Meny

"Nya LOU-förslaget är inte förenligt med svensk modell"

"Nya LOU-förslaget är inte förenligt med svensk modell"

Om kommunerna ska klara av att leva upp till de arbetsrättsliga intentionerna i den nya upphandlingslagstiftningen som ska träda ikraft den 1 januari 2017 måste upphandlingsfunktionerna i kommunerna mångdubblera antalet anställda. Varför är kommunpolitikerna så tysta? Det frågar sig Olof Johnson och Ellen Hausel Heldahl.

Av propositionen framgår att om en upphandling avser ett bygge där det sysselsätts många olika yrkeskategorier; målare, plåtslagare, snickare, VVS-montörer, glasmästare, elektriker, materialleverantörer etc. ska myndigheten i förfrågningsunderlaget ange villkor ur de respektive kollektivavtal som gäller för dessa arbetstagareyrkeskategorier. På ett bygge kan det finnas upp till 30 olika yrkeskategorier/kollektivavtal, ibland fler.

Den upphandlande myndigheten ska således ange lön, semester, arbetstid, tjänstepensioner, försäkringar, annan ledighet än semester och andra villkor ur upp mot 30 olika kollektivavtal som omförhandlas löpande årsvis. Detta ska ses i ljuset av att det kan vara oklart för de enskilda fackförbunden vilket kollektivavtal som är tillämpligt för ett visst arbete och att arbetsmarknadens parter ofta är oense om hur avtalen ska tolkas.

Myndigheten får inte kopiera kollektivavtalen och klippa in dessa i upphandlingsdokumenten, eftersom detta kan utgöra ett upphovsrättsintrång, i stället ska de cirka 3 900 upphandlande myndigheterna tolka de cirka 700 centrala kollektivavtalen och skriva in sina tolkningar i dokumenten.

Inte annat än en utopi

EU-domstolen har uttalat att alla krav som ställs ska vara möjliga att följa upp. Dessutom måste kraven ha en koppling till kontraktsföremålet, det vill säga att man kan bara ställa kraven för den del av arbetet som avser den specifika upphandlingen, inte arbetsvillkoren generellt för en arbetstagare. Detta innebär att man ska kunna kontrollera lön, tjänstepension- och försäkringsinsättningar för delar av en arbetstagares arbetstid.

Att tänka sig att en normalstor kommun har resurser att följa upp villkoren i 30 olika kollektivavtal för ett bygge (enbart Byggnadsavtalet är på cirka 200 sidor och till det tillkommer lokala kollektivavtal om lön som omförhandlas var 12:e vecka), kan inte annat än att betraktas som en utopi.

Man kunde tro att detta går att lösa genom att anlita en generalentreprenör som har kontakten med underentreprenörerna. Men hur ska denne generalentreprenör i sin tur kunna bestämma och kontrollera avtalsvillkoren för alla olika yrkeskategorier? Dessutom kan ju en generalentreprenör, lika lite som en kommun, i anbudsskedet veta exakt vilka olika yrkeskategorier som kommer att användas för att fullgöra projektet.

Är det avsikten?

Regeringen tycks förlita sig på att Upphandlingsmyndigheten ska hjälpa till och ge råd om vilka kollektivavtal som ska användas och hur dessa ska tolkas. Detta trots att den svenska modellen bygger på att myndigheter inte ska tolka avtalen utan det är förbehållet arbetsmarknadens parter. Undantaget är Arbetsdomstolen där dock en majoritet av ledamöterna har utsetts av parterna.

Den praktiska konsekvensen av Upphandlingsmyndighetens tolkningar i tusentals upphandlingar blir i princip densamma som en allmängiltigförklaring av kollektivavtalen. Är detta regeringens avsikt?

Staffan Åkerlund

Ska det bli skottpengar på 56 000 företagare?

Bekämpning av F-skattare ett hot mot byggkonjunkturen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ska-det-bli-skottpengar-pa-56-000-foretagare-26097
Nils-Eric Sandberg

Låna eller spara till huset

Enda utvägen om staten vill få upp bostadsbyggandet.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/lana-eller-spara-till-huset-26060

Varför vill regeringen införa springnotor i byggbranschen?

Lag om entreprenörsansvar gynnar de som fuskar.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/varfor-vill-regeringen-infora-springnotor-i-byggbranschen-26085
Staffan Åkerlund

Någon vill göra det extra tufft för Urban

Kurera alla tendenser till lånehysteri genom att främja konkurrens mellan boendeformerna.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/nagon-vill-gora-det-extra-tufft-urban-26059

Betong är brandsäkert och minskar skaderisker

Det säger sig självt att kan man förhindra att en brand sprider sig så ökar säkerheten.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/betong-ar-brandsakert-och-minskar-skaderisker-26053
Torun Nilsson

Trump har den perfekta mixen

Kanske är Trumps presidentskap inte den tillfällighet de flesta hoppas på.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/trump-har-den-perfekta-mixen-26023
Staffan Åkerlund

Psykologin betyder mycket för konjunkturen

Vad har potential att utlösa ett skred av sensationella rubriker? Det börjar på b ...
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/psykologin-betyder-mycket-konjunkturen-26022
Erik Kalmaru

BBR lämnar allt för mycket utrymme för tolkning

Oerhört viktigt att expertkommitténs arbete resulterar i rejäla förbättringar.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/bbr-lamnar-allt-mycket-utrymme-tolkning-26025

Dags att ta yrkeslärare in i framtiden

Lärarna gnäller på elever som inte tar sina studier på allvar men dissar egen utbildning.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/dags-att-ta-yrkeslarare-i-framtiden-26011

Proptech och kundkrav

BIM utgör informationsbasen och den struktur som möjliggör alla ”proptech-lösningar”.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/proptech-och-kundkrav-25975