Meny

Fullfjädrad bil efter lyckat samarbete

Fullfjädrad bil efter lyckat samarbete

Femte generationen av Opel Combo är ett mycket lyckat bilbygge. En i det närmaste fullfjädrad bil, som är skön att köra och späckad med förarvänliga digitala stöd. Combo är utvecklad i ett samarbete inom PSA-koncernen, där systerbilarna heter Peugeot Partner och Citroën Berlingo.

Den tidigare modellen av Opel Combo lanserades 2011 och producerades i ett samarbete med Fiat. 2019 års upplaga är en helt ny bil, som har förbättrats på alla punkter. Så du som har bestämda uppfattningar om Opels transportbil i den lilla klassen och är på jakt efter en ny bil, provkör nya Combo för att bilda dig en ny uppfattning av bilen.

Direkt när bilen startar slås jag av att den är så tyst. Jag låter mig också imponeras av en lättstyrd och följsam bil, inte minst byggd för smidig manövrering i stadstrafik. Och vändradien kan närmast jämföras med de gamla trogna taxibilarna i London, som vände på en femöring. Men Combo har även en suverän väghållning och körkomfort i höga farter på motorväg.

Vid provkörningen i Tyskland provar jag flera olika motorer och växellådor, där den i särklass skönaste, föga förvånande, är 130-hästars motorn med åttastegad automatväxellåda. Den steglösa växlingen märks knappt och måste vara stadshantverkarens dröm.

Vinst för alla tre bilar

Efter att ha provkört den femte generationen av Opel Combo på klassisk Opelmark, i Rüsselheim utanför Frankfurt, seglar den upp som en av de absolut bästa transportbilarna i den lilla klassen. Framgången har sin grund i det lyckade samarbetet i PSA-koncernen med koncernkollegerna Peugeot och Citroën.

Samtidigt står vi dock fast vid att samarbeten mellan biltillverkare urvattnar varumärkena och minskar antal unika bilmodeller att välja mellan. Men i det här fallet är slutresultatet så lyckat att vi är beredda att falla in i hyllningarna av samarbetet. Nyligen resulterade det i att samtliga tre bilar: Opel Combo, Peugeot Partner och Citroën Berlingo välförtjänt knep priset International Van of the Year 2019 (Årets transportbil i Europa).

Juryns motivering lyder bland annat: ”… den stora körglädjen, de innovativa assistanssystemen och god ekonomi.” I stort sett samma egenskaper som vi kommit fram till alltså: förutom goda köregenskaper och de användarvänliga digitala förarstöden som gjort ett rejält uppsving mot tidigare.

Kameran imponerar mest

Det som imponerade mest på mig var allround-sikt-kameran i backspegeln på passagerarsidan, som reducerar döda vinkeln på den sidan av fordonet och återger övriga utrymmet runt bilen i kristallklara bilder. Den sensorbaserade överbelastningsindikatorn, som, ja just det, varnar för överlast, är också en välkommen nyhet. Utöver det finns en rad system, där det bland annat går att spegla ett urval av mobiltelefonens appar i bilens display.

Jag konstaterar också att PSA-koncernen lagt alla sina resurser på att bygga en koncerngemensam bil. Mer förvånansvärt är att PSA inte ägnat överdrivet mycket tid åt att utveckla en ny elbil. På den senaste stora bilmässan i Hannover i september i år visade bilkoncernen inte en enda elektrifierad lätt lastbil, trots att elektrifiering i dag är viktigare än någonsin och att både Berlingo och Partner finns som elbilar.

Bilarna har dock några år på nacken. Och det lär dröja några år till innan de visar uppen nyutvecklad elbil. Tråkigt för miljön och för hantverkare som vill köra klimatsmart. 

Prestanda för Opel Combo

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin/ diesel, från 4,2.

Komfort/känsla/köregenskaper: Smidig och lättstyrd skåpbil med mycket god körkomfort.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhetsnivå, 4/5 stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Motoralternativ: 1,2 l/bensin/110 hk, 1,5 l/diesel/76 hk, 1,5 l/diesel/102 hk, 1,5 l/diesel/130 hk

Lastutrymme: 3,3 - 4,4 kubikmeter.

Växellåda: 5-vxl/6-vxl man/ 8-stegad automatlåda.

C02-utsläpp i g/km: Från 104.

Max lastvikt/dragvikt: upp till 950 kg./1 000-1 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram/ 4-hjulsdrift som tillval kommer under 2019

Webbsida: www.opel.se

Hon tar rätt information till bygget

Föreläsningen fick Linnéa Lepistö att fastna för BIM.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-tar-ratt-information-till-bygget-27989

”Finalisterna i år är väldigt bra"

Juryn om årets nominerade till Årets Leanbyggare 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/finalisterna-i-ar-ar-valdigt-bra-27999

”Vi har byggt en helt ny fabrik med rätt förutsättningar"

Lindbäcks bygg nominerade till Årets Leanbyggare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-har-byggt-en-helt-ny-fabrik-med-ratt-forutsattningar-27996

”Beröm är en viktig del 
i framförallt ledarskapet”

Nordan nominerade till Årets Leanbyggare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/berom-ar-en-viktig-del-i-framforallt-ledarskapet-27997

”Vi tror på en transparens i bolaget"

El-Björn nominerade till Årets Leanbyggare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-tror-pa-en-transparens-i-bolaget-27998

Hon hjälper branschen till höga nivåer

Annelie Söderlind är spindeln i nätet på Peabs kranföretag.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-hjalper-branschen-till-hoga-nivaer-27955

Revolution på gång i USA

IT-entreprenörer på väg att stöpa om byggbranschen
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/revolution-pa-gang-i-usa-27936

Ett dyrköpt kliv i rätt miljöriktning

Volkswagen E-Crafter är en stor skåpbil som enbart drivs med kraften från ett batteri.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ett-dyrkopt-kliv-i-ratt-miljoriktning-27902

Visionär skola utan klassrum och korridorer

WEBB-TV: Skapaskolan i Huddinge nominerad till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/visionar-skola-utan-klassrum-och-korridorer-27901

Hon har 
arbetat sig upp från botten

Från gruvan till samhällsbyggare – i samma företag.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-har-arbetat-sig-upp-fran-botten-27868