Meny
  • Från tidigare två modeller finns nya Isuzu D-Max som tio modeller, från singelhytt för dig som vill ha ett större flak och högst en passagerare, till äventyrsbilen AT35. Foto: Martin F. Persson
    Foto: Martin F. Persson

Bruksbil med stort modellutbud

Bruksbil med stort modellutbud

Nya Isuzu D-Max vinner mycket på sin robusthet och attraktiva modellflora. Tio modeller, från singelhytten till värstingmodellen – specialbyggda AT35 – med 35 tums däck. Byggindustrin har provkört en välbyggd pickup på terrängbana på Ring Knutstorp i Skåne.

Det är en omsorgsfullt byggd terrängbana, där bilen får jobba hårt i rejäla upp- och nedförsbackar. För att testa Hill Start Assist stannar jag bilen mitt i en brant lerig uppförsbacke. När bilen står helt stilla har jag två sekunder på mig att flytta foten till gasen innan den börjar rulla bakåt. En suveränt trygg funktion som får vilken byggare som helst att slappna av vid en lutning upp till tio procent eller mer. Den andra funktionen som får bekänna färg i en brant utförsbacke är Hill Descent Control. Genom att trycka på en knapp på manöverpanelen aktiveras funktionen och bilen bromsar själv i utförslut upp till tio procent. En märklig känsla att låta bilen göra jobbet, men mycket smart och användarvänlig.

Banan bjuder på varierande terräng, med trånga passager, stora hål och vattensamlingar modell större. På andra varvet är jag dubbelt övertygad om att detta är en pickup för byggare som kör i tuff terräng. Men bilen är inte lika het på landsväg eftersom den är något studsig i fjädringen.

Sedan december 2015 är det International Motors Nordic som rattar Isuzu i Sverige, i mångt och mycket samma organisation som även är generalagent för Subaru. Målsättningen är skyhög – Isuzu D-Max ska slå sig in bland de tre mest sålda pickuperna. Om det blir verklighet återstår dock att se. Konkurrensen är nämligen stenhård i pickissegmentet.

 

Passar olika behov

Isuzus introduktion av nya D-Max har åtminstone goda förutsättningar att locka byggarbetare med olika behov. Från tidigare två modeller finns nya Isuzu D-Max som tio modeller, från singelhytt för dig som vill ha ett större flak och högst en passagerare, till äventyrsbilen AT35. Modellen är ett specialbygge där Isuzu har ett nära samarbete med isländska Arctic Trucks (AT), som specialiserat sig på att modifiera fyrhjulsdrivna fordon för användning i tuffa miljöer. AT35 är rejält påkostad, med höjd markfrigång, 35 tums däck och massor av lull-lull.

Prislappen landar på knappt 500 000 kronor exklusive moms, men det går att kosta på bilen ännu mer.

I övrigt finns bilen med tre olika karossalternativ i tre olika storlekar, där det går att välja mellan modeller med eller utan kåpa och enklare eller mycket påkostad utrustning. Ett axplock av utrustning som håller högsta personbilsnivå: Ljudanläggning med åtta högtalare, backkamera, 9-tums pekskärm och komfortfjädring. Några tillbehör som kan höja effektiviteten och nöjdhetsgraden är till exempel kåpor i alla dess former, flakskydd och extraljus.      

Exteriört har D-Max ny design med lite mjukare former mot tidigare modell, ny takdesign med lägre luftmotstånd och mjukare front. Sammantaget är nya Isuzu D-Max absolut värd en provkörning för dig som vill ha en stryktålig och modern pickup med många valmöjligheter av modern utrustning. Ett stående argument att välja en dubbelhytt med plats för fyra passagerare är förstås att det går att ha pickupen som både jobb- och familjebil.

Ekonomi och prestanda: Isuzu D-Max
  • Grundpris: 214 900/
  • 279 900 kr.
  • Första förhöjd leasingavgift1: 42 000/ 55 000 kr.
  • Leasingtid1: 36 månader
  • Leasingavgift/månad1: 4 050/ 5 060 kr.
  • Restvärde2: 65 000/ 84 000 kr.
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 7,0.   
  • Komfort/känsla/ köregenskaper: Stabil bruksbil med många modeller och valmöjligheter.
  • Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet (4 stjärnor i EuroNCAP), ABS-bromsar, ESC, krockkudde förare/passagerarplats fram/sidor, krockgardin sidor i tak, stolar fram med whiplashskydd.
  • Tillval i urval: Automatlåda, metalliclack, kåpor, navigation,
  • ljudsystem.
  • Konkurrenter i urval: Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200.
  • Motoralternativ: 1,9 l/164 hk/360 Nm.
  • Lastutrymme: Flakmått: Bredd = 1530/1570 mm. Längd = 1552/2305 mm. Höjd = 440/465 mm. 
  • Växellåda: 6-vxl man./ 6-stegad aut.
  • C02-utsläpp i g/km: Fr. 183.
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 080 kg/3 500 kg.
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.
  • Webbsida: www.isuzusverige.se.

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i mars 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Byggsektorn mot digital framtid

Branschen betydligt bättre än sitt rykte enligt färsk studie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggsektorn-mot-digital-framtid-26784

Fem digitala innovatörer

Från massahantering till arbetsmiljö - här är branschens digitala pionjärer.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/fem-digitala-innovatorer-26785

Smidig automatväxlad låda

Utmanande provkörning av nya Iveco Daily.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/smidig-automatvaxlad-lada-26765

Strålande rivning i lugnt tempo

Kärnkraftverket Barsebäck sågas ned bit för bit.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/stralande-rivning-i-lugnt-tempo-26757

”Vi behöver vara snällare mot planeten och varandra”

Lise-Lott Larsson Kolessar vill snabba på hållbarhetsutvecklingen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-behover-vara-snallare-mot-planeten-och-varandra-26732

Radhus i retrospektiv

Boendeformen fyller 110 år i Sverige och fortsätter att utvecklas.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/radhus-i-retrospektiv-26735

Teknikskiftet har bara börjat

Modulhusbyggare spår att bygg kommer förändras i grunden.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/teknikskiftet-har-bara-borjat-26699

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629

"Vi försökte nog göra för mycket på en gång"

Tidigare vd:n Fredrik Anheim om NCC Komplett.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/vi-forsokte-nog-gora-mycket-pa-en-gang-26700

Kompetens nyckeln till fler passivhus

Byggskolan talar med Simone Kreutzer.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompetens-nyckeln-till-fler-passivhus-26674

"Viktigt att vara närvarande"

Mix Selder har utvecklats som ledare sen förra nomineringen till Guldhuset.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/viktigt-att-vara-narvarande-26663