Meny

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

Fullborda Ringen med att bygga Österleden

I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029 har den östliga förbindelsen tagits bort eftersom Stockholms kommun inte ställer sig bakom den. Men utan den östliga delen av den sedan 60 år planerade ringen uteblir nyttoeffekterna som staden så väl behöver, menar Seniorsektionen av Samhällsbyggarna.

Stockholm delas av vatten – till gagn för stadens skönhet men till hinder för samfärdseln. Den stora förkastningen i berget som rymmer hamninfarten och Strömmen måste överbryggas på olika sätt i takt med regionens och stadens tillväxt.

Motiveringen för hela Ringen är uppenbar. Den har planerats i över 60 år och har byggts ut i etapper för en ständigt växande befolkning, med Essingeleden (1967), Södra länken (2004) och Norra länken(NL 2015). Men fortfarande saknas en nord-sydlig förbindelse i öster. Ringens nyttoeffekter, såsom ökad rörlighet i samhället och smidigare och mer jämställd bostads- och arbetsmarknad mellan regionens norra och södra delar, uppnås till fullo först när en Östlig förbindelse (ÖF) knyter samman deletapperna till en fungerande enhet. Trafikens sammansättning må förändras med tiden mot mer hållbara transportsystem, men det totala trafikarbetet kommer med säkerhet att öka, vilket ytterligare stärker behovet av Ringen.


Kommunengagemang saknas

I Trafikverkets (TRV) förslag till nationell plan för Transportsystemet 2018-29 hade TRV tagit bort Östlig förbindelse ur planen, eftersom ett engagemang från Stockholms kommun saknas, men samtidigt påpekat att detta innebär en brist i stadens trafiksystem. TRVs egna analyser visar att innerstaden avlastas när ÖF förverkligas. De visar också att bristerna i kapacitet liksom sårbarheten i Stockholms vägsystem avhjälps.

En tunnelförbindelse genom berg kan byggas utan att markytan berörs. Inom Nationalstadsparken (NSP) är Norra länken (NL) senaste exemplet. Stockholm vilar på en god berggrund, men den stora förkastningen i berget som skapat hamninfarten utgör ett hinder. Längs T-banans blå linje, som nu planeras till Nacka, tvingas tunneln av bergnivån ned djupt under Strömmen – stationen Sofia på Södermalm kommer enligt uppgift att bli en av de djupaste i världen. Av samma skäl måste en tunnel – Saltsjötunneln - för ÖF tvingas ner till 125 m djup med längre körväg och flera konsekvenser för trafiken och säkerheten.


Alternativ måste ställas mot varandra

Under förplaneringen av Österleden på nittiotalet valde man därför ett ytligare utförande med en sänktunnel under hamninloppet. Denna förstahandslösning utgör   en 400 meter lång undervattensbro bestående av ett antal tunnelelement som förtillverkas och flottas ut på plats, sänks ned på pålstöd och fogas samman.

Körbanan förläggs då på 43 meters djup. Citybanan har nyligen utförts med denna teknik i cirka halv skala vid Riddarholmen. Tekniken har utvecklats och mognat när nu drygt 100 sänktunnlar till med olika mått och på olika djup utförts under 25 år, varav ca hälften inom EU.

De två alternativen för tunnelförbindelsen måste ställas mot varandra i en grundlig och saklig prövning, vilken innefattar miljökonsekvensbeskrivningar (MKB), säkerhetsfrågor för trafiken och ekonomi. Samhällsbyggarna vill framhålla det angeläget, inför det framtida byggandet av Östlig förbindelse, att kunskapsläget nu vårdas. Ordnat avslut bör därför bl.a. innebära att på- och avfarterna utreds vidare till giltiga planbeslut.

Pernilla Ström

Inspektörsväldet tar över

Snart är de fler än verksamhetsutövarna.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/inspektorsvaldet-tar-over-27381
Erik Kalmaru

Både harar och sköldpaddor måste bygga Sverige

Byggprojektet börjar innan första spadtaget.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/bade-harar-och-skoldpaddor-maste-bygga-sverige-27391

"Glorifieringen av trä hot mot klimatsmart byggande"

Ord står mot ord, forskning mot forskning.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/glorifieringen-av-tra-hot-mot-klimatsmart-byggande-27370
Staffan Åkerlund

Överskatta inte svårigheterna 
med skatte- och bopolitiken

Skatteverket gnuggar händer över slopade månadsavgifter.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/overskatta-inte-svarigheterna-med-skatte-och-bopolitiken-27376
Fredrik Friblick

Sky is the limit

Vi skulle behöva lite av Deinokrates energi.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/sky-limit-27348

"När krisen kommer tvingas branschen till förändring"

Vi är för glada och feta.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/nar-krisen-kommer-tvingas-branschen-till-forandring-27343
Staffan Åkerlund

Reformerna kommer underifrån

Tellusgatan ett föredöme för rikspolitiken.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/reformerna-kommer-underifran-27355

Så ska du tänka när du väljer säkerhet för ditt byggprojekt.

Annons.
Så ska du tänka när du väljer säkerhet för ditt byggprojekt.
http://byggindustrin.se/sponsrat/gar-bo/experten-sa-valjer-du-ratt-sakerhet-ditt-bygge-27282
Staffan Åkerlund

Chefredaktörens ursäkt till Caroline Szyber

Besviken på ordval.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/chefredaktorens-ursakt-till-caroline-szyber-27354
Nils-Eric Sandberg

Rätt att dra av räntan

Jag önskar mig i bostadsdebatten ett inslag av icke-artificiell intelligens.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ratt-att-dra-av-rantan-27291

"Är vi på väg in i oredans tid?"

Stor risk att sakfrågorna blir lidande.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/ar-vi-pa-vag-i-oredans-tid-27288