Meny

”MP borde kunna bättre än så om nybyggnation!”

”MP borde kunna bättre än så om nybyggnation!”

”MP-ministrarnas utspel måste tolkas som att de vill se fler regler och en ökad statlig inblandning i bostadsbyggandet.” Det skriver Centerpartiets bostadspolitiske talesman, Ola Johansson, i en replik till Miljöpartiets utspel under stämman i Linköping.

Tre Miljöpartister åkte till Vallastaden för att presentera förslag för bättre bostadsbyggande. Observera ordvalet, inte ”fler” – utan ”bättre”.

Peter Eriksson (MP) innehar den post i regeringen som bär huvudansvaret för bostadsbyggandet. Mot bakgrund av att en byggtakt på 88 000 bostäder per år behövs de närmaste åren, är Miljöpartiets brist på initiativ en stor besvikelse. I själva verket är de tre ministrarna och deras politik det främsta hindret mot det ökade byggandet.

Det hade varit bättre om de hade lagt förslag med förenklingar och avregleringar som leder till fungerande bostadsmarknader, där det lönar sig att bygga genom att kostnaderna hålls låga. Ett mål om 50 procent för träbyggandet är bra, men det borde i stället vara i form av andel på den mängd bostäder som ska byggas. Femtio procent av ingenting är ju som bekant lika med noll.

 

Bilen pekas ut som problem

Centerpartiet delar åsikten att hus med prefabricerade stommar av trä är mer hållbart än de som gjutits betong. Framför allt skulle det vara bra för skogsindustrin, sågverken och husfabrikerna som skapar jobb i hela landet om trähusproduktionen ökar och landets skogsbönder får avsättning för sin råvara.

De mest kreativa lösningarna på bostadskrisen menar vi finns hos hustillverkarna själva. Det är dom som behöver lättnader i regelverken och framförallt snabbare än i dag få tillgång till mer byggbar mark. Miljöpartiet vill dessutom införa en kilometerskatt som fördyrar transporterna av råvaran ut ur skogen, längs hela kedjan till det färdigproducerade huset. För varje husfabrik fördyrar det tillverkningen med mångmiljonbelopp.

I stället för att ge sig på utsläppen pekar Karolina Skog (MP) på traditionellt manér ut bilen som problemet. Det är att välja fel fokus. Centerpartiet vill att Sverige redan 2030 skall ha en fossilfri fordonsflotta. Det utesluter inte bilen. Upplåt plats för laddstolpar och biogasmackar i centrumnära lägen, i stället för att begränsa människors frihet att själva välja färdmedel.

 

Riksarkitekt tillför ingenting

Som grädde på moset vill Alice Bah-Kuhnke (MP) att det ska utnämnas en riksarkitekt. Förutom att det kommer att begränsa kommunernas handlingsutrymme, när smak och form ska bestämmas ovanifrån, ger det obehagliga associationer till förgången tid. Nationella krav och byggnormer ska utformas så att största möjliga frihet ges åt planarkitekter och byggfirmor att själva skapa de lösningar som de boende behöver. En riksarkitekt tillför ingenting, förutom merkostnader för branschen.

MP-ministrarnas utspel måste tolkas som att de vill se fler regler och en ökad statlig inblandning i bostadsbyggandet. I stället för den avreglering av hyresmarknaden som varit på väg inom Miljöpartiet visar detta hur de allt mer snärjer in sig i en mer fundamentalistisk hållning, där de inte litar på frivilliga initiativ och kommunernas självbestämmande. Med sådan politik blir 710 000 nya bostäder 2025 enbart en dröm.

Träbyggandet ska främjas för klimatets skull och Centerpartiet är inte främmande för en ambitiös målsättning, men viktigast av allt är att fler får tillgång till bostäder i hela Sverige. Att säga sig främja träbyggnad, men samtidigt bete sig som en trädkramare är inte alltid en förenlig ståndpunkt. Den största klimateffekten får vi genom växande skog som avverkas och nyplanteras.

Pernilla Ström

Vi är del i ett gigantiskt experiment

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vi-ar-del-i-ett-gigantiskt-experiment-26807
Staffan Åkerlund

Har S, MP och V hittat en valvinnare? Nej, knappast!

Trots svårigheter med bemanning upplevs utländsk arbetskraft som ett hot.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/har-s-mp-och-v-hittat-en-valvinnare-nej-knappast-26808

Hög tid att återställa Rot-avdraget

Ovärderlig insats mot svartjobb.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/hog-tid-att-aterstalla-rot-avdraget-26798

Nationella riktlinjer för BIM och geodata är här

Vi ser fram emot ert engagemang och era bidrag för allas gemensamma nytta.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/nationella-riktlinjer-bim-och-geodata-ar-har-26791
Fredrik Friblick

Smutsigt skräp och rena tokerier

Handlar det om argument mot att öka produktiviteten i byggandet, då handlar det om skräp.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/smutsigt-skrap-och-rena-tokerier-26788

Vi behöver ett fossilfritt samspel för miljöns skull

Med klimatförändringar som redan är en realitet, kan vi inte pausa omställningsarbetet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-behover-ett-fossilfritt-samspel-miljons-skull-26767
Staffan Åkerlund

Politik för full fart rakt in i väggen

Byggskulden är ett blysänke för ett växande samhälle
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/politik-full-fart-rakt-i-vaggen-26779

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629
Nils-Eric Sandberg

Byggparadoxen

Mitt i denna paradox säger bostadsministern ingenting.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/byggparadoxen-26752
Erik Kalmaru

”Politiker! Kliv upp ur skyttegravarna och börja samarbeta!”

Vilka bostadspolitiska frågor kan – och bör – bli heta i årets valrörelse?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/politiker-kliv-upp-ur-skyttegravarna-och-borja-samarbeta-26764
Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ar-bonus-malus-svaret-pa-framtida-transporter-26749