Meny

"Byggnaders tekniska krav avgörs inte av kommuner"

"Byggnaders tekniska krav avgörs inte av kommuner"

Attefalls stopplag gäller, men det råder fortfarande en alltför stor osäkerhet och okunskap kring vad ”kommunala särkrav” innebär. Det skriver Björn Hedlund, tidigare Byggkravsutredare, och Eidar Lindgren, tidigare sekreterare i Byggkravsutredningen, Institutionen för fastigheter och byggande, på KTH.

Den 1 januari 2015 infördes en paragraf i plan- och bygglagen (8 kap. 4 a §) som ska hindra att det i olika kommuner ställs olika krav på byggnaders tekniska egenskaper.  Bestämmelsen innehåller bland annat ett förbud för kommunerna att vid genomförande av detaljplan ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper.

I författningskommentaren klargörs att markanvisningsavtal som är led i plangenomförande inte får innehålla sådana kommunala ”särkrav”. (se prop. 2013/14:126, s. 306). Tyvärr verkar det fortfarande råda viss osäkerhet kring detta hos de som ska tillämpa lagen och hos byggbolagen.

Bidrar inte till att klargöra

Den artikel som finns i Byggindustrin nummer 22/2016 ”Attefalls stopplag har ingen effekt enligt rapport” – bidrar inte till att klargöra vad som gäller. Tvärtom innehåller den formuleringar som ger intrycket att kommunerna kan arbeta på samma sätt som före den 1 januari 2015. I artikeln står:

”Kommunerna får fortsätta ställa krav via miljöprogram, förutsatt att de inte gör det i sin myndighetsroll, till exempel när bygglovshandläggare fattar beslut om en bygglovsansökan. Däremot står det kommunen fritt att ställa krav i sin roll som byggherre eller i samband med att de säljer mark. Samma gällde även innan stopplagen.”

Den del som vi kursiverat blir felaktig, eftersom den inte skiljer på olika fall av kommunal försäljning av mark. I de fall markförsäljning sker som ett led i plangenomförande gäller ett stopp för kommunala särkrav. Det är bara i de fall markförsäljning sker utan koppling till byggande enligt en detaljplan som kommunen kan ställa egna tekniska krav på det som ska byggas.

Bör förtydligas av Boverket

De otydliga formuleringarna är speciellt problematiska eftersom de anges komma från Boverkets rättschef. Det vore därför mycket värdefullt att i något forum få ett klargörande från Boverket om rättsläget vad gäller ”stoppregeln” i 8 kap. 4 a § och dess betydelse för villkor i markanvisningsavtal. Gärna på Boverkets hemsida där nuvarande skrivningar i frågan bör förtydligas.

I sak handlar det om krav på sådana väsentliga tekniska egenskaper som anges i 8 kap. 4 § plan- och bygglagen. Dessa krav preciseras i plan- och byggförordningen och i Boverkets föreskrifter. I de fall kommuner ställer egna krav på tekniska egenskaper handlar det ofta om bostäders energiprestanda. Under senare tid har även dykt upp exempel på att kommuner önskar att prioritera trähusbyggande. Det handlar således om tunga frågor i byggandet – där det genom ”stopplagen” har förtydligats att kommunala särkrav inte kan ställas vid myndighetsutövning och inte heller i markanvisningsavtal.

Som vi nämnde i inledningen råder fortfarande en alltför stor osäkerhet och okunskap kring ”kommunala särkrav”. När byggandets aktörer har olika uppfattningar om rättsläget i fråga om till exempel energikrav eller krav på byggmaterial, blir samtalen komplicerade och tar tid. Således, ett resolut klarläggande från Boverket skulle bidra till effektivare processer.

Träbyggandet möter upp

Träbyggnadsindustrin välkomnar regeringens strategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/trabyggandet-moter-upp-27024

Inte behöver vi en träbyggnadsstrategi

Ingen har hittills lanserat vare sig en rågmjölsstrategi eller en linnestrategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inte-behover-vi-en-trabyggnadsstrategi-27023

Om rätt är rätt, fel är fel och möjligheten är nu – varför bygger vi då inte (klimat)smart?

Sveriges bostadsmarknad börjar likna ett pyramidspel.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/om-ratt-ar-ratt-fel-ar-fel-och-mojligheten-ar-nu-varfor-bygger-vi-da-inte-klimatsmart

En strategi i tiden – för framtiden

Träbyggnadsindustrin välkomnar regeringens strategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/en-strategi-i-tiden-framtiden-27011

Svar till Roger Andersson

Byggindustrins chefredaktör Staffan Åkerlund svarar om "okritisk" trähusrapportering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/svar-till-roger-andersson-27006

Okritisk journalistik i samhällsbyggnadsbranschen

Roger Andersson, Tidskriften Betong, utmanar Byggindustrin.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/okritisk-journalistik-i-samhallsbyggnadsbranschen-26987

Digital tvilling kan spegla både funktion och produkt

Digitala tvillingar utgör ett sätt att replikera fysiska objekt i den digitala världen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/digital-tvilling-kan-spegla-bade-funktion-och-produkt-26961

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945
Pernilla Ström

Ge Skåne namnet Östdanmark

Ge Skåne namnet Östdanmark på samma vis som Malmö inkorporerades i Greater Copenhagen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ge-skane-namnet-ostdanmark-26960
Staffan Åkerlund

Partierna öppnar för en social bostadspolitik

Vi har nått vägs ände för dagens otillräckliga marknadslösning.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/partierna-oppnar-en-social-bostadspolitik-26956

”Nu är det läge att bygga hyresrätter med rimlig hyra”

När nu byggandet av nya bostadsrätter minskar öppnas en unik möjlighet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/nu-ar-det-lage-att-bygga-hyresratter-med-rimlig-hyra-26941