Meny

Gävle närmar sig Stockholm

Gävle närmar sig Stockholm

Gävle vill ta upp kampen med Stockholms hamnar och bli den nya fraktvägen in till norra Stockholm. Detta ska göras via splitter nya, toppmoderna inlandsterminalen Stockholm Nord. Med sitt läge intill E4, Arlanda och Ostkustbanan har kombiterminalen bra förutsättningar för att lasta gods mellan järnväg och lastbil och tvärtom.

Gävle vill ta upp kampen med Stockholms hamnar och bli den nya fraktvägen in till tillväxtstarka norra Stockholm. Detta ska göras via splitter nya, toppmoderna inlandsterminalen Stockholm Nord. Med sitt läge intill E4, Arlanda och Ostkustbanan har kombiterminalen bra förutsättningar för att lasta gods mellan järnväg och lastbil och tvärtom.

– Den nya terminalen fyller ett tomrum i Norra Stockholm, säger Jonas Norlén, marknadskoordinator för SPT Stockholm Nord och Gävle containerterminal.

Läs mer: Fler kommuner satsar på kombiterminal.

Den eldrivna spårbundna Gantrykranen sveper med sina två röda jätteben ömsom norrut, ömsom söderut för att hämta containrar och trailrar med oket och lasta upp på tågvagnarna. Kranen har stått på plats jämte sin enäggstvilling några hundra meter bort sedan i somras, men det var inte helt lätt att få den på plats.

– De skulle ta hela bommen i ett stycke från början var det tänkt, men då skulle man behöva bygga om en rondell här intill och det kostade för mycket. Så den togs i två delar till sist. Totalt tog det tre månader att få upp kranarna, säger Jonas Norlén.

Haft ögonen på Rosersbergsområdet

Gävle Containerterminal har länge haft ögonen på Rosersbergsområdet. Området i flygkorridoren till Arlanda kan inte bli bostäder, men lämpar sig väl för industriverksamhet. Redan 2008 började det talas om att bygga en terminal på den logistiskt strategiska platsen med tio minuter till Arlanda, E4:an som brusar 500 meter bort och järnvägsspår i direkt anslutning till Ostkust­banan.

– Det var många olika bud från början vem som skulle drifta det här. Vi var involverade i ett tidigt skede, sedan var det andra aktörer som var inblandade, sedan föll valet på oss igen, säger Jonas Norlén.

Nu ägs Gävle containerterminal och även Stockholm Nord av turkiska Yilport Holding, som har containerhamnar runt hela världen.

– Det här är deras första inlandsterminal, säger Jonas Norlén.

Tredje största containerhamnen

Gävle är Sveriges tredje största containerhamn och hade ett rekordår 2015. Hamnen är väldigt exportstark, men den har nästan ingen import. Det innebär att rederierna får ta dit tomutrustning för att ha kapacitet för exporten. Där kommer Stockholm Nord in bilden.

– Vi har en tanke om att ta en större andel av importen till Mälardalen och hela den regionen. Men det är viktigt att poängtera att Stockholm Nord även ska kunna fungera som en egen enhet, frikopplad från Gävle containerhamn, säger Jonas Norlén.

Terminalen är 80 000 kvadratmeter stor och har möjlighet att växa ytmässigt. Intill finns Kilenkryssets Logistikcenter där bland annat Lidl, DHL, Postnord och Ericsson håller till. Kombiterminalen invigdes hösten 2015 och än är man i uppstartskede, så arbetstempot känns ganska lugnt. Än så länge kör man tågpendel en gång i veckan till och från Gävle och tre tåg i veckan till och från Lübeck i Tyskland. I dag jobbar arbetsskiftet med pendeln från Gävle som kom samma morgon och tåget som ska till Tyskland följande kväll.

Turen upp i kranhytten går längs en slingrig trappa, via bommen och ner för ännu en trappa i hytten igen. Byggindustrins reporter pallar inte trycket för att klättra ända upp på 15 meters höjd, men fotografen vågar och gör en visit i hytten. Där sitter Jarko Lensu som tar paus från att lyfta containrar upp på tåget som ska gå till Gävle nästa dag. Jarko gillar jobbet som kranförare.

– Det händer alltid nåt, säger han.

Det enda han har en åsikt om är möjligen arbetsställningen. För att se vad som händer på marken får han ofta sitta framåtlutad.

– Man får se till att träna ordentligt vid sidan av arbetet – det är lite märkligt att sitta och titta mellan knäna, säger han.

Fyra järnvägsspår

Kommunikationen med kollegorna på marken görs med hjälp av armrörelser och radiokommunikation. Till sin hjälp har man toppmodern teknik. Dragbilarnas registreringsskyltar samt containrarnas registreringsskyltar läses in automatiskt och kranföraren får en direktanvisning i sin dataskärm om var varje container ska placeras.

För trailrar finns det ännu inte något sådant system, eftersom det inte finns en standard för var registreringsskyltarna ska sitta, men det är på gång. Men operativa planeraren Tina Johansson guidar den som behöver hjälp. Från sin plats i terminalkontoret har hon vidsträckt utsikt över hela arbetsplatsen.

– Jag har radiokontakt med chaufförerna och kranförarna hela tiden, säger hon.

På Stockholm Nord hoppas man mycket på ökade godstransporter på tåg framöver. Terminalen har fyra järnvägsspår på 750 meter vardera och kan alltså ta in fullängdståg. Man behöver inte heller koppla om tågen till ett diesellok, eftersom man har elförsörjning ända fram till terminalen så att man kan backa in tågen på plats. Den totala kapaciteten är 200 000 lyft per år, cirka 300 000 TEU, där en TEU motsvarar en 20 fots container.

Vill minska lastbilstrafik

Terminalen har öppnat strax före att det kommer dubbelspår mellan Gävle och Stockholm och i nuläget går det alltså en pendel i veckan mellan Stockholm och Gävle parallellt med de tre tågen per vecka till Tyska Lübeck. Men man ser stora möjligheter att öka på tågtransporterna

– Vi har bland annat diskussioner med ett företag om att starta en daglig pendel från Luleå. Det skulle göra att många lastbilar om dagen försvann från vägarna norrut, säger Jonas Norlén.

Man vill också bidra till att minska lastbilstrafiken genom Stockholm framöver, genom att ta över en del av trafiken från Frihamnen.

– Om trafiken från Frihamnen flyttar till planerade nya Norvik i Nynäshamn har man tio mil hit till Norrort genom Stockholm med allt vad det innebär. Gävle har bara 13 mil hit på tågpendel och kan vara ett bättre alternativ, säger Jonas Norlén.

Vill få byggbranschen som kund

Än så länge är en av kombiterminalens största kunder den tyska speditören Bode som bland annat levererar gods från Europa till Lidl:s centrallager. I motsatt riktning går det trailers med diverse varor såsom papper, stål och virke. Man kör också sopor från England till svenska värmevärk i närområdet. I marknadsföringen har man riktat in sig på rederibranschen, speditörer, trailer-transporter och tågoperatörer. Byggbranschen är än så länge inte en kundgrupp.

Men med tanke på hur mycket det byggs i Stockholm är det en grupp man vill nå.

– Vi har samarbetspartners som ställt frågan om vi skulle kunna hjälpa till med frakt av rör och stålspont så där tittar vi på alternativa lösningar. Vi skulle till exempel kunna lyfta knippen med rör och liknande om vi kopplar på kättingar på oket, säger Jonas Norlén.

Man tittar också på andra former av lastbärare än de containrar och trailrar man jobbar med nu.

– Om man hade en öppen variant av lastbärare skulle man kunna köra grus och kross, till exempel.

Skulle kunna frakta modulhus

Något man också funderat på är hur man skulle kunna hjälpa till att frakta modulhus, som nu körs på trailrar på Sveriges bilvägar.

– Vi har haft kontakt med husbyggare men ännu inte hittat någon bra lösning med våra kranar och lyftfunktioner än, säger Jonas Norlén.

Nu är det skiftesbyte på kombiterminalen och kvällsgänget tar plats. Det är dags att lyfta trailrar och okets långa griparmar vecklas ut. Toppmodern automatisering möter mannakraft när en personal förbereder lyftet genom att ta till armarna och veva upp stödbenet till trailern innan den lyfts upp av oket och svävar lätt i luften på väg till vaggan på tåget.

Inne i terminalkontoret står den administrativa personalen och tittar på. Synen är trollbindande, trots att de sett den många gånger.

– Jag kan fortfarande bli fascinerad av enkelheten i det här, säger Jonas Norlén.

Alaa Alshawa fick fast jobb direkt

Och nu startar han eget
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alaa-alshawa-fick-fast-jobb-direkt-26067

Superfabriken tar Lindbäcks till ny nivå

Webb-tv: Hustillverkarens nya Piteå-fabrik ska täcka efterfrågan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/superfabriken-tar-lindbacks-till-ny-niva-26064

Birgitta Govén ska bidra till att göra branschen fossilfri

Sveriges Byggindustriers nya energiexpert.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/birgitta-goven-ska-bidra-till-att-gora-branschen-fossilfri-26029

Knutpunkt laddad för nytt dubbelspår

Webb-tv: Resecentrum i Strängnäs nominerat till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/knutpunkt-laddad-nytt-dubbelspar-26028

Passiv partnering i ort på frammarsch

Webb-tv: Passivhuset Elmeskolan snabbt klar med partnering.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/passiv-partnering-i-ort-pa-frammarsch-25982

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906

Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Webb-tv: Miljö och gott samarbete i fokus på Trafikplats Marieholm.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trafikplatsen-som-lankar-ihop-goteborg-25878

Kompisskapet är inbyggt i trästommen

Webb-tv: Ungbo 12 skapar boendeform för ungas behov.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompisskapet-ar-inbyggt-i-trastommen-25847