmässa som inte andas framtid?
Renault och Mercedes-Benz konceptbilar ger en finger-visning om framtidens transporter i stadsmiljö – där byggsektorn har en mycket stor roll i utmaningen att nå nollutsläpp.
Vad är då anledningen till att lägga massor av resurser på att utveckla och visa upp en konceptbil? Det enklaste svaret på den frågan är att bilföretagen vill visa omvärlden att de tänker framtid. Samtidigt vill de kommunicera sina mål och visioner om hur de tycker framtida transportbilar kommer se ut.
I ett pressmeddelande säger Renault om sin konceptbil EZ-PRO Concept: ”Robotfordonet som omdefinierar leveranser i stan.”
EZ-PRO Concept är självkörande, 100 procent eldriven och uppkopplad. På plats i Hannover inför ditresta journalister berättar Ashwani Gupta, ansvarig för Renault-Nissan-Mitsubishi LCV Business (Light Commercial Vehicles – lätta lastbilar), att bilen är avsedd för transport och leverans av paket och tjänster i stan. Det är förstås lätt att se bilens nytta för byggbranschen, där målet är att denna typ av bilar i framtiden kan leverera byggmaterial direkt där hantverkarna befinner sig.
– Det är en bil som är anpassad efter ekosystemet för den sista transportsträckan. Den levererar de beställda artiklarna till kundens önskade plats på ett säkert sätt, till exempel till förvaringsboxar som kan låsas upp med hjälp av en mobilapp, konstaterar Ashwani Gupta.
Renault EZ-PRO Concept har en delad plattform och består av två element som kallas poddar, som samarbetar för att transportera materialet till önskad adress. Bilens design är stram och ger precis som Renault vill att den ska göra, ett spännande intryck av framtid. Allt överflödigt har rensats bort från utrymmet så att endast grundläggande utrustning finns kvar.

Ashwani Gupta, ansvarig för Renault-Nissan-Mitsubishi LCV Business.
Foto: Anders Myrdal


Bilen har en stor främre öppning och är även utrustad med skjutdörrar som öppnas uppåt, samt ett skjutbart fotsteg som automatiskt placeras på marken för att underlätta åtkomsten till lastutrymmet. Den anpassningsbara förarplatsen kan användas som ett mobilt kontor när den är vänd åt sidan eller riktas framåt för att övervaka körningen vid behov.
– Det vi visar här på mässan är ett resultat av att Renault levererar smarta mobila transportlösningar utifrån hur det ser ut i dag i stadskärnorna, gällande föroreningar och restriktioner, fortsätter Ashwani Gupta.
– Det är för tidigt att säga när, men vi ska elektrifiera alla våra skåpbilar, även mellanklassbilen Renault Trafic.
Mercedes-Benz Vision Urbanetic är precis som Renaults konceptbil mer ett system än en bil. Urbanetic  är också eldriven och självkörande. Mercedes-Benz bidrag till framtiden är tänkt att användas både för transporter av människor och gods. I Mercedes-Benz vision ingår att gatorna ska ha färre fordon, som har mindre utsläpp och orsakar lägre bullernivåer. Samtidigt ska det gå snabbare att ta sig fram.

Mercedes Benz konceptbil Urbanetic.
Foto: Anders Myrdal



Bilen har som grund ett chassi som kan bytas ut. En 3,7 meter lång kaross får plats i det 5,14 meter långa fordonet. För passagerartransport rymmer den upp till 12 personer, och med godsmodul kan den lasta upp till tio EUR-pallar.
I bilens chassi finns IT-infrastrukturen som i realtid analyserar tillgång och efterfrågan på transporter i närområdet. Sedan planeras körningen och karossbehov efter det.
Parallellt med konceptbilarna syntes det tydligt på mässan att de digitala förarstöden gjort ett uppsving. Något som till exempel PSA-koncernen prioriterat framför att skynda på sin utveckling av elektrifierade bilar. Märkligt nog visade koncernen inte en enda elektrifierad bil, trots att de har utvecklat såna bilar. De satsade i stället på att visa de gemensamt utvecklade bilarna Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Opel/Vauxhall Combo, som för övrigt prisades som årets transportbil i Europa 2019. Eller årets transportbilar, hur man nu ser det?     
Juryn för årets transportbil lovordade de många assistanssystemen som finns tillgängliga i trillingmodellerna, som den sensorbaserade överbelastningsindikatorn och allround-sikt-kameran i backspegeln på passagerarsidan, vilken minskar döda vinkeln på den sidan av fordonet.

Hur kommer fördelningen av bränsletyper se ut för lätta lastbilar om fem år?
– Om jag svarar på den frågan kommer du få fel svar. Alla som uttalar sig om det kommer ha fel eftersom frågan är så svår att svara på. Det är bara att vänta och se. Men det enda jag kan säga är att elektrifiering i dagsläget är det enda sättet att få ner utsläppen av koldioxid och nå klimatmålen, säger Ashwani Gupta.
 

Bostäder åt ekonomiskt svaga hushåll viktigaste frågan

Byggindustrin har frågat ett antal intresseorganisationer om det kommande byggåret.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bostader-ekonomiskt-svaga-hushall-viktigaste-fragan-27686

Spridda röster om byggåret som gått

Vi har frågat ett antal intresseorganisationer om hur de minns 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/spridda-roster-om-byggaret-som-gatt-27684

Så minns vi byggåret 2018 – andra halvåret

Byggindustrin gör en sammanfattning av några av de stora bygghändelserna under 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-minns-vi-byggaret-2018-andra-halvaret-27664

Så minns vi byggåret 2018 – första halvåret

Byggindustrin gör en sammanfattning av några av de stora bygghändelserna under 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-minns-vi-byggaret-2018-forsta-halvaret-27663

Fullfjädrad bil efter lyckat samarbete

Femte generationen av Opel Combo är mycket lyckad enligt Byggindustrins testförare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/fullfjadrad-bil-efter-lyckat-samarbete-27611

Västerås byter ångkraft mot nya plusenergihus

WEBB-TV: Nu nomineras plusenergihusen i kvarteret Neptun till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vasteras-byter-angkraft-mot-nya-plusenergihus-27622

”Rålis” anpassas för att möta skyfall

Nya tankar börjar slå igenom i byggsvängen.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ralis-anpassas-att-mota-skyfall-27606

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Startskottet för det nya Kiruna är en kristall

WEBB-TV: Den första byggnaden i Kirunas nya centrum nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/startskottet-det-nya-kiruna-ar-en-kristall-27595

Han visualiserar framtiden med ny teknik

Juan Gauthier hade jobbat 15 år i spelbranschen innan han började arbeta för Skanska.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/han-visualiserar-framtiden-med-ny-teknik-27577

Stadskärnorna mår bra enligt rapport

Rapporten visar på ökade omsättningar för verksamheterna i flera städers centrum.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/stadskarnorna-mar-bra-enligt-rapport-27573