Meny

En Renault i nytt Nissanskal

En Renault i nytt Nissanskal

NV300 heter japanska Nissans nya mellanklassbil. Bilen ersätter den tidigare modellen Primastar och är en av klassens modernaste och trevligaste bilar att köra. Men glädjen förtas av att NV300 i princip är samma bil som tre samarbetspartners och tillika konkurrenters bilar. Endast varumärket på grillen skiljer bilarna åt.

Samarbeten mellan konkurrerande biltillverkare är inget nytt påfund, men fyra varumärken som gemensamt tillverkar samma bil måste vara något slags rekord? Nissan NV300 är tillverkad av Renault i fabriken i franska Batilly och i princip samma bil som Renault Trafic, Opel Vivaro och Fiats nya mellanklassbil Talento.

Det är klart att samarbeten som spänner över varumärkesgränserna ger ekonomiska vinster för biltillverkarna. Det stärker också oddsen att bilarna som rullar ut från fabriken är riktigt moderna, med ökad säkerhet och allt vad det innebär. Men extrema samarbeten leder förstås också till att urvalet av bilmodeller minskar.

Frikostig garanti

Det som talar för Nissan är den frikostiga garantin på fem år eller 16 000 mil, något som jag inte kan se att konkurrenterna kan matcha. Med hänsyn till kampanjer och bilarnas olika paketeringar och utrustningsnivåer jämför vi inte priser mellan varumärkena.

Nissan NV300 finns med fyra olika motorer, från 95 till 145 hästkrafter. Motorerna med 95- och 120 hästkrafter har enkelturbo medan de starkare motorerna är utrustade med dubbelturbo. 125- och 145-hästarsmotorerna har även stopp-/start-teknik.

Starkast motor är roligast

Bilen är stabil och följsam på landsväg och har ett välisolerat skåp som stänger ute mycket av ljudet från vägen. Sikten från hytten är god, likaså döda-vinkel-kollen i backspeglarna vid filbyte. Jag provar några olika bilar med olika motorer, och det är som sig bör roligast att köra den bil som har starkast motor med dubbelturbo. Lite mer acceleration och lite mer bil helt enkelt. Bilen finns bara med manuell låda, vilket kan vara ansträngande för byggare i stadstrafik, där en automatlåda är att föredra för smidighetens skull.    

De genomtänkta förvaringslösningarna ger goda förutsättningar att använda bilen som rullande kontor. Nissans utökade infotainmentsystem kan vara värt att lägga extra pengar på. Det innehåller bland annat en 7”-pekskärm och ett navigationssystem.

Finns i fyra storlekar

Bilen finns i fyra olika storlekar vars största lastyta ger plats för upp till tre Europallar. Du som lastar långa prylar kan beställa bilen med lastningslucka i skiljeväggen. Då går det att lasta föremål som är upp till 4,15 meter långa. Om du öppnar luckan under passagerarsätet ökar lastlängden med ytterligare 80 centimeter. Det finns en rad varianter på bilen, förutom skåp finns den som dubbelhytt och chassi med hytt som plattform för skräddarsydda påbyggnader. 

NV300 har generellt sett hög standardnivå säkerhetsmässigt. Att krockkuddar och krockgardiner är standard på både förar- och passagerarsidan känns som en seger för säkerheten. Något som alldeles för få biltillverkare har som standard i dag. 

Ekonomi och prestanda: Nissan NV300

Grundpris: 247 775 kr (exkl. moms).

Första förhöjd leasingavgift: 50 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 3 925 kr.

Restvärde: 96 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 5,9.   

Motoralternativ: 95/120/125/145/hk /260/300/320/340 Nm.

Växellåda: 6-vxl man.

Koldioxidutsläpp i g/km: Fr. 145.

Lastutrymme: 5,2 - 8,6 m3.

Max lastvikt/dragvikt: Ca 1 000 kg/ 2 000 kg.  

2- eller 4-hjulsdrift: Framhjulsdriven (2WD).

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet: ABS, ESP, sidokrockkudde förare, krockkuddar/krockgardiner (förare och passagerare).

Tillval i urval: Tech Pack (parkeringssensor bak/backkamera, nyckelfritt låssystem etc.), navigationssystem.

Webbsida: www.nissan.se.

I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Smultronstället: Mer från Norr till söder

Del 5 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-mer-fran-norr-till-soder-27009

Smultronstället: Semestertips i storstäderna

Del 4 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-semestertips-i-storstaderna-27007

Smultronstället: Upplev Leonardo da Vincis skisser få liv

Del 1 i Byggindustrins sommarserie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smultronstallet-upplev-leonardo-da-vincis-skisser-fa-liv-27003

Hon har målet att bromsa renoveringshetsen

Sofia Meurk arbetar för omredning av bostadsbeståndet.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-har-malet-att-bromsa-renoveringshetsen-26968

Ultramodernt kommunikationssystem

Imponerande teknik i nya Mercedes-Benz Sprinter.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ultramodernt-kommunikationssystem-26918

"Vi har en lång historia med oss i bagaget"

Koncernchef Kari Kauniskangas om YIT:s framtid efter förvärvet av Lemminkäinen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-har-en-lang-historia-med-oss-i-bagaget-26914

Svenska framgångar i Brexitland

Whites erfarenheter av prefab ses som tillgång av britterna.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/svenska-framgangar-i-brexitland-26916

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

Bluffakturor – så skyddar du dig bäst

Högsäsong för vilseledande erbjudanden i brevlådan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bluffakturor-sa-skyddar-du-dig-bast-26893

Eshaq kan få lämna Sverige efter mejlmiss

Myndighetsschabbel kan leda till utvisning av Dipartlärling
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/eshaq-kan-fa-lamna-sverige-efter-mejlmiss-26885

Heléne Lundmarks nisch – modulhus-entreprenör

Heléne Lundmark satsar på stålmoduler.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/helene-lundmarks-nisch-modulhus-entreprenor-26854