Meny

Bluffakturor – så skyddar du dig bäst

Bluffakturor – så skyddar du dig bäst

Allt fler företag i byggbranschen får en bluffaktura i brevlådan eller utsätts för bedrägeri via telefon. Risken att du som byggare redan har eller kommer att drabbas är alltså stor. Några av de vanligaste bluffakturorna heter Nummerupplysningen, Bolagsupplysningen och Företagsopinion. Var på din vakt för att inte bli lurad.

– En handfull kriminella grupperingar, som står bakom merparten av de faktura­skojerier som företag runt om i landet utsätts för, tjänar oerhört mycket pengar på aningslösa företagare, säger Anders Nyman, journalist, författare och expert på bluffakturor.

Han understryker att det är viktigt att skilja på riktiga fakturor och vilseledande utformade erbjudanden. Får du en ”äkta” faktura för något du inte beställt eller lurats att beställa måste du bestrida den formellt.

– Får du ett erbjudande eller något som bara liknar en faktura kan du bara bortse från den.

Några av de vanligaste bluffakturorna är erbjudanden från Nummerupplysningen och Bolagsupplysningen, som lurar dig att rätta uppgifter och skriva under.

– Nummerupplysningen.se lanserades i april-maj 2010, och försvann i början av 2014 efter att ha förlorat två tingsrättstvister i svensk domstol där de stämt företagare som vägrat betala. Kopian Bolagsupplysningen dök upp i samma veva.

Nummerupplysningen.se kom sedan med en ny version av blanketten 2015, med vilseledande rubriker som ”Förtursexponeringserbjudande och kontaktuppgiftskontroll”. Vid den myndighetsliknande logotypen står det: ”Nummerupplysningen. Tillhandahåller rätta uppgifter”.

Förtursexponering innebär, enligt lurendrejarna, skrivet i finstilt, att ditt företag rankas högre och visas mer frekvent vid sökningar på nummerupplysningen.se. Den som skriver under förbinder sig att betala närmare 6 000 kronor per år i två år för något som har ett högst tvivelaktigt värde.

Bolagsupplysningen.se har samma upplägg, och den som tackar ja accepterar att betala närmare 5 000 kronor per år i två år.   


Utformad som enkät

Den senaste varianten heter Företagsopinion och är utformad som en enkät, med syftet att lura företagaren som fått undersökningen med namnet ”Propå 2017”. Det ser ut som en undersökning i vällovligt syfte, men i det finstilta döljer sig farligheterna. De som fyller i undersökningen och skickar in den accepterar nämligen att betala drygt 6 000 kronor per år i två år.

Det finns förstås flera varianter av bluffakturor än utskicken ovan, exempelvis rent påhittade krav för parkeringsböter.

En annan vanlig variant är erbjudanden som sker via personliga kontakter, där företagare kontaktas via mejl, brev eller telefon, för att luras att ingå avtal. Mot sådana kan det vara mycket svårare att freda sig.

– Mitt råd är att aldrig köpa något via telefon. Risken att bli lurad är nämligen extra stor, eftersom du inte hinner kolla upp vad säljaren påstår. Det gäller även seriösa produkter som mobilabonnemang hos de stora operatörerna

Om du får en faktura och inser att du trots allt lurats att tacka ja och ingå ett avtal – bestrid den. Skicka då helst e-post och förklara varför du inte tänker betala – exempelvis att du tycker att de lurat dig. Be dem också att ta bort dig som kund och skicka en kreditfaktura. Då har du svart på vitt vad du svarat och när du gjort det.

– En säljare i telefon får inte lova vad som helst för att få dig att bli kund. Har denne vilselett dig – exempelvis att det inte alls blir billigare och bättre – så finns möjligheten i avtalslagen att ogiltigförklara avtalet.


Svårt bevisläge

Men samtidigt kan det vara svårt att bevisa vad säljaren sagt.

– Se till att spela in samtalet. Det finns många appar med inspelningsfunktion som kan laddas ner till mobiltelefoner. Tänk också på att företag som säljer produkter via telefon i regel spelar in den sista delen av samtalet, som ett muntligt avtal på vad ni kommit överens om. Och här gäller det att vara på sin vakt eftersom det förekommer att det som försäljaren läser upp kan avvika från det du och försäljaren kommit överens om tidigare i samtalet.

I framtiden är det högst sannolikt att de som står bakom bluffakturorna, precis som i dag, kommer byta metoder i takt med att de gamla blir upptäckta.

– Det finns en samverkansgrupp som arbetar mot bluffakturor som jag sitter med 1. Men vi skulle behöva mer resurser och medel för att bekämpa bluffakturor på ett mer effektivt sätt. Något som samhället på sikt skulle tjäna på om det realiserades.

Så bemöter du bluffakturor
  1. Om du får du en faktura för något du inte beställt eller lurats beställa, bestrid den. Helst via mejl så att du får en tidsstämpel och en kopia på vad du skrivit. Förklara noga varför du anser att du inte tänker betala. Påminnelser behöver du inte bestrida igen, däremot inkassokrav.
  2. Använd internet för att läsa på om dina rättigheter och för att kolla upp motparten. Läs guiden ”Skydda ditt företag mot bedragare” på iis.se/guider, och titta i varningslistorna på svenskhandel.se och forenadebolag.se.
  3. Ge aldrig upp utan strid, men kom samtidigt ihåg att ibland finns det faktiskt ett giltigt avtal. Är du medlem i en företagarorganisation brukar du kunna få juridisk hjälp därifrån.

"Vi har en lång historia med oss i bagaget"

Koncernchef Kari Kauniskangas om YIT:s framtid efter förvärvet av Lemminkäinen.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vi-har-en-lang-historia-med-oss-i-bagaget-26914

Ultramodernt kommunikationssystem

Imponerande teknik i nya Mercedes-Benz Sprinter.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ultramodernt-kommunikationssystem-26918

Svenska framgångar i Brexitland

Whites erfarenheter av prefab ses som tillgång av britterna.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/svenska-framgangar-i-brexitland-26916

Eshaq kan få lämna Sverige efter mejlmiss

Myndighetsschabbel kan leda till utvisning av Dipartlärling
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/eshaq-kan-fa-lamna-sverige-efter-mejlmiss-26885

Heléne Lundmarks nisch – modulhus-entreprenör

Heléne Lundmark satsar på stålmoduler.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/helene-lundmarks-nisch-modulhus-entreprenor-26854

Paris kommer i OS-form med BIM

Området runt Eiffeltornet ska anpassas för tävlingsgrenar.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/paris-kommer-i-os-form-med-bim-26852

BIM ger viktiga förutsättningar för förvandlingen

Exakt modell har tagit tusentals timmar att skapa.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/bim-ger-viktiga-forutsattningar-forvandlingen-26853

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945

"Alla delar av NCC kan göra ett bättre resultat"

Tomas Carlsson om sin nya vd-roll.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/alla-delar-av-ncc-kan-gora-ett-battre-resultat-26814

Fem digitala innovatörer

Från massahantering till arbetsmiljö - här är branschens digitala pionjärer.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/fem-digitala-innovatorer-26785

Byggsektorn mot digital framtid

Branschen betydligt bättre än sitt rykte enligt färsk studie.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggsektorn-mot-digital-framtid-26784