Meny

"Byggnaders tekniska krav avgörs inte av kommuner"

"Byggnaders tekniska krav avgörs inte av kommuner"

Attefalls stopplag gäller, men det råder fortfarande en alltför stor osäkerhet och okunskap kring vad ”kommunala särkrav” innebär. Det skriver Björn Hedlund, tidigare Byggkravsutredare, och Eidar Lindgren, tidigare sekreterare i Byggkravsutredningen, Institutionen för fastigheter och byggande, på KTH.

Den 1 januari 2015 infördes en paragraf i plan- och bygglagen (8 kap. 4 a §) som ska hindra att det i olika kommuner ställs olika krav på byggnaders tekniska egenskaper.  Bestämmelsen innehåller bland annat ett förbud för kommunerna att vid genomförande av detaljplan ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper.

I författningskommentaren klargörs att markanvisningsavtal som är led i plangenomförande inte får innehålla sådana kommunala ”särkrav”. (se prop. 2013/14:126, s. 306). Tyvärr verkar det fortfarande råda viss osäkerhet kring detta hos de som ska tillämpa lagen och hos byggbolagen.

Bidrar inte till att klargöra

Den artikel som finns i Byggindustrin nummer 22/2016 ”Attefalls stopplag har ingen effekt enligt rapport” – bidrar inte till att klargöra vad som gäller. Tvärtom innehåller den formuleringar som ger intrycket att kommunerna kan arbeta på samma sätt som före den 1 januari 2015. I artikeln står:

”Kommunerna får fortsätta ställa krav via miljöprogram, förutsatt att de inte gör det i sin myndighetsroll, till exempel när bygglovshandläggare fattar beslut om en bygglovsansökan. Däremot står det kommunen fritt att ställa krav i sin roll som byggherre eller i samband med att de säljer mark. Samma gällde även innan stopplagen.”

Den del som vi kursiverat blir felaktig, eftersom den inte skiljer på olika fall av kommunal försäljning av mark. I de fall markförsäljning sker som ett led i plangenomförande gäller ett stopp för kommunala särkrav. Det är bara i de fall markförsäljning sker utan koppling till byggande enligt en detaljplan som kommunen kan ställa egna tekniska krav på det som ska byggas.

Bör förtydligas av Boverket

De otydliga formuleringarna är speciellt problematiska eftersom de anges komma från Boverkets rättschef. Det vore därför mycket värdefullt att i något forum få ett klargörande från Boverket om rättsläget vad gäller ”stoppregeln” i 8 kap. 4 a § och dess betydelse för villkor i markanvisningsavtal. Gärna på Boverkets hemsida där nuvarande skrivningar i frågan bör förtydligas.

I sak handlar det om krav på sådana väsentliga tekniska egenskaper som anges i 8 kap. 4 § plan- och bygglagen. Dessa krav preciseras i plan- och byggförordningen och i Boverkets föreskrifter. I de fall kommuner ställer egna krav på tekniska egenskaper handlar det ofta om bostäders energiprestanda. Under senare tid har även dykt upp exempel på att kommuner önskar att prioritera trähusbyggande. Det handlar således om tunga frågor i byggandet – där det genom ”stopplagen” har förtydligats att kommunala särkrav inte kan ställas vid myndighetsutövning och inte heller i markanvisningsavtal.

Som vi nämnde i inledningen råder fortfarande en alltför stor osäkerhet och okunskap kring ”kommunala särkrav”. När byggandets aktörer har olika uppfattningar om rättsläget i fråga om till exempel energikrav eller krav på byggmaterial, blir samtalen komplicerade och tar tid. Således, ett resolut klarläggande från Boverket skulle bidra till effektivare processer.

Pernilla Ström

Vi är del i ett gigantiskt experiment

kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vi-ar-del-i-ett-gigantiskt-experiment-26807
Staffan Åkerlund

Har S, MP och V hittat en valvinnare? Nej, knappast!

Trots svårigheter med bemanning upplevs utländsk arbetskraft som ett hot.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/har-s-mp-och-v-hittat-en-valvinnare-nej-knappast-26808

Hög tid att återställa Rot-avdraget

Ovärderlig insats mot svartjobb.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/hog-tid-att-aterstalla-rot-avdraget-26798

Nationella riktlinjer för BIM och geodata är här

Vi ser fram emot ert engagemang och era bidrag för allas gemensamma nytta.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/nationella-riktlinjer-bim-och-geodata-ar-har-26791
Fredrik Friblick

Smutsigt skräp och rena tokerier

Handlar det om argument mot att öka produktiviteten i byggandet, då handlar det om skräp.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/smutsigt-skrap-och-rena-tokerier-26788

Vi behöver ett fossilfritt samspel för miljöns skull

Med klimatförändringar som redan är en realitet, kan vi inte pausa omställningsarbetet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/vi-behover-ett-fossilfritt-samspel-miljons-skull-26767
Staffan Åkerlund

Politik för full fart rakt in i väggen

Byggskulden är ett blysänke för ett växande samhälle
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/politik-full-fart-rakt-i-vaggen-26779

Bygg miljösmarta smålägenheter

Annons.
Urbaniseringen och ett växande antal singelhushåll har lett till brist på små lägenheter.
http://byggindustrin.se/sponsrat/strangbetong/bygg-miljosmarta-smalagenheter-26629
Nils-Eric Sandberg

Byggparadoxen

Mitt i denna paradox säger bostadsministern ingenting.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/byggparadoxen-26752
Erik Kalmaru

”Politiker! Kliv upp ur skyttegravarna och börja samarbeta!”

Vilka bostadspolitiska frågor kan – och bör – bli heta i årets valrörelse?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/politiker-kliv-upp-ur-skyttegravarna-och-borja-samarbeta-26764
Staffan Åkerlund

Är bonus malus svaret på framtida transporter?

1 juli blir sannolikt en skattechock för den som nyregistrerar ett malus-fordon.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/ar-bonus-malus-svaret-pa-framtida-transporter-26749