Meny
  • "Fiat Fullback är verkligen en väl avvägd bil som ger en otrolig väghållning och körglädje” FOTO: Foto: Anders Myrdal
    Foto: Anders Myrdal

Äkta körglädje i Fiats nya pickis

Äkta körglädje i Fiats nya pickis

Fiats första fyrhjulsdrivna pickup är ett lyckat bilbygge. Något som krävs av biltillverkare som vill vara med och slåss om byggarna i den stekheta pickisklassen. Men du som är sugen på en pickup bör veta att bilen är identisk med Mitsubishi L200.

Fullback tillverkas nämligen av Mitsubishi i Laem Chabang i Thailand. En konsekvens av de allt vanligare samarbetena mellan biltillverkarna är att du som byggare får lyfta blicken från bilen och titta på eventuella skillnader i det ekonomiska erbjudandet. I det här aktuella fallet kan det till exempel vara läge att jämföra skillnaderna mellan L200:s och Fullbacks garantier. Fiats garantier gäller i fem år med 200 000 kilometers körsträcka och fri körsträcka de två första åren. För dig som väljer Mitsubishi gäller fem år med 100 000 kilometers körsträcka.

Fullback ger direkt svar på tal när jag trycker på gasen. Redan efter några hundra meter på asfalt känns bilen spännande och spänstig att köra. Men en pickup är förstås byggd för att även klara av betydligt tuffare körning än slät asfalt. Jag tar ut den på smala och kurviga, men framför allt snöiga och bitvis isiga grusvägar. De odubbade vinterdäcken biter sig fast på underlaget.

Efter 20 mils körning parkerar jag bilen. Men det dröjer bara någon timme innan jag kommer på mig själv att längta efter att köra den igen. Fiat Fullback är verkligen en väl avvägd bil som ger en otrolig väghållning och körglädje. Med 180 hästkrafter vid 3 500 varv och 430 Newtonmeter vid 2 500 varv per minut är Fullback en bil som ger fullt tillräcklig acceleration och dragstyrka.

 

Kommer endast fullutrustad

Bilen har inkopplingsbar fyrhjulsdrift med både hög- och lågväxel. Fullback tillverkas i fyra karossvarianter och tre utrustnings-
nivåer, men i Sverige finns den endast tillgänglig i en utrustningsnivå – det vill säga fullt utrustad och endast som dubbelhytt. Däremot kan du välja mellan manuell eller automatlåda.

Jag kör den femstegade automatlådan, som växlar mjukt och följsamt. Att bilen har maximal lutningsvinkel på 45 grader kan vara bra för dig att veta som tänkt köra bilen i oländig terräng.

Fullback är utrustad med sju krockkuddar som absorberar en stor del av kraften vid en krock. Utöver de främre krockkuddarna har Fullback även sido- och fönsterkrockkuddar samt en krockkudde vid förarens knä.

Sikten från hytten är bra och det är lätt att manövrera sig fram med knapparna. Pekskärmen är lättnavigerad, att ställa in mobiltelefonen via Bluetooth går hur lätt som helst. Backkameran tillhör absolut de bästa i klassen. Att se verkligheten bakom bilen i färg är förstås mycket användarvänligt.   

En finess värd att nämna är släpvagnsstabiliseringen som ger optimal stabilitet med påkopplat släp. Om fordonet girar drastiskt och släpet blir instabilt kommer stabiliseringssystemet automatiskt bromsa bilen för att återfå kontroll över släpet.

Fiat Fullback är en bil som absolut är värd att provköra eftersom den helt enkelt tillhör de intressantaste i pickupsegmentet. Dessutom ger dubbelhytten med tre sittplatser bak möjlighet att använda bilen som familjebil.

Ekonomi och prestanda: Fiat Fullback
  • Grundpris: 269 900 kr (provkörd bil).
  • Första förhöjd leasingavgift: 54 000 kr*.
  • Leasingtid: 36 månader*.
  • Leasingavgift/månad: 4 720 kr*.
  • Restvärde: 82 000 kr*.
  • Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel från 7,5.  
  • Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet. Krockkuddar (fram/gardin) för förare och passagerare, knäkrockkudde (endast förare), trepunktsbälte på alla platser, ABS-bromsar.
  • Tillval i urval: Fullt utrustad från början.
  • Konkurrenter i urval: Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200.
  • Motoralternativ: 2,4 l/180 hk/430 Nm.
  • Lastutrymme: Flak mått: bredd = 1470 mm/längd = 1520 mm.
  • Växellåda: 6-vxl man./ 5-stegad aut.
  • C02-utsläpp i g/km: Från 196.
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg/3 100 kg.
  • 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.
  • Webbsida: http://www.fiatprofessional.se/se/Modeller/fullback-pick-up.

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i mars 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Katarina Graffman är antropolog med flera uppdragsgivare inom byggbranschen. Att förstå hur människor lever, inte bara hur de säger att de gör, är en viktig faktor för när man vill sätta människan i centrum.

Vill ge humanister plats inom bygg

Katarina Graffman anser att mer krävs för att sätta människan i centrum.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/vill-ge-humanister-plats-inom-bygg-25256

Goda jobbutsikter i Byggsverige

JM ger högutbildade nyanlända chansen att nå en anställning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/goda-jobbutsikter-i-byggsverige-25253
Arkitekten och entreprenören Jurrian Knijtijzer provbodde själv sin modul i tre månader för att se om den håller måttet.

Trä ska frälsa holländarna

Starka fördomar hinder för att bygga i ”nytt” material.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/tra-ska-fralsa-hollandarna-25201
I framtiden blir alla produkter råvarubanker. Vi lånar råvarorna från vår planet jorden och lagrar dem i en bank som är produkten, säger arkitekten Thomas Rau.

Ny affärsmodell gör byggnader till materialbanker

Designar för återvinning.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/ny-affarsmodell-gor-byggnader-till-materialbanker-25202
Svante Hagman, ordförande i Sveriges Byggindustrier och affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

Har både lokalt och centralt perspektiv

Svante Hagman är Sveriges Byggindustriers nya ordförande.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/har-bade-lokalt-och-centralt-perspektiv-25160

Nationalmuseum innan öppning

En titt bakom kulisserna på renoveringen av ett kulturarv.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/nationalmuseum-innan-oppning-25164
Hållbarhetskonsulten Sofia Nyholm upplever att hon har skaffat sig en massa kunskap och fått ny inspiration sedan hon började jobba med USA:s första höghastighetsjärnväg i Kalifornien. Hon vänder hem till Sverige i sommar och sitt jobb på WSP och har då m

Sofia Nyholm bidrar till att bygga ett hållbarare USA

Bygger landets första höghastighetsjärnväg.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/sofia-nyholm-bidrar-till-att-bygga-ett-hallbarare-usa-25091

Cirkulär affär föddes ur ett aha

Företagsparken som gynnar miljö och samhälle.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/cirkular-affar-foddes-ur-ett-aha-25101

Byggen med små beståndsdelar

Gabriel Bremler gör husmodeller av lego.
Fördjupning
http://byggindustrin.se/artikel/fordjupning/byggen-med-sma-bestandsdelar-25043

Andréas Larsson har synat risker med kulturskillnader

Utstationerade arbetstagare i fokus i examensarbete.
Porträtt
http://byggindustrin.se/artikel/portratt/andreas-larsson-har-synat-risker-med-kulturskillnader-24999