Meny

Digitalisering och produktivitet hänger ihop

Digitalisering och produktivitet hänger ihop

Förbluffande låg produktivitet och låg kunskap om digitalisering utmärker byggbranschen. Det är hög tid för branschens ledare att ta tag i frågan. Förändring sker inte av sig själv, skriver Amela Hodzic, marknadsutvecklingschef på Prolog, och Linnea Vikbrant, kommunikationsansvarig på Fieldly.

Digitaliseringen i den svenska byggsektorn har varit låg jämfört med många andra branscher. Globalt sett rankas byggbranschen återkommande som den näst minst digitala av alla samhällsbranscher (Boston Consulting Group, 2016).
I ”Byggbranschen och digitalisering” (2017) tog Industrifakta på uppdrag av Svensk Byggtjänst tempen på digitaliseringsgraden hos 300 företag i byggsektorn.

Av 300 intervjuade ansåg 62 procent sig väl införstådda med vad digitalisering innebär. Bara 6 procent av företagen hade låg kännedom om själva begreppet digitalisering. Installationsföretagen är de som anger högst värden, vilket förmodligen förklaras av att det är de som först kommer i kontakt med nya produkter och tjänster inom digitaliseringen och därför har ett naturligt försprång gentemot övriga företagsgrupper.
 

Få jobbar aktivt

Trots att många företag har relativ hög kännedom om digitalisering är det få företag som aktivt jobbar med frågan. Flera företag bedömer den interna utbildningsnivån vad gäller digitalisering som relativt låg och mindre än hälften bedömer att de kan erbjuda digitaliseringstjänster i sitt tjänsteutbud. Bara 35 procent anger att de i dag arbetar aktivt med digitalisering i verksamhets- och affärsplaner.


Under de närmaste åren väntas digitaliseringen i bygg accelerera kraftigt. Merparten av bolagen som 2017 intervjuades bedömer att de ska ha kommit en god bit på vägen mot digitalisering inom de närmaste två till tre åren.
Vi menar att det är dags att göra allvar av planerna nu. Produktivitetsutvecklingen i byggbranschen har länge varit förbluffande låg. Att många byggföretag saknar mätbara mål när det gäller produktivitet bidrar inte precis till att digitaliseringsfrågan prioriteras på dagordningen. Avsaknad av tydligt och strategiskt ledarskap i frågan gör inte heller situationen bättre. Organisationer och företag som bestämmer sig för att bli vinnare på den digitala resan behöver förstå att förändringen inte sker av sig själv bara för att den sker i andra branscher. Det behövs resurser, kunskap och inriktade utbildningsinsatser som stärker hela organisationen och genomsyrar flera led.



Att gå från analoga arbetsmetoder till digitala handlar inte bara om att det digitala ska stötta redan befintliga metoder. Ny teknik erbjuder enorma möjligheter för både små och stora byggföretags sätt att arbeta och utveckla nya affärer och tjänster och gör – vid lyckad implementering – att hela organisationen jobbar mer effektivt och smart. Att produktiviteten ökar när digitaliseringen ställer invanda arbetssätt på ända och tillåts bli den katalysator för smarta förbättringar som den har alla möjligheter att vara är ingen långsökt slutsats.


Nyttja kraften


En viktig nyckel för att lyckas digitalisera företaget eller organisationen ligger i själva genomförandet. Ledare måste vara tydliga med nyttan och värdet för den enskilda medarbetaren i ett digitalt arbete. Kraften i informella ledare och kulturbärande medarbetare bör nyttjas och mätbara mål bör tas fram och följas upp för att ge tydliga incitament att implementera den nya tekniken i det dagliga arbetet.

Digitalisering, produktivitet och kostnadseffektivt byggande hänger ihop! 
För att lyckas med digitalisering föreslår vi följande punkter:
 

  1. Den högsta ledningen måste fatta beslut, avsätta resurser och visa inriktning.
  2. Frigör tid för utbildningsinsatser som leder till kompetenslyft för hela organisationen.
  3. Skapa en gemensam målbild och synliggör nyttan och värdet med digitalisering.

Och se till att gå från ord till handling! Digitaliseringens tid är nu, inte senare.

"Riv muren!"

Byggnadsverk är också konstverk.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/riv-muren-28139

"Fortsatt stort behov av arbetskraft inom bygg"

Anton Klintenberg, vd på Sustend, ser ett stort behov av arbetskraft på underhållssidan.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/fortsatt-stort-behov-av-arbetskraft-inom-bygg-28132

Energieffektivitet för alla

"Dagens regelverkstyr mot högre kostnad för energiförsörjningen i våra hus."
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/energieffektivitet-alla-28125
Nomi Melin Lundgren

”It takes two to tango”

Dansgolvet är en byggmarknad.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/it-takes-two-tango-28084
Anders Carlén

Välkommen till 
nya Byggindustrin!

Står byggbranschen still? Kolla i arkivet!
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/valkommen-till-nya-byggindustrin-28083

"Sverige riskerar att gå över ån efter vatten i jakten på el"

"Innan vi fattar ogrundade investeringsbeslut krävs en översyn".
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/sverige-riskerar-att-ga-over-efter-vatten-i-jakten-pa-el-28075

”Involvera cheferna i kampen mot döden på jobbet”

Byggcheferna föreslår åtgärder.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/involvera-cheferna-i-kampen-mot-doden-pa-jobbet-28064
Nils-Eric Sandberg

"Tid för bostadskommission"

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/tid-bostadskommission-28052

"Öppna BIM-lösningar är framtiden"

Kan IFC bli byggbranschens PDF-format? undrar Arno de Ryst, Link arkitektur.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/oppna-bim-losningar-ar-framtiden-28054
Anders Carlén

"Byggsverige – vi har ett resultat"

Anders Carlén om Årets Bygge och nya Byggindustrin.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/byggsverige-vi-har-ett-resultat-28024