Meny

Tydliga drivkrafter ger framgångsrik partnering

Tydliga drivkrafter ger framgångsrik partnering

”Att samverkan och partnering kan öka branschens effektivitet är de flesta överens om, men drivkrafterna för olika aktörerna ser ofta väldigt olika ut. En branschgemensam standardisering med gemensamma byggstenar och regelverk behövs för att realisera potentialen”, skriver Therese Eriksson, tekn. dr. Chalmers, och Lars Bankvall,

Är samverkan och partnering beroende av särskilda kontrakt eller handlar det om att olika parter förstår varandras synvinklar? Vilka aktörer involveras, på vilket sätt, och i vilket skede? Detta är några av de frågor som besvarades av ett 40-tal samhällsbyggnadsaktörer verksamma på ledningsnivå i Västsverige, i en studie genomförd av Therese Eriksson, teknologie doktor vid Teknikens ekonomi och organisation på Chalmers, på uppdrag av Centrum för Management i Byggbranschen (CMB).

Stort behov av samordning

Studien visade att definitioner, innehåll och omfattning av partnering varierar mycket och att behovet av samordning är stort. Som exempel använde studiedeltagarna 18 olika definitioner för att beskriva samverkan och partnering. För att fortsätta förbättras och få ut mer ur våra samverkans- och partneringprojekt måste vi därför komma överens om vilka byggstenar som kan ingå i affärsrelationer med sådana etiketter.
Studien visade att det framför allt är mellan beställare och entreprenör som samverkan och partnering sker. Samtidigt ansåg respondenterna att det är viktigt att utveckla konceptet och i högre grad involvera även underentreprenörer och leverantörer. Trots att allt fler beställare inser fördelarna med att entreprenören involveras tidigt blev det också tydligt att detta ofta sker först efter programhandlingsskedet.
Vilka byggstenar och metoder som används varierar mellan de aktörer som besvarat enkäten. Genomgående nämns startworkshop, samverkansdeklarationer, samt öppna böcker. Mindre vanligt är exempelvis samlokalisering, vilket står i kontrast till att intervjuer anger just detta som ett av de mest effektiva strukturella åtgärderna för att säkerställa bra processer.

Standardisering kan vara en lösning

Drivkrafterna för de olika aktörerna ser också väldigt olika ut. Beställarens mål är primärt förbättrad produktkvalitet och kostnadskontroll, medan entreprenören i ökad utsträckning fokuserar på kompetensutveckling och konflikthantering.
Ökad standardisering ses som en möjlig lösning på de utmaningar som betonas i studien. Vidare lyfter studien fram betydelsen av en tydligare samsyn mellan aktörer för att förebygga fallgropar för framgångsrika projekt. Bland dessa kan nämnas bristande engagemang, kommunikation och ledning, eller felaktiga ekonomiska förutsättningar.

Det krävs engagemang

Resultaten från studien presenterades under hösten 2016 på ett fullbokat lunchseminarium och deltagarnas frågor och reflektioner bearbetas nu vidare av CMB:s Upphandlingsgrupp. Men för att komma vidare och i förlängningen få ut maximalt värde ur samverkansprojekt behövs mer! Det krävs ett större engagemang på branschnivå där företag och yrkesverksamma som arbetar över hela Sverige behöver utveckla en samsyn kring vad samverkans- och partneringkontrakt egentligen innebär. En ökad standardisering med gemensamma byggstenar och legala ramar skulle driva en mer effektiv ledning och styrning av sådana projekt. Detta skulle i sin tur gagna hela branschen."

Nils-Eric Sandberg

Varför nya hus blir dyra?

Skatter på investeringar bromsar tillväxten.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/varfor-nya-hus-blir-dyra-25447
Staffan Åkerlund

Snart beslutsdags för höghastighetstågen

Sverigeförhandlingen har lagt grunden för vägvalet kring framtidens kommunikationer.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/snart-beslutsdags-hoghastighetstagen-25437

”Inom tre år får vi professur till CBE”

Behovet av starka band mellan forskning och företag är större än någonsin
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inom-tre-ar-far-vi-professur-till-cbe-25438
Erik Kalmaru

Jämställdhet inom bygg måste börja redan i skolan

Arbetet mot jämställdhet i samhällsbyggnadssektorn går för långsamt.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/jamstalldhet-inom-bygg-maste-borja-redan-i-skolan-25441

Dags för offentliga inköpschefer att leva upp till sina stolta miljömål

Kommuner måste våga ställa miljökrav.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/dags-offentliga-inkopschefer-att-leva-upp-till-sina-stolta-miljomal-25316

Ropen skalla - Coclass till alla

Intresset för Coclass är inspirerande!
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ropen-skalla-coclass-till-alla-25251
Fredrik Friblick

Att bygga upp – och riva ner

Det är så mycket elände i världen. Vad har vi byggare med det att göra?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/att-bygga-upp-och-riva-ner-25248

Betongvägar kräver högre kvalitet

Betongvägar är ett långsiktigt och bra alternativ för våra vägbyggen.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/betongvagar-kraver-hogre-kvalitet-25220
Staffan Åkerlund

Detta lär vi oss av Citybanan

Inga systemfel, ändå inträffade olyckorna.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/detta-lar-vi-oss-av-citybanan-25246
Erik Kalmaru

Trä – är det byggnadsmaterialens Kinderägg eller är det inte det?

Är det bara guld och gröna skogar?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/tra-ar-det-byggnadsmaterialens-kinderagg-eller-ar-det-inte-det-25205