Meny

"Byggnaders tekniska krav avgörs inte av kommuner"

"Byggnaders tekniska krav avgörs inte av kommuner"

Attefalls stopplag gäller, men det råder fortfarande en alltför stor osäkerhet och okunskap kring vad ”kommunala särkrav” innebär. Det skriver Björn Hedlund, tidigare Byggkravsutredare, och Eidar Lindgren, tidigare sekreterare i Byggkravsutredningen, Institutionen för fastigheter och byggande, på KTH.

Den 1 januari 2015 infördes en paragraf i plan- och bygglagen (8 kap. 4 a §) som ska hindra att det i olika kommuner ställs olika krav på byggnaders tekniska egenskaper.  Bestämmelsen innehåller bland annat ett förbud för kommunerna att vid genomförande av detaljplan ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper.

I författningskommentaren klargörs att markanvisningsavtal som är led i plangenomförande inte får innehålla sådana kommunala ”särkrav”. (se prop. 2013/14:126, s. 306). Tyvärr verkar det fortfarande råda viss osäkerhet kring detta hos de som ska tillämpa lagen och hos byggbolagen.

Bidrar inte till att klargöra

Den artikel som finns i Byggindustrin nummer 22/2016 ”Attefalls stopplag har ingen effekt enligt rapport” – bidrar inte till att klargöra vad som gäller. Tvärtom innehåller den formuleringar som ger intrycket att kommunerna kan arbeta på samma sätt som före den 1 januari 2015. I artikeln står:

”Kommunerna får fortsätta ställa krav via miljöprogram, förutsatt att de inte gör det i sin myndighetsroll, till exempel när bygglovshandläggare fattar beslut om en bygglovsansökan. Däremot står det kommunen fritt att ställa krav i sin roll som byggherre eller i samband med att de säljer mark. Samma gällde även innan stopplagen.”

Den del som vi kursiverat blir felaktig, eftersom den inte skiljer på olika fall av kommunal försäljning av mark. I de fall markförsäljning sker som ett led i plangenomförande gäller ett stopp för kommunala särkrav. Det är bara i de fall markförsäljning sker utan koppling till byggande enligt en detaljplan som kommunen kan ställa egna tekniska krav på det som ska byggas.

Bör förtydligas av Boverket

De otydliga formuleringarna är speciellt problematiska eftersom de anges komma från Boverkets rättschef. Det vore därför mycket värdefullt att i något forum få ett klargörande från Boverket om rättsläget vad gäller ”stoppregeln” i 8 kap. 4 a § och dess betydelse för villkor i markanvisningsavtal. Gärna på Boverkets hemsida där nuvarande skrivningar i frågan bör förtydligas.

I sak handlar det om krav på sådana väsentliga tekniska egenskaper som anges i 8 kap. 4 § plan- och bygglagen. Dessa krav preciseras i plan- och byggförordningen och i Boverkets föreskrifter. I de fall kommuner ställer egna krav på tekniska egenskaper handlar det ofta om bostäders energiprestanda. Under senare tid har även dykt upp exempel på att kommuner önskar att prioritera trähusbyggande. Det handlar således om tunga frågor i byggandet – där det genom ”stopplagen” har förtydligats att kommunala särkrav inte kan ställas vid myndighetsutövning och inte heller i markanvisningsavtal.

Som vi nämnde i inledningen råder fortfarande en alltför stor osäkerhet och okunskap kring ”kommunala särkrav”. När byggandets aktörer har olika uppfattningar om rättsläget i fråga om till exempel energikrav eller krav på byggmaterial, blir samtalen komplicerade och tar tid. Således, ett resolut klarläggande från Boverket skulle bidra till effektivare processer.

Staffan Åkerlund

Ska det bli skottpengar på 56 000 företagare?

Bekämpning av F-skattare ett hot mot byggkonjunkturen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ska-det-bli-skottpengar-pa-56-000-foretagare-26097
Nils-Eric Sandberg

Låna eller spara till huset

Enda utvägen om staten vill få upp bostadsbyggandet.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/lana-eller-spara-till-huset-26060

Varför vill regeringen införa springnotor i byggbranschen?

Lag om entreprenörsansvar gynnar de som fuskar.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/varfor-vill-regeringen-infora-springnotor-i-byggbranschen-26085
Staffan Åkerlund

Någon vill göra det extra tufft för Urban

Kurera alla tendenser till lånehysteri genom att främja konkurrens mellan boendeformerna.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/nagon-vill-gora-det-extra-tufft-urban-26059

Betong är brandsäkert och minskar skaderisker

Det säger sig självt att kan man förhindra att en brand sprider sig så ökar säkerheten.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/betong-ar-brandsakert-och-minskar-skaderisker-26053
Torun Nilsson

Trump har den perfekta mixen

Kanske är Trumps presidentskap inte den tillfällighet de flesta hoppas på.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/trump-har-den-perfekta-mixen-26023
Staffan Åkerlund

Psykologin betyder mycket för konjunkturen

Vad har potential att utlösa ett skred av sensationella rubriker? Det börjar på b ...
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/psykologin-betyder-mycket-konjunkturen-26022
Erik Kalmaru

BBR lämnar allt för mycket utrymme för tolkning

Oerhört viktigt att expertkommitténs arbete resulterar i rejäla förbättringar.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/bbr-lamnar-allt-mycket-utrymme-tolkning-26025

Dags att ta yrkeslärare in i framtiden

Lärarna gnäller på elever som inte tar sina studier på allvar men dissar egen utbildning.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/dags-att-ta-yrkeslarare-i-framtiden-26011

Proptech och kundkrav

BIM utgör informationsbasen och den struktur som möjliggör alla ”proptech-lösningar”.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/proptech-och-kundkrav-25975