Meny

En riktig pickup från Ssang Yong

En riktig pickup från Ssang Yong

Koreanska biltillverkaren Ssang Yong lanserar Musso – en helt ny pickup som på alla punkter är både bättre och större än den utgående modellen Actyon Sports. Musso är byggd på SUV:en Rexton och höjer Ssang Yong flera klasser i pickupsegmentet.

Actyon Sports hade under de år den fanns på den svenska marknaden mycket svårt att nå ut. I det stenhårda pickupsegmentet såldes bilen endast i en handfull exemplar årligen. När nu Ssang Yong gör en nysatsning med Musso är konkurrensen ännu hårdare än tidigare, där ungefär tio pickupmodeller slåss om kundernas uppmärksamhet på den svenska marknaden. Musso kanske förresten klingar bekant? Den fanns för cirka 15 år sedan som liten SUV.  


Pickupen med stort P?

Vad är det då som talar för att Ssang Yongs nya pickup nu ska lyckas och övertyga köparna om att Musso är pickupen med stort P? Ett stabilt argument är att Musso är en helt egenutvecklad bil med en bra prislapp och har mycket utrustning i nivå med många av konkurrenterna. Samtidigt är det oftast ett gissel att jämföra priser mellan bilmodeller eftersom utrustningsnivåerna skiftar. Men visst ligger Ssang Yong Musso lägre i pris än flera av konkurrenterna och är i fullutrustad version lika med mycket bil för pengarna. I slutfinish och prestanda vore det dock fel att jämföra Musso med de allra bästa pickuperna: det gäller i synnerhet storsäljaren Volkswagen Amarok och sprillans nya Mercedes-Benz X-Klass, som dessutom är utrustade med sexcylindriga motorer mot Mussos fyrcylindriga.


Stabilt och tryggt

Femsitsiga Musso är trevlig att köra, på både asfalt och grusväg. Tyvärr fick vi inte tillfälle att testa bilen i riktigt besvärlig terräng, men den inkopplingsbara fyrhjulsdriften ger behaglig körning på löst grus. När jag pressar bilen i kurvorna biter den sig fast på ett stabilt och tryggt sätt. Och Ssang Yong har gjort ett bra jobb med isoleringen av hytten, där volymen från motorn och medtrafikanterna är lägre än förväntat.

Motorn skulle dock kunna vara lite starkare, vid omkörning ger den ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt. Om de 181 hästarna utökats med, låt oss säga 50 till, skulle accelerationen vara betydligt bättre. Men för det mesta klarar man sig med 181 hästar, som ur miljösynpunkt förstås är bättre än en större motor. 


Tre nivåer

Musso går att få med tre olika utrustningsnivåer: S, SE Business och den mest utrustade EX, som vi provkör. Förarmiljön, med den högsta utrustningsnivån är av högsta klass, med en 9,2 tum stor pekskärm i färg, en kamera som visar omgivningen runt bilen i 360-grader, 20-tums fälgar, läderklädsel i brunt och svart, döda-vinkeln-varnare med mera.   

Designen talar också för Musso, som är betydligt snyggare och modernare än föregångaren ActyonSports kantiga och trubbiga design. Musso har däremot ett mjukt formspråk som ger en pickis som smälter in på ett modernt sätt. 

Det som talar emot att köpa en Musso är att Ssang Yong Sverige ännu så länge inte har fler än 16 serviceverkstäder och återförsäljare, från Malmö i Söder till Umeå i norr. Det är inte tillräckligt om Ssang Yong ska tävla i samma division som konkurrenterna.

– Vårt mål är att bygga ut till 25 serviceverkstäder och återförsäljare till i slutet av 2019, säger SsangYongs Sverigechef Linus Gustafsson.

Om det blir verklighet återstår att se? Musso är i alla fall helt klart värd en provkörning, för att du ska bilda dig en egen uppfattning om bilen.

Ekonomi och prestanda: SsangYoung Musso

Grundpris: 259 900–349 900 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 32 000/ 40 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 5 756/ 7 570 kr. inkl. försäkring.

Restvärde: 104 000/ 140 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 7,6.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet (dock ej EuroNCAP-testad). Krockkudde förare, krockkudde standard för passagerare, aktiv nödbromsning kommer i december som standard, ESP, Blind Spot Detection, sidoairbags.

Motoralternativ: 2,2 l/181 hk/420 Nm.

Lastutrymme: 1 300x1 570x570 mm (LxBxH).

Växellåda: 6-stegad aut./6-vxl man.

C02-utsläpp i g/km: Fr. 199.

Max lastvikt/dragvikt: 850/3000 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: AWD, ställbar med hög-/lågväxel.

Webbsida: ssangyong.se

Plus och minus

+

  • Mycket bil för pengarna.
  • Helt egenutvecklad bil med en bra prislapp.
  • Välisolerrad hytt.
  • 9,2 tum stor pekskärm i färg.
  • Suverän kamera som ger bild i 360-grader.

 

-

  • Motorn ger ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt.
  • Få serviceverkstäder och återförsäljare.

Sanningen bakom raset

Sandöbron är den värsta byggolyckan i svensk historia.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sanningen-bakom-raset-28104

”Hon kände igen honom på kläderna”

Börje Nenzén träffade många av rasets efterlevande.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hon-kande-igen-honom-pa-kladerna-28105

Norrmalmsregleringens sista pusselbit

Byggarkivet tittar närmare på Kulturhuset.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/norrmalmsregleringens-sista-pusselbit-28100

Åtta robotar som är redo att ta över byggarbetsplatsen

Maskinerna tar plats på bygget.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/atta-robotar-som-ar-redo-att-ta-over-byggarbetsplatsen-28092

Robotar – din nya 
underentreprenör

"Små företag kommer att få det svårt."
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/robotar-din-nya-underentreprenor-28094

”Det blir nya risker 
att ta hänsyn till”

Fem frågor till robotexperten.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/det-blir-nya-risker-att-ta-hansyn-till-28095

Från bollkoll 
till byggkoll

Handboll och hållbarhet med månadens byggare Cecilia Fasth.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/fran-bollkoll-till-byggkoll-28091

En grön bostadsminister vid styret

Per Bolund om styrmedel, styrstänger och Miljöpartiets styre.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-gron-bostadsminister-vid-styret-28086

Företrädarnas tips till Per Bolund

Två tidigare ministrar om bostadspolitiken.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/foretradarnas-tips-till-bolund-28087

Berlingo – liten mästarbil i ny skrud

En bil som förtjänar ett mycket högt betyg enligt Byggindustrins testförare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/berlingo-liten-mastarbil-i-ny-skrud-28046