Meny

"Nya LOU-förslaget är inte förenligt med svensk modell"

"Nya LOU-förslaget är inte förenligt med svensk modell"

Om kommunerna ska klara av att leva upp till de arbetsrättsliga intentionerna i den nya upphandlingslagstiftningen som ska träda ikraft den 1 januari 2017 måste upphandlingsfunktionerna i kommunerna mångdubblera antalet anställda. Varför är kommunpolitikerna så tysta? Det frågar sig Olof Johnson och Ellen Hausel Heldahl.

Av propositionen framgår att om en upphandling avser ett bygge där det sysselsätts många olika yrkeskategorier; målare, plåtslagare, snickare, VVS-montörer, glasmästare, elektriker, materialleverantörer etc. ska myndigheten i förfrågningsunderlaget ange villkor ur de respektive kollektivavtal som gäller för dessa arbetstagareyrkeskategorier. På ett bygge kan det finnas upp till 30 olika yrkeskategorier/kollektivavtal, ibland fler.

Den upphandlande myndigheten ska således ange lön, semester, arbetstid, tjänstepensioner, försäkringar, annan ledighet än semester och andra villkor ur upp mot 30 olika kollektivavtal som omförhandlas löpande årsvis. Detta ska ses i ljuset av att det kan vara oklart för de enskilda fackförbunden vilket kollektivavtal som är tillämpligt för ett visst arbete och att arbetsmarknadens parter ofta är oense om hur avtalen ska tolkas.

Myndigheten får inte kopiera kollektivavtalen och klippa in dessa i upphandlingsdokumenten, eftersom detta kan utgöra ett upphovsrättsintrång, i stället ska de cirka 3 900 upphandlande myndigheterna tolka de cirka 700 centrala kollektivavtalen och skriva in sina tolkningar i dokumenten.

Inte annat än en utopi

EU-domstolen har uttalat att alla krav som ställs ska vara möjliga att följa upp. Dessutom måste kraven ha en koppling till kontraktsföremålet, det vill säga att man kan bara ställa kraven för den del av arbetet som avser den specifika upphandlingen, inte arbetsvillkoren generellt för en arbetstagare. Detta innebär att man ska kunna kontrollera lön, tjänstepension- och försäkringsinsättningar för delar av en arbetstagares arbetstid.

Att tänka sig att en normalstor kommun har resurser att följa upp villkoren i 30 olika kollektivavtal för ett bygge (enbart Byggnadsavtalet är på cirka 200 sidor och till det tillkommer lokala kollektivavtal om lön som omförhandlas var 12:e vecka), kan inte annat än att betraktas som en utopi.

Man kunde tro att detta går att lösa genom att anlita en generalentreprenör som har kontakten med underentreprenörerna. Men hur ska denne generalentreprenör i sin tur kunna bestämma och kontrollera avtalsvillkoren för alla olika yrkeskategorier? Dessutom kan ju en generalentreprenör, lika lite som en kommun, i anbudsskedet veta exakt vilka olika yrkeskategorier som kommer att användas för att fullgöra projektet.

Är det avsikten?

Regeringen tycks förlita sig på att Upphandlingsmyndigheten ska hjälpa till och ge råd om vilka kollektivavtal som ska användas och hur dessa ska tolkas. Detta trots att den svenska modellen bygger på att myndigheter inte ska tolka avtalen utan det är förbehållet arbetsmarknadens parter. Undantaget är Arbetsdomstolen där dock en majoritet av ledamöterna har utsetts av parterna.

Den praktiska konsekvensen av Upphandlingsmyndighetens tolkningar i tusentals upphandlingar blir i princip densamma som en allmängiltigförklaring av kollektivavtalen. Är detta regeringens avsikt?

Pernilla Ström

Vi är del i ett gigantiskt experiment

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vi-ar-del-i-ett-gigantiskt-experiment-26807
Staffan Åkerlund

Har S, MP och V hittat en valvinnare? Nej, knappast!

Trots svårigheter med bemanning upplevs utländsk arbetskraft som ett hot.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/har-s-mp-och-v-hittat-en-valvinnare-nej-knappast-26808

Hög tid att återställa Rot-avdraget

Ovärderlig insats mot svartjobb.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/hog-tid-att-aterstalla-rot-avdraget-26798

Nationella riktlinjer för BIM och geodata är här

Vi ser fram emot ert engagemang och era bidrag för allas gemensamma nytta.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/nationella-riktlinjer-bim-och-geodata-ar-har-26791
Fredrik Friblick

Smutsigt skräp och rena tokerier

Handlar det om argument mot att öka produktiviteten i byggandet, då handlar det om skräp.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/smutsigt-skrap-och-rena-tokerier-26788

Vi behöver ett fossilfritt samspel för miljöns skull

Med klimatförändringar som redan är en realitet, kan vi inte pausa omställningsarbetet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-behover-ett-fossilfritt-samspel-miljons-skull-26767
Staffan Åkerlund

Politik för full fart rakt in i väggen

Byggskulden är ett blysänke för ett växande samhälle
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/politik-full-fart-rakt-i-vaggen-26779

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629
Nils-Eric Sandberg

Byggparadoxen

Mitt i denna paradox säger bostadsministern ingenting.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/byggparadoxen-26752
Erik Kalmaru

”Politiker! Kliv upp ur skyttegravarna och börja samarbeta!”

Vilka bostadspolitiska frågor kan – och bör – bli heta i årets valrörelse?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/politiker-kliv-upp-ur-skyttegravarna-och-borja-samarbeta-26764
Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ar-bonus-malus-svaret-pa-framtida-transporter-26749