Meny

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 har den östliga förbindelsen tagits bort eftersom Stockholms kommun inte ställer sig bakom den. Men utan den östliga delen av den sedan 60 år planerade ringen uteblir nyttoeffekterna som staden så väl behöver, menar Seniorsektionen av Samhällsbyggarna.

Stockholm delas av vatten – till gagn för stadens skönhet men till hinder för samfärdseln. Den stora förkastningen i berget som rymmer hamninfarten och Strömmen måste överbryggas på olika sätt i takt med regionens och stadens tillväxt.

Motiveringen för hela Ringen är uppenbar. Den har planerats i över 60 år och har byggts ut i etapper för en ständigt växande befolkning, med Essingeleden (1967), Södra länken (2004) och Norra länken(NL 2015). Men fortfarande saknas en nord-sydlig förbindelse i öster. Ringens nyttoeffekter, såsom ökad rörlighet i samhället och smidigare och mer jämställd bostads- och arbetsmarknad mellan regionens norra och södra delar, uppnås till fullo först när en Östlig förbindelse (ÖF) knyter samman deletapperna till en fungerande enhet. Trafikens sammansättning må förändras med tiden mot mer hållbara transportsystem, men det totala trafikarbetet kommer med säkerhet att öka, vilket ytterligare stärker behovet av Ringen.


Kommunengagemang saknas

I Trafikverkets (TRV) förslag till nationell plan för Transportsystemet 2018-29 hade TRV tagit bort Östlig förbindelse ur planen, eftersom ett engagemang från Stockholms kommun saknas, men samtidigt påpekat att detta innebär en brist i stadens trafiksystem. TRVs egna analyser visar att innerstaden avlastas när ÖF förverkligas. De visar också att bristerna i kapacitet liksom sårbarheten i Stockholms vägsystem avhjälps.

En tunnelförbindelse genom berg kan byggas utan att markytan berörs. Inom Nationalstadsparken (NSP) är Norra länken (NL) senaste exemplet. Stockholm vilar på en god berggrund, men den stora förkastningen i berget som skapat hamninfarten utgör ett hinder. Längs T-banans blå linje, som nu planeras till Nacka, tvingas tunneln av bergnivån ned djupt under Strömmen – stationen Sofia på Södermalm kommer enligt uppgift att bli en av de djupaste i världen. Av samma skäl måste en tunnel – Saltsjötunneln - för ÖF tvingas ner till 125 m djup med längre körväg och flera konsekvenser för trafiken och säkerheten.


Alternativ måste ställas mot varandra

Under förplaneringen av Österleden på nittiotalet valde man därför ett ytligare utförande med en sänktunnel under hamninloppet. Denna förstahandslösning utgör   en 400 meter lång undervattensbro bestående av ett antal tunnelelement som förtillverkas och flottas ut på plats, sänks ned på pålstöd och fogas samman.

Körbanan förläggs då på 43 meters djup. Citybanan har nyligen utförts med denna teknik i cirka halv skala vid Riddarholmen. Tekniken har utvecklats och mognat när nu drygt 100 sänktunnlar till med olika mått och på olika djup utförts under 25 år, varav ca hälften inom EU.

De två alternativen för tunnelförbindelsen måste ställas mot varandra i en grundlig och saklig prövning, vilken innefattar miljökonsekvensbeskrivningar (MKB), säkerhetsfrågor för trafiken och ekonomi. Samhällsbyggarna vill framhålla det angeläget, inför det framtida byggandet av Östlig förbindelse, att kunskapsläget nu vårdas. Ordnat avslut bör därför bl.a. innebära att på- och avfarterna utreds vidare till giltiga planbeslut.

Pernilla Ström

Ge Skåne namnet Östdanmark

Ge Skåne namnet Östdanmark på samma vis som Malmö inkorporerades i Greater Copenhagen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ge-skane-namnet-ostdanmark-26960
Staffan Åkerlund

Partierna öppnar för en social bostadspolitik

Vi har nått vägs ände för dagens otillräckliga marknadslösning.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/partierna-oppnar-en-social-bostadspolitik-26956

”Nu är det läge att bygga hyresrätter med rimlig hyra”

När nu byggandet av nya bostadsrätter minskar öppnas en unik möjlighet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/nu-ar-det-lage-att-bygga-hyresratter-med-rimlig-hyra-26941
Erik Kalmaru

”Kan beställaren bli byggbranschens biltillverkare?”

Hur blir man en föredömlig beställare och byggherre?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/kan-bestallaren-bli-byggbranschens-biltillverkare-26939
Nils-Eric Sandberg

Regleringar skapar svart marknad – lyckligtvis

Det är hyresregleringen som skapar en svart marknad
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/regleringar-skapar-svart-marknad-lyckligtvis-26910

Låt fönsterbranschen bli först med cirkulär ekonomi

Föreslår en konkret handlingsplan.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/lat-fonsterbranschen-bli-forst-med-cirkular-ekonomi-26904
Staffan Åkerlund

Trygghet måste byggas upp underifrån

Kommission har satt utsatta områden under lupp.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/trygghet-maste-byggas-upp-underifran-26908

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945
Fredrik Friblick

Efter sol kommer regn

Du råder inte över konjunkturen, men du kan ta ansvar för hur du agerar på marknaden.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/efter-sol-kommer-regn-26878

“Mötet mellan Eshaq och mig förändrade våra liv”

Startar upprop för ensamkommande.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/motet-mellan-eshaq-och-mig-forandrade-vara-liv-26872
Staffan Åkerlund

Agera tillsammans med Jens Hoffmann!

Integrationen går mycket snabbare än vad allmänheten tror.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/agera-tillsammans-med-jens-hoffmann-26880