Meny

En Renault i nytt Nissanskal

En Renault i nytt Nissanskal

NV300 heter japanska Nissans nya mellanklassbil. Bilen ersätter den tidigare modellen Primastar och är en av klassens modernaste och trevligaste bilar att köra. Men glädjen förtas av att NV300 i princip är samma bil som tre samarbetspartners och tillika konkurrenters bilar. Endast varumärket på grillen skiljer bilarna åt.

Samarbeten mellan konkurrerande biltillverkare är inget nytt påfund, men fyra varumärken som gemensamt tillverkar samma bil måste vara något slags rekord? Nissan NV300 är tillverkad av Renault i fabriken i franska Batilly och i princip samma bil som Renault Trafic, Opel Vivaro och Fiats nya mellanklassbil Talento.

Det är klart att samarbeten som spänner över varumärkesgränserna ger ekonomiska vinster för biltillverkarna. Det stärker också oddsen att bilarna som rullar ut från fabriken är riktigt moderna, med ökad säkerhet och allt vad det innebär. Men extrema samarbeten leder förstås också till att urvalet av bilmodeller minskar.

Frikostig garanti

Det som talar för Nissan är den frikostiga garantin på fem år eller 16 000 mil, något som jag inte kan se att konkurrenterna kan matcha. Med hänsyn till kampanjer och bilarnas olika paketeringar och utrustningsnivåer jämför vi inte priser mellan varumärkena.

Nissan NV300 finns med fyra olika motorer, från 95 till 145 hästkrafter. Motorerna med 95- och 120 hästkrafter har enkelturbo medan de starkare motorerna är utrustade med dubbelturbo. 125- och 145-hästarsmotorerna har även stopp-/start-teknik.

Starkast motor är roligast

Bilen är stabil och följsam på landsväg och har ett välisolerat skåp som stänger ute mycket av ljudet från vägen. Sikten från hytten är god, likaså döda-vinkel-kollen i backspeglarna vid filbyte. Jag provar några olika bilar med olika motorer, och det är som sig bör roligast att köra den bil som har starkast motor med dubbelturbo. Lite mer acceleration och lite mer bil helt enkelt. Bilen finns bara med manuell låda, vilket kan vara ansträngande för byggare i stadstrafik, där en automatlåda är att föredra för smidighetens skull.    

De genomtänkta förvaringslösningarna ger goda förutsättningar att använda bilen som rullande kontor. Nissans utökade infotainmentsystem kan vara värt att lägga extra pengar på. Det innehåller bland annat en 7”-pekskärm och ett navigationssystem.

Finns i fyra storlekar

Bilen finns i fyra olika storlekar vars största lastyta ger plats för upp till tre Europallar. Du som lastar långa prylar kan beställa bilen med lastningslucka i skiljeväggen. Då går det att lasta föremål som är upp till 4,15 meter långa. Om du öppnar luckan under passagerarsätet ökar lastlängden med ytterligare 80 centimeter. Det finns en rad varianter på bilen, förutom skåp finns den som dubbelhytt och chassi med hytt som plattform för skräddarsydda påbyggnader. 

NV300 har generellt sett hög standardnivå säkerhetsmässigt. Att krockkuddar och krockgardiner är standard på både förar- och passagerarsidan känns som en seger för säkerheten. Något som alldeles för få biltillverkare har som standard i dag. 

Ekonomi och prestanda: Nissan NV300

Grundpris: 247 775 kr (exkl. moms).

Första förhöjd leasingavgift: 50 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 3 925 kr.

Restvärde: 96 000 kr.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 5,9.   

Motoralternativ: 95/120/125/145/hk /260/300/320/340 Nm.

Växellåda: 6-vxl man.

Koldioxidutsläpp i g/km: Fr. 145.

Lastutrymme: 5,2 - 8,6 m3.

Max lastvikt/dragvikt: Ca 1 000 kg/ 2 000 kg.  

2- eller 4-hjulsdrift: Framhjulsdriven (2WD).

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet: ABS, ESP, sidokrockkudde förare, krockkuddar/krockgardiner (förare och passagerare).

Tillval i urval: Tech Pack (parkeringssensor bak/backkamera, nyckelfritt låssystem etc.), navigationssystem.

Webbsida: www.nissan.se.

I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Superfabriken tar Lindbäcks till ny nivå

Webb-tv: Hustillverkarens nya Piteå-fabrik ska täcka efterfrågan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/superfabriken-tar-lindbacks-till-ny-niva-26064

Birgitta Govén ska bidra till att göra branschen fossilfri

Sveriges Byggindustriers nya energiexpert.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/birgitta-goven-ska-bidra-till-att-gora-branschen-fossilfri-26029

Knutpunkt laddad för nytt dubbelspår

Webb-tv: Resecentrum i Strängnäs nominerat till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/knutpunkt-laddad-nytt-dubbelspar-26028

Passiv partnering i ort på frammarsch

Webb-tv: Passivhuset Elmeskolan snabbt klar med partnering.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/passiv-partnering-i-ort-pa-frammarsch-25982

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906

Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Webb-tv: Miljö och gott samarbete i fokus på Trafikplats Marieholm.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trafikplatsen-som-lankar-ihop-goteborg-25878

Kompisskapet är inbyggt i trästommen

Webb-tv: Ungbo 12 skapar boendeform för ungas behov.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompisskapet-ar-inbyggt-i-trastommen-25847

Ett nav för forskning och möten i Uppsala

Webb-tv: Delad entreprenad uppskattat när innovationshuset Hubben byggdes.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ett-nav-forskning-och-moten-i-uppsala-25806