Meny

”Etablerade tankar ställs på ända”

”Etablerade tankar ställs på ända”

Nils G Storhagen, vd på Returlogistik, får svara på frågor om cirkulär ekonomi. Han berättar bland annat om hur deras retursystem för byggpallar passar in i den cirkulära ekonomin.

Vad är intressant med cirkulär ekonomi?

– Jag har själv en bakgrund som docent i ekonomi och tycker det är spännande med nya tankar som dyker upp och ställer etablerade sanningar på ända. Jag har därför med intresse följt utvecklingen av cirkulär ekonomi. Fundamentet är den annorlunda synen på ägandet där fokus snarare ligger på att köpa en tjänst. Incitamentet blir då att hålla liv i produkten så länge det går i stället för som i linjär ekonomi där varan ofta snabbt slutar i deponi.

På vilket sätt kan kretsloppstänk bli affärsmässigt?

– Det är tjänsten man tar betalt för som blir intäkten vilket gör att drivkraften blir att utvidga erbjudandet. Kanske går det då att ta mer betalt över tid för tjänsten än vad det skulle ha gått att få ut av att sälja den enskilda produkten. Långa avtal med en kund blir på så vis affärsmässigt intressanta.

Du jobbar med ett retursystem av byggpallar. På vilket sätt är det en del av den cirkulära ekonomin?

– Systemet innebär en förflyttning från att sälja en pall till att erbjuda en tjänst och tillhandahåller en funktion snarare än en produkt. Det fasta priset omfattar pallen, transporter, upphämtning, kvalitetskontroll och reparation vid behov, samt administration. Alla som deltar har ett gemensamt mål om att hålla nere den totala kostnaden. Pallarna repareras så långt som möjligt med begagnat virke.

Hur fungerar Retursystem Byggpall?

– Bakgrunden är en stökig och miljömässigt problematisk lastpallshantering i byggbranschen. Retursystem byggpall är baserat på en fast, öppen och över tiden stabil prissättning. Det cirkulära flödet initieras av att en kund, till exempel Skanska, skriver in i sitt avtal med en materialproducent att leverans ska ske på byggpall. Materialproducenten avropar då byggpallar från Norrlandspall. Pallen, med gods, går från leverantören till Skanskas bygge. När pallen är tom hämtas den upp av Norrlandspall, kvalitetskontrolleras, repareras vid behov och går ut igen. Unikt vid upphämtningen är att bygget alltid får full ersättning för pallen oavsett om den är hel eller trasig. Den ska aldrig slängas i en container, den ska återanvändas. 

Hur många byggpallar ingår i systemet?

– Förra året levererades 1,3 miljoner byggpallar och målet för i år är 1,5 miljoner. Sedan starten har Retursystem Byggpall bidragit till att minska mängden bygg­avfall med mer än 100 000 containrar. Drygt 3 000 producenter, byggmaterialhandlare och byggarbetsplatser använder i dag byggpall.

Vilka står bakom Retursystem Byggpall?

– Sveriges Byggindustrier, Byggmaterialhandlarna och Byggmaterialindustrierna driver gemensamt Retursystem Byggpall. Huvudman för systemet är en styrgrupp bestående av representanter för branschorganisationerna. Returlogistik, där jag jobbar, har uppdraget från styrgruppen att ansvara för- och implementera Retursystem Byggpall. Norrlandspall heter före­taget som är upphandlade av styrgruppen och har för närvarande uppdraget att rent praktiskt driva systemet.

Hur skiljer sig detta från det traditionella sättet att använda lastpallar?

– Den traditionella hanteringen bygger på linjär ekonomi där man i hög grad optimerar i varje led och ignorerar helheten.

Vilka är de viktigaste lärdomarna sedan starten 2006?

– Systemet bygger på samverkan i alla led. Därför har det tagit tid och vuxit fram successivt. Cirkulär ekonomi funkar inte om alla ligger och optimerar sin egen del i flödet utan det kräver samarbete.

Vattnets motorväg lindrar växtvärk

Webb-tv: Östra Länken ger Luleå möjlighet att växa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vattnets-motorvag-lindrar-vaxtvark-26101

Alaa Alshawa fick fast jobb direkt

Och nu startar han eget
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alaa-alshawa-fick-fast-jobb-direkt-26067

Superfabriken tar Lindbäcks till ny nivå

Webb-tv: Hustillverkarens nya Piteå-fabrik ska täcka efterfrågan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/superfabriken-tar-lindbacks-till-ny-niva-26064

Birgitta Govén ska bidra till att göra branschen fossilfri

Sveriges Byggindustriers nya energiexpert.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/birgitta-goven-ska-bidra-till-att-gora-branschen-fossilfri-26029

Knutpunkt laddad för nytt dubbelspår

Webb-tv: Resecentrum i Strängnäs nominerat till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/knutpunkt-laddad-nytt-dubbelspar-26028

Passiv partnering i ort på frammarsch

Webb-tv: Passivhuset Elmeskolan snabbt klar med partnering.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/passiv-partnering-i-ort-pa-frammarsch-25982

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906

Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Webb-tv: Miljö och gott samarbete i fokus på Trafikplats Marieholm.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trafikplatsen-som-lankar-ihop-goteborg-25878