Meny

Bilmärken i samarbete med gott resultat

Bilmärken i samarbete med gott resultat

Koncernkollegerna Peugeot och Citroën har byggt två moderna lätta transportbilar med högt säkerhetstänk, ny teknik och funktioner som förenklar byggarnas vardag. Vi har provkört nya Expert och Jumpy – två bilar med olika varumärken som i princip är identiska. Något som är en tydlig trend bland biltillverkare.

Det som skiljer bilarna åt är emblemen och designdetaljer på bilarnas fronter. För trofasta varumärkesdyrkare kan det betyda lite smolk i glädjebägaren att bilarna är byggda på samma bottenplatta i samma fabrik.

Samtidigt är det knappast någon hemlighet att biltillverkare samarbetar för att spara kostnader när de utvecklar och tillverkar nya modeller. Lägg då till att även Toyota Proace och en tidigare modell av Fiat Scudo byggs i samma fabrik som Expert och Jumpy.

Men kanske är det så att allt mer utbredda samarbeten ger modernare transportbilar? Samtidigt urvattnar det varumärkesfloran, där mångfalden av varumärken stramas åt. Resultatet är att det drabbar bilköparen, som har färre bilmodeller att välja mellan. Åsikterna går förstås isär om detta, och vi lär få anledning att återkomma i frågan.

Kommer bli heta

Efter cirka 25 mils provkörning utanför Paris och diverse koll av nya funktioner med mera konstaterar vi att nya Expert och Jumpy kommer att tillhöra de hetaste mellanklassbilarna. Bilkoncernen har gjort ett gediget jobb, från små designförändringar och bilar med modernare utseende till förbättrad säkerhet och användarvänliga funktioner i infotainmentsystem hämtat från personbilssidan.

Den största enskilda nyheten är de nya motorerna, som uppfyller de skärpta utsläppsnormerna för Euro 6. Bilarna finns i en rad olika modeller och storlekar, med Euro 6-motorer från 95 till 180 hästkrafter. Enligt Citroën kommer bilen med 120-hästarsmotor säljas i flest exemplar i Sverige. Bilarna finns med tre längder: 4,60, 4,95 och 5,30 meter. Minsta skåpet rymmer 4,6 kubikmeter och samtliga bilar går att lasta upp till 1 400 kilo vardera.

Högsta säkerhetsbetyg

Det är förstås ett lyft att bilarna nyligen fick högsta säkerhetsbetyg, det vill säga fem stjärnor i krocktest utförda av det internationella säkerhetsinstitutet Euro NCAP. Betyget baseras på bilarnas hela säkerhetsutrustning där de aktiva säkerhetssystemen, med bland annat Active City Brake, döda vinkeln-varnare och trötthetsvarnare, spelar en viktig roll.

I varierad terräng på den franska landsbygden är det bestående intrycket att bilarna har välisolerade hytter och väghållning som kan matcha de allra flesta andra konkurrerande märken i mellanklassen. Men när vi kör en bil med en standardmellanvägg, i stället för en komfortmellanvägg, är ljudet från vägen påtagligt och en helt annan bilkomfort infinner sig.

Handsfree dörrstängning

Bilarna har en rad funktioner för att förenkla hantverkarens vardag. En imponerande lösning, som tyvärr inte funkade fullt ut vid provkörningen, är sidoskjutdörrarna med handsfree-funktion. En smart funktion om händerna är upptagna med att bära prylar. Med en enkel rörelse med foten under hörnet på den bakre stötfångaren går det att låsa upp och öppna sidoskjutdörren från den sida du befinner dig. Med samma rörelse går det sedan att stänga dörren och låsa bilen. Det enda som krävs är att föraren har den elektroniska nyckeln i fickan. Ytterligare en användarvänlig funktion är möjligheten att använda utvalda appar från en mobiltelefon i bilens pekskärm.

3D-navigeringen blir jag dock inte helt kompis med, med resultatet att jag kör fel på några ställen.

Peugeot Expert och Citroën Jumpy i korthet

Grundpris: 179 900 kr. Grundpriset är angivet av Peugeot för den billigaste bilen utrustad med en motor med 95 hästkrafter. Med hänsyn till bilarnas olika paketeringar och utrustningsnivåer jämför vi inte priser.

Första förhöjd leasingavgift: 36 000 kr. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i juli 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 3 425 kr.

Restvärde: 52 000 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. 

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 5,1.

Motoralternativ: 95/120/150/180 hk.

Växellåda: 5-/6-vxl man/6-stegad aut. 

Koldioxidutsläpp i g/km: Fr. 135. 

Lastutrymme: 4,6–6,6 kubikmeter.

Max lastvikt/dragvikt: 1400 kg/ 2500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD.

Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet, 5 stjärnor i Euro NCAP.

Tillval i urval: Grip Control, handsfreeöppning av skjutdörr, Active City Brake, döda vinkelnvarnare och trötthetsvarnare.

Webbsida: peugeot.se/citroen.se.

Innovationer och ekologi går hand i hand i Piteå

WEBB-TV: Lusthusbacken i Piteå nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/innovationer-och-ekologi-gar-hand-i-hand-i-pitea-27529

Samarbete lyfter Helsingborgsområde

WEBB-TV: Närlunda Östra nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/samarbete-lyfter-helsingborgsomrade-27503

Mittpunkt har fått snillrik tätning

WEBB-TV: Tätskiktsbytet på Sergels torg nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/mittpunkt-har-fatt-snillrik-tatning-27482

Massor av massa med industriellt jätteprojekt

WEBB-TV: SCA:s Projekt Helios nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/massor-av-massa-med-industriellt-jatteprojekt-27440

Analytiker med marknadsfokus

Linda Jonsson har sitt drömjobb på Veidekke.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/analytiker-med-marknadsfokus-27418

Konceptbilar vittnar 
om framtidens transporter

Eldrift och självkörande bilar på IAA-mässan i Hannover.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/konceptbilar-vittnar-om-framtidens-transporter-27414

Lyckad klimatbantning på Solna United

På Skanskas projekt Solna United landar klimatutsläppen en bra bit under snittet.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/lyckad-klimatbantning-pa-solna-united-27426

Dröm om skärgårdsidyll gav liv åt vänskapshus

WEBB-TV: Hogslätts vänboende nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/drom-om-skargardsidyll-gav-liv-vanskapshus-27407

Dubbelspårigt projekt gick som på räls

WEBB-TV: Dubbelspåret Strängnäs – Härad nomineras till Årets Bygge.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/dubbelsparigt-projekt-gick-som-pa-rals-27384

Ljus boning för forskningen

WEBB-TV: Biomedicum nomineras till Årets Bygge 2019.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ljus-boning-forskningen-27357