Meny

Elvägar kan öppna för en byggboom

Elvägar kan öppna för en byggboom

Kan framtidens lastbilstrafik gå på el? Den frågan ska utredas i skarpt läge när tung trafik börjar rulla på världens första elväg på allmän väg på E16 i Sandviken den 22 juni. Om försöken blir lyckade kan byggbranschen vänta sig mycket vägarbete de kommande åren. 

– Skulle det här funka blir alla vinnare – elvägar är bättre för miljön och ger dessutom billigare transporter, säger Magnus Ernström projektägare för elvägen, på Region Gävleborg.

Sträckan på E16 strax före Kungsgården utanför Sandviken är svår att missa. Elstolparna och vajrarna är ett dominerande och ovant inslag vid vägkanten. Fulhetsaspekten är det Magnus Ernström hört mest missnöje med i sitt arbete med elvägen.

– Vi hoppas kunna bygga snyggare stolpar i framtiden, säger han.

Magnus Ernström, projektägare för Elvägen på Region Gävleborg hoppas att projektet ska bli lyckat så man kan bygga elväg hela vägen mellan Borlänge och Gävle hamn.
Foto: Johan Kindbom

Men vackert eller inte. Faktum kvarstår att transportindustrin i Sverige och Europa står för ungefär en tredjedel av koldioxidutsläppen. Något måste göras. De flesta tror att en lösning med elbatterier för lastbilar är avlägsen. Därför har Trafikverket nu tagit initiativ till att testa två olika lösningar för elvägar – en med ledningar i luften och en med ledningar i marken. 

Att just den här sträckan valts ut som testområde beror på att den har många utmaningar.

– Det är en Europaväg, den är skyddsklassad, det går massa tung trafik här, den har en kurva, en bro och dessutom ett klent elnät. Den har alla utmaningar vi vill ha, säger Magnus Ernström.

När Byggindustrin besöker E16 testkör Avestaföretaget Ernsts Express sträckan om och om igen med den lastbil som kommer att gå med full last från och med invigningsdagen den 22 juni. Lastbilen är en vanlig elhybrid som utrustats med en strömavtagare som känner av var elledningen finns och fäller upp och ner sig själv beroende på hur nära ledningen bilen kör. Lösningen fungerar för bilar upp till 64 ton.

Avestaföretaget Ernsts Express testkör sträckan om och om igen.
Foto: Johan Kindbom

Ernsts Express har profilerat sig som ”det gröna åkeriet” och kör på biodiesel och HVO-diesel och för vd Roger Blom som har en bakgrund i bioenergibranschen är det här projektet en dröm som går i uppfyllelse.

– Vi får vara det första åkeriet som får transportera gods på Europaväg utan växthusgasutsläpp. Det är historiskt och väldigt trevligt. Man pratar alltid om att biobränslet inte kommer räcka och då är el ett väldigt bra komplement. Och billigt – det är halva priset mot diesel plus dubbla verkningsgraden på elmotorn, säger Roger Blom.

Företaget har gått in med en garantisumma i projektet och kommer bland annat att köra en hel del byggvaror och biprodukter från sågverk och timmer på sina lastbilar.

Enligt Roger Blom är många i åkeribranschen fortfarande mer intresserade av hästkrafter och krom än av klimatfrågan. Däremot tycker kunderna att den är väldigt intressant.

– Vi ser en ny generation transportköpare med nya värderingar, säger Roger Blom.

Ernsts Express kommer köra skarpt med last på elvägen från och med invigningsdagen 21 juni.
Foto: Johan Kindbom

Sträckan utanför Sandviken är bara två kilometer, men ger elförsörjning till lastbilen längre än så, eftersom batteriet laddas på sträckan och håller ytterligare åtta kilometer efteråt. I höst kommer Ernsts Express köra med ytterligare en lastbil med ännu större elmotor och batteri.

– Det här är bra för det möjliggör en elvägsutbyggnad där man kan hoppa över vissa sträckor som är mer krångliga - som har kurvor, stadstrafik eller annat, säger Magnus Ernström från Region Gävleborg.

Elvägen på E16 är en exakt kopia av en inhägnad testanläggning som finns nere i Tyskland. Där har man som Magnus Ernström säger agerat som programledarna tv-programmet ”Mythbusters” och försökt sabba anläggningen på alla möjliga sätt.

– Man har eldat i likriktarstationen, klippt i ledningarna och kört in i stolparna, men vår uppfattning är att riskerna med den här anläggningen är väldigt små. Till exempel rullar ledningen ihop sig om den går av, säger han.

Många tycker att elledningarna är fula, men de utredningar man gjort visar inte på några större risker med dem.
Foto: Johan Kindbom

Nu återstår det dock att se hur allt detta fungerar i verkligheten.

– Jag var skeptisk i början men nu har jag sett att tekniken funkar och dessutom insett att det finns god ekonomi i detta. Diesel är dyrt och många är beredda att betala för el i stället. Vi har mycket tung trafik på E16 och skulle gärna se att man bygger hela vägen från Borlänge till Gävle hamn. Men blir det inte bra har vi budgeterat för att montera ner hela vägen, säger han.

Han tycker inte att man ska vänta på den perfekta, eller enhetliga lösningen innan man bygger ut elvägssystemet.

– Hade vi tänkt så när det gäller smalspårig järnväg hade många områden aldrig fått någon järnväg alls, säger han.

Läs mer: Elvägarna kommer byggas bit för bit.

Samtidigt som elvägen på E16 står klar är NCC med och bygger en liknande teststräcka vid Arlanda. Där grävs elskenorna ner i vägen.

– På sikt måste vi hitta en lösning med fordonsflottan och det här är det alternativ vi gillar bäst, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef på NCC

NCC har sedan några år jobbat med företaget Elways för att lösa problemen med fordonsflottans utsläpp och har varit med och byggt en elväg på ett testområde vid Arlanda.

Hans Säll är affärsutvecklingschef på NCC som bygger en teststräcka elväg vid Arlanda.
Foto: Trafikverket

Metoden de testar skiljer sig från den i Sandviken genom att elskenorna monteras i asfalten. Bilarna får ström via en släpkontakt som monteras under bilen och det går att köra både lastbilar och personbilar på sträckan. 

– Vi kan mycket om vägar och asfalt, därför är det här en lösning som vi är extra intresserade av. Vi har som mål att kunna bygga en meter elväg i timmen, säger Hans Säll.

Sträckan vid Arlanda ska gå mellan Arlanda och Postnords terminal i Rosersberg och det är Postnord som ska testköra med en konverterade lastbil som går helt på el. Även här kommer laddningen under elsträckan räcka ytterligare åtta kilometer efter att man lämnat skenan.

– Det här sättet att arbeta är inte fulländat ännu i stor skala, men det ser väldigt lovande ut, säger Hans Säll.

Vattnets motorväg lindrar växtvärk

Webb-tv: Östra Länken ger Luleå möjlighet att växa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vattnets-motorvag-lindrar-vaxtvark-26101

Ulrika Francke: Det roliga är att peka ut riktningen framåt

Lämnar ett storväxande Tyréns efter elva år.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/ulrika-francke-det-roliga-ar-att-peka-ut-riktningen-framat-26104

Alaa Alshawa fick fast jobb direkt

Och nu startar han eget
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alaa-alshawa-fick-fast-jobb-direkt-26067

Superfabriken tar Lindbäcks till ny nivå

Webb-tv: Hustillverkarens nya Piteå-fabrik ska täcka efterfrågan.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/superfabriken-tar-lindbacks-till-ny-niva-26064

Birgitta Govén ska bidra till att göra branschen fossilfri

Sveriges Byggindustriers nya energiexpert.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/birgitta-goven-ska-bidra-till-att-gora-branschen-fossilfri-26029

Knutpunkt laddad för nytt dubbelspår

Webb-tv: Resecentrum i Strängnäs nominerat till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/knutpunkt-laddad-nytt-dubbelspar-26028

Passiv partnering i ort på frammarsch

Webb-tv: Passivhuset Elmeskolan snabbt klar med partnering.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/passiv-partnering-i-ort-pa-frammarsch-25982

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906