Meny

Skippa subventioner och låt förorenaren betala!

Skippa subventioner och låt förorenaren betala!

Principen att förorenaren ska betala är en central utgångspunkt i Miljöbalken och kommer tydligt i tillämpning när det exempelvis handlar om marksanering. Den är enkel, klar och logisk och var möjlig att med politisk majoritet införa. För vår luft, för klimatet, är samma logik en utopi – till och med i Sverige.

Polluter Pays Principle (PPP), det vill säga att det är förorenaren som ska betala, är central i Miljöbalken. För marksanering tillämpas PPP när man hittar den som förorenat inom den tidsrymd som finns föreskriven. Varför tillämpas inte PPP generellt i form av skattetillägg inom alla sektorer? Fordon, flyg, industrin med mera kan i dag i princip fritt släppa ut koldioxid (CO2) i atmosfären utan att det händer något.

Aktuell miljöskatt för fossilbränsle borde ligga i nivå med den skada utsläppen genererar. Ökade kostnader för fossilbränslen för näringslivet skapar snabbare incitament till övergång till förnybara bränslen. 

Tekniken med utsläppsrätter fungerar inte i praktiken på grund av att priset på dessa är så lågt att det faktiskt lönar sig att köpa utsläppsrätter i stället för att vidta egna åtgärder.

Även om Sverige anses ha världens högsta CO2-skatter så täcker dessa inte den verkliga miljöpåverkan. Naturligtvis är det inte i praktiken så enkelt att införa extra skatter på fossilbränsle som jag ger uttryck för. I dag skulle en sådan CO2-skatt som speglar de verkliga skadeverkningarna vara konkurrens- och exporthämmande om inte reglerna infördes lika för alla globalt.
 

Varför ska elbilar och solceller subventioneras?

I dag känns det lite märkligt att hela skattekollektivet ska stå för stora subventioner när personer till exempel köper en elbil när det i stället borde vore utsläppen från fossilbränslet som skulle få stå för kostnaderna. Nu ”subventioneras” fossildrivna bilar genom att slippa bära sina miljökostnader.

Än märkligare är planering av subventioner för el-cyklar. Utsläppen från subventionerade produkter ger inte ens mätbara effekter på utsläppen av klimatgaser.

Att även försöka lägga ansvaret på privatpersoner att inte flyga till Thailand och andra länder för att minska CO2 är feltänkt. Det är viktigt för fredstanken att människor från olika kulturer möts.

Det är först när fossila bränslen tvingas bära sina fulla kostnader som marknaden fullt ut reagerar: övergången till förnybara flyg- och fordonsbränslen går snabbare. Flygbolag och fordonsindustri som vill sälja sina produkter ligger i framkant när de tjänar ekonomiskt på det.


Gemensamma avtal måste till

Naturligtvis tar en omställning av energisystemet sin tid. Men en etappvis avveckling av fossilbränslen måste ske genom gemensamma avtal inom EU och globalt, där industrin är de som måste visa kompassriktningen.

Vi ska vara medvetna om att nå Parisavtalets målsättning med en temperaturökning på 1,5 grader inte går att uppnå. Möjligheterna är mindre än 0,5 procent enbart inte räcker. En realistisk nivå är snarare kring tre grader. Kostnaderna för detta får kommande generationer i så fall bära. Det blir allt dyrare att vänta och se.

Vi måste acceptera att fossil energi blir dyrare och att enbart ny, effektivare miljövänlig teknik klarar att möta denna snara framtid.
 

”Stenåldern försvann inte på grund av bristen på sten utan att ny och bättre teknik kom fram”*

*Shejk Yamani, tidigare generalsekreterare hos OPEC.

Pernilla Ström

Vi är del i ett gigantiskt experiment

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vi-ar-del-i-ett-gigantiskt-experiment-26807
Staffan Åkerlund

Har S, MP och V hittat en valvinnare? Nej, knappast!

Trots svårigheter med bemanning upplevs utländsk arbetskraft som ett hot.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/har-s-mp-och-v-hittat-en-valvinnare-nej-knappast-26808

Hög tid att återställa Rot-avdraget

Ovärderlig insats mot svartjobb.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/hog-tid-att-aterstalla-rot-avdraget-26798

Nationella riktlinjer för BIM och geodata är här

Vi ser fram emot ert engagemang och era bidrag för allas gemensamma nytta.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/nationella-riktlinjer-bim-och-geodata-ar-har-26791
Fredrik Friblick

Smutsigt skräp och rena tokerier

Handlar det om argument mot att öka produktiviteten i byggandet, då handlar det om skräp.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/smutsigt-skrap-och-rena-tokerier-26788

Vi behöver ett fossilfritt samspel för miljöns skull

Med klimatförändringar som redan är en realitet, kan vi inte pausa omställningsarbetet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-behover-ett-fossilfritt-samspel-miljons-skull-26767
Staffan Åkerlund

Politik för full fart rakt in i väggen

Byggskulden är ett blysänke för ett växande samhälle
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/politik-full-fart-rakt-i-vaggen-26779

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629
Nils-Eric Sandberg

Byggparadoxen

Mitt i denna paradox säger bostadsministern ingenting.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/byggparadoxen-26752
Erik Kalmaru

”Politiker! Kliv upp ur skyttegravarna och börja samarbeta!”

Vilka bostadspolitiska frågor kan – och bör – bli heta i årets valrörelse?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/politiker-kliv-upp-ur-skyttegravarna-och-borja-samarbeta-26764
Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ar-bonus-malus-svaret-pa-framtida-transporter-26749