Meny
  • Lite coolare och lite fräckare. Alltrack är Volkswagens försöka att förbättra sin image efter dieselskandalen.
    Foto: Volkswagen

Caddy Alltrack med extra stuk

Caddy Alltrack med extra stuk

Efter dieselskandalen 2015 sliter Volkswagen med att förbättra sin image. Nyligen breddade de sitt modellutbud av Caddy med en fyrhjulsdriven Alltrack. Efter att ha hårdtestat bilen på en specialdesignad bana i Wien i Österrike konstaterar vi att byggare som väljer en Alltrack får en coolare bil med lite fräckare utrustning.

Caddy Alltrack är en bil med attityd och komfort. Bilen utmärker sig i utrustningsnivå på en rad punkter och är med sina kromdetaljer i fronten, lasträcken i mattborstad aluminium och mörkt tonade bakljus en studie i design.

Stilstudien fortsätter inne i hytten där utrustningen skapar en lite lyxigare touch. De som väljer Alltrack och följaktligen anser att det är värt att betala ett antal tusenlappar mer än andra modeller av Caddy får en bil som sticker ut. De får också ett trevligare transportmedel än en bil i standardutförande. Miljön i kupén är kryddad med pedaler i aluminium och tålig tygklädsel. Och både ratt, växelspak och handbromsspak är klädda i läder.

17-tumsfälgar

Innan vi sätter oss i bilen konstaterar vi att bilen inte har mer markfrigång än en vanlig Caddy, det är däremot mer luft mellan stänkskärm och hjulhus än andra Caddymodeller. Alltrack är också utrustad med rejäla skydd vid hjulhusen och stöttåliga underkörningsskydd. Några andra saker som sticker ut är 17-tumsfälgarna, som är exklusiva för Alltrack, och den nya kulören Mojave Beige.   

När vi tar oss ut på testbanan visar fyrhjulsdriften snabbt sin bästa sida. Första undanmanövern på vattenbesprutad och snorhal asfalt funkar alldeles utmärkt. Som en skicklig matador glider vi ledigt och lätt mellan vattenpelarna.

På den grusförsedda delen av testbanan plågar vi bilen i en rejält brant uppförsbacke utan några som helst problem. Majestätiskt rullar vi sedan ner för en starkt lutande nerförsbacke, som är så brant att det inte går att se vägen de första tio meterna av nerförskörningen.

Byggindustrins testförare får en känsla för fyrhjulsdriften i guppig terräng med sluttande sandbäddar åt bägge håll.
Foto: Volkswagen

Fyrhjulsdriften får visa vad den går för i en slinga i guppig terräng och sluttande sandbäddar åt bägge håll. Lutningen på bilen känns från början obekväm, men rätt snabbt känner jag att det går att lita på bilens prestanda. 

Efter några timmars körning byter vi ut sand och våt asfalt mot slät torr asfalt på motorvägen till flygplatsen. Vi kan skriva under på att Caddy Alltrack funkar lika bra på asfalt som svåra väglag. Men du som vill ha en motorstark accelerationsnabb bil vill antagligen ha fler hästar än de 122 som bilen med sexväxlad manuell låda har? Eller så köper du bilen med 150 hästars motor och automatlåda? Bilen finns i flera modeller, men dessa två är de som säljs i Sverige.

Mellanvägg ger fördelar

Alltrack levereras som standard med den fabriks-monterade mellanväggen men finns även med en komfortmellanvägg som monteras i Sverige som tillval.

Fördelen med den svenska mellanväggen är att den underlättar justering av ryggstödet, ger lite bättre ljudkomfort samt ett mer ombonat intryck eftersom den är textilklädd. TGI (gasmotor) är inte tillgänglig på Alltrack, inte heller förlängd Maxi-version.

VW Caddy Alltrack i korthet

Grundpris: 198 400/236 000 kr.

Leasing: Första förhöjd leasingavgift: 39 680/47 200 kr. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i mars 2016. I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Alla priser är exklusive moms. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra.

Leasingavgift/månad: 3 660/4 240 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Restvärde: 60 000/71 000 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km: Diesel från 5,5.

Motoralternativ: EU6/TDI/122/150 hk.

Säkerhet (i urval): ABS, ESC, ASR antispinn, EDS elektronisk diffspärr, airbag förare och passagerare, multikollisionsbroms, bromsassistent, sido-/huvudairbags som standard.

Lastutrymme: 3,2 m3.

Växellåda: 6-vxl man./6-stegad aut. (DSG).

C02-utsläpp i g/km: Från 144.

Max lastvikt/dragvikt: 611/1 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 4WD.

Webbsida: www.volkswagen.se

Samarbete lyfter Helsingborgsområde

WEBB-TV: Närlunda Östra nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/samarbete-lyfter-helsingborgsomrade-27503

Mittpunkt har fått snillrik tätning

WEBB-TV: Tätskiktsbytet på Sergels torg nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/mittpunkt-har-fatt-snillrik-tatning-27482

Massor av massa med industriellt jätteprojekt

WEBB-TV: SCA:s Projekt Helios nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/massor-av-massa-med-industriellt-jatteprojekt-27440

Analytiker med marknadsfokus

Linda Jonsson har sitt drömjobb på Veidekke.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/analytiker-med-marknadsfokus-27418

Konceptbilar vittnar 
om framtidens transporter

Eldrift och självkörande bilar på IAA-mässan i Hannover.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/konceptbilar-vittnar-om-framtidens-transporter-27414

Lyckad klimatbantning på Solna United

På Skanskas projekt Solna United landar klimatutsläppen en bra bit under snittet.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/lyckad-klimatbantning-pa-solna-united-27426

Dröm om skärgårdsidyll gav liv åt vänskapshus

WEBB-TV: Hogslätts vänboende nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/drom-om-skargardsidyll-gav-liv-vanskapshus-27407

Dubbelspårigt projekt gick som på räls

WEBB-TV: Dubbelspåret Strängnäs – Härad nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/dubbelsparigt-projekt-gick-som-pa-rals-27384

Ljus boning för forskningen

WEBB-TV: Biomedicum nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ljus-boning-forskningen-27357

”Vi är marknadsledande inom strategisk partnering”

Henrik Landelius, NCC, fortsätter leda framgångsrikt affärsområde.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-ar-marknadsledande-inom-strategisk-partnering-27294