Meny
  • Från tidigare två modeller finns nya Isuzu D-Max som tio modeller, från singelhytt för dig som vill ha ett större flak och högst en passagerare, till äventyrsbilen AT35. Foto: Martin F. Persson
    Foto: Martin F. Persson

Bruksbil med stort modellutbud

Bruksbil med stort modellutbud

Nya Isuzu D-Max vinner mycket på sin robusthet och attraktiva modellflora. Tio modeller, från singelhytten till värstingmodellen – specialbyggda AT35 – med 35 tums däck. Byggindustrin har provkört en välbyggd pickup på terrängbana på Ring Knutstorp i Skåne.

Det är en omsorgsfullt byggd terrängbana, där bilen får jobba hårt i rejäla upp- och nedförsbackar. För att testa Hill Start Assist stannar jag bilen mitt i en brant lerig uppförsbacke. När bilen står helt stilla har jag två sekunder på mig att flytta foten till gasen innan den börjar rulla bakåt. En suveränt trygg funktion som får vilken byggare som helst att slappna av vid en lutning upp till tio procent eller mer. Den andra funktionen som får bekänna färg i en brant utförsbacke är Hill Descent Control. Genom att trycka på en knapp på manöverpanelen aktiveras funktionen och bilen bromsar själv i utförslut upp till tio procent. En märklig känsla att låta bilen göra jobbet, men mycket smart och användarvänlig.

Banan bjuder på varierande terräng, med trånga passager, stora hål och vattensamlingar modell större. På andra varvet är jag dubbelt övertygad om att detta är en pickup för byggare som kör i tuff terräng. Men bilen är inte lika het på landsväg eftersom den är något studsig i fjädringen.

Sedan december 2015 är det International Motors Nordic som rattar Isuzu i Sverige, i mångt och mycket samma organisation som även är generalagent för Subaru. Målsättningen är skyhög – Isuzu D-Max ska slå sig in bland de tre mest sålda pickuperna. Om det blir verklighet återstår dock att se. Konkurrensen är nämligen stenhård i pickissegmentet.

 

Passar olika behov

Isuzus introduktion av nya D-Max har åtminstone goda förutsättningar att locka byggarbetare med olika behov. Från tidigare två modeller finns nya Isuzu D-Max som tio modeller, från singelhytt för dig som vill ha ett större flak och högst en passagerare, till äventyrsbilen AT35. Modellen är ett specialbygge där Isuzu har ett nära samarbete med isländska Arctic Trucks (AT), som specialiserat sig på att modifiera fyrhjulsdrivna fordon för användning i tuffa miljöer. AT35 är rejält påkostad, med höjd markfrigång, 35 tums däck och massor av lull-lull.

Prislappen landar på knappt 500 000 kronor exklusive moms, men det går att kosta på bilen ännu mer.

I övrigt finns bilen med tre olika karossalternativ i tre olika storlekar, där det går att välja mellan modeller med eller utan kåpa och enklare eller mycket påkostad utrustning. Ett axplock av utrustning som håller högsta personbilsnivå: Ljudanläggning med åtta högtalare, backkamera, 9-tums pekskärm och komfortfjädring. Några tillbehör som kan höja effektiviteten och nöjdhetsgraden är till exempel kåpor i alla dess former, flakskydd och extraljus.      

Exteriört har D-Max ny design med lite mjukare former mot tidigare modell, ny takdesign med lägre luftmotstånd och mjukare front. Sammantaget är nya Isuzu D-Max absolut värd en provkörning för dig som vill ha en stryktålig och modern pickup med många valmöjligheter av modern utrustning. Ett stående argument att välja en dubbelhytt med plats för fyra passagerare är förstås att det går att ha pickupen som både jobb- och familjebil.

Ekonomi och prestanda: Isuzu D-Max
  • Grundpris: 214 900/
  • 279 900 kr.
  • Första förhöjd leasingavgift1: 42 000/ 55 000 kr.
  • Leasingtid1: 36 månader
  • Leasingavgift/månad1: 4 050/ 5 060 kr.
  • Restvärde2: 65 000/ 84 000 kr.
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 7,0.   
  • Komfort/känsla/ köregenskaper: Stabil bruksbil med många modeller och valmöjligheter.
  • Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet (4 stjärnor i EuroNCAP), ABS-bromsar, ESC, krockkudde förare/passagerarplats fram/sidor, krockgardin sidor i tak, stolar fram med whiplashskydd.
  • Tillval i urval: Automatlåda, metalliclack, kåpor, navigation,
  • ljudsystem.
  • Konkurrenter i urval: Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200.
  • Motoralternativ: 1,9 l/164 hk/360 Nm.
  • Lastutrymme: Flakmått: Bredd = 1530/1570 mm. Längd = 1552/2305 mm. Höjd = 440/465 mm. 
  • Växellåda: 6-vxl man./ 6-stegad aut.
  • C02-utsläpp i g/km: Fr. 183.
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 080 kg/3 500 kg.
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.
  • Webbsida: www.isuzusverige.se.

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i mars 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Kulverten samlar alla vitala funktioner

Webb-tv: Vallastadens blodomlopp nomineras till Årets Bygge 2018.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kulverten-samlar-alla-vitala-funktioner-25957

Renaults första stora pickup imponerar

Men likheterna med kollegornas pickisar är stora.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/renaults-forsta-stora-pickup-imponerar-25908

Ångan banade väg för särpräglat hotell

Webb-tv: Från rivningshot till historiskt hotell.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/angan-banade-vag-sarpraglat-hotell-25906

Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Webb-tv: Miljö och gott samarbete i fokus på Trafikplats Marieholm.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/trafikplatsen-som-lankar-ihop-goteborg-25878

Kompisskapet är inbyggt i trästommen

Webb-tv: Ungbo 12 skapar boendeform för ungas behov.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/kompisskapet-ar-inbyggt-i-trastommen-25847

Ett nav för forskning och möten i Uppsala

Webb-tv: Delad entreprenad uppskattat när innovationshuset Hubben byggdes.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ett-nav-forskning-och-moten-i-uppsala-25806

Restaurering ger en kyrka för framtiden

WEBB-TV: Gustaf Vasa församling förnyar och bevarar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/restaurering-ger-en-kyrka-framtiden-25761

Svenska bergsklättrare byter spån på norska kyrktak

Experter på uppdrag i väst.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/svenska-bergsklattrare-byter-span-pa-norska-kyrktak-25726

Camilla Einarsson blev bygglogistiker av en slump

Från PR-jobb till Vallastaden.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/camilla-einarsson-blev-bygglogistiker-av-en-slump-25684

En kunskapslänk mellan stad och land

Webb-tv: Bananformad skola nominerad till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-kunskapslank-mellan-stad-och-land-25676