Meny

Berlingo – liten mästarbil i ny skrud

Berlingo – liten mästarbil i ny skrud

Nya modellen av Citroën Berlingo är så nära en helt ny bil det går att komma. Berlingo vinner främst på sin högklassiga körkomfort och de smarta och användarvänliga förarstöden. Precis som sina systerbilar Opel Combo och Peugeot Partner är Berlingo en bil som förtjänar ett mycket högt betyg i den lilla klassen.

Byggindustrin är på plats i en förort till Paris. Vid en golfbana står ett 20-tal sprillans nya Berlingo och blänker i solen. Jag provkör den tredje generationen av bilen i trafikmiljöer med stor spännvidd – från smala bygator och tät stadstrafik till landsväg och motorväg.

Det finns mycket att säga om ett så omfattande koncernsamarbete, som skett vid utvecklingen av denna bil. Samma bil med tre olika varumärken är ju egentligen rätt trist för byggare som vill provköra olika varumärken med olika egenskaper, men dessa tre bilar är till stor del identiska. Men detta till trots – PSA-koncernen, ni har byggt en fantastisk bil.   

Bilen är enormt följsam i styrningen och i alla olika typer av terräng. Berlingo har en bra svängradie och det är lätt att ha koll på medtrafikanterna från den bekväma hytten. Ett stort plus är också att instrumenteringen är lättöverskådlig.

Nya Berlingo är en helt ny bil där i princip alla delar bytts ut, vilket är förpackat i en mycket modern och snygg design. Även utanpå bilen känns designen ytterst modern och tilltalande.

Vid provkörningen fastnar jag för 130-hästars motorn med åttastegad automatväxellåda som växlar enormt mjukt och följsamt. Bilen finns också med 5- och 6-växlade manuella lådor, vilka också är mycket välkonstruerade och lätta att växla med.    

Denna bils digitala förarstöd är en imponerande samling smarta hjälpredor för moderna byggare. Ett tillägg att satsa en extra slant på är den 360-gradiga surroundkameran inklusive parkeringssensorer fram och bak, dödavinkelvarnare, automatisk tändning av halvljus, regnsensor med så kallad Magic Wash-funktion och multifunktionsratt.

Lastutrymmet i Berlingo är mellan 3,3 och 4,4 kubikmeter.
Foto: Anders Myrdal

Några andra tillbehör som kan vara värda att satsa på är nyckelfritt start och låssystem inklusive multifunktionsratt, automatiska halvljus och regnsensor. Du som transporterar långa föremål kanske behöver en ”Girafflucka”, det vill säga en taklucka i skåpdelen för transport av långa föremål.

Navigationssystemet är också ett tillägg, men vid min provkörning levererar det inte till 100 procent eftersom pilen i GPS:en, som visar var bilen befinner sig, inte riktigt hänger med. Det skapar onödig tveksamhet i korsningar och rondeller.

Den sensorbaserade överbelastningsindikatorn, som, ja just det, varnar för överlast, är också en välkommen nyhet. Utöver det finns en rad system, där det bland annat går att spegla ett urval av mobiltelefonens appar i bilens display.

En modern och snygg design, tycker Byggindustrins testförare.
Foto: Anders Myrdal

Även denna bil knep nyligen priset International Van of the Year 2019 (Årets transportbil i Europa). Juryns motivering lyder bland annat: ”… den stora körglädjen, de innovativa assistanssystemen och god ekonomi.”

Ur miljösynpunkt hoppas jag att PSA-koncernen gör ett lika bra jobb när de utvecklar en elbil, som de gjort när de byggt de tre bilarna Berlingo, Combo och Partner. Tills dess får du som är ute efter en ny transportbil i den lilla klassen se fram mot att provköra en bensin- eller dieseldriven Berlingo, eller kanske någon av systerbilarna? Men du som vill köra klimatsmart kan tanka din Berlingo med HVO. PSA-gruppen godkände nyligen det förnybara drivmedlet i sina bilar.

Citroën Berlingo i korthet

Prisnivå: 139 900/214 700 kr.

Första förhöjd leasingavgift: 28 000 kr/43 000 kr.

Leasingtid: 36 månader.

Leasingavgift/månad: 2 799 kr/ 3 957 kr inkl. försäkring. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Restvärde: 42 000 kr/64 400 kr. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år.

Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin, fr. 5,4, diesel, fr. 4,1.

Komfort/känsla/köregenskaper: Fantastisk körkomfort, smidig i storstad och på landsväg.

Säkerhet, grundutrustning i urval:  Hög säkerhetsnivå, 4/5 stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Växellåda: 5-vxl/6-vxl man/ 8-stegad automatlåda.

Lastutrymme: 3,3-4,4 kubikmeter.

C02-utsläpp i g/km: Fr. 109.

Motoralternativ: 1,2 l/bensin/110 hk, 1,5 l/diesel/76 hk, 1,5 l/diesel/102 hk, 1,5 l/diesel/130 hk.

Max lastvikt/dragvikt: 950 kg/1 000-1 500 kg.

2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram/ 4-hjulsdrift som tillval kommer under 2019.

Webbsida: citroen.se.

Sanningen bakom raset

Sandöbron är den värsta byggolyckan i svensk historia.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/sanningen-bakom-raset-28104

”Hon kände igen honom på kläderna”

Börje Nenzén träffade många av rasets efterlevande.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/hon-kande-igen-honom-pa-kladerna-28105

Norrmalmsregleringens sista pusselbit

Byggarkivet tittar närmare på Kulturhuset.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/norrmalmsregleringens-sista-pusselbit-28100

”Det blir nya risker 
att ta hänsyn till”

Fem frågor till robotexperten.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/det-blir-nya-risker-att-ta-hansyn-till-28095

Åtta robotar som är redo att ta över byggarbetsplatsen

Maskinerna tar plats på bygget.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/atta-robotar-som-ar-redo-att-ta-over-byggarbetsplatsen-28092

Robotar – din nya 
underentreprenör

"Små företag kommer att få det svårt."
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/robotar-din-nya-underentreprenor-28094

Från bollkoll 
till byggkoll

Handboll och hållbarhet med månadens byggare Cecilia Fasth.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/fran-bollkoll-till-byggkoll-28091

En grön bostadsminister vid styret

Per Bolund om styrmedel, styrstänger och Miljöpartiets styre.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/en-gron-bostadsminister-vid-styret-28086

Företrädarnas tips till Per Bolund

Två tidigare ministrar om bostadspolitiken.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/foretradarnas-tips-till-bolund-28087

Hon tar rätt information till bygget

Föreläsningen fick Linnéa Lepistö att fastna för BIM.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/hon-tar-ratt-information-till-bygget-27989