Meny

"Byggnaders tekniska krav avgörs inte av kommuner"

"Byggnaders tekniska krav avgörs inte av kommuner"

Attefalls stopplag gäller, men det råder fortfarande en alltför stor osäkerhet och okunskap kring vad ”kommunala särkrav” innebär. Det skriver Björn Hedlund, tidigare Byggkravsutredare, och Eidar Lindgren, tidigare sekreterare i Byggkravsutredningen, Institutionen för fastigheter och byggande, på KTH.

Den 1 januari 2015 infördes en paragraf i plan- och bygglagen (8 kap. 4 a §) som ska hindra att det i olika kommuner ställs olika krav på byggnaders tekniska egenskaper.  Bestämmelsen innehåller bland annat ett förbud för kommunerna att vid genomförande av detaljplan ställa egna krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper.

I författningskommentaren klargörs att markanvisningsavtal som är led i plangenomförande inte får innehålla sådana kommunala ”särkrav”. (se prop. 2013/14:126, s. 306). Tyvärr verkar det fortfarande råda viss osäkerhet kring detta hos de som ska tillämpa lagen och hos byggbolagen.

Bidrar inte till att klargöra

Den artikel som finns i Byggindustrin nummer 22/2016 ”Attefalls stopplag har ingen effekt enligt rapport” – bidrar inte till att klargöra vad som gäller. Tvärtom innehåller den formuleringar som ger intrycket att kommunerna kan arbeta på samma sätt som före den 1 januari 2015. I artikeln står:

”Kommunerna får fortsätta ställa krav via miljöprogram, förutsatt att de inte gör det i sin myndighetsroll, till exempel när bygglovshandläggare fattar beslut om en bygglovsansökan. Däremot står det kommunen fritt att ställa krav i sin roll som byggherre eller i samband med att de säljer mark. Samma gällde även innan stopplagen.”

Den del som vi kursiverat blir felaktig, eftersom den inte skiljer på olika fall av kommunal försäljning av mark. I de fall markförsäljning sker som ett led i plangenomförande gäller ett stopp för kommunala särkrav. Det är bara i de fall markförsäljning sker utan koppling till byggande enligt en detaljplan som kommunen kan ställa egna tekniska krav på det som ska byggas.

Bör förtydligas av Boverket

De otydliga formuleringarna är speciellt problematiska eftersom de anges komma från Boverkets rättschef. Det vore därför mycket värdefullt att i något forum få ett klargörande från Boverket om rättsläget vad gäller ”stoppregeln” i 8 kap. 4 a § och dess betydelse för villkor i markanvisningsavtal. Gärna på Boverkets hemsida där nuvarande skrivningar i frågan bör förtydligas.

I sak handlar det om krav på sådana väsentliga tekniska egenskaper som anges i 8 kap. 4 § plan- och bygglagen. Dessa krav preciseras i plan- och byggförordningen och i Boverkets föreskrifter. I de fall kommuner ställer egna krav på tekniska egenskaper handlar det ofta om bostäders energiprestanda. Under senare tid har även dykt upp exempel på att kommuner önskar att prioritera trähusbyggande. Det handlar således om tunga frågor i byggandet – där det genom ”stopplagen” har förtydligats att kommunala särkrav inte kan ställas vid myndighetsutövning och inte heller i markanvisningsavtal.

Som vi nämnde i inledningen råder fortfarande en alltför stor osäkerhet och okunskap kring ”kommunala särkrav”. När byggandets aktörer har olika uppfattningar om rättsläget i fråga om till exempel energikrav eller krav på byggmaterial, blir samtalen komplicerade och tar tid. Således, ett resolut klarläggande från Boverket skulle bidra till effektivare processer.

Staffan Åkerlund

Det går inte att ignorera Sverigeförhandlingen

Att inte bygga har också ett pris.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/det-gar-inte-att-ignorera-sverigeforhandlingen-26357

Krafttag mot vibrationsskador

Mer kunskap och åtgärder behövs.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/krafttag-mot-vibrationsskador-26350
Fredrik Friblick

Fyra bröllop och en begravning

Byggandet behöver visionärt ledarskap.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/fyra-brollop-och-en-begravning-26327
Erik Kalmaru

Prissänkning kan leda till innovationstänk på bostadsmarknaden

Står kraschen inför dörren eller inte?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/prissankning-kan-leda-till-innovationstank-pa-bostadsmarknaden-26339
Staffan Åkerlund

En elbil på väg mot Mars är bara det första steget

Det är inte ofta vi skriver om evigheten i tidningen Byggindustrin. Men nu finns chansen.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/en-elbil-pa-vag-mot-mars-ar-bara-det-forsta-steget-26326

Den första tröskeln måste sänkas

Sverige har inte en bostadsmarknad utan flera.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/den-forsta-troskeln-maste-sankas-26312
Nils-Eric Sandberg

Den besvärliga fastighetsskatten

Fastighetsskatten har aldrig avskaffats.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/den-besvarliga-fastighetsskatten-26283

Räcker effekten till när förbrukning av el ökar?

Sannolikt kommer framtida byggnader bli mer el-intensiva trots el-effektivisering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/racker-effekten-till-nar-forbrukning-av-el-okar-26280
Staffan Åkerlund

Finns det verkligen för många bostäder till salu?

Människorna ÄR staden. Tillsammans skapar individerna förutsättningarna för välstånd.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/finns-det-verkligen-manga-bostader-till-salu-26282
Torun Nilsson

Algoritmer är våra bästa vänner

Vilken bransch som står näst på tur för digital revolution?
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/algoritmer-ar-vara-basta-vanner-26252