Meny

En riktig pickup från Ssang Yong

En riktig pickup från Ssang Yong

Koreanska biltillverkaren Ssang Yong lanserar Musso – en helt ny pickup som på alla punkter är både bättre och större än den utgående modellen Actyon Sports. Musso är byggd på SUV:en Rexton och höjer Ssang Yong flera klasser i pickupsegmentet.

Actyon Sports hade under de år den fanns på den svenska marknaden mycket svårt att nå ut. I det stenhårda pickupsegmentet såldes bilen endast i en handfull exemplar årligen. När nu Ssang Yong gör en nysatsning med Musso är konkurrensen ännu hårdare än tidigare, där ungefär tio pickupmodeller slåss om kundernas uppmärksamhet på den svenska marknaden. Musso kanske förresten klingar bekant? Den fanns för cirka 15 år sedan som liten SUV.  


Pickupen med stort P?

Vad är det då som talar för att Ssang Yongs nya pickup nu ska lyckas och övertyga köparna om att Musso är pickupen med stort P? Ett stabilt argument är att Musso är en helt egenutvecklad bil med en bra prislapp och har mycket utrustning i nivå med många av konkurrenterna. Samtidigt är det oftast ett gissel att jämföra priser mellan bilmodeller eftersom utrustningsnivåerna skiftar. Men visst ligger Ssang Yong Musso lägre i pris än flera av konkurrenterna och är i fullutrustad version lika med mycket bil för pengarna. I slutfinish och prestanda vore det dock fel att jämföra Musso med de allra bästa pickuperna: det gäller i synnerhet storsäljaren Volkswagen Amarok och sprillans nya Mercedes-Benz X-Klass, som dessutom är utrustade med sexcylindriga motorer mot Mussos fyrcylindriga.


Stabilt och tryggt

Femsitsiga Musso är trevlig att köra, på både asfalt och grusväg. Tyvärr fick vi inte tillfälle att testa bilen i riktigt besvärlig terräng, men den inkopplingsbara fyrhjulsdriften ger behaglig körning på löst grus. När jag pressar bilen i kurvorna biter den sig fast på ett stabilt och tryggt sätt. Och Ssang Yong har gjort ett bra jobb med isoleringen av hytten, där volymen från motorn och medtrafikanterna är lägre än förväntat.

Motorn skulle dock kunna vara lite starkare, vid omkörning ger den ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt. Om de 181 hästarna utökats med, låt oss säga 50 till, skulle accelerationen vara betydligt bättre. Men för det mesta klarar man sig med 181 hästar, som ur miljösynpunkt förstås är bättre än en större motor. 


Tre nivåer

Musso går att få med tre olika utrustningsnivåer: S, SE Business och den mest utrustade EX, som vi provkör. Förarmiljön, med den högsta utrustningsnivån är av högsta klass, med en 9,2 tum stor pekskärm i färg, en kamera som visar omgivningen runt bilen i 360-grader, 20-tums fälgar, läderklädsel i brunt och svart, döda-vinkeln-varnare med mera.   

Designen talar också för Musso, som är betydligt snyggare och modernare än föregångaren ActyonSports kantiga och trubbiga design. Musso har däremot ett mjukt formspråk som ger en pickis som smälter in på ett modernt sätt. 

Det som talar emot att köpa en Musso är att Ssang Yong Sverige ännu så länge inte har fler än 16 serviceverkstäder och återförsäljare, från Malmö i Söder till Umeå i norr. Det är inte tillräckligt om Ssang Yong ska tävla i samma division som konkurrenterna.

– Vårt mål är att bygga ut till 25 serviceverkstäder och återförsäljare till i slutet av 2019, säger SsangYongs Sverigechef Linus Gustafsson.

Om det blir verklighet återstår att se? Musso är i alla fall helt klart värd en provkörning, för att du ska bilda dig en egen uppfattning om bilen.

Ekonomi och prestanda: SsangYoung Musso

Grundpris: 259 900–349 900 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 32 000/ 40 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 5 756/ 7 570 kr. inkl. försäkring.

Restvärde: 104 000/ 140 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 7,6.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet (dock ej EuroNCAP-testad). Krockkudde förare, krockkudde standard för passagerare, aktiv nödbromsning kommer i december som standard, ESP, Blind Spot Detection, sidoairbags.

Motoralternativ: 2,2 l/181 hk/420 Nm.

Lastutrymme: 1 300x1 570x570 mm (LxBxH).

Växellåda: 6-stegad aut./6-vxl man.

C02-utsläpp i g/km: Fr. 199.

Max lastvikt/dragvikt: 850/3000 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: AWD, ställbar med hög-/lågväxel.

Webbsida: ssangyong.se

Plus och minus

+

  • Mycket bil för pengarna.
  • Helt egenutvecklad bil med en bra prislapp.
  • Välisolerrad hytt.
  • 9,2 tum stor pekskärm i färg.
  • Suverän kamera som ger bild i 360-grader.

 

-

  • Motorn ger ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt.
  • Få serviceverkstäder och återförsäljare.

Bostäder åt ekonomiskt svaga hushåll viktigaste frågan

Byggindustrin har frågat ett antal intresseorganisationer om det kommande byggåret.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bostader-ekonomiskt-svaga-hushall-viktigaste-fragan-27686

Spridda röster om byggåret som gått

Vi har frågat ett antal intresseorganisationer om hur de minns 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/spridda-roster-om-byggaret-som-gatt-27684

Så minns vi byggåret 2018 – andra halvåret

Byggindustrin gör en sammanfattning av några av de stora bygghändelserna under 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-minns-vi-byggaret-2018-andra-halvaret-27664

Så minns vi byggåret 2018 – första halvåret

Byggindustrin gör en sammanfattning av några av de stora bygghändelserna under 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sa-minns-vi-byggaret-2018-forsta-halvaret-27663

Fullfjädrad bil efter lyckat samarbete

Femte generationen av Opel Combo är mycket lyckad enligt Byggindustrins testförare.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/fullfjadrad-bil-efter-lyckat-samarbete-27611

Västerås byter ångkraft mot nya plusenergihus

WEBB-TV: Nu nomineras plusenergihusen i kvarteret Neptun till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vasteras-byter-angkraft-mot-nya-plusenergihus-27622

”Rålis” anpassas för att möta skyfall

Nya tankar börjar slå igenom i byggsvängen.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ralis-anpassas-att-mota-skyfall-27606

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

Startskottet för det nya Kiruna är en kristall

WEBB-TV: Den första byggnaden i Kirunas nya centrum nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/startskottet-det-nya-kiruna-ar-en-kristall-27595

Han visualiserar framtiden med ny teknik

Juan Gauthier hade jobbat 15 år i spelbranschen innan han började arbeta för Skanska.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/han-visualiserar-framtiden-med-ny-teknik-27577

Stadskärnorna mår bra enligt rapport

Rapporten visar på ökade omsättningar för verksamheterna i flera städers centrum.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/stadskarnorna-mar-bra-enligt-rapport-27573