Meny

"Kontrakten har nyckeln till lönsam anläggning"

"Kontrakten har nyckeln till lönsam anläggning"

Nyckeln till ökad produktivitet i anläggning ligger i kontrakten. Trafikverket måste våga ställa krav som ger företagen incitament till att tänka utanför boxen. I det enskilda fallet kan det innebära en risk, men utan frihetsgrader i kontrakten kan man inte förvänta sig innovativa tekniska lösningar, skriver Johan Nyström, VTI.

Innan sommaren presenterade regeringen den nationella infrastrukturplanen och slog, ännu en gång, rekord i pengar till anläggningssektorn. Då skattemedel inte är en oändlig resurs kan dessa rekord inte fortsätta i kommande budgetar. Ett alternativ är att stärka produktiviteten i anläggningssektorn, det vill säga få mer väg/järnväg för pengarna. För att komma dit krävs att den tekniska forskningen och utvecklingen bland företagen i anläggningssektorn stärks. I dag är den låg, enligt uppgift handlar det om promillen av omsättningen. Givet sådana siffror är det osannolikt att anläggningssektorns motsvarighet till en Iphone eller Tesla framträder inom kort.
Men företagen inom anläggningsbranschen är inte irrationella. Det lönar sig inte att forska. Varför ska de svenska byggföretagen tänka nytt när Trafikverket och andra beställare inte tillåter nytänkande i någon större utsträckning? Även om en teknisk innovation fungerar, så är det inte säkert att den får nyttjas då nya lösningar måste godkännas av beställaren. I ett sådant läge har jag full förståelse att de svenska bygg-företagen i anläggningssektorn inte ser stora vinster med forskning. Risken att förlora pengar överstiger chansen att konkurrera med smarta innovationer.


Kontrakten styr

Lösningen då? Den ligger i en insikt om att det är kontrakten som styr. Branschen har länge diskuterat innovationer gällande produktion, klimat, hållbarhet och LCC men det räcker inte bara samtala. Så länge kontrakten inte möjliggör att nya idéer blir till verklighet, så förblir det bara floskler. Det finns till exempel en uppsjö av bra modeller för LCC-kalkylering men de kommer inte till nytta, då Trafikverket upphandlar projekt utan möjligheter till alternativa lösningar.
Kontrakten måste därför utvecklas. Jag har tillsammans med två kollegor utvecklat ett exempel på kontrakt beträffande ombygget av Slussen. Vi skissar på ett förfrågnings-underlag som skulle ge entreprenörerna incitament för att tänka utanför boxen. Entreprenören påläggs en förseningsavgift för varje minut trafiken försenas under byggarbetet. För att komma undan en sådan kostnadsfördyring måste företaget hitta, men även ges möjlighet att implementera innovativa trafiklösningar med mindre konsekvenser för trafikanterna. Förslaget är ett exempel på hur samhällsekonomiska aspekter, på riktigt, kan införlivas i kontrakten, i detta fall för att minska trafikstörningarna och använda samhällets resurser på ett bättre sätt.

 

Måste få möjlighet att utveckas

Poängen är att företagen måste ges incitament och möjlighet att utvecklas, vilket stipuleras i förfrågningsunderlag och kontraktsutformningar. Utan frihetsgrader i kontrakten kan man inte förvänta sig forskning kring innovativa tekniska lösningar inom anläggningssektorn. Förändringen är dock ingen dans på rosor. Trafikverket behöver ta risker, vilket i enskilda fall kommer gå fel. Men utan att försöka förändras ingenting. Beställaren måste signalera till marknaden att satsningen är långsiktig och reell, för att tidskrävande utvecklingsprojekt ska initieras.
Forskningsfinansiärerna har också ett ansvar. Ytterligare en modell för LCC optimering eller en klimatkalkyl måste få stryka på foten till fördel för forskning kring kontrakt som möjliggör implementering av innovationer. Sådan forskning handlar om att ta lärdom av det som görs i dag för att sedan kunna styra och utveckla verksamheten framåt. Enligt alla externa bedömare har Trafikverket tidigare brustit i sin uppföljning men är med regeringsuppdraget (N2017/02483/TIF) på rätt väg.
En utväxling på regeringens infrastruktursatsningar, sker genom insikten att det är kontrakten som styr vad entreprenörerna gör. För att få fart på teknisk forskning inom anläggningssektorn måste kontrakten tillåta innovationer.

Torun Nilsson

Växande klyftor ger boendesegregation

Vem vet, plötsligt händer det.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vaxande-klyftor-ger-boendesegregation-27263

Vi ingenjörer måste kunna råda politikerna

Dags att ta ställning om koldioxidlagring.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-ingenjorer-maste-kunna-rada-politikerna-27245
Staffan Åkerlund

Subprimelånens comeback!

Tio år efter Lehman Brothers-kraschen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/subprimelanens-comeback-27262
Pernilla Ström

De svagaste behöver vackra miljöer

Jag blev inte långvarig i det fula huset.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/de-svagaste-behover-vackra-miljoer-27223
Staffan Åkerlund

De många små insatserna måste bli så många fler

Dagens bostadsmarknad är decentraliserad och småskalig.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/de-manga-sma-insatserna-maste-bli-sa-manga-fler-27220
Fredrik Friblick

Mot nya höjder

Om stavhopparen var byggare.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/mot-nya-hojder-27200

Frågan som en kommande 
regering inte får missa!

Alla konkreta och resultatinriktade åtgärder mot svartjobb behövs.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/fragan-som-en-kommande-regering-inte-far-missa-27187

Så ska du tänka när du väljer säkerhet för ditt byggprojekt.

Annons.
Så ska du tänka när du väljer säkerhet för ditt byggprojekt.
http://byggindustrin.se/sponsrat/gar-bo/experten-sa-valjer-du-ratt-sakerhet-ditt-bygge-27282
Erik Kalmaru

”Allt är sagt inom bostadspolitiken – nu är det dags att göra allt”

Många hoppas på blocköverskridande bostadspolitik.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/allt-ar-sagt-inom-bostadspolitiken-nu-ar-det-dags-att-gora-allt-27201
Staffan Åkerlund

Befria tänkandet från
 gamla tiders låsningar

Hyreskommissionens förslag – en välkommen rapport.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/befria-tankandet-fran-gamla-tiders-lasningar-27197
Nils-Eric Sandberg

Investera utan att spara?

Är det för sent att införa bosparande?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/investera-utan-att-spara-27167