Meny
  • Med hjälp av en mycket bra permanent fyrhjulsdrift är det smidigt att köra i branta backar och trånga passager med nya Mercedes-Benz X-Klass 350 d V6.

Herre på täppan i pickisklassen

Herre på täppan i pickisklassen

Mercedes-Benz X-Klass utrustad med en egen­utvecklad V6-motor är en betydligt större upplevelse än att köra X-Klass med en fyrcylindrig motor. Efter att ha provkört bilen i varierad terräng i Slovenien ger vi den högsta betyg i pickisklassen.

Kombinationen stark och förhållandevis bränslesnål dieselmotor, god fjädring och körkomfort, oslagbar instrumentering och användarvänliga digitala förarstöd gör X-Klass 350 d till en pickup av allra högsta klass. Lägg till att hytten är mycket välisolerad och håller det mesta trafikbullret utanför bilen. Bilens motor sitter även i till exempel personbilen Mercedes-Benz E 350 d. På transportbilssidan sitter motorn i en av Mercedes Sprintermodeller.


Tysk ingenjörskonst

Efter körning på terrängbana med branta backar och täta snår får bilen verkligen visa vad den går för. Jo då, de tyska ingenjörerna har lyckats bygga den mest moderna pickup som går att få tag på. Med hjälp av en mycket bra permanent fyrhjulsdrift, hjälpmedel som down hill assist och den förträffliga kameran som visar bilens omgivning i 360 grader, är det smidigt att köra i branta backar och trånga passager. X-Klass är lika skön att köra på landsväg och motorväg.   
Den permanenta fyrhjulsdriften 4MATIC driver med 60 procent på bakhjulen och 40 procent fram som standard och kan ställas i tre lägen - 4L för tuff terräng. 4H för lättare terräng och 4MAT för landsvägskörning. Som tillval finns diffspärr på bakaxeln. Bilens markfrigång är drygt 20 centimeter (202 millimeter) och vadförmågan är 60 centimeter.


Komfortfjädring standard

För den europeiska marknaden kommer X-Klass med komfortfjädring som standard. Fjädringens konstruktion, dämpningselement och axlar ger en bra kördynamik och krängningsstabilitet. Chassi med förhöjd markfrigång kan beställas som tillval. Jämfört med komfortfjädringen är markfrigången 20 millimeter högre genom att fjädrarna är längre, vilket förstås ger bättre möjligheter att köra i svår terräng. Bilen har även skivbromsar runt om och rattväxlingspaddlar.
Det som dock talar emot X-Klass är det intensiva samarbetet i utvecklingen av bilen med Nissan Navaras plattform, där även Renault Alaskan är systerbil. Men när nu Mercedes tar klivet över till att utrusta sin bil med en egenutvecklad V6:a (258 hästkrafter mot den fyrcylindriga motorn som har 190 hästkrafter) drar Mercedes ifrån och får många extra poäng.
Och den digitala förarmiljön är i en klass för sig. Det som också skiljer bilen från Navara, Alaskan och andra pickuper är den lyxiga instrumenteringen och även annan utvändig design på bilen. Det är enkelt och går snabbt att hitta de knappar och reglage du för tillfället är i behov av. Lösningen med en stor vridbar knapp i stället för touchskärm, för att manövrera sig fram i bilens system, är mycket användarvänlig.
Mercedes satsning på en V6-motor ger en bil som har en topphastighet på 205 kilometer per timme med en acceleration från 0-100 på 7,5 se­kunder. Siffror som få pickuper kan matcha. USA-importerade bilar då borträknade.
 

Ekonomi och prestanda: Mercedes-Benz X-Klass 350 d V6

Prisnivå: Grundpris 
414 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 82 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 6 680 kr. (inklusive försäkring).
Restvärde: 140 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 8,3.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Högsta 
säkerhetsbetyg, fem stjärnor av Euro NCAP.
Motoralternativ: 
3,0 liter/Diesel 258 hk/550 Nm.
Lastutrymme: Flakets lastyta i m2: 2,48.
Växellåda: 7-stegad automatlåda.
Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg./3 500 kg.
C02-utsläpp i g/km: 237.
2- eller 4-hjulsdrift: Permanent fyrhjulsdrift.
Webbsida: transportbilar.mercedes-benz.se/x-klass

Sanningen bakom raset

Sandöbron är den värsta byggolyckan i svensk historia.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sanningen-bakom-raset-28104

”Hon kände igen honom på kläderna”

Börje Nenzén träffade många av rasets efterlevande.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hon-kande-igen-honom-pa-kladerna-28105

Norrmalmsregleringens sista pusselbit

Byggarkivet tittar närmare på Kulturhuset.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/norrmalmsregleringens-sista-pusselbit-28100

Åtta robotar som är redo att ta över byggarbetsplatsen

Maskinerna tar plats på bygget.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/atta-robotar-som-ar-redo-att-ta-over-byggarbetsplatsen-28092

Robotar – din nya 
underentreprenör

"Små företag kommer att få det svårt."
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/robotar-din-nya-underentreprenor-28094

”Det blir nya risker 
att ta hänsyn till”

Fem frågor till robotexperten.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/det-blir-nya-risker-att-ta-hansyn-till-28095

Från bollkoll 
till byggkoll

Handboll och hållbarhet med månadens byggare Cecilia Fasth.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/fran-bollkoll-till-byggkoll-28091

En grön bostadsminister vid styret

Per Bolund om styrmedel, styrstänger och Miljöpartiets styre.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-gron-bostadsminister-vid-styret-28086

Företrädarnas tips till Per Bolund

Två tidigare ministrar om bostadspolitiken.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/foretradarnas-tips-till-bolund-28087

Berlingo – liten mästarbil i ny skrud

En bil som förtjänar ett mycket högt betyg enligt Byggindustrins testförare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/berlingo-liten-mastarbil-i-ny-skrud-28046