Meny

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 har den östliga förbindelsen tagits bort eftersom Stockholms kommun inte ställer sig bakom den. Men utan den östliga delen av den sedan 60 år planerade ringen uteblir nyttoeffekterna som staden så väl behöver, menar Seniorsektionen av Samhällsbyggarna.

Stockholm delas av vatten – till gagn för stadens skönhet men till hinder för samfärdseln. Den stora förkastningen i berget som rymmer hamninfarten och Strömmen måste överbryggas på olika sätt i takt med regionens och stadens tillväxt.

Motiveringen för hela Ringen är uppenbar. Den har planerats i över 60 år och har byggts ut i etapper för en ständigt växande befolkning, med Essingeleden (1967), Södra länken (2004) och Norra länken(NL 2015). Men fortfarande saknas en nord-sydlig förbindelse i öster. Ringens nyttoeffekter, såsom ökad rörlighet i samhället och smidigare och mer jämställd bostads- och arbetsmarknad mellan regionens norra och södra delar, uppnås till fullo först när en Östlig förbindelse (ÖF) knyter samman deletapperna till en fungerande enhet. Trafikens sammansättning må förändras med tiden mot mer hållbara transportsystem, men det totala trafikarbetet kommer med säkerhet att öka, vilket ytterligare stärker behovet av Ringen.


Kommunengagemang saknas

I Trafikverkets (TRV) förslag till nationell plan för Transportsystemet 2018-29 hade TRV tagit bort Östlig förbindelse ur planen, eftersom ett engagemang från Stockholms kommun saknas, men samtidigt påpekat att detta innebär en brist i stadens trafiksystem. TRVs egna analyser visar att innerstaden avlastas när ÖF förverkligas. De visar också att bristerna i kapacitet liksom sårbarheten i Stockholms vägsystem avhjälps.

En tunnelförbindelse genom berg kan byggas utan att markytan berörs. Inom Nationalstadsparken (NSP) är Norra länken (NL) senaste exemplet. Stockholm vilar på en god berggrund, men den stora förkastningen i berget som skapat hamninfarten utgör ett hinder. Längs T-banans blå linje, som nu planeras till Nacka, tvingas tunneln av bergnivån ned djupt under Strömmen – stationen Sofia på Södermalm kommer enligt uppgift att bli en av de djupaste i världen. Av samma skäl måste en tunnel – Saltsjötunneln - för ÖF tvingas ner till 125 m djup med längre körväg och flera konsekvenser för trafiken och säkerheten.


Alternativ måste ställas mot varandra

Under förplaneringen av Österleden på nittiotalet valde man därför ett ytligare utförande med en sänktunnel under hamninloppet. Denna förstahandslösning utgör   en 400 meter lång undervattensbro bestående av ett antal tunnelelement som förtillverkas och flottas ut på plats, sänks ned på pålstöd och fogas samman.

Körbanan förläggs då på 43 meters djup. Citybanan har nyligen utförts med denna teknik i cirka halv skala vid Riddarholmen. Tekniken har utvecklats och mognat när nu drygt 100 sänktunnlar till med olika mått och på olika djup utförts under 25 år, varav ca hälften inom EU.

De två alternativen för tunnelförbindelsen måste ställas mot varandra i en grundlig och saklig prövning, vilken innefattar miljökonsekvensbeskrivningar (MKB), säkerhetsfrågor för trafiken och ekonomi. Samhällsbyggarna vill framhålla det angeläget, inför det framtida byggandet av Östlig förbindelse, att kunskapsläget nu vårdas. Ordnat avslut bör därför bl.a. innebära att på- och avfarterna utreds vidare till giltiga planbeslut.

Fredrik Friblick

Dags att stanna upp

Fredrik Friblick om pauser, julstress och en rännil snus.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/dags-att-stanna-upp-27644

"Bostäder trillar mellan stolarna"

Ola Johansson (C) varnar för konsekvenserna av att investeringsstödet stryps.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/bostader-trillar-mellan-stolarna-27671
Erik Kalmaru

"Alla vinner på en mer jämställd byggbransch"

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/alla-vinner-pa-en-mer-jamstalld-byggbransch-27633
Pernilla Ström

"Besluten lägger död hand över nyskapandet"

Pernilla Ström drar sig till minnes Mancur Olsons bok om nationers uppgång och fall.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/besluten-lagger-dod-hand-over-nyskapandet-27623
Anders Carlén

Frostiga relationer på Förbifarten sinkar bygget

"Situationen allt annat än bra," skriver Anders Carlén.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/frostiga-relationer-pa-forbifarten-sinkar-bygget-27619

"Kommuner måste våga tänka nytt för att lösa ungas boende"

Saffran Rohm på jagvillhabostad.nu om tidsbegränsade bygglov.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/kommuner-maste-vaga-tanka-nytt-att-losa-ungas-boende-27617
Jan-Olof Edgar

"Lean-BIM med Coclass"

Jan-Olof Edgar tycker att Lean och BIM går hand i hand.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/lean-bim-med-coclass-27608

En revolution för den svenska ventilations-branschen

Annons.
Dubbel så snabb installation och hälften så stort klimatavtryck.
http://byggindustrin.se/sponsrat/vilpe/en-revolution-den-svenska-ventilationsbranschen-26887

"Flyttande seniorer löser bostadskrisen"

Björn Wellhagen har receptet på hur bostadskrisen kan lösas.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/flyttande-seniorer-loser-bostadskrisen-27615
Anders Carlén

"Järnviljan i norr"

Stadshuset Kristallen är ett föredömligt exempel, skriver Anders Carlén.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/jarnviljan-i-norr-27594

"Trä i Växjö – en självklarhet för klimatet"

Politiker i Växjö kommun svarar på en debattartikel av Roger Andersson, tidningen Betong.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/tra-i-vaxjo-en-sjalvklarhet-klimatet-27592