Meny

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 har den östliga förbindelsen tagits bort eftersom Stockholms kommun inte ställer sig bakom den. Men utan den östliga delen av den sedan 60 år planerade ringen uteblir nyttoeffekterna som staden så väl behöver, menar Seniorsektionen av Samhällsbyggarna.

Stockholm delas av vatten – till gagn för stadens skönhet men till hinder för samfärdseln. Den stora förkastningen i berget som rymmer hamninfarten och Strömmen måste överbryggas på olika sätt i takt med regionens och stadens tillväxt.

Motiveringen för hela Ringen är uppenbar. Den har planerats i över 60 år och har byggts ut i etapper för en ständigt växande befolkning, med Essingeleden (1967), Södra länken (2004) och Norra länken(NL 2015). Men fortfarande saknas en nord-sydlig förbindelse i öster. Ringens nyttoeffekter, såsom ökad rörlighet i samhället och smidigare och mer jämställd bostads- och arbetsmarknad mellan regionens norra och södra delar, uppnås till fullo först när en Östlig förbindelse (ÖF) knyter samman deletapperna till en fungerande enhet. Trafikens sammansättning må förändras med tiden mot mer hållbara transportsystem, men det totala trafikarbetet kommer med säkerhet att öka, vilket ytterligare stärker behovet av Ringen.


Kommunengagemang saknas

I Trafikverkets (TRV) förslag till nationell plan för Transportsystemet 2018-29 hade TRV tagit bort Östlig förbindelse ur planen, eftersom ett engagemang från Stockholms kommun saknas, men samtidigt påpekat att detta innebär en brist i stadens trafiksystem. TRVs egna analyser visar att innerstaden avlastas när ÖF förverkligas. De visar också att bristerna i kapacitet liksom sårbarheten i Stockholms vägsystem avhjälps.

En tunnelförbindelse genom berg kan byggas utan att markytan berörs. Inom Nationalstadsparken (NSP) är Norra länken (NL) senaste exemplet. Stockholm vilar på en god berggrund, men den stora förkastningen i berget som skapat hamninfarten utgör ett hinder. Längs T-banans blå linje, som nu planeras till Nacka, tvingas tunneln av bergnivån ned djupt under Strömmen – stationen Sofia på Södermalm kommer enligt uppgift att bli en av de djupaste i världen. Av samma skäl måste en tunnel – Saltsjötunneln - för ÖF tvingas ner till 125 m djup med längre körväg och flera konsekvenser för trafiken och säkerheten.


Alternativ måste ställas mot varandra

Under förplaneringen av Österleden på nittiotalet valde man därför ett ytligare utförande med en sänktunnel under hamninloppet. Denna förstahandslösning utgör   en 400 meter lång undervattensbro bestående av ett antal tunnelelement som förtillverkas och flottas ut på plats, sänks ned på pålstöd och fogas samman.

Körbanan förläggs då på 43 meters djup. Citybanan har nyligen utförts med denna teknik i cirka halv skala vid Riddarholmen. Tekniken har utvecklats och mognat när nu drygt 100 sänktunnlar till med olika mått och på olika djup utförts under 25 år, varav ca hälften inom EU.

De två alternativen för tunnelförbindelsen måste ställas mot varandra i en grundlig och saklig prövning, vilken innefattar miljökonsekvensbeskrivningar (MKB), säkerhetsfrågor för trafiken och ekonomi. Samhällsbyggarna vill framhålla det angeläget, inför det framtida byggandet av Östlig förbindelse, att kunskapsläget nu vårdas. Ordnat avslut bör därför bl.a. innebära att på- och avfarterna utreds vidare till giltiga planbeslut.

Träbyggandet möter upp

Träbyggnadsindustrin välkomnar regeringens strategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/trabyggandet-moter-upp-27024

Inte behöver vi en träbyggnadsstrategi

Ingen har hittills lanserat vare sig en rågmjölsstrategi eller en linnestrategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inte-behover-vi-en-trabyggnadsstrategi-27023

Om rätt är rätt, fel är fel och möjligheten är nu – varför bygger vi då inte (klimat)smart?

Sveriges bostadsmarknad börjar likna ett pyramidspel.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/om-ratt-ar-ratt-fel-ar-fel-och-mojligheten-ar-nu-varfor-bygger-vi-da-inte-klimatsmart

En strategi i tiden – för framtiden

Träbyggnadsindustrin välkomnar regeringens strategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/en-strategi-i-tiden-framtiden-27011

Svar till Roger Andersson

Byggindustrins chefredaktör Staffan Åkerlund svarar om "okritisk" trähusrapportering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/svar-till-roger-andersson-27006

Okritisk journalistik i samhällsbyggnadsbranschen

Roger Andersson, Tidskriften Betong, utmanar Byggindustrin.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/okritisk-journalistik-i-samhallsbyggnadsbranschen-26987

Digital tvilling kan spegla både funktion och produkt

Digitala tvillingar utgör ett sätt att replikera fysiska objekt i den digitala världen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/digital-tvilling-kan-spegla-bade-funktion-och-produkt-26961

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945
Pernilla Ström

Ge Skåne namnet Östdanmark

Ge Skåne namnet Östdanmark på samma vis som Malmö inkorporerades i Greater Copenhagen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ge-skane-namnet-ostdanmark-26960
Staffan Åkerlund

Partierna öppnar för en social bostadspolitik

Vi har nått vägs ände för dagens otillräckliga marknadslösning.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/partierna-oppnar-en-social-bostadspolitik-26956

”Nu är det läge att bygga hyresrätter med rimlig hyra”

När nu byggandet av nya bostadsrätter minskar öppnas en unik möjlighet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/nu-ar-det-lage-att-bygga-hyresratter-med-rimlig-hyra-26941