Meny

En riktig pickup från Ssang Yong

En riktig pickup från Ssang Yong

Koreanska biltillverkaren Ssang Yong lanserar Musso – en helt ny pickup som på alla punkter är både bättre och större än den utgående modellen Actyon Sports. Musso är byggd på SUV:en Rexton och höjer Ssang Yong flera klasser i pickupsegmentet.

Actyon Sports hade under de år den fanns på den svenska marknaden mycket svårt att nå ut. I det stenhårda pickupsegmentet såldes bilen endast i en handfull exemplar årligen. När nu Ssang Yong gör en nysatsning med Musso är konkurrensen ännu hårdare än tidigare, där ungefär tio pickupmodeller slåss om kundernas uppmärksamhet på den svenska marknaden. Musso kanske förresten klingar bekant? Den fanns för cirka 15 år sedan som liten SUV.  


Pickupen med stort P?

Vad är det då som talar för att Ssang Yongs nya pickup nu ska lyckas och övertyga köparna om att Musso är pickupen med stort P? Ett stabilt argument är att Musso är en helt egenutvecklad bil med en bra prislapp och har mycket utrustning i nivå med många av konkurrenterna. Samtidigt är det oftast ett gissel att jämföra priser mellan bilmodeller eftersom utrustningsnivåerna skiftar. Men visst ligger Ssang Yong Musso lägre i pris än flera av konkurrenterna och är i fullutrustad version lika med mycket bil för pengarna. I slutfinish och prestanda vore det dock fel att jämföra Musso med de allra bästa pickuperna: det gäller i synnerhet storsäljaren Volkswagen Amarok och sprillans nya Mercedes-Benz X-Klass, som dessutom är utrustade med sexcylindriga motorer mot Mussos fyrcylindriga.


Stabilt och tryggt

Femsitsiga Musso är trevlig att köra, på både asfalt och grusväg. Tyvärr fick vi inte tillfälle att testa bilen i riktigt besvärlig terräng, men den inkopplingsbara fyrhjulsdriften ger behaglig körning på löst grus. När jag pressar bilen i kurvorna biter den sig fast på ett stabilt och tryggt sätt. Och Ssang Yong har gjort ett bra jobb med isoleringen av hytten, där volymen från motorn och medtrafikanterna är lägre än förväntat.

Motorn skulle dock kunna vara lite starkare, vid omkörning ger den ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt. Om de 181 hästarna utökats med, låt oss säga 50 till, skulle accelerationen vara betydligt bättre. Men för det mesta klarar man sig med 181 hästar, som ur miljösynpunkt förstås är bättre än en större motor. 


Tre nivåer

Musso går att få med tre olika utrustningsnivåer: S, SE Business och den mest utrustade EX, som vi provkör. Förarmiljön, med den högsta utrustningsnivån är av högsta klass, med en 9,2 tum stor pekskärm i färg, en kamera som visar omgivningen runt bilen i 360-grader, 20-tums fälgar, läderklädsel i brunt och svart, döda-vinkeln-varnare med mera.   

Designen talar också för Musso, som är betydligt snyggare och modernare än föregångaren ActyonSports kantiga och trubbiga design. Musso har däremot ett mjukt formspråk som ger en pickis som smälter in på ett modernt sätt. 

Det som talar emot att köpa en Musso är att Ssang Yong Sverige ännu så länge inte har fler än 16 serviceverkstäder och återförsäljare, från Malmö i Söder till Umeå i norr. Det är inte tillräckligt om Ssang Yong ska tävla i samma division som konkurrenterna.

– Vårt mål är att bygga ut till 25 serviceverkstäder och återförsäljare till i slutet av 2019, säger SsangYongs Sverigechef Linus Gustafsson.

Om det blir verklighet återstår att se? Musso är i alla fall helt klart värd en provkörning, för att du ska bilda dig en egen uppfattning om bilen.

Ekonomi och prestanda: SsangYoung Musso

Grundpris: 259 900–349 900 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 32 000/ 40 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 5 756/ 7 570 kr. inkl. försäkring.

Restvärde: 104 000/ 140 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 7,6.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet (dock ej EuroNCAP-testad). Krockkudde förare, krockkudde standard för passagerare, aktiv nödbromsning kommer i december som standard, ESP, Blind Spot Detection, sidoairbags.

Motoralternativ: 2,2 l/181 hk/420 Nm.

Lastutrymme: 1 300x1 570x570 mm (LxBxH).

Växellåda: 6-stegad aut./6-vxl man.

C02-utsläpp i g/km: Fr. 199.

Max lastvikt/dragvikt: 850/3000 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: AWD, ställbar med hög-/lågväxel.

Webbsida: ssangyong.se

Plus och minus

+

  • Mycket bil för pengarna.
  • Helt egenutvecklad bil med en bra prislapp.
  • Välisolerrad hytt.
  • 9,2 tum stor pekskärm i färg.
  • Suverän kamera som ger bild i 360-grader.

 

-

  • Motorn ger ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt.
  • Få serviceverkstäder och återförsäljare.

Samarbete lyfter Helsingborgsområde

WEBB-TV: Närlunda Östra nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/samarbete-lyfter-helsingborgsomrade-27503

Mittpunkt har fått snillrik tätning

WEBB-TV: Tätskiktsbytet på Sergels torg nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/mittpunkt-har-fatt-snillrik-tatning-27482

Massor av massa med industriellt jätteprojekt

WEBB-TV: SCA:s Projekt Helios nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/massor-av-massa-med-industriellt-jatteprojekt-27440

Analytiker med marknadsfokus

Linda Jonsson har sitt drömjobb på Veidekke.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/analytiker-med-marknadsfokus-27418

Konceptbilar vittnar 
om framtidens transporter

Eldrift och självkörande bilar på IAA-mässan i Hannover.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/konceptbilar-vittnar-om-framtidens-transporter-27414

Lyckad klimatbantning på Solna United

På Skanskas projekt Solna United landar klimatutsläppen en bra bit under snittet.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/lyckad-klimatbantning-pa-solna-united-27426

Dröm om skärgårdsidyll gav liv åt vänskapshus

WEBB-TV: Hogslätts vänboende nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/drom-om-skargardsidyll-gav-liv-vanskapshus-27407

Dubbelspårigt projekt gick som på räls

WEBB-TV: Dubbelspåret Strängnäs – Härad nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/dubbelsparigt-projekt-gick-som-pa-rals-27384

Ljus boning för forskningen

WEBB-TV: Biomedicum nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ljus-boning-forskningen-27357

”Vi är marknadsledande inom strategisk partnering”

Henrik Landelius, NCC, fortsätter leda framgångsrikt affärsområde.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-ar-marknadsledande-inom-strategisk-partnering-27294